یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


سختی نرم خبر برای روابط عمومی ها


سختی نرم خبر برای روابط عمومی ها
این روزها ایسنا با نظرخواهی از اساتید و روزنامه نگاران در مورد کاربردهای سبک خبری ، این واقعیت را که گرایش به سبک خبری "soft news" به تدریج در روزنامه ها و حتی چند خبرگزاری، به گفتگوهای نظری روزنامه نگاری کشانده است.
به اعتقاد استاد شکرخواه رواج نرم خبر در دنیای امروز خیلی از سر انتخاب و میل روزنامه نگاران صورت نگرفته بلکه در اثر تحمیل تحولات تازه رسانه ای است".
مثل اینکه این تحولات تازه رسانه ای به ایران هم رسیده و فکر کنم روابط عمومی ها با توفیق اجباری که برای خواندن همیشگی مطبوعات دارند، تفاوت سبک تکراری و خشک هرم وارونه را با نرم خبر حس کرده اند.
ویژگی های soft news در اندک نوشته هایی که دسترسی داشتم، این بود:
- خبرهایی که تنها ۴۸ ساعت گذشته و آینده محدود نمی شود و گاه از سالها پیش سوژه ای را به خاطر خواننده می آورد.
- نقل قول غیر مستقیم و رسمی جای خود را به نقل مستقیم اطلاعات و خبر داده است.
- دو عنصر چگونگی و چرایی نیز فرصت حضور در لید خبر می یابند.
- شخص اول راوی خبر است و خبرنگار برای تحلیل و برداشت هم آزاد است.
- خبرها چند منبعی هستند و تریبون در اختیار یک منبع نیستند. حرفهای مدیران. روسا هم می تواند با سخنان کارشناسان و مخالفان و ... قطع شود.
- گاه سخن های ساده و خودمانی هم می تواند تیتر خبر شود و همه آمار و اطلاعات تحت تاثیر آن قرار گیرد.
●نرم خبر و روابط عمومی:
تحول در سبک خبری رسانه ها، قطعا تحول در ارتباط با رسانه ها، ارسال خبر، تامین و تغذیه اطلاعاتی خبرنگاران و حتی پاسخگویی و تحلیل اخبار را برای روابط عمومی در پی دارد.
نرم خبر ها رویکرد اقناعی تری نسبت به سبک های خبری دیگر دارد و مخاطب را به سادگی رها نمی کند. پس سختی برخورد روابط عمومی با نرم خبرها بسیار بیشتر از سبک های خبری مرسوم است.
تا قبل از این روابط عمومی می توانست مطمئن باشد هر خبر و گزارش از سازمان و فعالیت هایش، در قالب سخت و بدون انعطاف جای می گرفت و گویا تنها کافی بود اطلاعات و آماری به همراه حرف هایی رسمی رییس جاخالی های متن خبر را پر کند! سابقه خبر و یا پیش بینی آینده سوژه هم که در این سبک خبری همراه با عناصر خبری می آید، دغدغه جدی روابط عمومی ها خواهد بود.
نگرش خبرنگار اهمیت بیشتری پیدا کرده و حال که خبرنگار از پوسته سخت خبرنویسی بیرون آمده، باید قبول کرد که مدیران غیر ارتباطی ما بیشترین دغدغه را خواهند داشت! حتی کوچکترین حرکت مصاحبه شونده هم می تواند در دفتر یادداشت خبرنگار ثبت شود.
ارزش خبری شهرت با برجسته شدن عنصر چرایی و چگونگی خبر کم رنگ خواهد شد و چند منبعی بودن خبر هم مزید بر علت خواهد بود که کار روابط عمومی سخت تر خواهد شد.
در این ارتباط چند سوال:
- آیا بدون وجود خبرنگاران تخصصی هم که تسلطی به حوزه خبری خود ندارند، می توان انتظار داشت خبرنگار با تسلط به موضوع برداشت و تحلیل آزاد را تجربه کند؟
- آیا بر امانت داری خبرنگار هم به اندازه آزادی در تحلیل و برداشت خبرنگار تاکید می شود؟
- آیا روابط عمومی ها هم می توانند این سبک جدید خبرنویسی را برای ارسال اخبار مورد استفاده قرار دهند؟
●معرفی كتاب در این زمینه:
عنوان کتاب: نرم خبر و سخت خبر (خبرنویسی پیشرفته)
نویسنده : بروس دی، ایتول، داگلاس ای. اندرسون، اندائیو یوكو، توماس ایی پترسون
مترجم : محمد رضا نوروز پور
مقدمه دكتر یونس شكرخواه فصل اول:سخت‏خبر، نرم‏خبر، تفاوت‏های نرم‏خبر و سخت‏خبر، سا ختار نرم‏خبر، لید نرم‏خبر، بدنه نرم‏خبر، پایان‏بندی نرم‏خبر، فیچرها، چه وقت استفاده از نرم‏خبر مناسب است؟ روزنامه‏نگاری ژله‏ای، چه وقت استفاده از نرم‏خبر مناسب نیست؟ ، انواع فیچرها، گزارش از شخص، مطالب مورد علاقه انسانی، مطالب مربوط به گرایش‏های روز، مطالب عمقی، مطالب پس زمینه‏ای، نوشتن و سازماندهی مطالب فیچری، دستورالعمل سازماندهی یك مطلب فیچری، تم )مضمون اصلی( را پیدا كنید و آن را گسترش دهید، نوشتن لید فیچر، نوشتن بدنه فیچر، ارائه اطلاعات پس‏زمینه‏ای، استفاده از محور مركزی، استفاده از گذار، استفاده از دیالوگ، استفاده از لحنِ )شیوه روای، نوشتن پایان‏بندی، پیوست فصل اول )نمونه‏های نرم خبر بكهام، بكهام و بكهام، داستان‏های تحریف شده دو زن، ارتباط گل لاله با موش‏ها و فرودگاه و پرندگان شكاری، خواب زده‏های عصر جدید!، زلزله بم در اخبار، پرنس چارلز: »بی‏بی‏سی مرا شكنجه می‏ده، خبری كه روزنامه‏ها را كُشت! ، این بار، نه به خاطر یك مشت دلار!، مدیر ارشد مایكروسافت و وبلاگ سالی یكبار فصل دوم : سخت‏خبر، خبر نیست: ، نرم‏خبر، خبر نیست: ، نرم‏خبر در مقایسه با سخت‏خبر ، ادامه تخریب و سخت‏خبر، محدودیت‏های نرم‏خبر، روزنامه‏نگاری انتقادی در مقایسه با روزنامه‏نگاری موثق، ظهور روزنامه‏نگاری انتقادی
●چکیده متن
این كتاب برای روزنامه نگاران دانشجویان روزنامه نگاری و علوم ارتباطات كتاب مفیدی است. این كتاب درباره تازه‏ترین تكنیك‏های خبرنویسی بحث‏می‏كند. و در سه بخش تهیه شده است؛ بخش اول درباره سبك‏های‏خبرنویسی پیشرفته، جنبه كاملاً آموزشی دارد و با ذكر مثال‏های متعدد، به مامی‏آموزد، یك »نرم‏خبر« چگونه نوشته می‏شود، دارای چه ساختاری است وچه تفاوتی با »سخت‏خبر« دارد. در بخش دوم، چند نمونه نرم‏خبر و فیچر نرم‏برای عینی‏تر كردن موضوع آورده شده است و در قسمت پایانی، دو مقاله‏خارجی در تأیید و رد نرم‏خبر آمده، كه نویسندگان آن هر یك با ذكر دلایلی، سعی در اثبات نظر خود دارند و دیدگاه آنها، در جای خود قابل تعمق و تأمل ‏است. از جمله محاسن این مجموعه اینكه، مخاطب با مطالعه كامل آن، علاوه برآشنایی با تكنیك‏های تهیه و تنظیم نرم‏خبرها، با پیامدهای رسانه‏ای آن وتأثیرش بر مخاطب نیز آشنا می‏شود.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو


همچنین مشاهده کنید