جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
مدیریت تحول فرهنگی
۱) مدیریت فرهنگی یا....؟
اصولا آیا مقوله فرهنگ از جنس مدیریت شدن است؟
به نظر می رسد فرهنگ ، مدیریت شدنی نیست (مدیریت پذیر). فرهنگ چه از نوع خرد و چه ازنوع کلان آن، یک برآیند از گزینهها و بردارهاست و به یاد داشته باشیم تغییر این مؤلفهها، همان مدیریت نیست چون همه در اختیار مدیران نیستند .
۲) ... یا مهندسی فرهنگی؟
آری این امکان وجود دارد که با تغییر برخی بردارها از راه آموزش، جابجایی شرایط کاری و محیطی، قانونگذاریهای هدفمند، دخالت دولت در ترویج یا کنارگزاری شناسههای فرهنگی ، الگو سازی ، اهمیت دادن به شخصیتها و نهادهای مردمی فرهنگساز وغیره ، در نهایت در برونداد فرهنگی جامعه، اثر گذاشت اما این کار مهندسی فرهنگی نام دارد.
۳) نسبت « مدیریت تحول » با فرهنگ :
این مسئله را باید مورد عنایت قرار داد که تحول فرهنگی جامعه نیز فرایندی، است نه نقطهای . بنابراین با دانستن سهم ارادی و اختیاری در تحول، باید به مدیریت تأسیسی و ابدائی یا نظارتی آن پرداخت .
۴) پرسشها و پاسخ ها ؛
۱) مفهوم مدیریت تحول فرهنگی : از آنجا که تحول فرهنگی در برشهای ویژه زمانی روی میدهد و عوامل گوناگونی در آن تأثیر دارد ، مدیریت تحول بیشتر به جهت دهی و کنترل تحول مربوط میشود گرچه در ایجاد تحول نیز می تواند نقش داشته باشد . به دیگر سخن مدیریت تحول در حوزه فرهنگ، یعنی شناخت گزارههای جریانساز و به کارگیری گزینههای همسو برای ایجاد تحول و یا به مقصد رساندن آن با کمترین هزینه و تلفات.
۲) هدف از تحول فرهنگی : فراموش نکنیم که تحول فرهنگی، پدیدهای محصور ومحدود نیست تا بتوان برای آن هدف خاصی را در نظر گرفت اما نارضایتی از وضع موجود و تقاضا برای تغییرمیتواند آرزوی شرایط بهتر را ترسیم کند که حرکت و رسیدن به آن آرزو همان هدف از تحول خواهد بود.
۳. چگونگی تحول فرهنگی : با تغییر در هرکدام از مؤلفههای تشکیل دهنده فرهنگ، ما شاهد تغییر و تحول خواهیم بود . جنگ در کشور همسایه ، افزایش توان رسانهها ، پیشرفت علوم تجربی ، نظریه های تازه علوم انسانی ، ظهور دین، مدلهای آموزشی و پرورشی ، قیام کارگری ، کودتا و انقلاب ، گسترش فعالیتهای ترویجی و غیره نمونه ای از این عوامل تآثیر گزار است .
۴) گزارهها ، شرایط و مراحل مدیریت تحول فرهنگی :
گزارهها عبارت است از :
▪ منابع : دینی و غیر دینی : مانند مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام یا مکاتب غربی و ...
▪ ابزار : کتاب ، مقاله ، رسانه ، گفت و گو و ...
▪ نیروها : اقشار موثر بالایی و میانی جامعه
▪ شرایط :همهخواهی تحول و اعلام نارضایتی از وضع موجود در محیط سالم
دغدغه شدن واقعی تحول فرهنگی خارج از اهرم های فشار مانند مشکلات اقتصادی
آزادی بیان علمی و جلوگیری از هوچیگری و هیاهو
▪ مراحل :
ـ عمومی ساختن نیاز به تحول
ـ رصد نیروها و ابزار و توانسنجی تحرک
ـ هماندیشی یا ارایه وضعیت مطلوب در قالب برنامه
ـ تحرک همه جانبه همراه با هشیاری در برابر آسیبها
ـ گزارشگیری از روند پیشرفت برای حرکت ونیز تحویل جریان تحول به نسل بعد
۵) مدیران، عوام و فرهیختگان:
باید دانست چه گروهی خواستار تحول فرهنگی هستند و چه گروهی توان تحول را دارند.
اساسا تحول فرهنگی در کدام بخش جامعه باید صورت بگیرد و چه کسانی صلاحیت مدیریت تحول فرهنگی را دارند ؟ آیا مدیریت تحول فرهنگی یک امر حکومتی است یا نه؟ سهم حکومت در آن چه قدر است ؟ آیا در حکومت اسلامی سهامدار اصلی این مدیریت ، حکومت نیست؟
۶) بودجه یا اراده؟
مهم این است که اراده ای برای تحول فرهنگی باشد اما مهمتر این است که بودجه در دست کیست ؟ مدیران یا فرهیختهگان ، مدیران شنوا یا فرهیختگان نابینا؟ مدیران خود خواه یا فرهیختگان بی مسؤلیت؟ آیا راه حلی برای این مسئله وجود دارد ؟ برنامه ریزان چه کسانی هستند ؟
۷) منشاء و مدل تحول فرهنگی کدام است؟
آیا تحول از نهادهای آموزشی آغاز میشود؟ مدل تحول، فرد به فرد است یا گروهی ؟ حزبی و ارگانی است یا عمومی و عوامانه ؟ آموزشی است یا اجباری؟ قانون بردار است یا زمان بر؟ سنجههای تحول در فرهنگ چیست ؟
۸) نتیجه:
به نظر می رسد مدیریت تحول فرهنگی تنها با مهندسی فرهنگی قابل ایجاد و اجراست و مهندسی فرهنگی نیز یعنی چیدن همه چیز در جای خود بر اساس منشور های مورد قبول جامعه ( قرآن و سنت) . به دیگر سخن فرهیختگان جامعه باید با تشخیص درد جامعه، دست به برنامه ریزی زده و با ارایه الگوهای کامل فرهنگی جامعه اسلامی که همه جوانب در آن رعایت شده باشد، مدیران را برای اجرای برنامه ها مجاب سازند و مردم را نیز همراه کنند. اینگونه است که مثلا حجاب اسلامی با نگاه جامع به دانش افزایی زن ، آزادی اسلامی زنان ، حقوق زن ، شغل داشتن یا نداشتن ، درآمد صحیح و با عزت ، حضورسالم سیاسی و فرهنگی زن در جامعه ، نقش محوری خانواده و ... مطرح و الگوی آن برای اجرا ارائه میشود.
حامد عبداللهی
منبع : خبرگزاری رسا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
آمریکا عراق جنگ حماس نیکا شاکرمی مجلس شورای اسلامی روز معلم دولت رهبر انقلاب معلمان مجلس بابک زنجانی
ایران هواشناسی بارش باران هلال احمر آتش سوزی قوه قضاییه تهران پلیس سیل معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
سهام عدالت قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان خودرو دلار سایپا بانک مرکزی ایران خودرو کارگران
سریال پایتخت مهران مدیری تلویزیون عفاف و حجاب تئاتر مسعود اسکویی سینمای ایران سینما
رژیم صهیونیستی اسرائیل جنگ غزه فلسطین روسیه ترکیه نوار غزه اوکراین چین انگلیس ایالات متحده آمریکا بنیامین نتانیاهو
فوتبال استقلال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر گوگل اپل عیسی زارع پور تلفن همراه تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب دیابت کاهش وزن