شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


۷ روش برای تاثیر بیشتر بر دیگران


۷ روش برای تاثیر بیشتر بر دیگران
همه ما بارها این جمله را شنیده ایم كه شما هرگز فرصت دوباره ای را برای تاثیر خوب بر دیگران در اولین برخورد نخواهید داشت . همچنین روانشناسان، نویسندگان و سخنرانان می دانند كه ما فقط بین ۷ تا ۱۷ دقیقه وقت داریم كه روی دیگران تاثیر بگذاریم قبل از اینكه آنها عقیده شان را نسبت به ما شكل دهند. باتوجه به مطالب پیش گفته هفت نكته وجود دارد كه توجه به آن می تواند به شما در گذاشتن بیشترین تاثیر در اولین برخوردتان با دیگران كمك كند.
▪ بهترین راه برای ایجاد اولین تاثیر مثبت این است كه به طرف مقابل نشان دهید كه وی مركز عمل و توجه است نه شما. اگر نشان بدهید كه شما مركز توجه هستید فرصتها را برای دوستی، شغل و سایر روابط كاری از دست خواهید داد. اگر نشان دهید كه شما طرف مقابل را محور توجه قرار می دهید كسی می شوید كه دیگران مشتاق دیدار مجدد شما خواهند شد.
▪ به دیگران فرصت صحبت راجع به خود را بدهید. این جمله را شنیده اید كه می گوید: شخصی كه از خودش زیاد صحبت می كند كسی است كه شما به او فرصت صحبت درباره خودش را نداده اید، در واقع شما وقتــــی می توانید یك تاثیر اولیه عالی روی كسی بگذارید كه نشان دهید شنونده خوبی هستید.
▪ كلمات ارزشی مثبت به كار گیرید مثل اوهوم، جالبه، لطفاً بیشتر بگویید بعداً چه كردید؟ و... درست مثل هنرپیشه ها از اشارات كلامی تان سود ببرید و بااین كار، شریك كلامی شما از همراهی شما استقبال می كند.
به طور غیركلامی با تماس مستقیم چشمی به طرف مقابل نشان دهید كه شنونده ماهری هستید.
▪ استفاده از نام اشخاص جدید به طور مكرر در گفت وگوها روش مثبت دیگری است. شما بااین كار نشان می دهید كه از اول به طرف مقابل توجه داشته اید و ضمن معرفی، نام فرد را به خاطر سپرده اید. به علاوه مكالمه شما شخصی تر و صمیمـانه تر می شـود وقتـی كــه چندین بار نام طـرف مقابـــل را در گفـت وگوی تان به كار می برید.
▪ مراقب شوخی باشید. اگرچه یك یا دو لطیفه و یا طنز كوچك می تواند یخ مجلس را آب كند. اما از به كاربردن جملات كنایه آمیز كه می تواند حساسیت برانگیز باشد خودداری كنید چون شما از حساسیتهای طرف مقابل آگاه نیستید و ادامه این جملات طنزآمیز ممكن است موانعی را در ارتباط شما به وجود آورد كه دیگر نتوانید بر آنها فائق آیید.
▪ مجادله با اشخاصی كه تازه ملاقات كرده اید می تواند رابطه را قبل از اینكه ایجاد شود از بین ببرد. صبر كنید تا اعتبارتان برای دیگران جا بیفتد بعد با آنها چالش كنید.
▪ ظاهری آراسته داشته باشید. درست است كه در استانداردهای لباس تغییرات فاحشی به وجود آمده است. اما شركت كننده ای در یك سمینار می گفت: من لباس را برای شغلی كه الان دارم نمی پوشم بلكــــه برای شغلی كه می خواهم داشته باشم، می پوشم.
▪ به عنوان یك متخصص ارتباطات، بایستی خاطرنشان سازم كه طرز سخن گفتن افراد روی اولین برخورد بسیار موثر است حتی شاید بیشتر از آنچه ما می خواهیم. شنوندگان ما روی هوش، سطح فرهنگ، سود و توانایی رهبری ما با كلماتی كه ما انتخاب می كنیم و چگونگی ادای آن كلمات، قضاوت می كنند. به جای جویده جویده حرف زدن به گونه ای كه راحت قابل شنیدن باشد، صحبت كنید. به وضوح تلفظ كنید. اوج صدایتان را تغییر دهید و از صدای یكنواخت اجتناب كنید. تحرك را در صدا و خطوط چهره تان نشان بدهید و ژست طبیعی داشته باشید.
این هفت نكته را به خاطر بسپارید آنها نه تنها هراس شما را از برخوردهای تجاری و اجتماعی با افراد ناآشنا كاهش می دهند بلكه با به كارگیری آن شما حتی از این برخوردها لذت می برید و به تـــوفیقی ماورای آنچه كه فكر می كنید دست می یابید.
مطلب حاضر از سایت WWW.CHART COURSE.COM/ARTICLE GOODIMPRESSION
منبع : اینترنت
ترجمه و تلخیص : سوسن جدی
منبع : ماهنامه تدبیر


همچنین مشاهده کنید