چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
مقایسه روابط عمومی با اشکال مختلف تبلیغات
۱) تبلیغات بازرگانی Advertising
۲) اشتهار طلبی Publicity
۳) تبلیغ سیاسی Propagandu
۱) تبلیغات بازرگانی استفاده از وسایل ارتباط جمعی یا سایر وسایل برای بدست آوردن مشتری بیش تر و فروش بیش تر است. برای بدست آوردن منافع مالی بطور مستقیم و صریح صورت میگیرد و به طور کلی پنهان کردن معایب و بزرگ جلوده دادن محاسن مد نظر است. اغراق و غلو امری عادی محسوب میشود.
شرکت توسعه مهندسی بازار (TMBA) در راستای ارتقای کیفیت کسب و کار بنگاه های اقتصادی، در چهار موضوع آموزش، مشاوره، تحقیق و نشر در حوزه مارکتینگ به ارایه خدمت می پردازد.
اما هدف روابط عمومی ایجاد هماهنگی و صمیمیت بین موسسه و کارکنان آن ها و نیز ایجاد و تثبیت تفاهم و اعتماد مردم نسبت به سازمان است. وسیله رسیدن به این هدف در روابط عمومی ذکر حقایق است و چون از این کار قصد استفاده مالی سریع ندارد اخبار و اطلاعات خود را از طریق وسایل ارتباط جمعی در اختیار مردم میگذارد.
به عبارت دیگر تبلیغات بازرگانی جنبه سود و مالی دارد در حالی که کار روابط عمومی ایجاد حس تفاهم و اعتقاد به سازمان میباشد.
۲) اشتهارطلبی یا Publicity عبارت است از تبلیغ بوسیله آگهیهای غیر مستقیم و انتشار اخبار و مقالات و سایر موارد با هدف معروف کردن یک شخص، شیئی و بالا بردن اعتبار آن ها با صرف هزینههای مختلف، در حالیکه هدف روابط عمومی ایجاد اعتماد و حسن تفاهم و صمیمیت بین کارکنان یک موسسه یا مردم است و بابت چاپ و یا پخش خبر هزینه ای صرف نمیشود. بنابراین روابط عمومی و اشتهارطلبی در هدف و عمل با یکدیگر تفاوت دارند.
۳) تبلیغ سیاسی یا پروپاگاندا نفوذ در افکار عمومی برای هدایت آن به سوی هدف از پیش تعیین شده است و برای دستیابی به آن تنها به ارسال پیام بسنده نمیکند بلکه استفاده از هر وسیله ای را مجاز میشمرد. معمولاً پروپاگاندا مجموعه اقداماتی به نفع شخص، دولت یا یک مرام و مسلک میباشد. گاهی پروپاگاندا با استفاده از روش های روابط عمومی قصد ایجاد هیجان و برانگیختن دارد و گاه جنبه تحمیل به خود میگیرد. شباهت های پروپاگاندا و روابط عمومی ظاهری و سطحی است چون با کمی دقت معلوم میشود اهداف آن دو کاملاً متفاوت است. هدف روابط عمومی ایجاد حسن تفاهم و اعتماد متقابل از طریق نفوذ در افکار عمومی است.
هدف اصلی روابط عمومی برخلاف سه مورد بالا که جذب و جلب مردم را در دستور کار دارد، امتناع آنان از طریق دادن اطلاعات صحیح و صادقانه میباشد. بنابراین کار اصلی روابط عمومی هیچ یک از موارد بالا نیست.
منبع:نشریه دانش تبلیغات ? شماره ۱۰
نقل از:http://www.adnews.ir
منبع : بانک مقالات تخصصی شرکت توسعه مهندسی بازارگستران آتی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس احمد وحیدی مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم قوه قضائیه خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
روز معلم تهران آموزش و پرورش قوه قضاییه شهرداری تهران سازمان هواشناسی فضای مجازی سلامت پلیس دستگیری شورای شهر تهران شورای شهر
بانک مرکزی خودرو حقوق بازنشستگان قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا ایران خودرو سایپا دلار مالیات چین بازار خودرو
تلویزیون سریال سعید آقاخانی سینمای ایران سینما نون خ موسیقی تئاتر دفاع مقدس فیلم کتاب رسانه ملی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان ترکیه افغانستان
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید سپاهان تراکتور بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ برتر فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا تسلا اپل اینستاگرام فناوری همراه اول آیفون گوگل
داروخانه خواب دیابت مسمومیت کاهش وزن چاقی سلامت روان بارداری آلزایمر