سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا


"اس.پی.آر" روش جدید تولید خودرو با حداقل قیمت


"اس.پی.آر" روش جدید تولید خودرو با حداقل قیمت
هم اکنون روش تولید خودرو با کیفیت مناسب، اما با حداقل قیمت به چالش خودروسازان تبدیل شده است. در همین راستا شیوه جدید spr تا حدودی این مشکل را حل کرده است.
هزینه، یکی دیگر ازمهم ترین مسایلی است که در تولید بروز می کند. رقابت شدید امروزه بر تمامی بازار اروپا حاکم است و نتیجه آن نیز فشار بسیار زیاد بر روی قیمت های فروش است. قیمت فروش یک تولید کننده خودرو به هزینه‌های آن گره خورده است. در حالی که قیمت های فروش به مقدار کمی کاهش پیدا کرده‌اند، بدیهی است که خودروها در هر نسل جدید باید به امکانات بهتری مجهز باشند؛ یعنی سازندگان خودرو باید در جست‌وجوی فرصت‌های جدیدی باشند تا بهره‌وری خود را افزایش دهند.
راه کاهش هزینه‌ها را باید در بخش تامین، طراحی و توسعه جست‌وجو کرد، اما در بخش ساخت نیز که حدود ۱۵ درصد از قیمت نهایی یک خودرو را شامل می‌شود، می‌توان راه هایی برای کاهش هزینه یافت. روش تولید رنو که به SPR معروف است
(Système de Production Renault) برای این منظور نیز ابزار بهبود را ارایه می دهد. دقت داشته باشید که در مفاهیم روش تولید رنو، بهره وری به معنای افزایش میزان تولید یا افزایش ساعات کار یا سرعت کار اپراتورها نیست، بلکه یافتن راه حل هایی است که اپراتورها با کارایی بیشتر و بهتر به کار بپردازند. SPR همچنین بر محدوده راهبردی دیگری نیز اثر می‌گذارد. زمان های ارسال، هنگامی که یک مشتری خودرویی را خریداری می کند، بطور طبیعی توقع دارد تا آن را در سریع ترین زمان ممکن تحویل بگیرد و در هر مورد دیگری نیز متوقع است که به زمانی که به او وعده داده شده، وفا شود. چنانچه مدل مورد انتخاب مشتری در انبار موجود باشد، مشکلی وجود ندارد، اما این حالت دیگر کمتر و کمتر اتفاق می افتد، چرا که گرایش مشتریان بیشتر به سمت خواسته های شخصی متمایل شده و از طرفی دیگر، تعدد رده های موجود نیز بسیار وسیع است. روشن است که امکان انبار کردن بیش از هزار رده خودرو وجود ندارد.
روشی که رنو برای حل این مساله برگزیده، ساخت خودرو بر اساس "سفارش" است. یعنی سازماندهی تولید به ترتیبی که ساخت خودروها در یک گردش زمانی بسیار محدود، دو تا سه هفته بعد از سفارش مشتری انجام شود. SPR برای این منظور نیز روش دیگری را ارایه می دهد که سازمان دهی "به هنگام" (Just-in-Time) نامیده می‌شود.
رنو برای دستیابی به این کیفیت، هزینه و زمان تحویل به طور دائم، منابع کاملی از ابزار و روش ها را در طول سالیان آماده کرده تا کارایی کارخانه های تولید نیروی محرکه و مونتاژ را در تمامی این زمینه ها بهبود بخشد. اما برای "قوام" یافتن سیستم و اطمینان از این که این ابزارها به طور هماهنگ و نظام مند در کارخانه ها به نتیجه مورد نظر می رسند، نیاز به ابزار دیگری احساس می شد و بدین ترتیب SPR متولد شد.
اصل حاکم در هر سیستمی این است که "کل بزرگتر از جمع اجزا می باشد". بنابراین مساله این نیست که به سادگی روش هایی را در کنار هم بگذاریم یا آن ها را بر روی هم انبار کنیم، بلکه نیاز به یک سیستم جامع است که اجزای آن همه در یک جهت و به سمت بهبود کارایی شرکت در حرکت باشند. برای این منظور دخالت و حضور جدی تمامی عوامل مدیریت مورد نیاز است. SPR به ارایه راه حل های آماده نمی پردازد، بلکه ابزارهای لازم را در اختیار کلیه عوامل می گذارد تا خود به جست‌وجوی راه حل ها بپردازند.
در سال های پایانی دهه ۹۰ میلادی، رنو مشغول طراحی سیستم تولید مخصوص به خود بود که مشارکت با نیسان پیش آمد و موجب رشد قابل توجهی در ابعاد فرآیند طراحی این سیستم شد. سازندگان خودرو در ژاپن در قلمرو سیستم های تولید، پیشرو هستند. مشهور است که تویوتا در این زمینه صاحب بیشترین تجربه می باشد، اما نیسان نیز با روش تولید خود، پیشرفت قابل توجهی کرده بود. کارخانه نیسان در ساندرلند بریتانیا برای سالیان، شاخصی در صنعت اروپا محسوب می شد.
رنو با پیروی از روش متحد جدید خود، بهره بسیاری برد و در تکمیل آن نیز نکاتی را در هماهنگی با فرهنگ و فلسفه شرکت رنو منطبق کرد. نتیجه آن مجموعه ای از ابزار، روش ها و اصولی است که برای تصریح و تعیین خطوط راهنمای اصلی و قواعد اجرایی در کارخانه های گروه رنو در جهان به کار گرفته می شود. از آن جایی که رنو توسعه بین المللی را به عنوان اولویتی راهبردی برای خود قرار داده بود، SPR در مناسب ترین زمان متولد شد.
یکی از شرایط لازم برای حضور یک شرکت در رده جهانی، دارا بودن ظرفیت تولید خودرو با سطح ثابت کیفیت و میزان هزینه رقابتی در تمامی کشورهاست. از آن جا که کشورها از سطح فرهنگ خودرو یکسانی برخوردار نیستند، ترکیب تامین کنندگان متفاوتی دارند و از سنت های تولیدی مختلفی پیروی می کنند. البته چنین امری به سادگی امکان پذیر نیست. SPR چارچوب مرجع بسیار ارزشمندی را پایه ریزی کرده که موجب راه اندازی موفقیت آمیز پروژه لوگان در رومانی شده و این موفقیت در روسیه، با راه اندازی کارخانه Avtoframos در نزدیکی مسکو ادامه یافته و بزودی در ایران، مراکش و کلمیبا نیز ادامه خواهد یافت. به علاوه، شباهت های نزدیک بین سیستم های رنو و نیسان کمک شایانی به جهت دهی سیستم های تولید در این دو شرکت کرده است. گروه نیسان – رنو، با کمک SPR موفق به ارتقای اهداف خود شده و تبدیل به شرکتی در اندازه های جهانی، در صنعت تولید خودرو شده است.
http://mechanic.persiandata.com