سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا
مشکلات شرکتهای کوچک ماشینسازی
امروزه یکی از سیاستهای موثری که در اکثر کشورهای در حال توسعه در امر توسعه صنعتی دنبال میشود، بحث حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط است. طبق آمارهای اعلام شده توسط یونیدو یکی از حوزههای برجسته فعالیت شرکتهای کوچک و متوسط در ایران، ماشینسازی است. آقای گلمحمدی، مدیرعامل شرکت ماشینسازی گلمحمدی، سازنده انواع دستگاههای رولکن ورق، در گفتگو با مرکز مطالعات توسعه تکنولوژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نظرات خود را در ارتباط با مشکلات شرکتهای کوچک و متوسط ماشینسازی بیان کرده است که به شرح ذیل است:
مشکلات شرکتهای ماشینسازی کوچک، را میتوان در محورهای زیر خلاصه کرد:
الف) سنتی بودن فعالیتها در حوزهٔ ماشینسازی
در حال حاضر صنعت ماشینسازی کشور بطور سنتی پیش میرود. وقتی وارد یک کارگاه میشوید میبینید که مساحت کارگاه کمتر از ۵۰ تا ۶۰ متر است و دستگاههای تراشی که استفاده میشود بیش از ۲۰ سال عمر دارند. کمبود نیروی کار تحصیل کرده به وضوح دیده میشود. نقشههای استاندارد مورد استفاده قرار نمیگیرد و هر کارگاهی به شیوهٔ خاص خود نقشهها را رسم میکند و این نقشهها قابل ارائه نیستند. چون شخص دیگری این نقشهها را درک نمیکند. هر چند ماشینهایی که با این سبک سنتی تولید میشوند، در بازارهای محلی جواب میدهند و مشکلی ایجاد نمیکنند، اما با روی آوردن به روشهای غیرسنتی و نوین میتوان امید بیشتری به حضور در بازارهای جهانی داشت.
ب) مشکل بازاریابی و بازرگانی
یکی دیگر از مشکلاتی که شرکتهای کوچک دارند، مشکل بازرگانی است. از عربستان و هند با ما تماس میگیرند و ماشین درخواست میکنند، ولی ما مدیر بازرگانی نداریم که بتواند با آنها صحبت کند و ارتباط داشته باشد. باید توجه داشت که ماشینسازی و ساختن دستگاهی که۲۰ تن وزن دارد، در مقایسه با تولید پفک نیاز بیشتری به طراح و مدیر بازرگانی دارد. ولی ما توان استخدام مدیر بازرگانی را نداریم. دستگاهی که ساخته میشود، همهکارهاش خودم هستم، خودم طراحی را انجام میدهم، خودم تراشکاری را با کمک کارگرها انجام میدهم. چک را خودم پاس میکنم و اگر به کارگاه نروم. کارگرها از کار باز میمانند. چون ما بودجه لازم برای استخدام مهندس نداریم. در حالی که اگر یک مهندس داشته باشیم، هم آن مهندس مشغول بهکار میشود و هم کار من راحتتر خواهد شد.
ج) کمبود امکانات و عدم حمایتهای دولتی
در حال حاضر تمرکز بر روی صنعت خودرو است و تصور میشود که تولید پیکان و پژو تنها صنعت کشور است. در صورتیکه چیزی جز صنعت مونتاژ نیست. اما من با ورق و مواد خام، دستگاهی میسازم که وارد کارخانه شده و ایجاد اشتغال میکند و صنعت مملکت را پیش میبرد و علیرغم پتانسیل بالا به علت کمبود امکانات نمیتوانیم کار خود را توسعه دهیم.
عربستان یکی از بهترین بازارهای ما بود. یکسری دستگاه به بازار عربستان صادر کردیم. ولی چین و تایوان متوجه شدند و با عرضه ماشینآلات ارزانتر بازار را از ما گرفتند. ما هم میتوانیم ارزان تولید کنیم ولی باید حمایت صورت بگیرد، تا امکانات مناسبی را فراهم نماییم. در حال حاضر همان ماشین پژویی را که ۱۰ میلیون تومان میفروشند، اگر من با این امکانات محدود تولید کنم، هزینه تولید آن ۵۰ میلیون تومان خواهد شد. در حالی که دیگران یک بودجه و فشار اولیه میگذارند و همه امکانات را مهیا میکنند و بعد با هزینه کمی ماشین را تولید میکنند. ولی ما خودمان یکییکی با دست میسازیم. تراشکارهای ما همهشان همین طور کار میکنند. اگر امکانات موجود باشد، صنعتگران ما میتوانند بهترین ماشینآلات خارجی را بسازند و به راحتی رقابت کرده و بازارهای جهانی حتی اروپایی را بگیرند.
ما از وزارت صنایع و معادن درخواست وام کردیم ولی کمکی نکردند، مجبور شدیم از خود وزیر درخواست کمک کنیم، بعد از تایید بازرسها بالاخره قرار شد که وام بدهند ولی مبلغ وام از ۶۰ میلیون به ۲۵ میلیون کاهش داده شد و ۲۵ میلیون تأیید شده به بانک ابلاغ گردید. زمانی که من برای گرفتن وام به بانک مراجعه کردم، بانک گفت که این پول را به تو نمیدهیم و دلیل آن را این طور عنوان کردند که بانک میتواند شرایط را بسنجد و خود اقدام کند. در نهایت ما موفق به گرفتن وام نشدیم. در حالی که خیال میکردیم که اگر نیاز ما به گوش وزیر برسد، این وام را بلاعوض به ما میدهند.
با این شرایط ما کار خودمان را ادامه میدهیم اما در حد یک کارگاه کوچک و نه بیشتر، چون این کارگاه نمیتواند توسعه پیدا کند و در بازارهای جهانی رقابت کند. ما حتی توان پاسخگویی به تقاضاهای کشورهای منطقه که از ما صورت میگیرد را نداریم. در صورتی که اگر وزارت صنایع حمایت میکرد، خیلی راحت میتوانستیم کار خود را توسعه دهیم.
د) عدم ارتباط مناسب بین افراد تجربی و افراد دانشگاهی
بین من که بصورت تجربی کار کردهام و کسی که تحصیلات دانشگاهی دارد، دیوار کشیده شده است. در صورتیکه ما باید با هم کار کنیم. ایرانخودرو مملو از نیروهای متخصص است، ولی طی چند دهه چیز جدیدی به محصول خود اضافه نکرده است. در حالی که ما خودمان همه قطعات را تولید میکنیم. با همکاری و ارتباط بیشتر بین یک فرد با تجربه و افراد دانشگاهی، میتوان با سرعت خیلی بیشتری کار را توسعه داد.
ما جکهای قدرتی را خودمان میسازیم که قیمت هر کدام در بازار بالغ بر۱ میلیون تومان است، در صورتیکه با ۲۰۰ هزار تومان نمونه آن را درست میکنیم. موتور گیربکس میخریم که قبلاً خودمان میساختیم. فقط الکتروموتور است که در تخصص ما نیست. پیچهای بزرگ را خودمان میزنیم. ولی یکسری پیچهای ریز را به کارگاههای دیگر سفارش میدهیم. در نهایت این قطعات جمع میشوند و دستگاه مونتاژ میشود.
ه) بیمه یکی از مشکلات مهم ماشینسازان
در مورد دستگاهی که برای اولین بار ساخته میشود، باید امکانات و بودجه داده شود و اگر طرح به نتیجه نرسید، از ماشینساز طلب ضرر نکنند. زیرا کاری که برای اولین بار انجام میشود احتمال خطا در آن بالاست. به عنوان مثال قطعهای برای بغل اتوبوس ولوو درخواست داده شد و مهلتی که دادند ۳۰ روز بود، من ۶۰ روز وقت خواستم. در قرارداد تاکید کردند که بعد از ۶۰ روز به ازای هر روز تاخیر ۱۳۰ هزار تومان جریمه داده شود. این در حالی بود که دستگاه برای اولین بار در ایران تولید میشد. ۶۰ روز هم برای ماشینی که برای اولین بار ساخته میشود، زمان کمی است. اگر بخواهند همین دستگاه را از خارج بخرند، هزینه حمل و نقل دارد، مشکل ارزی دارد، از طرف دیگر خدمات پس از فروش هم با مشکل مواجه خواهد بود در حالی که ما همین جا کنار دستگاه هستیم و خودمان خدمات نصب و راهاندازی را انجام میدهیم و در هنگام وقوع اشکال فنی، پس از گذشت ۴۸ ساعت از زمان اعلام نیاز در دورترین نقطه کشور، خدمات مورد نیاز را ارائه میدهیم.
مشکلات موجود، باعث گردیده است که خیلی از صنعتگران این عرصه را ترک نمایند. صنعتگرانی بودند که از لحاظ فکری خیلی خوب کار میکردند و دستگاههایی میساختند که به کشورهای آفریقایی صادر میشد. ولی به خاطر مشکلات و عدم حمایتها نتوانستند ادامه دهند و دست از کار کشیدند. (پایان نقل قول از آقای گل محمدی)
● تحلیل
حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط(SME) به عنوان یک بحث مهم در استراتژی توسعه صنعتی در کشورها دیده شده است و برنامههای زیادی برای ارتقای سطح توان این شرکتها صورت میگیرد. به عنوان مثال درکشور فیلیپین"کمکهای دولت به شرکتهای کوچک و متوسط یا بهصورت مستقیم به بنگاهها اعطا میشود (بهعنوان مثال، از طریق برگزاری دورههای کارآموزی، ارایه خدمات مشاورهای و یا تامین مالی مستقیم) و یا از طریق سازمانهای خصوصی که به شرکتهای کوچک و متوسط کمک میکنند، مانند تعاونیها, انستیتوهای تامین وامهای کوچک، بنیادها و اتحادیههای صنعتی. کمکهای دولت به این گروهها به شکل ارتقای سطح توان آنها صورت میگیرد".
اما بررسی وضعیت شرکتهای کوچک و متوسط در کشور نشان از کم توجهی به مشکلات SMEها دارد. همانطوری که در متن گفتگو هم ذکر شد، کمبود امکانات، تولید سنتی، مشکل بازاریابی و پایین بودن نیروهای متخصص از عمدهترین مشکلات شرکتهای کوچک ماشینسازی است. اگر این مشکلات به قوت خود باقی بمانند، در چند سال آینده، بخصوص بعد از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی، شاهد حذف شرکتهای کوچک از عرصه رقابتی خواهیم بود. از این رو باید تلاش شود تا با مکانیزمهای مناسب آموزشی، تجهیز شرکتها، تربیت نیروهای متخصص و اعمال سیاستهای مناسب حمایتی از جمله ایجاد خوشههای صنعتی، توان رقابتی آنها افزایش یابد. کمک در زمینهٔ بازاریابی هم میتواند ارزنده باشد. این کار میتواند هم در بعد معرفی شرکتهای کوچک و متوسط و هم در قالب ایجاد ارتباط با خریداران کشورهای منطقه انجام گیرد. زیرا همانطوری که گفته شد، خود شرکتهای کوچک توان بازاریابی و ایجاد ارتباط با کشورهای منطقهای و خارجی را ندارند. این کار نیازمند حداقل یک مدیر بازرگانی است که از توان مالی شرکتهای کوچک خارج است.
یکی دیگر از مشکلات شرکتهای کوچک ریشه در نابسامانی بازارها دارد. به عبارت دیگر وجود نداشتن سازوکارهای مناسب در بازار، باعث گردیده است که شرکتها به طور مستقل، به تولید نیازمندیهای خود بپردازند. به عنوان مثال از پیچهای ساخت خود در ماشینآلات استفاده نمایند، درحالیکه از مشخصات یک سیستم صنعتی پویا و زنده این است که با تقسیم کار مناسب، امکان رسیدن به مقیاس اقتصادی فراهم گردد و از این رهگذر ضمن تخصصیتر شدن فعالیتها، هزینه تمامشده محصول نهایی هم کاهش یابد.
در پایان باید بر اهمیت رشتهٔ "ماشینسازی" نیز تاکید کرد که به علت ارائهٔ کالای سرمایهای به سایر صنایع و تاثیرگذاری عمیق بر توسعهٔ تکنولوژی در سایه صنایع، معمولاً دولتها توجه بیشتری به این رشته میکنند. در این زمینه به نظر میرسد، وزارت صنایع و معادن بایستی تشکیل خوشههای صنعتی و ساختارهای حمایتی از شاخههای منتخبی از ماشینسازی را در کشور در اولویت قرار دهد.
منبع : شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
آمریکا نمایشگاه کتاب رهبر انقلاب شورای نگهبان مجلس مجلس شورای اسلامی صادق زیباکلام دولت دولت سیزدهم انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم
هواشناسی بارش باران پلیس تهران شهرداری تهران قوه قضاییه قتل سازمان هواشناسی سلامت زلزله وزارت بهداشت حوادث
خودرو مسکن کارت سوخت قیمت دلار سایپا قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی بورس گاز حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب تهران کتاب محمد رسول اف نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران دفاع مقدس حج سینمای ایران تلویزیون تئاتر رضا عطاران سریال سینما
وزارت علوم دانشگاه تهران
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه افغانستان طوفان الاقصی نوار غزه اوکراین سازمان ملل
استقلال فوتبال فولاد خوزستان پرسپولیس مهدی طارمی لیگ برتر رئال مادرید فولاد بازی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه استقلال
هوش مصنوعی فناوری شفق قطبی تبلیغات نوآوری ایلان ماسک ناسا اپل
کودک سلامت روان شیر خواب واکسن کنسرو تجهیزات پزشکی فشار خون افسردگی