دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
بلاتکلیفی کارمندان و برونرفت از آن
یک مدیر میبایست در درجه اول توجه کند که عامل بلاتکلیفی و ریشه اساسی و اصلی، بنیادی آن در چه مسئلهای نهفته است؟ آن را کنترل و ریشهیابی، مشخص نماید و سپس به دنبال مراحل رفع معضل و درمان آن باشد و از طرفی پس از تشخیص و در اجرای درمان راهکارهای مورد نظر را بهصورت ساده و واضح عنوان کند و اگر حقایقی با واقعیت منطبق بوده آن را با در نظر گرفتن شخصیت و هویت افراد بهصورتی مطرح نماید که شخصی مورد مخاطب در خودآگاه ذهن خود دچار مشکل نشود و بتواند به طریقی از طرق خاص با مشکلات مبارزه نماید که حتی خدشه یا ضربهای به روحیه خود وارد نکند و آیندهای مثبت را احساس و لمس نماید و به بیانی دیگر با تصمیمات متعادل و متوازن و با برنامهریزی محاسبه شده کارمندان را به هدف خود تشویق و ترغیب به سوی موثر بودن سوق دهد.
● نکتهیی مهم در مورد ایجاد انگیزه مثبت در بالا بردن
▪ کیفیت و رضایت شغلی
هنگامی که صحبت از رضایت شغلی و بالا بردن سطح کیفیت کاری مطرح میگردد، میبایست نوع فعالیت ملحوظ نظر و از طرفی نیز تعریف لفظ کار تحقق پذیرد، این موضوع را همه میدانیم که فعالیت و نوع کار در مورد هر سطحی که میخواهد ارزیابی شود، حال از کار مرکب گرفته تا کار بسیار ساده یا در سطح معمولی یافتی و تخصصی همه مقاطع دارای ارزش خاص خود بوده ولی مسئلهای که مهم جلوه مینماید و مطرح نظر میباشد و این کار است که جزء فعالیتهای اصلی تمام اقشار مردم بهویژه کارمندان ادارات و سازمانها و کلیه جوامع را در بر گرفته و میبایست با رعایت اخلاقیات متعارف، شخصیت اجتماعی افراد در نظر گرفته شود یعنی در واقع جایگاه اجتماعی و هویت مورد شناسایی قرار گیرد، زیرا در غیر این صورت بازدهی و عملکرد مناسب و مطلوبی را مشاهده نخواهیم کرد.
▪ تعریف رضایت شغلی کارمندان در رابطه با مسوولان خود
رضایت شغلی عبارت است از ارزیابی، ارزشهایی که مابین مسوول یک اداره یا سازمان یا زیرمجموعه خود وجود دارد که بدان اهمیت داده میشود، در حقیقت یک کارمند، احساس عالی و مثبت در مورد نوع فعالیت و کاری را که مشغول انجام وظیفه بوده دارد و به بیانی دیگر تعهدی را که نسبت به مافوق اداره یا سازمان داشته بهصورت نقشی موثر ایفا مینماید. از طرفی این رضایت نقطه تضاد و تخالف درگیری شغلی بوده زیرا درگیری شغلی خود به مراتب یکی از عوامل بروز ناهنجاری محیطی و سازمانی محسوب میگردد.
▪ موارد مهم رضایت شغلی در اداره و سازمان
۱) پیشرفت و ارتقای شغل
۲)ارائه بهترین و سودمندترین نحوه عملکرد کاری در مقایسه با دیگران و میزان علاقه و احساس مسوولیت مضاعف.
▪ ارائه پنج راهکار در ارتباط با ساختار عملکرد مدیریتی که باعث ایجاد رضایت شغلی میشود.
۱) مدیری که دارای اخلاق و مسوولیت اجتماعی در سطح مافوق بوده میبایست شیوه و راهکاری چون خصیصه اعتماد یا جلب اعتمادسازی را در بین کارمندان خود که ایجاد فضایی آزاد میکند برقرار نماید در توضیح لفظ آزادی از این جهت که افراد ادارات بتوانند خالصانه و صادقانه مسائل و مشکلات خود را با مدیر مستقیم خود در میان گذاشته و به شیوهای ساده مطرح و نتیجهگیری کنند.
۲) مدیر موفق میبایست در قبال سوالات کارمندان خود از شیوه پاسخگویی شفاف و سالم در ضمن همگام با سیاستگذاریها استقبال کند.
۳) در تصمیمگیری از روشن نظرخواهی و مشارکت و مشاورههای لازم بهصورت درست و صحیح به کار گرفته شود.
۴) در مقابل عملکرد و فعالیت کارمندان از سیستم پاداش و تنبیه معنوی و مادی آن هم در قالب اجرای عدالت و انصاف توام باشد.
۵) مدیری موفق میتواند طراح ماهری بوده که در ارائه طرح خود به کارمندان یا زیرمجموعه مورد نظر مطالب را بهصورت ساده انعکاس دهد.
▪ ارائه طرح مدیران که در ایجاد انگیزه مثبت میتواند اثر بخش جلوه نماید بر چند شیوه استوار است:
۱) نوع کار میبایست بهصورت استاندارد و ساده که به بیانی دیگر آن را سادهسازی میگویند بوده، زیرا به علت آنکه قوه دراک و فهم یا اذهان و استعداد افراد بهدلیل گرفتاریهای متعدد در روزانه زندگی بهطور یکسان نبوده و نمیشد.
۲) ایجاد تنوع کاری با توضیح اینکه از وجود کارمندان یا افراد سازمانها در یک مقطع یا یک بخش استفاده خدمتی بهعمل نیاید، زیرا عامل تنوع کاری استعداد افراد را در تمامی زمینههای مختلف و موضوعات روز و سطوح کاری دیگر منقش و منفعل کرده و لذا افراد در همه مسائل میتوانند، اطلاعات کافی و لازم را کسب و مهارت داشته باشند.
۳) عامل مهم تشویق در بهبود کیفیت و عملکرد کاری و میزان افزایش آماری در سطح بالا را در برگرفته است.
▪ نتایج روند اخلاق مدیریتی و مسوولیت اجتماعی که در روح و روان کارمندان ادارات یا سازمانها بهطور مستقیم اثرات مثبت خواهد گذارد، عبارتند از:
۱) انگیزه مثبت درونی که با روح شخصی و ارضای روان ارتباط مستقیم دارند.
۲) کاهش جابهجایی و نقل و انتقالات کارمندان به دیگر بخشهای ادارات.
۳) غیبتهای افراد رو به کاهش گذاشته و از طرفی آمار عملکرد و نتایج فعالیتهای اداری بهصورت مثبت مشاهده میشود و رو به افزایش خواهد رفت.
۴) افزایش ارائه خدمات مطلوبتر و تجربه معنیدار بودن در کار مشاهده خواهد شد.
منبع : پایگاه اطلاعرسانی فرهنگ توسعه
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
اسرائیل ایران آمریکا شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی
فضای مجازی قتل هواشناسی تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران سیلاب سامانه بارشی آموزش و پرورش سازمان هواشناسی باران شهرداری
خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو دلار یارانه مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون مهاجرت مدرسه نمایشگاه کتاب سینمای ایران دفاع مقدس صدا و سیما مسعود اسکویی صداوسیما موسیقی سریال مهران غفوریان
معماری
رژیم صهیونیستی غزه حماس فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا نوار غزه جنگ اوکراین
فوتبال استقلال لیگ برتر جواد نکونام رئال مادرید عبدالله ویسی سپاهان بارسلونا بازی لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس
باتری گوگل آیفون اینستاگرام مایکروسافت سامسونگ اپل عکاسی ناسا
ویتامین چای کاهش وزن توت فرنگی سیگار فشار خون کبد چرب