جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
درباره ایوان پنی، مجسمه ساز
ایوان پنی به همراه ران موئک و ریچارد استپل در صف اول جنبش مجسمه سازان فراواقعگرا (hyperrealist) قرار دارند. آنها با این عقیده که مجسمه سازی فیگور را در تضاد با مجسمه سازی مدرن می داند مبارزه می کنند.
او متولد آفریقای جوبی است و ۵۴ سال دارد. پدرش دکتر و مبلغی مذهبی بود که در زیمبابوه به مداوای مردم می پرداخت. در ده سالگی به همراه خانواده زیمبابوه را به مقصد کانادا ترک کرد.
در ادمونتون کانادا به دبیرستان رفت و سپس در کالج آلبرتا به تحصیل هنرهای زیبا پرداخت. آنجا روی فیگور و مجسمه های استیل دوره ساختگری متمرکز شد.
پنی کار خود را به عنوان مدرس مهمان آغاز کرد و بین سال های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۹ در بسیاری از دانشگاه های کانادا و امریکا به تدریس پرداخت و همزمان شروع به شبیه سازی انسان با پیشرفته ترین تکنولوژی های صنعت سینما کرد. او در فیلم هایی چون جی . اف . کی ، قاتلین بالفطره، و نیکسون با الیوراستون هکاری کرده است.
پنی در ابتدای تحصیل تنها از یک ماده اولیه کاملا سنت- خاک رس- برای ساختن مجسمه ها استفاده می کرد و کم کم یاد گرفت که چگونه از مواد دیگر مانند سیمان، موم، گچ و برنز مجسمه بسازد.
فیگورهای اولیه ای که می ساخت معمولا ۴/۳ یا ۵/۴ اندازه یک انسان واقعی بود و ساخت هرکدام از آنها یکسال طول می کشید. این مجسمه ها از روی یک مدل زنده ساخته می شد و پنی نزدیک به ۳۰۰ ساعت به همراه مدل کار می کرد. اما بعدها به استفاده از روشی دیگر روی آورد. او از مدل ها عکس می گرفت و برمبنای آن شروع به ساخت مجسمه ها می کرد.
هرچه بیشتر مجسمه می ساخت و هرچه بیشتر برروی بدن انسان تحقیق می کرد، ایرادات و اشکالاتی که در ساخت مجسمه ها داشت کمتر می شد. علاوه بر این او دریافت که می تواند قالب برخی از اعضای بدن را بسازد و برمبنای هر مدل اندکی آن قالب را تغئیر دهد شکل دلخواه حاصل شود و تمام این ها بر سرعت کارش اضافه می کرد و باعث می شد که بتواند بدون مدل نیز از عهده ساخت مجسمه ها بربیاید.
اولین نمایشگاه اختصاصی پنی در سال ۱۹۸۱ با واکنش های متفاوتی روبه رو شد. کلا کارهای ابتدایی او - بین سال های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۹ – به این صورت تعریف می شد: غول هایی با شباهتی بی اندازه و نابخشودنی به واقعیت.
او بعد از روبه رو شدن با کارهای توماس راف و استفان هابلوتزل در نمایشگاهی در بارسلونا در سال ۱۹۹۸، پنی شروع به ساخت سری کارهای L. Faux، همه در شرایط یکسان و دگردیسی کرد.
آثار پنی چیزی است بین تصویری که ما در زندگی و دنیای واقعی از یکدیگر می بینیم و انچه که از یکدیگر تصور می کنیم. این روش در کنار تکنیک غیرقابل انکار او، باعث شده تا پنی نظر مثبت بسیاری از منتقدان هنر را خود جلب کند.
کارهای او در بسیاری از جشنواره ها و مسابقات هنرهای زیبا نمایش داده شده و بسیاری از موزه ها در سراسر جهان آثار او را در خود جای داده اند. او بارها در نمایشگاه های گوناگون جایزه هنرمند برتر را به خود اختصاص داده است.
اولین گالری مهمی که کارهای او را به نمایش درآورد، گالری وینکی / تاک در تورونتو و اولین جایزه ای که گرفت از بنیاد الیزابت گرین شیلدز کانادا به عنوان بهترین هنرمند جوان بود. اکنون او نزدیکترین رابطه و بیشترین همکاری را با گالری اسپرون وست واتر نیویورک دارد.
رضا حیدری
منبع : دو هفته نامه فریاد
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق مجلس شورای اسلامی حسن روحانی دولت سیزدهم نیکا شاکرمی دولت چین مجلس رهبر انقلاب بابک زنجانی شهید مطهری
ایران تهران هواشناسی یسنا سیل هلال احمر روز معلم آتش سوزی پلیس معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا بازار خودرو حقوق بازنشستگان طلا خودرو قیمت دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا ارز
عمو پورنگ موسیقی لیلا بلوکات سریال تلویزیون سینمای ایران عفاف و حجاب مسعود اسکویی سینما تئاتر
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه حماس ترکیه نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
هوش مصنوعی ناسا تبلیغات اپل اینستاگرام گوگل تلفن همراه عکاسی
خواب فشار خون کبد چرب