پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
حضور زن در مسجد
● آیا خانه زن، مسجد اوست؟ «وارکعی مع الراکعین»
اما آنچه میان فقهاء مشهور شده است که، مسجدِ زن خانه اوست.(۱) و حتی حضرت امام قدسسره در تحریر الوسیله میفرماید: «و الأفضل للنساء الصلوة فی بیوتهن، و الأفضل بیت المخدع»؛(۲)
یعنی برای زنان، نماز در خانههایشان با فضیلتتر است و با فضیلتتر نماز در پستوی خانه است.
شاید این فتوا به حدیثی که شیخ طوسی در تهذیب آورده است، مستند باشد. به روایت شیخ طوسی یونس بن ظبیان از امام صادق علیهالسلام چنین نقل کرده است:
«خیر مساجد نسائکم البیوت»(۳)
همچنین شیخ صدوق در من لایحضره فقیه از هشام بن سالم نقل کرده است که امام صادق علیهالسلام فرمود:
«صلاة المرئة فی مخدعها أفضل من صلاتها فی بیتها، صلاتها فی بیتها أفضل من صلاتها فیالدار»(۴)
اما روایت یونس بن ظبیان قابل پذیرش نمینماید؛ زیرا نجاشی و شیخ طوسی او را ضعیف شمردهاند.(۵)
روایت دوم در پی بیان این مطلب است که زن نباید در تیررس دید نامحرم نماز گزارد. پس اگر در مسجد پردهای زن را از دید نامحرمان حفظ کند، ملاک حکم رعایت شده است.
بنابراین، نماز زن، با حفظ حریم و حدود الهی، در مسجد أفضل است؛ چنانکه نماز مرد چنین است. شاید امام قدسسره نیز با توجه به همین مطلب در رساله عملیه خویش میفرماید: «اگر بتوانند کاملاً خود را از نامحرم حفظ کنند، بهتر است در مسجد نماز بخوانند.»(۶)
● حضور زن در اعتکاف
بر این اساس که حضور انسان ـ و نه جنس مرد ـ در مسجد فضیلت دارد، فقیهان فتوا دادند که هرکس، زن یا مرد، میتواند در اعتکاف شرکت کنند؛« و یستوی فیذلک، الرجل و المرأة»(۷)
مرحوم صاحب حدائق در این مسأله ادعای اجماع کرده(۸) و «صاحب جواهر» این ادعا را درست شمرده است.(۹) پس حضور انسان در مسجد ملاک است. جنسیت در این امر دخالتی ندارد؛ بلکه جان آدمی شرف حضور مییابد.
● زن در نماز جمعه
هرچند روایاتی برعدم وجوب نماز جمعه برای زنان دلالت میکند؛(۱۰) ولی هیچ روایتی زن را از این عبادت باز نداشته است. احادیثی نیز بر وجوب نماز جمعه بر انسان و اینکه «انسان» نباید، بدون عذر، سه جمعه پیاپی نماز را ترک کند، دلالت دارد.(۱۱) علاوه بر این، امام کاظم علیهالسلام روایتی دارد و در آن از وجوب نماز جمعه بر زنی که در مصلای جمعه حضور یافته است،(۱۲) پرده بر میدارد.
مرحوم صاحب جواهر میفرماید: روایاتی که بر سقوط نماز جمعه از زن دلالت دارد، تلاش برای رفتن به نماز جمعه را از زنان ساقط میکند، زیرا رفت و آمد برای زن دشواریهایی دارد؛ ولی وقتی زنی در مصلا حضور یافت و دشواری رفتن بدین مکان از میان رفت، آیا بازهم میتوان گفت: نماز جمعه بر وی واجب نیست؟ آن بزرگوار سپس پاسخ میدهد:
نه، در اصل مشروعیت نماز جمعه برای زن تردید روا نیست.(۱۳)
گروهی معتقدند که نه تنها حضور زن در نماز جمعه صحیح است؛ بلکه گاهی ضرورت دارد؛ چون دین، از آن جهت که بشر را با دید جمعی مینگرد، جامعه را دارای وظایفی میداند. چنانکه قرآن کریم مؤمنان راستین را چنین معرفی میکند:
«انما المؤمنون الذین آمنوا باللّه و رسوله و اذا کانوا معه علی امرٍ جامعٍ لم یذهبوا حتی یستأذنوه»(۱۴)
مؤمنان راستین کسانی هستند که، هم از نظر عقیده، به خدا و پیامبرش معتقدند و هم از نظر درک مسایل اجتماعی و هوش جمعی، جامعه را خوب میشناسند و در مسایل جمعی همواره حضور دارند و منزوی نیستند. امر جامع، همان مسایل جمعی یک نظام است؛ برای مثال جریان نماز جمعه یک امر جامع است، تظاهرات علیه طاغوت و استکبار، حضور در انتخابات، تأیید رهبری و مسئولان اسلامی، امر به معروف عمومی و نهی از منکر جمعی و صدها نمونه از این قبیل، همه امور جامع شمرده میشوند. این نموداری از وظیفه جمعی افراد جامعه است که قرآن آن را ترسیم میکند و در این بخش میان زن و مرد تفاوتی وجود ندارد.(۱۵)
● زن در مسجدالحرام
مکه کاملترین مصداق مسجد است. نماز فرادی در آن از نماز جماعت در خانه بهتر است.(۱۶) مسجدی که گزاردن یک نماز واجب در آن، سبب آبرو و قبول شدن همه نمازهای انسان در طول زندگی میشود.(۱۷) مسجدی که هیچ کس نمیتواند به هیچ دلیلی مردم را از ورود به آن باز دارد.(۱۸) کعبه اولین خانهای است که برای عبادت مردم ساخته شد و عبادت کنندگان را به سوی خود جذب کرد؛ «انّ اوّل بیت وُضع للناس للّذی ببکة مبارکاً»(۱۹)
مسجدی که هدایت جهانیان را تأمین میکند و به هیچ گروه و نژادی اختصاص ندارد؛ «هدی للعالمین»(۲۰) مسجدی که مردم، از همه مناطق جهان، در آن گرد میآیند و به عبادت میپردازند. مسجدی که اولین نماز جماعت به امامت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله با حضور مردی چون علیبن ابیطالب علیهالسلام و بانویی چون حضرت خدیجه علیهاالسلام در آنجا برگزار شد.(۲۱)
مسجدی که به سوی آن رفتن (حجّ به جا آوردن) بر توانگران واجب است؛ «و للّه علی الناس حجّ البیت من استطاع الیه سبیلاً»(۲۲) در آنجا حضور زن نه تنها جایز است، بلکه واجب است و اجازه سرپرست نیز شرط نیست.(۲۳) علاوه بر این، اگر خطری زن را تهدید نکند، همراهی محرم شرط نیست و باید خود این مسیر را بپیماید.(۲۴)
بر اساس برخی از روایتها، زنی در حجّ نقاب بر چهره افکنده بود. امام باقر علیهالسلام او را از این کار باز داشت.(۲۵)
در آنجا حتی وجود پرده نیز لازم نیست. زنان باید حجاب را رعایت کنند و آزادانه به عبادت بپردازند.
معصومان علیهمالسلام زنان را به زیارت حرم اهل بیت علیهمالسلام سفارش کردهاند. طبق نقل کاملالزیارات، امام صادق علیهالسلام زنی به نام «ام سعیدالاحمسیه» را به زیارت امام حسین علیهالسلام تشویق فرمود.(۲۶) بیتردید حرمت حرم اهلبیت علیهمالسلام از حرمت مسجد کمتر نیست. پس میتوان از این روایات برای اثبات مطلوبیت حضور زن در مسجد بهرهبرد.
● ثمره حضور در مسجد
مهمترین ثمره حضور در مسجد، عبادت است. انجام دادن عبادت با حضور قلب مطلوب است. عبادت با حضور قلب به عوامل دورنی عبادت کننده و موقعیت خارجی، مانند زمان و مکان بستگی دارد؛ برای مثال نماز در برابر در باز کراهت دارد، چون ممکن است حضور قلب را از میان ببرد. مناسبترین مکان برای عبادت و راز و نیاز با خداوند متعال مسجد است؛ زیرا مسجد خانه خدا است.(۲۷) و بسیار به جاست که انسان برای بار یافتن به محضر حقّ و ملاقات با وی به خانهاش بشتابد. چنانکه آدمی برای یافتن افراد، آنها را در خانههایشان میجوید.(۲۸)
خداوند میفرماید: مسجد خانه ذکر خدا(۲۹) و خانه تسبیح است.(۳۰) و جلوگیری از یاد خدا در مسجد، ظلم است.(۳۱) پس نباید هیچ کس را از ورود به مسجد باز داشت. چون مسجد جایگاه عبادت و یاد حق است، انجامدادن کارهایی که به جنبه عبادی مسجد آسیب میرساند، روا نیست. حتی امام قدسسره میفرماید: «اگر مسجد را برای روضهخوانی چادر بزنند و فرش کنند و سیاهی بکوبند و اسباب چای در آن ببرند، در صورتی که این کارها به مسجد ضرر نرساند و مانع نمازخواندن نشود، اشکال ندارد.»(۳۲)
مسجد، علاوه بر جنبه عبادی، از نظر روانی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز اهمیّت دارد.
از نظر روانی، وقتی زن وارد مسجد میشود، درست مانند مرد، آرامش مییابد و در این مورد تفاوتی میان زن و مرد نیست؛ «المؤمن فی المسجد کالسمک فیالماء»
از نظر فرهنگی ما میدانیم که مسجد بهترین مرکز فراگیری مسایل مذهبی است؛ روح نماز را زنده میسازند، میان مؤمنان الفت و محبّت پدید میآورد و آنها را به هم نزدیک میکند. مسجد بهترین جایی است که همه افراد جامعه، از هر جنس و باهر سنّ و سطح سواد، میتوانند در آنجا مسایل مذهبی را فراگیرند. بیتردید همه زنان به مدرسه نمیروند. از طرفی تجربه ثابت کرده است که به سخنرانیهای رادیو و تلویزیون چندان اهمیّت نمیدهند و یا کمتر دراین کار موفق میشوند. پس باید در جایی با وظایف دینیاش آشنا شود. حضور در مسجد، زن را آماده میکند تا به روایات گوش دهد و آداب و سنن دینی را بیاموزد.
از نظر اجتماعی و سیاسی باید گفت که امروزه حضور زنان در اجتماع و امور فرهنگی مشتی به دهان یاوهگویان و منحرفان از اسلام است؛ منحرفانی که شعار آزادی و تساوی حقوق زن و مرد سرمیدهند و اسلام را به تحقیر زن متهم میسازند.
حضور زن در اجتماعات، مسجدها و نمازهای جمعه نشان میدهد که اسلام با آزادی زن مخالف نیست؛ بلکه باید حریم حفظ شود. اسلام زن را شبیه مرد نمیداند. آنها در طبیعت و جنسیت فرق دارند، اما در انسانیت مساویاند و ارزش زن از مرد کمتر نیست.
نه تنها امروز حضور زن در صحنه سیاسی مؤثّر است؛ بلکه در صدر اسلام نیز چنین بوده است. داستان سوده، دختر عمار بن اسک همدانی، و دیگران، که در کتابها فراوان نقل شده است،(۳۳) بر درستی این سخن گواهی میدهد.
قرآن یادآوری میکند که سه زن موسی را از کشته شدن حفظ کردند و پرورش دادند: مادر موسی، خواهر موسی و زن فرعون. این سه زن، با وضعیت سیاسی آن روز مبارزه کردند تا موسی پرورش یافت.
چنانکه مرد در تلاش و کوشش است، زنان نیز از چنین ویژگی برخوردارند. خداوند میفرماید: «یا ایهاالانسان انک کادح الی ربّک کدحاً فملاقیه»(۳۴) این خطاب به انسانیت است. سرانجام انسان به لقاء اللّه میرسد، یا لقای جلال، یا لقای جمال. بیتردید زن و مرد در این راه همتای یکدیگرند.
۱۱ ـ همان.
۱۹ و ۲۰ ـ آل عمران، آیه ۹۶.
۱ ـ اللمعة الدمشقیّه، مرحوم شهید اول، کتاب الصلوة، مکان المصلی، چاپ قدس، ص ۱۱.
۱۵ ـ زن در آینه جلال و جمال، ص ۲۹۳.
۱۷ ـ وافی.
۱۸ ـ سوره مائده، آیه ۲. «ولا یجرمنّکم شنئانُ قومٍ أن صدّوکم عن المسجدالحرامِ أن تعتدوا».
۱۲ ـ همان، ص ۳۳۸، (به نقل از قرب الاسناد، عبداللّه بن جعفر الحمیری، ص ۱۰۰.)
۱۰ ـ وسایل الشیعه، حرّ عاملی، ج ۷، ص ۲۹۵.
۱۳ ـ جواهر الکلام، ج ۱۱، ص ۲۷۰.
۱۴ ـ سوره نور، آیه ۶۲.
۱۶ ـ کافی، ج ۴، ص ۵۲۷. (سلته عن الرجل یصلی فی جماعة فی منزله بمکة أفضل او وحده فیالمسجدالحرام فقال وحده)
۲۲ ـ سوره آل عمران، آیه ۹۶.
۲۹ ـ سوره حج، آیه ۴۰.۲۸.
۲ ـ تحریر الوسیله، امام خمینی(ره)، کتاب الصلوة، المقدمة الرابعة فیالمکان، المسئلة ۱۶.
۲۱ ـ حج،محسنقرائتی،نشرمشعر،ص۷۹ و ۸۰.
۲۳ و ۲۴ ـ وسال الشیعه، ج ۱۱، ص ۱۵۳ـ۱۵۷؛ تحریرالوسیله، مسأله ۵۲ و ۵۳. (القول فی شرائطه وجوب حجةالاسلام).
۲۶ـ۲۵ـ کاملالزیارات،محمدبنقولویه،ص۱۱۰؛ ثوابالاعمال،ص۵۵؛وسایلالشیعه،ج۱۰،ص۳۳۹.
۲۷ ـ سوره نور، آیه ۳۶.
۲۸ ـ سیمایمسجد،رحیمنوبهار،ج۲،ص۲۹و۳۰
۳۲ ـ رساله امام خمینی، مسأله ۹۰۷.
۳۳ ـ زن در آئینه جلال و جمال، آیةاللّه جوادی آملی، نشر رجاء، ص ۲۹۵ به بعد.
۳ ـ تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج ۳، ص ۲۵۲؛ فقیه، ج ۱، ص ۲۳۸ و ۳۷۴.
۳۱ ـ سوره بقره، آیه ۱۱۴.۳۰
۳۰ ـ سوره نور، آیه ۳۶.
۳۴ ـ سوره انشقاق، آیه ۶.
۴ ـمنلایحضرهالفقیه،شیخصدوق،ج۱،ص ۲۵۹.
۵ ـ رجال النجاشی، ص ۴۴۸؛ اختیار معرفة الرجال، ص ۲۰۹.
۶ ـ رساله فارسی امام(ره)، مسأله ۸۹۴.
۷ ـ شرایع الاسلام، محقق حلّی، ج ۱، ص ۱۹۳.
۸ ـ الحدائق الناظرة، شیخ یوسف البحرانی، ج ۱۳، ص ۴۶۸.
۹ـجواهرالکلام،محمدحسننجفی،ج۷،ص۱۷۴.
۱۹ و ۲۰ ـ آل عمران، آیه ۹۶.
۱ ـ اللمعة الدمشقیّه، مرحوم شهید اول، کتاب الصلوة، مکان المصلی، چاپ قدس، ص ۱۱.
۱۵ ـ زن در آینه جلال و جمال، ص ۲۹۳.
۱۷ ـ وافی.
۱۸ ـ سوره مائده، آیه ۲. «ولا یجرمنّکم شنئانُ قومٍ أن صدّوکم عن المسجدالحرامِ أن تعتدوا».
۱۲ ـ همان، ص ۳۳۸، (به نقل از قرب الاسناد، عبداللّه بن جعفر الحمیری، ص ۱۰۰.)
۱۰ ـ وسایل الشیعه، حرّ عاملی، ج ۷، ص ۲۹۵.
۱۳ ـ جواهر الکلام، ج ۱۱، ص ۲۷۰.
۱۴ ـ سوره نور، آیه ۶۲.
۱۶ ـ کافی، ج ۴، ص ۵۲۷. (سلته عن الرجل یصلی فی جماعة فی منزله بمکة أفضل او وحده فیالمسجدالحرام فقال وحده)
۲۲ ـ سوره آل عمران، آیه ۹۶.
۲۹ ـ سوره حج، آیه ۴۰.۲۸.
۲ ـ تحریر الوسیله، امام خمینی(ره)، کتاب الصلوة، المقدمة الرابعة فیالمکان، المسئلة ۱۶.
۲۱ ـ حج،محسنقرائتی،نشرمشعر،ص۷۹ و ۸۰.
۲۳ و ۲۴ ـ وسال الشیعه، ج ۱۱، ص ۱۵۳ـ۱۵۷؛ تحریرالوسیله، مسأله ۵۲ و ۵۳. (القول فی شرائطه وجوب حجةالاسلام).
۲۶ـ۲۵ـ کاملالزیارات،محمدبنقولویه،ص۱۱۰؛ ثوابالاعمال،ص۵۵؛وسایلالشیعه،ج۱۰،ص۳۳۹.
۲۷ ـ سوره نور، آیه ۳۶.
۲۸ ـ سیمایمسجد،رحیمنوبهار،ج۲،ص۲۹و۳۰
۳۲ ـ رساله امام خمینی، مسأله ۹۰۷.
۳۳ ـ زن در آئینه جلال و جمال، آیةاللّه جوادی آملی، نشر رجاء، ص ۲۹۵ به بعد.
۳ ـ تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج ۳، ص ۲۵۲؛ فقیه، ج ۱، ص ۲۳۸ و ۳۷۴.
۳۱ ـ سوره بقره، آیه ۱۱۴.۳۰
۳۰ ـ سوره نور، آیه ۳۶.
۳۴ ـ سوره انشقاق، آیه ۶.
۴ ـمنلایحضرهالفقیه،شیخصدوق،ج۱،ص ۲۵۹.
۵ ـ رجال النجاشی، ص ۴۴۸؛ اختیار معرفة الرجال، ص ۲۰۹.
۶ ـ رساله فارسی امام(ره)، مسأله ۸۹۴.
۷ ـ شرایع الاسلام، محقق حلّی، ج ۱، ص ۱۹۳.
۸ ـ الحدائق الناظرة، شیخ یوسف البحرانی، ج ۱۳، ص ۴۶۸.
۹ـجواهرالکلام،محمدحسننجفی،ج۷،ص۱۷۴.
منبع : طوبی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل آمریکا روز معلم رهبر انقلاب معلمان مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم
زلزله تهران فضای مجازی شهرداری تهران سیل پلیس قوه قضاییه آموزش و پرورش بارش باران سلامت دستگیری وزارت بهداشت
قیمت خودرو خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت طلا دلار بانک مرکزی سایپا ایران خودرو کارگران روز کارگر حقوق بازنشستگان
مسعود اسکویی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما فیلم دفاع مقدس رسانه ملی
دانشگاه علوم پزشکی انتخاب رشته مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه فلسطین چین روسیه حماس نوار غزه ترکیه عربستان یمن اوکراین
پرسپولیس فوتبال سپاهان استقلال تراکتور باشگاه استقلال لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی همراه اول شبکه های اجتماعی دبی اینستاگرام تبلیغات اپل گوگل وزیر ارتباطات ناسا
خواب فشار خون کبد چرب کاهش وزن دیابت ویتامین قهوه داروخانه