شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


لازم نیست منبع در تمام خبر‌ها ذکر شود! اما ....


لازم نیست منبع در تمام خبر‌ها ذکر شود! اما ....
اهمیت منبع خبر به اندازه خود خبر است و نداشتن منبع موجب سردرگمی یا ابهام مخاطب می‌شود. با این وجود لازم نیست در تمامی خبرها، منبع ذکر شود!
به گزارش سرویس نگاهی به وبلاگ‌های خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مازیار نظامی( ناظمی) در وبلاگ خود به آدرس http://maziaran.blogfa.com نوشته است: مطلع شدن از منبع خبر به فرد، نوعی قضاوت ناخواسته را الغا ( القاء صحیح است)می کند که این موضوع در قضاوت نهایی مخاطب در خصوص رویداد مورد نظر موثر است و بر مبنای این قضاوت است که درباره‌ی ارزش آن خبر تصمیم می گیرد ونسبت به آن اعتماد پیدا می کند.
به اعتقاد این بلاگر اهمیت منبع خبر به اندازه خود خبر است و نداشتن منبع موجب سردرگمی یا ابهام مخاطب می‌شود. با این وجود لازم نیست در تمامی خبرها منبع ذکر شود.
در ادامه می‌خوانید: در رسانه‌ای مانند رادیو و تلوزیون، بنا بر یک عادت قدیمی که تقریبا در بین همه ما جا افتاده، منبع خبر خود رسانه واعتبار آن می‌شود؛ مثلا خبری را صدا یا سیما اعلام می‌کند و ما در محاوره وبازگویی آن به دیگران می گوییم امروز تلوزیون اعلام کرد یا رادیو، دیروز گفت و ... طبیعی است که خبرها از منابع مختلف به بخش‌های خبری رادیو با تلوزیون رسیده است، ولی مخاطب، رادیو وتلویزیون را منبع می شناسد بنابراین در تمامی خبرهایی که از این رسانه پخش می شود نیازی به ذکر منبع نیست مگر در برخی( در متن آقای ناظمی بجای برخی از واژه این استفاده شده است) موارد.
در ادامه‌ی این مطلب درباره‌ی مواردی که لازم است منبع خبر ذکر شود، آمده است: هنگامی که مخاطب احساس می‌کند رادیو یا تلویزیون نسبت به خبر خاصی موضوع‌گیری دارد، ذکر منبع خبر در این موارد این حساسیت مخاطب را تا حدود زیادی کاهش می دهد. گاهی به صحت آن رویداد اطمینان لازم را نداریم، ولی به لحاظ خبری ناچاریم به آن بپردازیم، مثلا خبرهای مربوط به کودتا یا ترور اشخاص که از وقوع آن زیاد مطمئن نیستیم، ولی به لحاظ رقابت خبری باید آن را ذکر کنیم. در اینجا ذکر منبع برای کاهش آثار کذب بودن آن در آینده و خدشه به اعتبار رسانه رادیو یا تلویزیون لازم است.
هم‌چنین، گاهی رویدادی اتفاق افتاده اما خبرهای متناقضی درباره‌ی آن می رسد و این خبرها از منابع مختلف هستند، مثلا انفجار در مرکز تجاری یک کشور غربی و خبرهای مختلفی که درباره تعداد کشته‌ها و مجروحان و یا علل آن ارسال می شود، که در این‌جا هم بایستی با ذکر منابع مختلف، خبر را به اطلاع مخاطبان خود برسانیم.
در پایان این مطلب ‌٤ ویژگی برای اعتبار منبع ذکر شده که عبارتند از: تخصص، مثل خبرهای علمی از منابع دانشگاهی و خبرهای سیاسی از محافل و تشکلهای سیاسی. قدرت جاذبه و تاثیرگذاری، مثل سخنان رهبران بزرگ جهانی، قدرت، قدرت خبرگزاری‌ها مهم دنیا و اعتماد با این توضیح که منبع باید اعتماد مردم را جلب کند، مثلا مردم به سخنان فلان رهبر سیاسی یا مذهبی اعتماد دارند.
شاید در بین گویندگان خبر جناب آقای مازیار ناظمی از همه محبوب تر باشند حال این بخاطر صدای مردانه و زیبایشان است یا بخاطر گویندگی اخبار ورزشی؟ من نمیدانم و باید نظرسنجی در این خصوص انجام شود.
اما تیتر ایشان که منبع خبر در رادیو و تلویزیون بوده و ایسنا آن را به لازم نیست منبع در تمام خبر‌ها ذکر شود! اما .... تغییر داده است که بطور حتم این تیتر مورد قبول آقای ناظم نیز نخواهد بود چون در زیر عکس خود در بالای صفحه آورده است لطفا درج مطالب خبری وآموزشی این وبلاگ با ذکر منبع آن باشد، حال آیا کسی میتواند برای وبلاگ خود ذکر منبع را مهم بداند ولی برای خبر خیر؟
اما ذکر منبع همیشه لازم و ضروری است که برای آن علل گوناگون میتوان برشمرد
▪ ازلحاظ اصول اخلاق حرفه ای عدم ذکر منبع مذموم می باشد و نمی توان منبع را ذکر نکرد و یا به نحوی ذکر کرد که قابل پیگیری برای مخاطب نباشد.این عمل دزدی محسوب می شود.
▪ ایجاد عدم اعتماد مخاطب به رسانه یکی دیگر از عواقب عدم ذکر منبع است که در جوامع متکثر رسانه ای باعث رویگردانی مخاطب از آن رسانه به رسانه های دیگر می شود.
▪ نقش رسانه و خبر در بسط حوزه عمومی در اثر عدم ذکر منبع دچار مشکل می شود به این ترتیب که همه اطلاعات فقط از طریق رسانه برای مخاطب قابل حصول است و دیگر مخاطب نمی تواند خود به منبع اصلی مراجعه کند و حوزه عمومی را بسط دهد.
اما در خصوص استدلال جنابعالی که (مطلع شدن از منبع خبر به فرد، نوعی قضاوت ناخواسته را الغا می کند که این موضوع در قضاوت نهایی مخاطب در خصوص رویداد مورد نظر موثر است و بر مبنای این قضاوت است که درباره‌ی ارزش آن خبر تصمیم می گیرد ونسبت به آن اعتماد پیدا می کند. ) مطلب به اعتبار credibilityمنبع بر می گردد و مطلب شما برداشتی ابتر از اعتبار منبع است و قابلیت تعمیم را ندارد. در عین حال هرچند در ۹ وبلاگ بالاتر غلط ننویسیم را آورده اید اما این استدلال ها دلیلی نمی شود که کلید واژه القا ء را شما به غلط الغا یا همان لغو شدن بنویسد.
در نهایت چهار ویژگی منبع اعتبار رسانه را
۱) تخصص
۲) قدرت جاذبه و تاثیر گذاری
۳) قدرت
۴) اعتماد ذکر کرده اید!
ناقص است لطفا یا مطلبی را نگویید یا اگر می گویید کامل بیان نکنید.
http://montaghed.blogfa.com/
خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: نگاهی به وبلاگ‌ها


همچنین مشاهده کنید