سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا
بیست روش برای ارتباط بهتر در بزرگراههای پرترافیک مجازی
بیست روش برای ارتباط بهتر در بزرگراههای پرترافیک مجازی یکی از اهداف ضمنی ما از حضور در فضاهای مجازی و اینترنتی، برقراری ارتباط و تعامل با دیگران است. ارتباط با دیگران، یکی از نیازهای ما در برقراری ارتباط، در زندگی اجتماعی ما نقش مهمی ایفا میکند، به نحوی که توانایی در برقراری ارتباط، یکی از مهمترین رموز موفقیت انسان شمرده میشود. ما در جهان مجازی نیز که شاید بتوان آن را بزرگراه پرترافیک ارتباطات نامید، از این قاعده مستثنی نیستیم و امروزه آنچنان در انبوهی از ارتباطات قرار میگیریم که کمتر فرصت مییابیم به بهترین راههای ممکن برای برقراری ارتباط بیندیشیم!
در این مجال سعی میکنم به طور فشرده به نکاتی اشاره کنیم که میتواند ما را در برقراری ارتباطات موثرتر یاری رساند.
۱) به نیازهای دیگران توجه کنید.
به این موضوع بیندیشید که دیگران نیز در فرایندهای ارتباطی به دنبال تامین نیازشان هستند. سعی کنید با کنجکاوی، نیازهای دیگران را شناسایی کنید و چنانچه توانایی تامین آن نیاز را دارید، نیاز دیگران را برآورده سازید.
۲) به ارزشهای دیگران احترام بگذارید.
در جریان ارتباط با دیگران، یکی از اصول مهم این است که هر فردی برای خود ارزشهایی دارد که حاضر نیست به سادگی از آن چشم بپوشد، دقت داشته باشید که دیگران برای چه چیزهایی ارزش قائلند.
۳) اعتماد ایجاد کنید.
دیگران تا زمانی که به شما اعتماد نکنند، به راحتی با شما ارتباط برقرار نمیکنند، پس چون اعتمادسازی شرط نخست هر ارتباطی است، سعی کنید با سخنان، اعمال و رفتار و موضع گیریهای خود، در افراد اعتماد ایجاد کنید.
باید دانست اعتماد زمانی ایجاد میشود که شما در مواجهه با موضوعی واحد رفتاری مشخص از خود بروز دهید و پیشبینی رفتارتان برای دیگران امکان پذیر شود.
۴) شنونده خوبی باشید.
سعی نکنید در جریان ارتباط با دیگران، فقط شما گوینده باشید، بلکه به دیگران نیز فرصت صحبت کردن راجع به خودشان را بدهید و نشان بدهید که شنونده فعال و خوبی هستید. در این صورت است که میتوانید بر دیگران تاثیر بگذارید.
۵) برای انتقاد، از تحسین شروع کنید.
انتقاد، سریعترین راه برای تخریب یک فرایند ارتباطی با دیگران است. ملامت کردن و سرزنش کردن دیگران مخرب و ویرانگر است و آنان را به خشم میآورد. اما به هر حال برخی اوقات ناگزیر باید انتقاد کنید، اگر چنین است، سعی کنید با تحسین شروع کنید، البته این تحسین باید خالصانه باشد و نه از روی چاپلوسی و تملق، چرا که تحسین، میتواند انتقاد را دلپذیر سازد. سپس به گوشزد کردن اکتفا کنید و اگر خود قبلا دارای مشکل مشابهی بودید، به آن اعتراف کنید.
۶) با مخاطبان، همدلی کنید.
همدلی کردن با دیگران، یکی از موثرترین روشها برای گشودن راههای ارتباطی با آنان است. بنابر این پیش از آن که به سایر جنبههای ارتباط بپردازید، تلاش کنید تا با همدلی با مخاطبانتان، راه ایجاد صمیمیت با آنان را بیابید و گاهی خود را به جای آنان بگذارید. برای این کار شایسته است در جستجوی زمینههای مشترک و مشابه باشید، اهداف، نیازها و نگرانیها را از نظر دیگران ببینیم و شرایط آنان را درک کنیم.
۷) در به کار بردن واژه ها دقت کنید.
هنگامی که با دیگران ارتباط برقرار میکنید، در به کار بردن واژهها و کلمات، دقت داشته باشید. واژهها و کلماتی که به کار میبرید، بیانگر شخصیت، تفکر و اندیشه شماست، بنابر این دقت کنید تا این واژهها و کلمات، صریح، کوتاه، دقیق، صحیح، مؤدبانه و پرمحتوا باشد.
۸) ویژگیهای مخاطب را از یاد نبرید.
در برقراری ارتباط با دیگران، توجه به ویژگیهای آنان میتواند ما را در دستیابی به اهدافمان از ارتباط کمک کند. لذا هیچگاه ویژگیهای مخاطب را از یاد نبرید.
تفاوتهای زن و مرد را در ارتباط جدی بگیرید. با توجه به شخصیت افراد در سنین مختلف کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و سالمندی، رفتار و کلام خود را تنظیم کنید و به قالبهای ذهنی افراد توجه کنید.
۹) آرام و خونسرد باشید و نیروی مثبت منتقل کنید.
آرام باشید و بگذارید دیگران نیز در هنگام برقراری ارتباط با شما، احساس آرامش و راحتی کنند. سعی کنید فضایی را ایجاد نکنید که مرتبط با شما بودن را مشکل کند. هیچ کسی دوست ندارد با کسی که ناراحت و معذب است، ارتباط داشته باشد.
سعی کنید خونسرد باشید و اجازه ندهید چیزهای کوچک و ناچیز، شما را آزار دهد و تلاش کنید با گسترش نیروی معنوی در خود، آن را به دیگران هم منتقل کنید، با هر کسی که روبرو میشوید، این نیروی مثبت را با او شریک شوید.
۱۰) صریح و صادق باشید.
شفاف نبودن کلام، بسیاری از اوقات، موجب بروز سوء تفاهم در ارتباط با دیگران میشود. برای برقراری یک ارتباط خوب و موثر باید با دیگران صریح، صادق و صمیمی باشیم و از بیان هرگونه کلامی که ابهام دارد و از شفافیت لازم برخوردار نیست، اجتناب کنیم.
بدیهی است چنانچه ارتباط ما شفاف و صریح نباشد، دیگران را به اتکا به حدس و گمان و سوء تفاهم وادار میکنیم.
۱۱) موقعیت شناس باشیم.
باید این موضوع مهم را بدانیم که طرح چه سخن و کلامی در چه موقعیت زمانی یا مکانی، مناسب یا نامناسب است، چه هنگامی شوخی کنیم و چه وقت جدی باشیم، سعی کنیم حد اعتدال را در این زمینه رعایت کنیم.
۱۲) به بازخوردها توجه کنید.
در هنگام برقراری ارتباط، توجه به عکس العمل های دیگران و بازخوردهایی که به وجود میآید، میتواند شما را نسبت به کاستیهای ارتباطات و نقاط قوتتان و همچنین اختلالها یا نویزهای فرایند ارتباط آگاه سازد.
۱۳) به ارتباطات اینترنتی بسنده نکنید.
هنوز بهترین نوع ارتباط، ارتباط رو در رو یا چهره به چهره است، بنابر این به ارتباطات از طریق وب سایت، وبلاگ و ایمیل بسنده نکنید و از هر فرصت ممکن برای برقراری ارتباط تلفنی یا رو در رو بهره بجویید.
۱۴) راه نظر دادن دیگران را باز بگذارید.
وجود امکان ارائه نظر برای بازدیدکنندگان سایت یا وبلاگ شما، زمینه برقراری ارتباط دیگران با شما را فراهم میسازد و با دوسویه شدن ارتباطات، فرایند ارتباط شما با دیگران از موقعیت بهتری برخوردار خواهد شد. بنابراین راه ارتباط دیگران و ارائهی نظر آنان را در جایگاه اینترنتی خود باز بگذارید.
۱۵) در تالارهای گفت و گو مشارکت کنید.
بهترین راه برای برقراری ارتباط با دیگران، شناخت و آگاهی نسبت به اطلاعات، دانش، آگاهیها، نیازها و علاقه مندیهای آنان است و این مهم در تالارهای گفت و گو بهتر محقق میشود.
پس سعی کنید با حضور منظم در تالارهای گفت و گو، پیرامون موضوعهای مورد علاقهتان گفتوگو و مشارکت کنید.
شرکت در مباحث این تالارها، مطرح کردن پرسش از دیگران و پاسخ به پرسشهای دیگران، میتواند ضمن ایجاد رابطهای تواَم با اعتماد با سایر افراد، زمینهی تاثیرگذاری بیشتر ارتباط شما را فراهم سازد، به شرط آن که به قوانین و مقررات این تالارها احترام بگذارید، انعطافپذیر باشید و از ارسال هرزنامه برای دیگران خودداری کنید.
۱۶) از امکان پیوندها (لینکها) به خوبی استفاده کنید.
امکان تبادل و برقراری لینک یا پیوند سایت ها و وبلاگها در سایت یا وبلاگ خود را جدی بگیرید. تبادل لینک در فضای مجازی نوعی ابزار موثر برای تحکیم ارتباط و تعامل هدفمند است، در واقع لینکها پل ارتباطی شما و همفکرانتان با مخاطبانتان در فضای مجازی صفحات وب است.
با این کار بازدیدکنندگان از وب سایت یا وبلاگ شما قادر میشوند با وب سایتها یا وبلاگهای مورد نظر شما ارتباط برقرار کنند. لذا سعی کنید در انتخاب پیوندهای مورد نظر خود دقت بعمل آورید تا مجموعهی مناسبی از مجاری و مسیرهای ارتباطی و پایگاههای اطلاعاتی را برای خود و مخاطبانتان فراهم کنید. بدین ترتیب ارتباط شما میتواند ضمن هدفمندتر شدن سمت و سوی مورد نظر شما را بیابد و از عمق بیشتری برخوردار شود.
برای این منظور با مدیران سایتها و وبلاگهای مختلف برای جلب نظر ایشان جهت تبادل لینک از طریق ایمیل یا تلفن وارد مذاکره شوید. فراموش نکنید لینکهایی را در جایگاه اینترنتی خود قرار دهید که مطمئن هستید برای مخاطبان شما جالب توجه هستند.
۱۷) ساختار جایگاه اینترنتی خود را قابل دستیابی کنید.
یکی از راههای مهم برقراری ارتباط دیگران، جستجوی موضوعها یا واژه های مورد نظر از طریق موتورهای جستجو است. با بهینهسازی ساختار جایگاه اینترنتی خود احتمال دسترسی دیگران و برقراری ارتباط با خودتان را افزایش دهید.
برای این کار شما باید کدها و ساختار جایگاه اینترنتی خود را برای بالا بردن احتمال حضور در نتایج جستجو اصلاح کنید. پروسه بهینهسازی سایت، کمک میکند محتوای یک سایت ساده تر، راحتتر و به دفعات در اختیار موتورهای جستجوگر قرار گیرد.
بهینهسازی ساختار جایگاه اینترنتی، اصلاح تمام کدها، حذف کدهای زاید، کاهش حجم صفحات، تنظیم چگونگی نمایش متن صفحه، نحوه لینک دادن صفحات به یکدیگر، چگالی کلمات در صفحه، مطابقت کدهای سایت با استانداردهای موجود و تمام آنچه که به خود سایت مرتبط است را به عهده میگیرد.
شما با انتخاب کلمات کلیدی، بررسی وضعیت فعلی سایت، معرفی سایت به موتورهای جستجوگر و تحلیل آمار سایت، میتوانید راههای برقراری ارتباط موثرتر و مناسب تر با مخاطبانتان را بسنجید و انتخاب کنید.
۱۸) نشانی جایگاه اینترنتی خود را معرفی کنید.
در هنگام نگارش مقاله، یا تولید هرگونه محتوا و مکاتبه با دیگران از طرق مختلف از جمله ارسال ایمیل یا ارسال اس. ام. اس یا . . . نشانی دقیق وبلاگ یا وب سایت خود را در پایان درج کنید. با این کار مخاطب شما در صورت تمایل میتواند با شما ارتباط برقرار سازد.
۱۹) برای مخاطبانتان خبرنامه بفرستید.
برخی از افراد ممکن است نشانی اینترنتی یا وبلاگ شما را فراموش کرده باشند و یا فرصت بازدید از وبلاگها و وب سایتهای متعدد را نداشته باشند، اما حتما روزانه سری به ایمیل خود میزنند. سعی کنید فهرستی از ایمیلهای مخاطبانتان را داشته باشید و برای آنان خبرنامههای الکترونیکی ارسال کنید.
امروزه در بسیاری از وبلاگها این امکان وجود دارد تا مخاطبان در صورت تمایل با درج و افزودن ایمیل خود در قسمت خبرنامه، مشترک مطالب مندرج شما در وبلاگ مورد نظر خود شوند.
با ارائه این امکان در جایگاه اینترنتی خود، به محض به روز رسانی وبلاگ یا وب سایت، به صورت خودکار، ایمیلی حاوی عنوان مطلب شما و خبر به روزرسانی وبلاگتان برای مشترکان خبرنامه ارسال میشود. بدین ترتیب شما قادر خواهید بود ارتباط خود را با مخاطبان حفظ کنید.
۲۰) حجم صفحات وب خود را کنترل کنید.
امروزه دیگران فرصت محدودی برای بازدید از صفحات وب دارند، بنابر این شما باید ضمن ایجاد جذابیتهای بصری و محتوایی در وبلاگ یا وب سایت خود، با پرهیز از طولانی کردن صفحات و خودداری از بکاربردن کدها و ویژگیهایی که منجر به طولانی شدن زمان باز شدن صفحات شود، به وقت بازدیدکنندگان احترام بگذارید و حوصله دیگران را سر نبرید چرا که در صورتی این موضوع مهم را رعایت نکنید ارتباط با مخاطب خود را از دست دادهاید.
منبع : فرهنگسرایرسانه
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ایران شهادت بالگرد تبریز حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی
تهران کنکور هواشناسی شورای شهر تهران شهرداری تهران تعطیلی مدارس هلال احمر سانحه بالگرد رئیسی پلیس سیل قوه قضاییه بارش باران
قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا بورس خودرو یارانه بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان بازنشستگان ایران خودرو سایپا
شهادت رئیس جمهور سینمای ایران پیام تسلیت تلویزیون لیلا حاتمی سریال آیت الله سید ابراهیم رئیسی سینما شعر رسانه ملی نمایشگاه کتاب زری خوشکام
کنکور ۱۴۰۳ گوگل دانش بنیان تجهیزات پزشکی دانشگاه تهران تلسکوپ فضایی هابل باتری
رژیم صهیونیستی ترکیه جنگ غزه اسرائیل فلسطین غزه روسیه امیرعبداللهیان آمریکا چین حماس اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر رئال مادرید باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال بازی باشگاه استقلال منچسترسیتی
هوش مصنوعی مایکروسافت تبلیغات سامسونگ اپل ناسا نمایشگاه ایران هلث موبایل آیفون
سرطان سزارین رژیم غذایی آلزایمر طول عمر زایمان افسردگی فشار خون مغز انسان دیابت