شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

تبلیغات روی اعصاب مردم!


تبلیغات روی اعصاب مردم!
حدود یک هفته ای است که تبلیغات نامزدهای دهمین دوره ریاست جمهوری آغاز شده و تبلیغات در فضای شهری و در مراکز اصلی شهرها و مکان هایی که برای تبلیغات در نظر گرفته شده است، در حال افزایش است.
در برخی فضاهای شهری که برای تبلیغات در نظر گرفته شده، گاهی مشاهده می شود که برخی از هواداران نامزدها، رعایت اخلاق تبلیغات را نکرده و اقدام به نوشتن شعارها با مضامینی دور از اخلاق کرده اند؛ حال این عده چرا و با چه هدفی دست به این اقدامات می زنند را باید مسؤولان قوه قضاییه پی گیری کنند.
از سوی دیگر برخی هواداران نامزدها، نه تنها قانون را زیر پا گذاشته و اقدام به چاپ انواع و اقسام پوسترها کرده اند بلکه سیمای شهری نیز از هجوم این افراد در امان نمانده است.
روی در و دیوار برخی مراکز و حتی سازه های شهری کنار خیابان ها و بزرگراه ها می توانید انواع و اقسام پوسترهای رنگ و وارنگ را مشاهده کنید.
نوشتن شعار با اسپری رنگی و شابلون هم شیوه ای است که برخی هواداران نامزدها برای تبلیغات کاندیدای خود در نظر گرفته اند و هرجا را که گیر آورده اند با آن پر کرده اند. روی تیر چراغ برق خیابان و حتی تاسیسات شهری، تبلیغات در حال انجام است.
اگر صبح زود بخواهید از منزل بیرون بیایید، به محض باز کردن در منزل، تعدادی کارت، پوستر و غیره به داخل منزل شما می افتد و اگر قصد داشته باشید صندوق پستی را چک کنید به جای نامه و قبوض آب و گاز و برق، تبلیغات نامزدها را به تعداد فراوان خواهید یافت.
گویا برخی هواداران که در ستادهای انتخابات حضور دارند فراموش کرده اند به تبلیغاتچی های خود بگویند، تبلیغات، انداختن یا چسباندن تعداد زیادی پوستر و بروشور نیست، بلکه اینان شیوه های تبلیغات را نادیده گرفته و فراموش کرده اند که رعایت قوانین، اولین گام برای جلب اعتماد مردم است.
در سر برخی تقاطع ها و چهارراه ها نیز عده ای برخلاف رانندگان که منتظر سبز شدن چراغ راهنمایی و رانندگی هستند، منتظرند تا چراغ قرمز شود و فرصتی پیدا کنند تا تبلیغات خود را همراه با سایر اقلام تبلیغاتی به داخل اتومبیل ها بیندازند یا اینکه برخی، اتومبیل خود را به فضای تبلیغاتی تبدیل کرده و روی شیشه جلو و عقب اتومبیل، انواع نوشته و تبلیغات را نصب می کنند.
● انتخابات در فضای مجازی
در این دوره، علاوه بر استفاده از فضا و شیوه های تبلیغات بیان شده، رقابت انتخاباتی در فضای مجازی نیز با بهره گیری از فناوری های نوین ارتباطی برای تبلیغ و بیان اندیشه و ایده های نامزدها، بیشتر از دوره های گذشته به چشم می خورد. استفاده از فضاهای مجازی، این امکان را فراهم ساخته است تا نامزدها بتوانند به صورت آنلاین و به صورت دو سویه با هواداران خود در ارتباط باشند و به تبادل نظر بپردازند. استفاده از تلفن همراه مجهز به اینترنت نیز سبب شده است تا در مجموع، علاوه بر افزایش کاربران این فن آوری، تبلیغات شهری تا حدودی در این بخش نمایان شود که این شیوه ضمن کاهش برخی هزینه های تبلیغات سنتی، با رویکرد جدید تنور انتخابات را گرم نیز می کند.
به واقع، این رویکرد نشان می دهد که نامزدها به اهمیت و جایگاه این فن آوری در ساختن افکار عمومی شناخت پیدا کرده اند و آن را به خدمت گرفته اند. هرچند عمر گام برداشتن به سمت بهره گیری از فن آوری نوین در تبلیغات انتخابات به یک دهه هم نمی رسد؛ با این حال آن عده ای از کاربران که با این تکنولوژی سر و کار دارند، می توانند در یک لحظه جدیدترین اطلاعات را به دست آورده و حتی نظرات خود را نیز اعلام کنند. در این میان جامعه جوان نیز درصدد است تا با ورود به شبکه های خبری و سایت های نامزدها، علاوه بر آگاهی از آخرین خبرها و رویدادها، از آخرین شنیده ها و گفته ها نیز استفاده کنند. فعالیت در میان قشرهای فعال دانشجویی و تشکل ها و گروه ها و هواداران را می توان در وبلاگ ها مشاهده کرد.
گشتی در این فضاهای مجازی، تفاوت این دوره انتخابات را با دوره های گذشته آشکار می سازد.
● پیامک های غیرمجاز
از سوی دیگر، پس از پایان مهلت قانونی تبلیغات در دوره های انتخابات گذشته همچون انتخابات شوراهای شهر و مجلس، شاهد آن بوده ایم که از طریق برخی سیستم های تلفن همراه، پیامک های تبلیغاتی همچنان ارسال می شود که در زمان باقی مانده به انتخابات، بازار این گونه تخلفات گاهی چنان شدت پیدا می کند که حتی نمی توانید از تلفن همراه شخصی خود استفاده کنید و باید هرلحظه پیامکی را دریافت کنید که در آن همه چیز آورده شده است. با این حال، در هر دوره انتخابات به دلیل عدم رعایت قوانین، هزینه هایی میلیاردی فقط در شهر تهران صرف پاک سازی می شود و اگر این میزان را در ۳۰ استان در نظر بگیریم هزینه ها چندین برابر می شوند.شاید نتوان از تمامی تخلفات جلوگیری کرد اما می شود با اصلاح شیوه های تبلیغاتی و پایبندی به قوانین، حقوق شهروندان را مدنظر قرار داد؛ حقوقی که تلاش قوه مجریه آن را نمایان می سازد.
بهروز یانچشمه
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید