دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

چرخه پیام از روابط عمومی ‌به مردم


چرخه پیام از روابط عمومی ‌به مردم
از وظایف مهم روابط عمومی، شناسایی افراد است. گرچه شناسایی این افراد با توجه به گسترده بودن جامعه، وظیفه‌یی دشوار به نظر می‌رسد، اما روابط عمومی‌ برای انتقال پیام چاره‌ای جز این ندارد.
یکی از فنون مهم برای پیشبرد امور روابط عمومی‌"برنامه‌ریزی برای رهبران فکری" است. منظور از "رهبران فکری" افرادی هستند که نقش محرک و رابط را بین وسائل ارتباط جمعی و مردم (مخاطبان) بازی می‌کنند. در واقع چرخه پیام از روابط عمومی‌ به مردم این طور صورت می‌پذیرد که پیام از طریق روابط عمومی‌ در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد و رسانه‌ها پیام را از راه انتشار به رهبران یا راهنمایان فکری می‌رسانند و در مرحله بعد رهبران فکری، پیام را میان مخاطبان عام و خاص پخش می‌کنند.
روابط عمومی‌ می‌تواند رهبران فکری را طبقه‌بندی کند، رهبران فکری شامل: قلم زنان در مطبوعات، نخبگان، روحانیون برجسته و صاحب نظر، افراد با نفوذ، اعضای شورای اسلامی، استادان و شخصیت‌های برجسته فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی ... هستند.
روابط عمومی ‌پس از شناسایی رهبران فکری به ویژه آن گروه از رهبران فکری که از نظر نوع فعالیت و نحوه تفکر، می‌توانند در چرخه پیام رسانی سازمان موثر واقع شوند؛ باید فهرست کاملی از آنان را تهیه کند سپس ترتیبی اتخاذ کند تا از آنان به طور مستمر و منظم تغذیه اطلاعاتی شود.
روابط عمومی ‌می‌تواند از راه کارهای زیر برای هدایت رهبران فکری استفاده کند: ارسال نشریات موردی و ادواری سازمان، دعوت از آنان برای حضور در گردهمایی‌ها، جلسات سخنرانی، افتتاحیه‌ها و مراسم، سنجش دیدگاه‌های آنان و ترتیب دادن جلسات گفت‌وگو بین مسوولان سازمان با ایشان.
منبع : خبرگزاری ایسنا