شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا


ویژگی‌های نوشتار، انتخاب


ویژگی‌های نوشتار، انتخاب
● گوینده و موسیقی شبكه رادیویی پیام از زبان برنامه سازان آن
▪ فریبا سادات فاضل ـ سردبیر و تهیه كننده
كلام، گفتار گوینده، نحوه گویش او و شكل استفاده از موسیقی در بخش های مختلف شبكه پیام متفاوت از هم است. مردم از این شبكه انتظار كلام بیش از موسیقی را ندارند و ترجیح می دهند بیشتر از موسیقی استفاده شود. حتی اگر « پیامی» در قالب نوشتار هست باید غیرمستقیم و به زیبایی در قالب نوشتار انعكاس یابد.
فرم نوشتار رادیو باید كوتاه باشد و تنوع در بخش های مختلف آن رعایت شود. طبعاً مطالب بخش صبحگاهی شبكه رادیویی پیام باید با مطالب بخش عصرگاهی آن كه مخاطبان آنها در شرایط متفاوتی به سر می برند فرق داشته باشد. مخاطبان شیفت ۶ تا ۱۰ صبح مردمی در حال تكاپو هستند و مطالب آن بخش باید در برگیرنده نشاط، شادی و امید به زندگی باشد. در ساعات ۱۰ تا ۱۲ مردم كم كم به سمت آرامش می روند و این زمان می تواند با تانی خاصی طی شود. در انتخاب نوع موسیقی به كار گرفته شده در این بخش به افرادی كه در آن زمان بیدار هستند نظیر راننده ها و افراد شیفت هم توجه شود.
معمولاً گوینده های بخش صبحگاهی از بین گوینده هایی انتخاب می شوند كه توانایی اجرای شادتر را دارند و كلام آنها شیرین تر است. شنیدن صدای تكراری در شبكه پیام جالب نیست و از این رو به انتخاب گویندگان متنوع در شیفت های مختلف نیز توجه می شود. همچنین مدیران این شبكه موسیقی های روز ایران و جهان را گوش می كنند و در صورتی كه از نظر ایشان قابل پخش باشد از آنها نیز استفاده می شود. به عنوان مثال در این شبكه از كارهای قدیمی نیز استفاده می شود و این رادیو در سال های اخیر تلاش كرده موسیقی ها را با تنوع بیشتری به سمع شنوندگان خود برساند. رادیو می تواند از علاقه جوانان ایرانی به موسیقی ایرانی در سوق دادن آنها به سمت شنیدن موسیقی فاخر تاثیرگذار باشد. موسیقیدان های موسیقی سنتی نیز می توانند با ارائه كارهای جدیدتر و با تنظیم های بهتر در جذب جوانان علاقه مند به این موسیقی موثر باشند. سردبیر و تهیه كننده بخش عصرگاهی روز پنجشنبه از ساعت ۱۴ الی ۱۸ رادیو پیام
▪ داوود جمشیدی
شبكه رادیویی پیام هم از لحاظ ساختاری و هم از لحاظ پخش اخبار در فواصل ۱۵ دقیقه یك بار می تواند به سرعت تازه ترین اخبار و رویدادها را به سمع شنوندگان برساند. البته از آن جایی كه برنامه های شبكه پیام زنده پخش می شود در بسیاری از موارد خبرهای لحظه ای توسط گوینده به اطلاع شنوندگان می رسد. در حالی كه در سایر شبكه ها این اتفاق به ندرت پیش می آید. «موسیقی محور بودن» یكی دیگر از ویژگی های شبكه رادیویی پیام است. امكان اختصاص بخشی از زمان برنامه به موسیقی در شبكه پیام بیش از دیگر شبكه ها است. نوع برنامه سازی در رادیو پیام با برنامه سازی های معمول در رادیو متفاوت است. در شبكه پیام برنامه سازی متعارف انجام نمی گیرد و دارای ویژگی های خاص خود است. شبكه رادیویی پیام برترین شبكه در كسب منابع مالی از لحاظ میزان پخش آگهی بازرگانی است.ظرفیت بهره گیری از موسیقی از ممتازترین ظرفیت های شبكه پیام است. در شبكه های دیگر عموماً موسیقی به عنوان موسیقی مصرفی تلقی می شود به این معنی كه موسیقی بین دو مطلب قرار می گیرد.
استفاده از موسیقی به معنای واقعی در دیگر شبكه ها كمتر اتفاق می افتد. به عنوان مثال در دیگر شبكه ها فرصت پخش یك قطعه ۶ دقیقه ای موسیقی بی كلام یا یك قطعه ۱۱ دقیقه ای آواز وجود ندارد.
شبكه پیام به یك قاعده برنامه سازی رادیو در دنیا نزدیك شده. این قاعده مبنی بر پخش ۷۰ درصد موسیقی و ۳۰ درصد كلام است كه شبكه پیام به آن نزدیك شده است. در این شبكه، به تدریج موسیقی های كم ارزش تر، كنار گذاشته شده و آنچه از موسیقی های ایرانی و غربی، تصنیف و آواز و... پخش می شود ارزشمند است. این امر حاصل تلاش مستمر شورای موسیقی شبكه پیام است. بنا بر آمار بخشی كه برنامه های رادیو را بررسی می كند، پخش موسیقی غیرقابل پخش در شبكه پیام صفر درصد است. با توجه به سراسری بودن شبكه رادیویی پیام طبیعتاً این شبكه به پخش موسیقی مقامی، محلی و فولكلور نیز توجه می كند.
تاسیس شبكه رادیویی پیام نقطه آغازی برای توجه بیشتر به موسیقی و قاعده مند شدن كار برنامه سازی در جهت استفاده از موسیقی و كلام است. این قاعده مند شدن به جذب بیشتر شنوندگان به رادیو كمك كرد. این اتفاق در حقیقت تحكیم ارتباط بین مخاطب و شبكه رادیویی بود. شبكه رادیویی پیام هم از لحاظ ساختار برنامه و هم از لحاظ انتخاب عوامل و توجه به موسیقی همواره سعی در نوزایی داشته و ایستا نبوده است. شبكه پیام در پخش موسیقی های متنوع، آوازی، تصانیف و سرودها پیشقدم بوده است. شبكه پیام در این زمینه و پخش قطعات نو شهرت داشته است. شبكه رادیویی پیام قشرمحور نیست، چرا كه ساختار و چارچوب شبكه پیام برای قشر خاصی در نظر گرفته نشده است. البته در بخش های مختلف صبحگاهی، نیمروزی، شامگاهی و شبانگاهی مقتضیات برنامه سازی و حال و هوای مخاطبان در نظر گرفته می شود. این مقتضیات زمانی در انتخاب نویسنده، تهیه كننده و گوینده و صدابردار موثر است. به عنوان مثال در انتخاب گویندگان صداهای باتحرك و امیددهنده برای بخش های صبحگاهی و صداهایی با آرامش بیشتر برای بخش های شامگاهی و شبانگاهی مورد توجه قرار می گیرند. نوع نوشتار بخش های مختلف شبكه پیام با یكدیگر متفاوت است. حتی به لحاظ حجم نوشتار هم این تفاوت وجود دارد. به عنوان مثال در بخش شبانگاهی می توان یك قصیده را خواند. اما در بخش صبحگاهی خواندن چهار بیت شعر هم زیاد باشد. نوشتن برای شبكه پیام سهل و ممتنع است. حفظ ریتم و سرعت مورد نیاز هر بخش در شبكه پیام از سوی نویسنده آن بخش ضروری است.
بخش نیمروزی یكشنبه های شبكه پیام
منبع : روزنامه شرق