یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

بازگشت متون:قدرت واژه ها!


بازگشت متون:قدرت واژه ها!
وقتی که اینترنت شروع کرد به عمومی شدن ، اولین فکری که به ذهنم رسید این بود : چه عالی !حالا دیگه متن و نوشتار باز می گردند! من اینترنت را به عنوان یک استثناء در روند اخیر تکامل رسانه ارتباطاتی می دیدم ، از صفحات چاپ شده گرفته تا امواج رادیویی و از صدا تا تصویر....پیشرفت سریع چند رسانه ای که شامل ادغام صدا،تصویر و حرکت و در نتیجه آن ایجاد تصاویر ویدیویی سه بعدی و واقعیت مجازی بود ، توقف ناپذیر به نظر می آمد.هنگامی که تلفن های تصویری به عنوان وسیله ارتباطی جدید دو طرفه ، خریدار پیدا کرد ، عکس العمل من این بود که : یک دقیقه صبر کن!من مطمئن نیستم که می خواهم چنین وسیله ای قسمتی از زندگی روزمره ام شود.
امبرتو اکو، یک وقتی گفت که زبان وسیله ای برای گفتن دروغ است پس دریافت کننده پیغام بطور منطقی ممکن است چیزی بیش ارزش معنی ظاهری را بطلبد .کسی که می خواهد صدای گوینده را بشنود ،توقفها و تغییر لحن گوینده را حس کند، تغییر حالت صورت و موقعیت را که کلام را همراهی می کند نبیند به این خاطر است تا پیامهای مختلف یا مشابه بین زبانی را درک کند اما وقتی که دوربین تلفن تصویری به حریم خصوصی شما حمله می کند و آنرا برای گروهی در طرف دیگر نمایش می دهد شما قادر نیستید که آنچه را که باید و آنچه را که نباید انتقال پیدا کند را کنترل کنید .
البته نیروی تخریبی مهیب چند رسانه ای بطور مجزای توقف نا پذیر است ، چه کسی می تواند انکار کند که اطلاعات تصویری قدرت بیشتری در انتقال و بیان اطلاعات نسبت به کلمات محض دارند و ویدیو به همراه امکان تحرکش ،خود قویترین ِتمام اطلاعات است؟به عنوان کسی که سالهایش در عصر فن آوری ابتدای رسانه چاپی شکل گرفته است ، مهارتهایم بشدت درجهت اطلاعاتی با پایه زبانی تغییر شکل یافته است ، من نمیتوانم خودم را بوسیله رسانه های صوتی یا تصویری بیان کنم.من آرزو می کنم که یک دانش آموز بودم تا بتوانم آواز بخوانم یا برقصم ،اما نیستم .به همین خاطر وقتی که می بینم چگونه جوانان مستعد ، امروزه در فیلمها ،ویدیوها،موسیقی الکترونیک و گرافیک طراحی و ترسیم می کنند حسادت می کنم و به حالت طمع بر انگیز و غیرقابل مقاومت رسانه جدید پی می برم .
انقلاب فن آوری در حال حیات بخشیدن به حالات جدید بیان است.
هنگامیکه یک نسل ،خود یک فن آوری جدید را خلق می کند و می آموزد که چگونه آنرا آنگونه که می خواهد شکل دهد ،آغاز به بیان خود در راههایی متناسب با فن آوری مورد بحث می کند.ما چنین اتفاقی را در چند دهه اخیر در ژاپن دیده ایم،جاییکه بهترین و بشاش ترین جوانان با استعداد ، خود را در وسایل جدید ، یکی پس از دیگری غرق کرده اند.
اول در نمایشهای مضحک،پس از آن فیلمهای انیمیشن و سپس بازی های ویدیویی....
می خواهم برای خوانندگان غیر ژاپنی این توضیح را بدهم كه نمایشهای كمدی و انیمیشن در ژاپن منحصراً مخصوص قشر ادبی كودكان و غوام نیست .
در اروپا و یا آمریكای شمالی ، نمایشهای كمدی طنز در معنی معادل با فرهنگ عامی تلقی می شود اما بازار گسترده نشر در ژاپن ، جریانی از هنرمندان مستعد طنز كه قادر هستند از این وسیله تصویری جدید برای تولید آثاری نزدیك به درخشندگی ماورا الطبعه ای استفاده كنند را پرورش می دهد . میازاكی هایا ا ، مثال خوبی در زمینه است . فیلمهای متحرك او موضوعات فلسفی را درباره همزیستی بین انسان و طبیعت مطرح می كند . دسته طنزهای دخترانه دربردارنده آثار متفكرانه ای است كه با فصاحت زندگی درونی و تمـایلات جنـسی زنان را بیـان می كند اما ضمنا قلمروی با فن آوری پیش پا افتاده اطلاعات شفاهی (كه من و بقیه دانشجویان با آن در ارتباط هستیم) به نظر می رسد كه در حال از دست دادن جذابیت خود است و روزگار سختی را برای جذب اذهان مستعد پیش رو دارد و همانطور كه می دانیم ، تربیتی كه ذاتی بنا شد عاقبت به فراموشی سپرده می شود .
همه چیزها مطلقا به این طریق تغییر نكرده اند . در حالیكه ممكن است به نظر رسد تلویزیون بر امواج رادیویی حكمرانی می كند هنوز رادیو بر مكانهایی تسلط دارد . علی رغم بسط و توسعه نمایشهای طنز ، انیمیشن و ویدئو مردم به مطالعه رمان و داستانهای كوتاه ادامه می دهند . عادت مدرن در پخش برنامه های رادیویی در زمینه محیط برای رادیو مقام و جایگاهی متفاوت با تلویزیون به وجود آورده است . رادیو برای كارگاهها ، رانندگان تاكسی، رانندگان جاده ای ، جوانان و سالخوردگانی كه مثل هم شبها به سختی به خواب می روند ، یك نعمت خدادادی است در حالیكه از رمانها ، اغلب آثار فرعی مانند نمایشهای طنز و فیلمهای انیمیشن به وجود می آید روند معكوسی شروع به رخ دادن كرده است كه نمایشهای طنز تبدیل به رمان می شوند ممكن است این تصور به وجود آید كه خواننده هایی كه به طنز عادت كرده اند با آن محوطه های وسیعشان از فضای خالی ، موقعیت سختی را برای تطبیق با طبیعت خطی متون چاپ شده دارد اما طنزهایی كه به صورت رمان در آمده اند اكنون صدها هزار نسخه به فروش می رسد یكی از آشنایان ما كه داستانهای جنسی زنانه می نویسد به من می گوید كه خوانندگان مونث ، طنز را به ویدئو و رمان را به طنز ترجیح می دهند ، به خاطر اینكه می توانند آنها را به شدت بیشتری احساس كنند . فضای خالی بین كلمات چاپ شده مكانی را در اختیار خواننده قرار می دهد و تخیل خود را به كار گیرد و در روند خلاقانه ای شركت كند . خوانندگان مذكر ، برای برخی دلایل به نظر نمی رسد كه دارای واكنشی یكسان باشند ، در حالیكه عقیده دارند زنان ممكن است جنسی باشند كه به راستی دارای تخیلی خلاق تر هستند .
در اتاقهای گفتگوی اینترنت چیزی جز خطوط خشك و بی جان متن وجود ندارد راهی برای فهمیدن اینكه چه كسی و تحت چه شرایطی در حال تایپ است وجود ندارد . در دنیای القاب همه چیز مخفی باقی می ماند جنسیت نویسنده ، سن ، حرفه ، موقیعت اجتماعی ، چهره ، و هر مانع دیگر .
به بیان دیگر لقبتان به شما این اجازه را می دهد تا در فضای اینترنت به هیبت هر شخصی كه می خواهید در آیید حتی میتوانید احساسات چند شخصیتی از خود بروز دهید بدون اینكه كسی را بیازارید .
در جهان متن ، تنها چیزی كه اهمیت دارد مهارت اجرایی زبانی شماست آیا تا به حال موقعیت اینچنینی كه متن بتواند خود را برای به سوی تكامل و در قالبی خالص ، عاری از جنجال محیط خارج ارائه كند وجود داشته است ؟
با كلیك كردن روی دكمه جواب در نرم افزار لیست الكترونی خود ، آزادید كه نظر خود را در مورد نوشته دیگران بیان كنید

اونو شیزوکو
منبع : سایر منابع


همچنین مشاهده کنید