چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
حکومت امام مهدی(عج)
● عقیده به مهدی موعود
عقیده به مهدی موعود - سلاماللَّه علیه - عقیدهای است كه ادیان آسمانی نوعاً پذیرفتهاند. شیعه معتقد است در ذیل تاریخ بشر فردی برای اصلاح جهان قیام میكند و در این قیام هم موفق خواهد شد. این عقیده را اهل سنت هم دارند، فقط با این تفاوت كه شیعیان رهبر این انقلاب را فرد معینی میدانند كه فرزند بلافصل امام حسن عسكریعلیه السلام است و در تاریخ ۲۵۵ یا ۲۵۶ هجری متولد شده است و در حال غیبت به سر میبرد. اهل سنت میگویند این فرد بعداً متولد میشود. در مورد این عقیده كه عقیده بسیار مهمی است، مسائل فراوان است من درباره روزی كه حكومت واحد جهانی تأسیس و صالحان وارث زمین میگردند و مسؤولیتی كه مسلمانان و مخصوصاً شیعیان در این زمینه دارند و همچنین مسؤولیت سنگین روحانیت شیعه صحبت میكنم.
سخن من در سه قسمت است:
۱) اول: ترسیم و تصویر دورنمایی از حكومت جهانی حضرت مهدی(عج).
در مورد تصویر و اشاره به وضع حكومت حضرت مهدی(عج)، احادیث فراوانی هست كه ویژگیهایی را برای این حكومت ذكر میكنند و من به آن اشاره میكنم.
ویژگیهای حكومت حضرت مهدی(عج)
الف) ویژگی اول
اول اینكه این حكومت، حكومتی جهانی است. حكومتی نیست كه در یك گوشهای از زمین برقرار شود. حكومتی است جهانی كه همه جهان را مسخّر میكند و همه را تحت اختیار خودش قرار میدهد.
از روایات فراوان این مسأله استفاده میشود. علاوه بر این، آیه «...اِنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّلِحُونَ»(۲) و آیات دیگر دلالت میكند كه یك زمانی صالحان حاكم زمین میشوند.
یكی از خصوصیات این حكومت كه با حكومتهای دیگر خیلی تفاوت دارد، حكومت واحد جهانی بودن است. حكومتهای متعدد نیست. شما مطلع هستید كه الآن جهان در چه حالی است. حكومتهای مختلفی در جهان است. همه این اختلافات باید برطرف بشود و یك حكومت حاكم گردد. این عقیدهای است كه ما شیعیان داریم.
ب) ویژگی دوم
ویژگی دوم حكومت حضرت مهدی - سلاماللَّه علیه - گسترش اسلام در همه جهان است بهگونهای كه هیچ ده، قریه یا جایی نیست مگر صدای اذان در آن جا به گوش میرسد. آیا در آن زمان ادیان آسمانی مثل یهود و نصارا باقی میمانند یا نه؟ این مسألهای دیگر است كه فعلاً در آن قسمت بحث نمیكنیم. اما مسأله این است كه اسلام در همه جهان گسترش پیدا میكند. تردیدی هم از لحاظ روایات نیست. شما مطلع هستید كه مسلمانان الآن چه مقدارند و غیر مسلمانان چقدر هستند. یك ششم جمعیت جهان مسلمانند و بقیه غیر مسلمان. به هر حال، اكثریت جهان در اختیار غیر مسلمانها است؛ ولی در حكومت حضرت مهدی(عج) همه جهان در اختیار مسلمانان قرار میگیرد.
ج) ویژگی سوم
ویژگی سوم از برنامههای حكومت حضرت مهدی(عج) و مهمترین برنامهاش مبارزه جدی با ستم و ریشه كن كردن آن است. در این قسمت هم حضرت موفق میشود؛ یعنی ظلم و ستم را ریشه كن میكند. از روایات فراوانی استفاده میشود كه حضرت ستم را برطرف میسازد. نه افراد نسبت به هم ظلم میكنند نه حكومتها نسبت به رعیتهای خود و نه حكومتی نسبت به حكومت دیگر. ستم بهطور كلی برچیده میشود.
چ) ویژگی چهارم
ویژگی چهارم اینكه حضرت عدالت را در سراسر جهان گسترش میدهد و اجرا میكند. همه جا به عدالت رفتار میشود و گسترش پیدا میكند. در آن وقت، كسی به كسی ظلم نمیكند. همه با عدالت رفتار میكنند؛ مثلاً شوهر به خودش، فرزندانش و خانوادهاش ستم نمیكند و همینطور همه به عدالت رفتار میكنند. در اكثر روایاتی كه درباره حضرت مهدی(عج) هست این مسأله را شما میخوانید كه «یَمْلَأَها قسطأ و عدلأ كما ملئت ظلمأ و جوراً(۳)». این از برنامههای اصلی حضرت است.
ح) ویژگی پنجم
ویژگی پنجم حكومت امام زمان(عج) این است كه اسلام را در ابعاد مختلف زندگی مردم وارد میكند؛ یعنی اجرای احكام اسلام در ابعاد مختلف زندگی و آن هم در تمام جهان؛ یعنی اداره جهان به وسیله احكام اسلام. در آن روز مسائل جهان (مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و زندگی و...) و بهطور كلی جهان با قوانین اسلام اداره خواهد شد. اینها مهمترین چیزهایی است كه حكومت حضرت مهدی(عج) در صدد ایجاد آن است.
الآن شما توجه دارید كه احكام اسلام در كشورهای اسلامی چگونه اجرا میشود. قطعاً اینگونه نیست كه در كشورهای اسلامی كاملاً اسلام اجرا شود. البته در مسائل عبادی شاید بعضی كشورها خوب باشند؛ اما در مسائل اقتصادی، اجتماعی، حكومتی، سیاسی و امثال اینها خیلی خبری نیست. آرزوی ظهور حضرت مهدی(عج) و تأسیس حكومت واحد آرزوی عالی و بسیار خوبی است كه جهانیان و مسلمانان منتظرش هستند و شیعیان یك مقدار بهتر در انتظارش به سر میبرند. منجی عالم و نجات دهنده غیبی حتی در ادیان غیر آسمانی هم وجود دارد. این آرمان عالی و خوبی است؛ ولی صحبت این است كه این آرمان خوب چگونه تحقق پیدا میكند و آیا امكان دارد؟ .
۲) دوم: اینكه حضرت چگونه این حكومت جهانی را به دست میآورد و چگونه موفق و پیروز میشود؟
مسأله دوّم این است كه حضرت حكومت واحد جهانی را چگونه ایجاد میكند؟ آیا به واسطه معجزه تحقق میپذیرد؟
آیا خداوند متعال كاری میكند كه همه جهان یكباره دگرگون شود یا اینكه از طریق معجزه نیست؟
از راههای معمول و متعارف است. از روایات استفاده میشود كه موفقیت حضرت در تأسیس حكومت به وسیله جنگ و خونریزی و جهاد است كه حضرت به وسیله آن پیروز میشود.
[ در این مورد ]من چند روایت بخوانم:
● روایت اول
▪ شباهت امام زمان (عج) به پیامبر (ص)
امام محمد باقرعلیه السلام میفرمایند: «و اما شبهه من جدّه المصطفیصلی الله علیه وآله...(۴)» شباهت حضرت مهدی(عج) به جدش پیامبر اسلامصلی الله علیه وآله در این است كه «...فخروجه بالسیف...(۵)» قیامش و نهضتش با شمشیر است.
البته این خود مسألهای است كه شمشیر همان شمشیر سابق است یا نه؛ چون در زمان صدور این روایت وسیله جنگ شمشیر بوده، حضرت فرموده شمشیر. حالا در هر زمان با هر سلاحی كه در آن زمان است؛ اما به هر حال با سلاح است. «و اما شبهه من جده المصطفیصلی الله علیه وآله فخروجه بالسیف و قتله اعداءاللَّه و اعداء رسولهصلی الله علیه وآله و الجبارین و الطواغیت و انه ینصر بالسیف و الرعب(۶)» حضرت پیروز میشود به واسطه شمشیر و رعبی كه در دل دشمنان میافتد كه این یك امتیازی است. وقتی كه جنگ، یك جنگ واقعاً موفقی باشد، طرف مقابل در درونش ترس میافتد. در ابتدای امر شاید اینطور نباشد؛ ولی وقتی كه استقامت و موفقیت با هم باشد، طرف دیگر مرعوب میشود. «انه ینصر بالسیف و الرعب»؛ ترس در دل دشمنان میافتد و خودشان را تسلیم میكنند. اما مرحله اولش با جنگ است «...و انه لا ترد له رایهٔ(۷)...»؛ پرچمهایی كه حضرتعلیه السلام به این طرف و آن طرف میفرستد، هیچ كدامشان با شكست روبرو نمیشوند.
این جور نیست كه بعضیها شكست بخورند، همه موفق میشوند. این روایتی است كه وسیله پیروزی را ذكر میكند.● روایت دوم
▪ چگونگی شكلگیری حكومت امام مهدی (عج)
بشیر النبّال میگوید: «قلت لابی جعفرعلیه السلام: انهم یقولون ان المهدی لو قام استقامت له الامور عفواً و لا یهریق محجمهٔ دم... .(۸)»؛
جواب امام (ع) اگر قرار بود به وسیله كارسازی و معجزه اوضاع برایش درست میشد، برای پیغمبرصلی الله علیه وآله میشد و در زمان پیغمبرصلی الله علیه وآله انجام میگرفت. در حالی كه پیغمبرصلی الله علیه وآله خودش در جنگ دندانش شكست، پیشانیاش خون آلود شد، در جنگهای مختلف شركت كرد و خودش وارد میدان میشد. پس معلوم است پیروزی باید به وسیله جنگ باشد. این جور نیست كه بگوییم برای پیغمبر اسلامصلی الله علیه وآله امكان داشت به وسیله معجزه این كار محقق شود؛ اما تحقق پیدا نكرد و آن را گذاشتند برای حضرت مهدی(عج). موفقیت و پیروزی با جنگ و خونریزی است. «...كلاً والذی نفسی بیده(۹)...» بعد فرمود: «...حتی نمسح نحن و انتم العرق و العلق(۱۰)...»؛ نه این جور نمیشود مگر اینكه ما و شما در میدان جنگ، جنگ كنیم و خونی ریخته شود و عرقی بریزیم در راه جهاد «...ثم مسح جبهته(۱۱)...»؛ سپس حضرت (ع) دستی به پیشانی خود كشید و فرمود باید عرقها جاری شود.
از این قبیل روایتها استفاده میشود كه قیام حضرت یك قیام طبیعی و عادی است همراه جنگ و خونریزی و امثال اینها. چنان نیست كه خود به خود درست شود. وقتی اینطور شد، ما باید وضع موجود را ارزیابی كنیم. ما انتظار داریم جهان یك روزی در اختیار حضرت مهدی(عج) باشد و در اختیار اسلام باشد و حضرت این را به وسیله جنگ انجام میدهد.
● سئوالها
یك مقداری هم دقت داشته باشیم در وضع موجود و زمان حاضر: سلاحهای موجود، مجهز بودن كشورها به اسلحههای مختلف اتمی و غیر اتمی. آینده هم نمیدانیم به كجا میرسد. این وضع موجود را باید ارزیابی كنیم. باید حساب شود حالا با این وضع ما چه كار كنیم؟ ما چه وظیفهای داریم؟ آیا وظیفه شیعیان در برابر چنان آرمان مهمی این است كه تنها برای حضرت و ظهورش دعا كنند و جشن و چراغانی داشته باشند. البته اینها اشكال ندارد باید این كارها را بكنیم؛ اما آیا وظیفه منحصر به اینها است؟ آیا نباید جهان برای ظهور حضرت آمادگی پیدا كند تا حضرت مهدی(عج) ظهور فرماید. این آمادگی را چه كسی باید به وجود آورد؟
آیا شیعیان در این قسمت مسؤولیت ندارند؟ آیا آنها نیستند كه چنین حكومتی را انتظار دارند، پس باید زمینهاش را فراهم كنند. من فكر میكنم آمادگی حتماً لازم است. این آمادگی خود به خود به وجود نمیآید، ما باید آن را به وجود بیاوریم. البته شاید در طول زمان یك مقداری از آن به وجود بیاید؛ ولی آن كسانی كه منتظر چنین حكومتی هستند، باید زمینه آن را فراهم كنند.
● آرمانها
باز میگردیم به آرمانهایی كه اول داشتیم؛ مثلاً ما میگوییم حضرت میآید تا همه جهان را مسلمان بكند. آیا برای پذیرفتن اسلام آمادگی لازم نیست؟ آیا نباید كاری كرد كه مردم جهان آماده پذیرش اسلام باشند؟ الآن چه مقدار آمادهاند؟ مردم و ما چه مقدار در این قسمت سرمایهگذاری كردهایم؟ این مسأله مهم است. ما میگوییم حضرت میآید تا شرك و بتپرستی را ریشهكن كند. شما توجه دارید كه وضع جهان الآن چگونه است؟
آیا میدانید بیشتر مردم جهان مشرك هستند؟ این بوداییها و امثال اینها همه مشرك هستند. در بسیاری از كشورها بت پرستی رایج است. ما چه مقدار مبارزه با شرك داشتهایم و مردم را برای پذیرش توحید آماده كردهایم؟
آیا فكر كردهایم امام(ع) میخواهد بیاید با شمشیر همه اینها را بكشد، این كه نمیشود. حضرت میآید تا یك حكومت واحد جهانی تأسیس كند. ما چه مقدار كار كردهایم؟ آیا وظیفه نداریم؟ ما انتظار داریم حضرت ظهور بكند و ستم را براندازد. ما برای مبارزه با ستم در ایران خودمان چه كردهایم و چه باید بكنیم؟ آیا در مورد اجرای عدالت كامل در خود ایران چه مقدار موفق بودهایم؟ در كشورهای دیگر چه كاری كردهایم؟ نباید جهان آماده باشد كه این ظلم برطرف شود. انتظار داریم كه حضرت بیاید با معجزه این كار را بكنند؟ فكر نمیكنم اینطور باشد. اینها در صورتی امكان دارد كه ما آمادگی داشته باشیم و جهان را برای آن آماده كنیم.
● مراحل آماده سازی
۱) مرحله اول
در این باره من به دو قسمت اشاره میكنم: یك قسمت راجع به خود ما است. ما انتظار داریم حضرت ظهور كند و حكومتی تأسیس كند كه طبق قوانین اسلام اداره شود و ستم هم نباشد.
آیا ما در زندگی شخصی خودمان ظلم نداریم؟ آیا با دوستان و اطرافیان خود واقعا عادل هستیم؟ هیچ ظلمی نمیكنیم؟ آیا ما به زنها، بچهها، همسایهها و همكارانمان ظلم نمیكنیم؟ پس ما منتظر حضرت هستیم كه بیاید گردنمان را بزند؟! پس اول كار این است كه خودمان به اسلام عمل بكنیم. اول راهش این است كه ما خودمان به آنچه انتظار داریم كه حكومت حضرت مهدی(عج) بیاید و تحقق بخشد، عمل بكنیم. اگر چنین شد، جزء یاران امام میشویم و اما اگر خودمان ظالم هستیم، ستمكار هستیم، اگر در اجتماع خودمان ستم فراوان است، چه كسی بیاید اصلاح كند؟ ما نباید انتظار داشته باشیم حضرت بیاید و ما مشمول پاكسازی حضرت قرار بگیریم.
ما باید سعی كنیم احكام اسلام را - چنان كه هست - اجرا كنیم و بر اساس اخلاقیات و اجتماعیات آن خودمان را اصلاح كنیم. فرض بفرمایید اگر جمعیت ۶۰ میلیونی شیعه ایران همه خوب شدند و مسلمان واقعی شدند، میتوانند یار و یاور امام باشند.
۲) مرحله دوم
مرحله دوم این است كه ما بتوانیم همین مسأله را به جهانیان تفهیم كنیم و بگوییم اگر شما هم میخواهید زندگیتان خوب شود، باید به مسائل اسلامی عمل كنید. اگر بتوانیم یك حكومت عادل بدون ظلم و طبق قوانین اسلام پدید آوریم، میتوانیم به جهانیان بگوییم ببینید چه جور حكومت ایران حكومت عادلی است، احكام اسلام چگونه شكوفا شده و عالی شده، شما هم این كار را بكنید. به علاوه باید با وسائل گوناگونی كه در اختیار داریم، اسلام و ارزشهای اسلامی را در جهان معرفی كنیم. وقتی جهان آماده شد؛ یعنی همه كسانی كه در جهان زندگی میكنند این جور آمادگی پیدا كردند؛ وقتی آنهایی كه سلاح میسازند، حتی دانشمندان و آنهایی كه علوم را در اختیار دارند این مسائل را پذیرفتند، آن وقت میتوان گفت زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) فراهم شده است.
خوب است ما ابتدا وظیفه خودمان را بدانیم و در این راه كوشش بكنیم. بنده فكر میكنم مسأله انتظار مهدی موعود(عج) و نجات دهنده غیبی یك عقیده مهم و سازندهای است كه اگر ما شیعیان درست عمل میكردیم، الآن وضع جهانی خیلی بهتر از حالا بود و در نهایت هم باید ما این كار را بكنیم. آن كسی كه میتواند این كار را ترویج كند، روحانیت است.
این كارهای معمولی مانند برگزاری جشنها و امثال اینها در مورد امام زمان(عج) مطلوب و خوب است؛ اما اصل هدف در خصوص حضرت گم شده، باید جامعه را به این سو حركت دهیم.
● خاتمه بحث
در پایان فقط دو روایت را عنوان میكنم:
۱) روایت اول: آمادگی عقلی
یك روایت از امام صادقعلیه السلام است «اذا قام قائمنا(۱۲)...»؛ وقتی حضرت قیام میكند. «...وضع یده علی رؤوس العباد(۱۳)...»؛ دستش را بر سر بندگان قرار میدهد. حالا «وضع یده»؛ یا دست خدا یا دست خودش است، دو احتمال است. به هر حال، دستش را بر سر بندگان قرار میدهد و عقلهای اینها را متمركز میسازد. «...فجمع به عقولهم(۱۴)...»؛ و اخلاق آنها را كامل میكند؛ «و اكمل به اخلاقهم(۱۵)...»؛ به وسیله این آمادگی پیدا میكنند حق را بپذیرند؛ چون ستم نتیجه جهالت است. نپذیرفتن اسلام نتیجه نادانی است. اگر مردم عقلشان به جا آمد و توانستند مسائل واقعی را درك بكنند، اسلام را قبول میكنند.
از این روایت معلوم میشود در زمان حضرت مردم آمادگی عقلی پیدا میكنند اما این هم به وسیله معجزه نیست. زمینهاش را باید آن كسانی كه در انتظار حضرت هستند، به وسیله تبلیغات و مسائل دیگر فراهم كنند.
۲) روایت دوم : آمادگی برای ظهور
روایت دیگری است كه ابوجعفرعلیه السلام میفرماید:
«اتری من حبس نفسه علیاللَّه (عزّ و جّل) لایجعلاللَّه له مخرجاً(۱۶)...»؛ یعنی هر كسی كه نفس خودش را وقف خدا بكند فكر میكنید كه خدا مخرجی را برایش قرار نمیدهد، راه نجات برایش قرار نمیدهد؟! بعد فرمودند «...واللَّه لیجعلن اللَّه له مخرجاً(۱۷)...»؛ به خدا قسم، خداوند مخرجی را برایش قرار میدهد؛ اما به شرطی كه خودش را وقف كند. ما نمیدانیم چه مقدار خودمان را وقف امام زمان(عج) كردهایم و در راه قیام حضرت و حكومت مهم جهانی او اقدام كردهایم. نمیدانیم آیا ما هم تابع یك حالت موجود نیستیم؟ ما كه باید مردم را ارشاد و هدایت بكنیم، ما هم تابع وضع موجود نیستیم؟ آن كسی كه خود را وقف كرده فكر میكنم غیر از ما باشد! همانها بودند كه در جبهه خودشان را وقف كرده بودند. آنها بودند كه به این امید كارهایی كردند. منتظران حضرت همانها بودند كه در جبههها بودند. آقایان یادشان هست در زمان جنگ جوانهابا چه شور و عشقی خود را فدا میكردند. واقعاً خود را فدا میكردند. آنها منتظر واقعی بودند. «...رحماللَّه عبداً حبس نفسه علینا(۱۸)...»؛ خدا رحمت كند كسانی را كه نفس خود را برای ما حبس و وقف میكنند. «...رحماللَّه عبداً احیا امرنا(۱۹)...»؛ خدا رحمت كند مردمی را كه امر ما را احیا كنند؛ یعنی حكومت ما را احیا كنند؛ یعنی برپا بدارند و ترویج كنند.
این خود به خود شدنی نیست. آمادگی میخواهد، آمادگی جنگی میخواهد. وقتی مردم واقعاً آماده باشند برای اینكه در راه این هدف بزرگ جنگ بكنند، سلاح و نیرو لازم دارند.
امام صادقعلیه السلام میفرماید:
خودتان را برای ظهور حضرت مهدی(عج) آماده كنید ولو به ذخیره كردن یك تیر. خودتان را برای ظهور حضرت آماده كنید ولو اینكه یك تفنگ بخرید و یك تیر آماده كنید. آمادگی بالاتری را میگوید به حدی كه واقعاً در برابر جهان و سلاحهای پیشرفته جهان آمادگی پیدا بكنید. این خیلی مهم است.
انتظار این است كه بهطور جدی در این مسیر باشیم. مردم را و خودمان را برای آمادگی در این راه آماده كنیم تا از اصحاب واقعی و یاران امام زمان(عج) شویم. انشاءاللَّه.
ان شاءاللَّه خداوند زمینه ظهور حضرت را فراهم كند و ما را زمینه ساز تأسیس حكومت جهانی اسلام قرار دهد.
منبع : مجمع جهانی شیعه شناس
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران احمد وحیدی وزیر کشور مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم شورای نگهبان حجاب لایحه بودجه 1403
روز معلم حج تمتع سلامت تهران هواشناسی قوه قضاییه شهرداری تهران سیل آموزش و پرورش دستگیری فضای مجازی شورای شهر تهران
بانک مرکزی ارز دلار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو ایران خودرو سایپا قیمت طلا مالیات چین بازار خودرو
تلویزیون سریال پایتخت سینمای ایران سینما نون خ موسیقی تئاتر دفاع مقدس فیلم کتاب رسانه ملی
اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه فلسطین آمریکا حماس روسیه نوار غزه نتانیاهو ترکیه افغانستان
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید سپاهان تراکتور بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ برتر فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا اینستاگرام اپل فناوری همراه اول آیفون گوگل
داروخانه مسمومیت دیابت کاهش وزن قهوه بارداری خواب سلامت روان چاقی