دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا


مقدمه‌ای بر روانشناسی نقاشی کودکان


مقدمه‌ای بر روانشناسی نقاشی کودکان
نویسنده : توماس - گلین
مترجم : فرامرزی - محمدتقی
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۳/۰۲/۲۳
رده دیویی : ۱۵۵.۴
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۲۷۸
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : BF۷۲۳/ن۷ت۹
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۶۵۶۴-۵۳-۴

در دو فصل آغازین کتاب, ضمن اشاره به تاریخچه مختصر تحقیق در نقاشی کودکان, نیز بررسی کلی نگرش‌های نظری و توصیف خصوصیات اصلی نقاشی کودکان در سنین مختلف, سعی بر آن است خواننده با ویژگی‌های اصلی و دامنه موضوع آشنا شود. در فصل سوم (نقاشی چیست) بحث با شیوه‌های تجسم مفهومی نقاشی شبیه سازانه و تصویر توسط هنرمندان, فیلسوفان و ادراک گرایان آغاز می‌شود؛ آن‌گاه سعی شده بین نظریه‌های تصویر سازی و ادراک تصویر با نگرش‌های اصلی به نقاشی کودکان ارتباط برقرار شود. موضوع فصل چهارم عبارت است از این که 'چرا اصولا کودکان نقاشی می‌کنند' برای مثال, یکی از فرضیه‌ها این است که نقاشی در مقام نوعی بازی تک نفره و در عین حال یک فعالیت اجتماعی متاثر از عوامل اجتماعی است. فرآیند نقاشی و پیامدهای آن, نیز اطلاعاتی که در نقاشی گنجانده می‌شود, موضوع فصل‌های پنجم و ششم است که در پی آن در فصل‌های هفتم, هشتم و نهم جنبه‌های بیانگرانه نقاشی, رشد نقاشی استثنایی, و نقاشی‌های کودکان در مقام هنر بررسی می‌شود. در فصل پایانی (نتیجه‌گیری‌ها و راه‌های آینده) تصریح شده است: روان شناسی نقاشی کودکان عرصه‌ای استثنایی و فوق العاده گسترده شامل نگرش‌ها و علایق گوناگون را در بر می‌گیرد... دلیل ما برای اهمیت دادن به نقاشی کودکان این است که نقاشی, از لحاظ شناختی, فعالیتی بغرنج است که بسیاری از کودکان را به خود جلب می‌کند... تاثیرات تراکمی نقاشی, همراه با دیگر شکل‌های بازی ممکن است اهمیتی تعیین کننده در رشد هوش نخستین و توانایی بالقوه بعدی در انواع فعالیت‌ها داشته باشند...'.