یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

مهمترین سرمایه یک رسانه اعتماد مخاطبان است


مهمترین سرمایه یک رسانه اعتماد مخاطبان است
یک رسانه در هر شرایطی رسانه نیست و می‌تواند نارسانه هم باشد! مهمترین دلیل این اتفاق زمانی است که نسبت به رسانه اعتمادی وجود نداشته باشد، یعنی زمانی که هرچقدر هم رسانه را گسترش می‌دهیم و تنوع هم دارد، ولی چون اعتماد مخاطب پشت آن نیست، در واقع با یک نارسانه طرف هستیم!
ابتدا به سراغ نظام اجتماعی بروید؛ مسائلی مانند نظام هنجاری موجود در جامعه، نوع نگاهی که نسبت به وقایع و مخاطبان وجود دارد، ‌مجموعه باید‌ها و نباید‌هایی که در هر جامعه‌ای گفته می‌شود و جامعه از آن تاثیر می‌گیرد و...
دوم فنون ارتباطی است که من کلمه مشخص‌تر جذابیت را برای آن به‌کار می‌برم؛ جذابیت خبرها؛ ‌برنامه‌ها؛ سوژه‌ها و ...
سوم ویژگی‌های امروز مخاطبان است. رسانه‌ها امروز بایستی به طرف تنوع بیشتر و تقسیم‌بندی مخاطبان بروند. در واقع باید به جای ارتباطات جمعی به دنبال ارتباطات گروهی هم باشیم. باید قبول کرد هرچه جامعه متحول‌تر و پویاتر می‌شود، تاثیر پیام‌های فراگیر و جامع آن نسبتا کم می‌شود. بنابراین پیام رسانه باید تخصصی‌تر شود و گروه‌های خاص را دربرگیرد؛ گروه‌های سنی، جمعیتی، ‌فرهنگی مختلف و توزیع برنامه‌های رسانه‌ای از یکدیگر تفکیک شوند؛ همان که از آن به عنوانNarrow casting یاد می‌کنند.
و آخرین مورد هم میزان دسترسی مخاطبان به رسانه‌هاست؛ سهولت استفاده از رسانه‌ها در زمینه‌های مختلف، ‌همزمان بودن و قابل دستیابی بودن رسانه‌ها از جمله موارد قابل توجه در این قسمت است.
بازهم برگردیم به این جمله: "مهمترین سرمایه یک رسانه اعتماد مخاطبان است" والا نارسانه است.
Narrow casting (پخش محدود) نقطه مقابل پخش وسیع broad cast است و خدمات کابلی برای جامعه‌ای کوچک، مخاطبان محدود و واجد نیازهای ویژه را شامل می‌شود.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید