شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

ساختمان ترانس


۱) سیم‌پیچ
که از سیم لاکی به قطر ۲۸/۰ = Q میلیمتر ساخته شده، شکل سیم‌پیچ به‌صورت مکعب مستطیل میان تهی می‌باشد، وزن سیم‌پیچ ۹۵ گرم و اندازه‌های خارجی آن برابر ۱۹٭۲۳٭۸۴ میلیمتر می‌باشد، ضخامت دیواره سیم‌پیچ در حدود ۱۰ میلیمتر می‌باشد.
۲) کاغذ ژریشمان و فیبر کاغذی
که به‌عنوان عایق‌بندی سیم‌پیچ و همچنین به‌خاطر نگه داشن شکل سیم‌پیچ بکار می‌رود و گرمای حاصل از گرم شدن ترانس را به‌خوبی تحمل می‌کند. در هر ترانس حدود ۱۰۰ سانتیمتر مربع کاغذ پریشمان و حدود ۱۰ سانیمتر مربع فیبر کاغذی به‌کار رفته است.
۳) هسته ترانس
که از جنس فولاد سیلیسم‌دار می‌باشد از ورقه‌هائی به‌شکل T و U تشکیل یافته است. علت ساخت هسته به‌صورت ورقه‌ای به‌خاطر کاهش جریان‌های گردابی و در نتیجه کاهش اتلاف انرژی به‌صورت گرما در هسته می‌باشد مجموعه ورقه‌های T شکل درون سیم‌پیچ قرار گرفته و مجموعه این دو درون مجموعه U قرار می‌گیرد.
وزن ورقه‌ها مجموعاً ۵۷۰ گرم می‌باشد.
● شاسی
مجموعه هسته و سیم‌پیچ یک ورقه آهنی که به‌عنوان شاسی ترانس به‌کار می‌رود نصب می‌گردد، شاسی یا آهن زیره از جنس ورق روغنی به ابعاد ۴۰٭۱۵۸ میلیمتر می‌باشد و در روی آهن برحسب مورد سوراخ‌هائی جهت بستن پیچ و نصب شاسی روی قاب مهتابی تعبیه شده است. وزن شاسی یا آهن زیره ۴۵ گرم و ضخامت آن ۲۵/۱ میلیمتر است.
● درپوش سر و ته هسته
سرو ته هسته توسط دو عدد درپوش از جنس با کالیت پوشیده شده است که صرفاً نقش محافظت از سیم پیچ و نگهداری ترمینال ترانس را دارد.
● ترمینال
روی یکی از با کالیت‌های درپوش، ترمینالی جهت اتصال سیم رفت و برگشت نصب گردیده است. جنس ترمینال پلی‌اتیلنی می‌باشد، توضیح اینکه دو سر سیم کویل سیم‌پیچ از چند طریقه می‌تواند به ترمینال متصل گردد.
الف) بر روی یکی از دو با کالیت دو سوراخ ایجاد می‌شود، دو لوله برنجی در محل سوراخ‌ها قرار داده می‌شود، یک طرف لوله برنجی‌ها به‌صورت برگردان روی سطح داخلی با کالیت درپوش پرچ می‌گردد.
دو سر سیم کویل سیم‌پیچ از میان دو لوله عبور داده می‌شود، طرف دیگر لوله‌ها که از درپوش خارج شده کاملاً پرچ می‌گردد تا لوله‌ها به‌صورت یک ورقه درآید. باین ترتیب اولاً دو سسیم‌ها به لوله‌ها متصل می‌گردد و ثانیاً طرف صاف شده لوله‌ها محل بستن ترمینال می‌باشد.
ب) می‌توان به‌جای لولهبرنجی از ورقه‌های برنجی استفاده نمود، در این حالت اتصال دو سر سیم پیچ به ورقه‌ها توسط جوش صورت می‌گیرد.
ج) از این روش روی آهن زیره توسط پرس زبانه‌ای ایجاد می‌گردد، روی زبانه سوراخ‌کاری و زروه کاری انجام می‌شود، دو سر سیم کویل ابتدا ۳ الی ۴ لا رویهم برگردانده و سپس بطور مستقیم به ترمینال بسته می‌شود، ترمینال توسط پیچ به زبانه بسته می‌شود.
● روش تولید ترانس لامپ فلورسنت
● درپوش سر و ته هسته
سروته هسته توسط دو عدد درپوش از جنس با کالیت پوشیده شده است که صرفاً نقش محافظ از سیم پیچ و نگهداری ترمینال ترانس را دارد.
▪ ترمینال
روی یکی از باکالیت‌های درپوش، ترمینالی جهت اتصال سیم رفت و برگشت نصب گردیده است. جنس ترمینال پلی‌اتیلنی می‌باشد، توضیح اینکه دو سر سیم کویل سیم‌پیچ از چند طریقه می‌تواند به ترمینال متصل گردد.
الف) بر روی یکی از دو باکالیت دو سوراخ ایجاد می‌شود، دو لوله برنجی در محل سوراخ‌ها قرار داده می‌شود، یک طرف لوله برنجی‌ها به‌صورت برگردان روی سطح داخلی با کالیت درپوش پرچ می‌گردد.
دو سر سیم کویل سیم‌پیچ از میان دو لوله عبور داده می‌شود، طرف دیگر لوله‌ها که از درپوش خارج شده کاملاً پرچ می‌گردد تا لوله‌ها به‌صورت یک ورقه درآید. باین ترتیب اولاً دو سر سیم‌ها به لوله‌ها متصل می‌گردد و ثانیاً طرف صاف شده لوله‌ها محل بستن ترمینال می‌باشد.
ب) می‌توان به‌جای لوله برنجی از ورقه‌های برنجی استفاده نمود، در این حالت اتصال دو سر سیم‌پیچ به ورقه‌ها توسط جوش صورت می‌گیرد.
ج) از این روش روی آهن زیره توسط پرس زبانه‌ای ایجاد می‌گردد، روی زبانه سوراخ‌کاری و رزوه کاری انجام می‌شود، دو سر سیم کویل ابتدا ۳ الی ۴ لا رویهم برگردانده و سپس بطور مستقیم به ترمینال بسته می‌شود، ترمینال توسط پیچ به زبانه بسته می‌شود.
● روش تولید ترانس لامپ فلورسنت
بطور اصولی روش تولید ترانس لامپ‌های فلورسنت صرف‌نظر از ماشین‌آلات مورد استفاده و درجه اتوماسیون مشابه می‌باشد.
▪ روش تولید ترانس: تولید ترانس مهتابی شامل مراحل زیر است:
۱) تولید سیم پیچ
۲) تولید ورقه‌های T و U شکل
۳) تولید آهن زیره یا شاسی ترانس
۴) تهیه هسته T شکل و قرار دادن آن درون سیم‌پیچ
۵) تهیه قسمت U شکل هسته و مونتاژ آن روز مجموعه قسمت T شکل و سیم‌پیچ (تولید قسمت اصلی ترانس)
۶) مونتاژ هسته کامل شده روی شاسی، نصب با کالیت سروته ترانس
۷) تست ابتدائی
۸) لاک زنی در خلاء
۹) نصب ترمینال
۱۰) تست نهائی و بسته‌بندی در ابتدا سیم لاکی توسط بوبین پیچ، به‌صورت سیم‌پیچ روی کاغذ پریشمان و فیبر کاغذی که از قبل به اندازه مورد نظر بریده شده پیچیده می‌گردد، لبه‌های کاغذ پریشمان روی سطوح خارجی و طولی سیم‌پیچی برگردان شده محکم می‌شود، فیبرکاغذی نیز که در سطح داخلی و عرضی سیم‌پیچ قرار داده شده باعث ثابت نگه داشتن شکل سیم‌پیچ می‌گردد. کاغذ پریشمان و فیبرکاغذی علاوه بر ثابت نگه داشتن شکل سیم‌پیچ مزیت‌های دیگری هم دارند. توضیح اینکه ورقه‌های T و U هر کدام توسط پرس‌های جداگانه تولید و طبعاً در ظروف جداگانه ریخته و تا هنگام مونتاژ نگهداری می‌شوند. لازم بذکر است که برای دقت در برش ورقه‌های هسته و نداشتن حداقل پلیسه در اثر پرس جنس قالب جنس قالب از فولاد S.P.K انتخاب و قالب‌سازی بسیار دقیق انجام خواهد شد، همچنین در فواصل زمانی مناسب قالب‌ها سنگ زده خواهند شد.
ورقه‌شاسی نیز توسط پرس ضربه‌ای تولید می‌گردد.
جهت تهیه قسمت T شکل هسته، کارگر مونتاژ کار با استفاده از یک جیک مناسب تعداد مورد نظر (۱۳۷ عدد) ورقه T را انتخاب می‌نماید و سپس توسط پرس دستی کاملاً بهم فشرد. در حالتی که ورقه‌ها کاملاً به‌هم فشرده شده‌اند امتداد قائم ورقه‌های T شکل در درون حفره سیم‌پیچ قرار داده می‌شود. در این‌صورت قسمت T شکل هسته و درون سیم‌پیچ کاملاً جای گرفته محکم می‌شود و این مجموعه ثابت شده و به اصطلاح لقی ندارد.
بروش مشابه و با استفاده از جیک مناسب تعداد مناسب (۱۳۷ عدد) ورقه U شکل توسط کارگر مونتاژ کار انتخاب و سپس توسط پرس دستی بهم فشرده می‌شوند و مجموعه ورقه‌های U شکل به‌صورت وارونه روی مجموعه قسمت T شکل و سیم‌پیچ قرار داده شده تا هسته کامل ترانس بدست آید. هسته کامل شده ترانس روی ورقه‌شاسی قرار داده می‌شود و توسط پرس دستی خم طولی ورقه شاسی به داخل شیار قسمت U شکل خم داده و جایگزین می‌گردد. باین ترتیب مجموعه هسته کامل شده و ورقه شاسی بدون احتیاج به پیچ و مهره یا جوشکاری بهم متصل و محکم می‌گردند.
در این مرحله ترانس می‌تواند از نظر سالم بودن مدار و نداشتن قطع سیم و سالم بودن مونتاژ تست اولیه قرار گیرد. بعد از این کل مجموعه توسط دستگاه لاک زن، لاک‌زنی می‌شود، توسط این عمل لاک بین تمام صفحات فلزی هسته، سیم‌ها کاغذ پریشان و فیبر کاغذی نفوذ کرده و ایجاد یک لایه بسیار نازک عایق را می‌نماید. ثانیاً بر اثر خشک شدن چون بین صفحات فلزی به‌عنوان حائل قرار دارد از صدا کردن و لرزش صفحات فلزی هسته بر اثر جریان‌های گردابی جلوگیری به‌عمل می‌آورد، ضمن اینکه عملاً می‌توان از لاک‌سفید رنگ جهت لاک‌زنی استفاده نود، در این‌صورت نیاز به رنگ پیستوله‌ای خواهد بود، در غیر این‌صورت معمولاً سطح خارجی ترانس و شاسی زنگ زده می‌شود. بهر صورت ترمینال روی ترانس بسته شده و پس از تست‌های کیفی اتیکتی روی ترانس چسبانده می‌شود که در بردارنده مشخصات فنی ترانس، علامت کارخانه و معمولاً نقشه مدار کامل لامپ فلورسنت می‌باشد.
منبع : مطالب ارسال شده