سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

الـمـپـیـک؛ به منزله رسانه ارتباطی جهانی


الـمـپـیـک؛ به منزله رسانه ارتباطی جهانی
المپیک، بازی‌های جام جهانی و مسابقات ورزشی در سطح بین‌المللی کارکردهایی فراتر از ورزش در جهان کنونی پیدا کرده‌اند. کارکرد فرهنگی برگزاری مسابقات جهانی منجر به آشناسازی فرهنگ‌های مختلف با یکدیگر شده است و نوعی همگرایی و ادغام فرهنگی را موجب شده است. از طرفی بخشی از قضاوت و تصویرسازی ذهنی مردم از کشورهای دیگر تابع موفقیت‌ها و شکست‌ها در میادین ورزشی است و به عبارتی تناسب و تقاربی بین موفقیت تیم‌های ورزشی با جایگاه کشورها در نظام بین الملل اقتصاد به وجود آمده است.
از لحاظ سیاسی، بخشی از مناسبات در عرصه روابط بین‌الملل از طریق دیپلماسی ورزشی تحقق می‌یابد و علاوه براین دولتمردان و کارگزاران سیاسی با شناخت حساسیت افکار عمومی نسبت به این مسأله، استفاده ابزاری از علایق و خواست عمومی می‌کنند.
از لحاظ اقتصادی، بخش اعظم مبادلات و نظام‌های داد و ستد جهانی و مزیت نسبی عرضه، تولید و توزیع کالا از طریق اقتصاد ورزش تحقق می‌یابد و با بهره‌گیری از مسابقات ورزشی، الگوسازی رفتاری، نیاز آفرینی مداوم و توسعه بازار را دامن زده‌اند.
بالاخره چنین مناسبت‌های ورزشی گسترش روحیه تعاون و همبستگی اجتماعی در جوامع نوین را موجب شده است. با توجه به ابعاد گسترده تأثیر المپیک در زندگی روزمره و الگودهی رفتاری به جوانان، سرمایه‌گذاری در بخش ورزش می‌تواند در تعالی و شناساندن ظرفیت‌های فرهنگی هر جامعه و تأمین منافع ملی در عرصه بین‌المللی مؤثر باشد.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید