سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا


دونرخی شدن تعرفه اپراتورها


دونرخی شدن تعرفه اپراتورها
اپراتور دوم تلفن همراه (ایرانسل) اخیرا بر سر دو نرخی كردن مكالمات مشتركان خود دست به‌تبلیغ وسیعی زده است، این در حالی است كه اپراتور نخست تلفن همراه كه دولتی است ، هم‌اكنون تعرفه مكالمات مشتركان خود را ثانیه‌ای محاسبه می‌كند.
این دو گانگی بین مشتركان تلفن همراه این سوال را مطرح كرده است كه آیااین‌كار درچارچوب قانون صورت می‌گیرد و آیا اپراتور دولتی و شركت تالیا نیز می‌توانند برای این كار اقدام كنند.
برخی كارشناسان می‌گویند محاسبه دقیقه‌ای مكالمه‌تلفن مشتركان تلفن همراه افزایش ناگهانی درآمد شركتی را كه اقدام به این كار كرده ، بدنبال دارد.
براین‌اساس مدت زمان مكالمه كمتر از یك دقیقه یك مشترك یك دقیقه محاسبه و به حساب وی منظور می‌شود.
"محمود خسروی" رییس سازمان‌تنظیم مقررات‌وارتباطات رادیویی‌وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روز ‪ ۲۱‬فروردین ماه امسال، ‪ ۴۸‬ساعت به ایرانسل ، اپراتور دوم تلفن همراه، فرصت داد تا زمان محاسبه تعرفه مكالمات خود را از دقیقه به ثانیه تبدیل كند.
ایرانسل همان روز اعلام كرد كه طرح محاسبه مكالمات بر اساس ثانیه را ‪۱۶‬ بهمن ‪ ۸۵‬براساس قرارداد و پروانه خود، به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال كرده و به‌محض وصول تاییدیه آن سازمان، این محاسبه را اعمال خواهد كرد.
این شركت در عین حال معترض شد:اپراتورهای دیگر ، سال‌ها است كه نرخ مكالمات را بر اساس دقیقه محاسبه و اعمال می‌كند.
دراین جریان و كش و قوس به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات عقب نشینی كرده است و هم‌اكنون شركت ایرانسل از هر دو روش ثانیه‌ای و دقیقه‌ای برای محاسبه صورتحساب مشتركان به درخواست مشترك اقدام می‌كند.
"داود زارعیان" مدیرروابط عمومی شركت مخابرات ایران درباره این اقدام ایرانسل و اقدامات اپراتور نخست و تالیا، گفت: شركت ارتباطات سیارو تالیا نیز در صورت تمایل و درصورتی كه در پروانه آن‌ها ذكر شده باشد، می‌توانند تعرفه مكالمات خود را به دو صورت ثانیه‌ای و دقیقه‌ای دربیاورند.
وی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، در پاسخ به این سووال كه شركت ارتباطات سیار فاقد پروانه است و شركت تالیا نیزپروانه خود را دو سال پیش و درزمانی كه این مساله مطرح نبوده تبیین كرده است ، گفت: مسوول بررسی این مساله سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است‌واما اگر این دو شركت تمایل به دو نرخه‌كردن تعرفه مكالمه مشتركان خود داشته باشند، می‌توانند درخواست خود را ارایه دهند.
وی افزود: شركت ارتباطات سیار به‌دلیل دولتی‌بودن نیازی به‌پروانه نداشته است، اما به زودی به دلیل واگذاری این شركت به بخش خصوصی باید پروانه دار شود.
زارعیان درپاسخ به این سووال كه " آیا دو نرخی‌شدن تعرفه به‌سود مشتركان است یا خیر؟" گفت: دو نرخی شدن تعرفه به نفع مردم است.
وی در پاسخ به این سوال كه اگر این مورد به نفع مردم است،چرا در تعرفه مكالمات اپراتور نخست كه دولتی است و بیش از ‪ ۱۳‬سال تجربه دارد ، دو نوع تعرفه پیش بینی نشده است ، گفت: با توجه به تحولات دراین عرصه و ورود تلفن -های همراه اعتباری و با توجه به‌اینكه تعرفه این نوع سیم كارت‌ها ‪ ۵۰‬درصد بالاتر از تعرفه سیم‌كارت‌های ثابت (پس پرداختی) است ، حق انتخاب را به مردم می‌دهد.
مدیرروابط عمومی شركت مخابرات تصریح‌كرد: اما باید دونرخی كردن مكالمات از طریق تلفن همراه با فرهنگ‌سازی همراه شود ، چون بدون فرهنگ‌سازی تفاوت تعرفه‌ها درك نخواهد شد.
وی گفت: دو نرخی بودن تعرفه اپراتورها در دنیا یك امر طبیعی محسوب می - شود و مشتركان به فراخور استفاده خود از تلفن همراه، یكی از این دو را انتخاب می‌كنند.
زارعیان افزود: اپراتورها همچنین می‌توانند میزان تعرفه‌های خودرا كاهش دهند، اما به شرطی كه این امر باعث متضرر شدن اپراتورهای دیگر (دامپینگ) نشود.
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی ITanalyze


همچنین مشاهده کنید