جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
مدیریت دانایی و نوآوری
نوآوری، ازجمله مفاهیمی است که هنوز توافق کلی برای تعریف آن وجود ندارد، برخی از این تعاریف عبارتند از:
▪ نوآوری بخشی از تغییر تکنولوژیکی است که تغییر تکنولوژیکی برمبنای تعریف Schoomkler عبارت است از: تولید محصولات یا خدمات و یا استفاده از روشها و ورودیهایی که برای سازمان جدید است (Marquis). نکته مهم در این تعریف این است که اولین استفاده کننده این محصول، روش و... جدید، نوآور است و استفاده کنندگان بعدی مقلد هستند.
▪ خلاقیت، به وجود آوردن چیزی از هیچ است و نوآوری تبدیل چیزی به محصول و سرویس (Kuhn)
▪ خلاقیت، چیز جدیدی را بهوجود میآورد و نوآوری باعث استفاده از چیز جدیدی میشود (Badawy)
▪ نوآوری عبارت است از خلق یک ایده نو و پیادهسازی آن در یک سرویس، فرایند یا محصول جدید که موجب رشد و پویایی اقتصاد ملی و افزایش اشتغال میشود (Urabe)
▪ خلق، توسعه و معرفی موفق محصولات، فرایندها یا سرویسهای جدید (Udwadia)
▪ برای آنکه یک اختراع تبدیل به یک نوآوری شود باید در بازار موفق شود ( Twiss)
▪ فرایند سودمند و کارای ارائه ایدههای نو به منظور کسب رضایت مشتری (DTI)
از اواخر دهه ۶۰ به بعد، تعاریف بسیار به هم نزدیک شدهاند و میتوان آنها را به صورت زیر خلاصه کرد:
▪ اولین بهکارگیری موفق یک محصول یا فرایند از زمان طرح ایده تا بهکارگیری آن.
براساس بررسی Evelands و Rogers بر روی بیش از ۲۰۰۰ تحقیق انجام شده بر نوآوری، عموم مطالعات قبل از دهه ۱۹۸۰ بر چگونگی نوآوریهای فردی متمرکز بودهاند. از تحقیقهای بررسی شده توسط این محققین تنها ۱۷% از مطالعات بر ارتباط نوآوری در بستر زمان با یک یا چند سازمان تمرکز داشتهاند. در حالیکه برخی دیگر ارتباط نوآور بودن سازمان و برخی متغیرهای سازمانی را سنجیدهاند مانند: (Aiken & Hage, Baldridge & Burnham). تنها چند سال بعد، Damanpour تحقیق خودرا بر مطالعات عملی نوآوریهای سازمان هدایت نمود و آنرا به ارتباط بودن نوآور بودن سازمان و برخی متغیرهای سازمانی محدود نمود. پس از او Schoonhooven , Darzin بیا ن نمود که توضیح چگونگی افزایش تعداد نوآوریهای مهمتر از تئوری نوآوری است و فرایند تولید نوآوری موضوع مهمتری برای تحقیقات است[۲]. مطالعات بسیار زیادی روی عناصر مورد نیاز جهت دستیابی به بهکارگیری موفق یک ایده انجام شدهاست و توافقات بسیاری هم بین آنها مشاهده میشود. بسیاری از این تحقیقات به تحلیل فرایند خلاقیت به عنوان پیشنیاز نوآوری پرداختهاند[۱]. بخش اعظم ادبیات، بر فرایندهای مربوط به پذیرش و اشاعه نوآوری مرتبط با محصولات ملموس تمرکز داشتهاند و کمتر به خدمات پرداخته شدهاست[۳]. در ادبیات نوآوری، محققین به فقدان تئوری یا مدلی از نوآوری که توانایی درک پیشبینانه طبیعت آنرا داشتهباشد، اشاره داشتهاند[۴و۵]
http://kmterms.mihanblog.com/More-۱۷۱.ASPX
منبع : مطالب ارسال شده
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات احمد وحیدی عراق حسن روحانی مجلس شورای اسلامی حجاب دولت نیکا شاکرمی مجلس روز معلم رهبر انقلاب شهید مطهری
ایران سیل هواشناسی تهران آتش سوزی شهرداری تهران قوه قضاییه پلیس آموزش و پرورش معلم فضای مجازی سلامت
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا سازمان هواشناسی مالیات دولت سیزدهم بازار خودرو قیمت دلار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو
مهران غفوریان موسیقی تلویزیون سریال ساواک عمو پورنگ سینمای ایران مهران مدیری تبلیغات مسعود اسکویی سینما عفاف و حجاب
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال علی خطیر لیگ برتر جواد نکونام بازی لیگ برتر ایران تراکتور رئال مادرید
هوش مصنوعی اپل فناوری خودروهای وارداتی گوگل آیفون ناسا
فشار خون کبد چرب