دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
چگونه با هرزنامهها مقابله کنیم؟
هرزنامهها یا نامههای الکترونیکی ناخواسته طی ۲-۳ سال اخیر یک معضل جدی برای کاربران اینترنت مبدل شدهاند، به طوریكه محال است هر بار که email خود را باز میکنید، با یکی دو هرزنامه در مورد وام ارزان قیمت، محصولات زیبایی، نرمافزارهای نصف قیمت و غیره مواجه نشوید. درست که هرزنامههای اینترنتی به سوهان روح و بلای جان خیلی از کاربران وب مبدل شدهاند؛ اما بررسیهای جدید نشان میدهد که خلاصی از شر آنها به این سادگی ممکن نیست و دلیل این مسئله هم بسیار ساده است؛ هرزنامهها موثر هستند و از کارایی برخوردارند.
نتایج مطالعاتی که به تازگی توسط گروه Radicati انجام شده نشان میدهد که در حدود ۱۱ درصد از کاربران وب کالاهای مورد علاقه خود را با استفاده از هرزنامهها خریداری کردهاند.بسیاری از این افراد هرگز کالایی که درخواست خریدش را از طریق هرزنامهها ثبت کرده بودند، دریافت نکردند و ۹ درصد از آنها نیز اعتراف کردهاند که با کلیک کردن روی هرزنامهها قربانی انواع کلاهبرداریهای اینترنتی شدهاند؛ نتیجه آن که توسل برخی کاربران ناآگاه وب به هرزنامهها برای دریافت محصولات و خدمات موردنیاز باعث شده که ارسال کنندگان چنین نامههایی هنوز هم از انگیزه کافی برای چنین کاری برخوردار باشند.
کارشناسان این موسسه معتقدند که برای افزایش کارایی و نفوذ تجارت الکترونیک، هیچ راهی جز برخورد با هرزنامهها و هرزنامهنویسان وجود ندارد و برای این کار باید ضمن افزایش آگاهیهای کاربران عادی وب، از جدیدترین فناوریها برای فیلتر کردن هرزنامهها استفاده کرد. همچنین وضع قوانین جدید و کارآمد و منطبق با شرایط روز نیز در جهت مقابله با هرزنامهها موثر خواهد بود.
مارسل نینهوس از تحلیلگران گروه Radicati در این مورد میگوید: اگر مردم از خرید کالا و خدمات ارزان تبلیغ شده در هرزنامه ها دست بردارند، احتمالا نویسندگان این نامهها پی کارشان خواهند رفت.
وی همچنین معتقد است که آموزش کاربران و استفاده از فناوریهای تشخیص هویت برای شناسایی و تفکیک هرزنامهها از نامههای الکترونیک عادی، اقدام دیگری است که هرزنامهنویسان را مایوس و ناامید خواهد کرد. درست است که خیلی از کاربران وب نسبت به خطرات خرید از هرزنامهنویسان آگاهی پیدا كرده اند و هیچگاه چنین کاری نمیکنند؛ اما به گفتههای نینهوس حتی اگر افرادی برای کسب اطلاعات بیشتر روی هرزنامهها کلیک کنند، اقدام اشتباهی را انجام دادهاند. بررسیهای این گروه كه حاصل مطالعه بر روی عملكرد ۸۰۰ کاربر اینترنت- که دو سوم آنها در مشاغل تجاری فعال بودهاند- است، نشان میدهد که ۳۹ درصد این افراد برلینکهای موجود در هرزنامهها کلیک کردهاند. جالب است بدانید که این افراد میگویند که کلیک کردن روی لینکهای موجود در هرزنامهها موجب شده تا بعدها هرزنامه بیشتری دریافت کنند.
لازم است بدانیم كه بسیاری از لینکهای موجود در هرزنامهها بدین منظور تعبیه میشوند که ارسال کننده هرزنامه را از فعال بودن یک آدرس email مطلع کنند و در صورتی که کاربر روی این لینکها کلیک کند، بهترین و بیشترین کمک را به هرزنامهنویس کرده است.
بتانی میر که او هم در نگارش این گزارش شرکت داشته میگوید: بیش از نیمی از کاربران email از تاثیرات مخرب کلیک بر روی لینکهای موجود در هرزنامهها مطلع نیستند و نمیدانند حتی کلیک کردن روی لینک مربوط به لغو دریافت چنین نامههایی که در آنها تعبیه شده یک حقه است و در عمل موجب دریافت تعداد بیشتری هرزنامه میشود به عقیده وی، به کارگیری ترکیبی از قوانین فدرال، آموزشهای دقیق و فناوری موثر به حل مشکل هرزنامهها کمک خواهد کرد.
گفتنی است که شرکتهای مانند AOL، یاهو و MSN که سرویسهای email آنها از شهرت فراوانی در جهان برخوردار است، به تازگی بر فعالیتهای خود در زمینه آموزش کاربران نیز افزودهاند. آموزشهایی که غالبا در حین استفاده از صندوقهای پستی در غالب نکات مختلف به آنان ارائه میشود. البته این ۳ غول اینترنتی از فناوریهای اختصاصی خود نیز استفاده میکنند. مایکروسافت به تازگی از فناوری Sender ID خود برای محدود کردن هرزنامههایی که کاربران سرویس Hotmail دریافت میکنند بهره برده و AOL و یاهو هم در این حوزه بیکار نبودهاند.
به هر حال شکی وجود ندارد که ایجاد یک اتحاد قدرتمند برای مقابله با هرزنامهها در ریشهکن کردن این پدیده موثر خواهد بود.
احسان موحدیان
منبع : روزنامه وطن امروز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
رهبر انقلاب رافائل گروسی حج مجلس شورای اسلامی انتخابات دولت سیزدهم شورای نگهبان دولت حجاب ایران حسین امیرعبداللهیان رسانه
تهران هواشناسی شهرداری تهران فضای مجازی وزارت بهداشت قتل آموزش و پرورش سلامت شهرداری سازمان هواشناسی باران پلیس
ایران خودرو قیمت دلار قیمت طلا بانک مرکزی خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان مسکن قیمت تورم
تئاتر محمدعلی علومی نمایشگاه کتاب تلویزیون سریال مهناز افشار دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما سینما صداوسیما مهاجرت
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه آمریکا فلسطین حماس جنگ غزه روسیه اوکراین طوفان الاقصی طالبان رفح
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران نساجی رئال مادرید بازی بارسلونا سپاهان جواد نکونام باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی اپل سامسونگ فناوری آیفون گوگل باتری مایکروسافت اندروید ناسا ماهواره ویندوز
رژیم غذایی مواد غذایی بیمه چای زیبایی ویتامین دندانپزشکی کاهش وزن آلرژی سبزیجات