سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا


چند کلیک در سایت‌های چاپی‌


چند کلیک در سایت‌های چاپی‌
خانواده ‌‌صنعت ‌چاپ، ‌به ‌ناگزیر ‌با ‌دنیای ‌اینترنت ‌ارتباط ‌برقرار ‌کرده ‌و ‌به ‌تدریج ‌سطح ‌ارتباطات ‌حرفه‌ای ‌مراکز ‌آماده‌سازی ‌و ‌چاپ ‌با ‌مشتریان ‌و ‌طرف‌های ‌تجاری ‌خود، ‌از ‌طریق ‌اینترنت ‌فزونی ‌می‌‌گیرد.
ایجاد ‌سایت ‌در ‌فضای ‌اینترنت ‌توسط ‌برخی ‌از ‌شرکت‌ها ‌و ‌چاپخانه‌ها ‌و ‌مراکز ‌خدماتی ‌چاپ ‌پاسخی ‌منطقی ‌به ‌واقعیت ‌امروز ‌صنعت ‌چاپ ‌است. ‌اما ‌این ‌سایت‌ها ‌چه ‌مشخصاتی ‌دارند، ‌با ‌چه ‌اهدافی ‌تهیه ‌شده‌اند، اطلا‌عات آنها چگونه به روز رسانی شده و ‌چگونه ‌نگه‌داری ‌می‌‌شوند؟
به ‌صاحبان ‌آن‌ها- ‌یعنی ‌مدیران ‌شرکت‌ها ‌و ‌چاپخانه‌ها ‌و ‌... ‌چه ‌فایده‌ای ‌می‌‌رسانند؟
پیش ‌از ‌ارایه ‌این ‌مطلب، ‌لازم ‌است ‌یادآور ‌شویم ‌که ‌بیان ‌کاستی‌های ‌سایت ‌این ‌یا ‌آن ‌شرکت، ‌به ‌معنای ‌قضاوت ‌در ‌مورد ‌عملکرد ‌و ‌فعالیت ‌حرفه‌ای ‌و ‌تخصصی ‌آن‌ها ‌در ‌امور ‌بازرگانی ‌یا ‌خدمات ‌چاپ ‌و ‌... ‌نیست، ‌بلکه ‌در ‌این‌جا ‌تنها ‌و ‌تنها ‌کیفیت ‌طراحی ‌و ‌نگه‌داری ‌سایت‌های ‌اینترنتی ‌مورد ‌نظر ‌است، ‌با ‌این ‌امید ‌که ‌طرح ‌واقع‌بینانه‌ ‌این ‌مسایل ‌راه ‌را ‌برای ‌ارتقای ‌ارتباطات ‌اینترنتی ‌خانواده ‌چاپ ‌هموارتر ‌سازد.
‌نیکولاس ‌نگروپونته ‌(Nicolas‌ Negroponte) ‌بنیان‌گذار ‌و ‌استاد ‌کرسی ‌تکنولوژی ‌رسانه ‌در ‌انستیتو ‌تکنولوژی ‌روچستر ‌ (RIT) ‌معتقد ‌است ‌انقلاب ‌دیجیتال ‌به ‌انتها ‌رسیده ‌و ‌ما ‌اکنون ‌در ‌عصر ‌دیجیتال ‌زندگی ‌می‌کنیم ‌و ‌فرقی ‌نمی‌‌کند ‌در ‌کدام ‌نقطه ‌از ‌این ‌کره ‌خاکی ‌به ‌سر ‌می‌بریم. ‌در ‌عصر ‌دیجیتال ‌مرزهای ‌خاکی ‌اهمیت ‌نداشته ‌بلکه ‌موقعیت‌ ‌ما ‌در ‌فضای ‌سایبر ‌(یا ‌همان ‌اینترنت ‌خودمان) ‌است ‌که ‌برتری ‌ما ‌را ‌نسبت ‌به ‌دیگری ‌تعیین ‌می‌کند.
در ‌عصر ‌دیجیتال، ‌دیجیتالی ‌بودن ‌نمودی ‌نداشته ‌و ‌در ‌عوض ‌دیجیتالی ‌نبودن ‌بدجوری ‌توی ‌ذوق ‌می‌زند. صنعت ‌چاپ ‌به ‌عنوان ‌یک ‌رسانه ‌ارتباطی ‌نیز ‌در ‌عصر ‌دیجیتال ‌ناگزیر ‌شده ‌تعریف ‌نویی ‌از ‌خود ‌ارایه ‌دهد.
صنعت ‌چاپ ‌امروزه ‌با ‌رسانه‌های ‌دیگر ‌ارتباط ‌متقابلی ‌برقرار ‌کرده ‌است. ‌ظهور ‌سیستم‌های ‌گردش ‌کار ‌دیجیتال ‌و ‌نقل ‌و ‌انتقال ‌فایل ‌و ‌خدمات ‌دیگر ‌از ‌طریق ‌اینترنت ‌نیز ‌افق‌های ‌تازه‌ای ‌فراسوی ‌این ‌صنعت ‌گشوده ‌است. ‌امروزه ‌دیگر ‌حضور ‌در ‌شبکه ‌ارتباطی ‌جهانی ‌برای ‌شرکت‌ها ‌و ‌دست‌اندرکاران ‌صنعت ‌چاپ ‌یک ‌انتخاب ‌نیست، ‌بلکه ‌یک ‌ضرورت ‌است.
خوشبختانه ‌خانواده ‌صنعت ‌چاپ ‌ایران ‌نیز ‌به ‌این ‌واقعیت ‌پی ‌برده ‌است. ‌کافی ‌است ‌ماهنامه ‌صنعت ‌چاپ ‌را ‌ورق ‌زده ‌و ‌به ‌آگهی‌های ‌رنگارنگ ‌آن ‌نگاهی ‌بیاندازیم.
به ‌ندرت ‌شرکت ‌یا ‌چاپخانه‌ای ‌را ‌پیدا ‌می‌کنید ‌که ‌آدرس ‌سایت ‌اینترنتی ‌نداشته ‌باشد. ‌برخی ‌حتی ‌به ‌ارایه ‌آدرس ‌سایت ‌اینترنتی ‌اکتفا ‌کرده ‌و ‌آدرس ‌پستی ‌خود ‌را ‌درج ‌نکرده‌اند. ‌تا ‌از ‌این ‌طریق ‌حضور ‌قدرتمند ‌خود ‌را ‌در ‌فضای ‌سایبر ‌به ‌رخ ‌بکشانند.
پرسش ‌اینجاست ‌این ‌سایت‌های ‌اینترنتی ‌تا ‌چه ‌اندازه ‌بر ‌اساس ‌استانداردها ‌و ‌موازین ‌تجاری، ‌تکنیکی، ‌زیباشناسی ‌و ‌علمی ‌ساخته ‌شده‌اند.
آیا ‌اساساً ‌این ‌سایت‌ها ‌کاربردی ‌دارند ‌یا ‌فقط ‌نوعی ‌ترفند ‌بازاریابی ‌هستند. ‌در ‌این ‌صورت ‌آیا ‌اصول ‌بازاریابی ‌در ‌طراحی ‌آنها ‌به ‌کار ‌رفته ‌است؟برای ‌پاسخ ‌به ‌این ‌پرسش‌ها ‌چندین ‌شماره ‌مجله ‌را ‌ورق ‌زده ‌و ‌سایت‌ها ‌را ‌تک‌تک ‌مورد ‌ارزیابی ‌قرار ‌دادیم ‌و ‌به ‌نتایج ‌تأمل‌برانگیزی ‌رسیدیم.
سایت‌هایی ‌که ‌وجود ‌ندارند، ‌سایت‌های ‌کم ‌وجود، ‌سایت‌هایی ‌که ‌وجود ‌آنها ‌ضرورتی ‌ندارد ‌و ‌بالاخره ‌سایت‌های ‌زنده‌ به ‌نظر ‌می‌رسد ‌بسیاری ‌از ‌چاپخانه‌ها ‌و ‌شرکت‌های ‌ارایه‌کننده ‌ماشین‌آلات ‌و ‌خدمات ‌چاپی ‌در ‌ایران ‌چندان ‌از ‌فلسفه ‌داشتن ‌یک ‌سایت ‌اینترنتی ‌آگاه ‌نیستند ‌یا ‌اصولاً ‌به ‌آن ‌اهمیت ‌نمی‌دهند ‌و ‌داشتن ‌یک ‌آدرس ‌اینترنتی ‌ www ‌برای ‌آنها ‌کافی ‌است. ‌البته ‌کاستی‌ها ‌را ‌نباید ‌تنها ‌به ‌گردن ‌چاپخانه‌ها ‌و ‌شرکت‌ها ‌انداخت. ‌طراحان ‌و ‌مجموعه‌هایی ‌که ‌عهده‌دار ‌طراحی ‌سایت ‌و ‌ارایه ‌مشاوره ‌در ‌زمینه ‌راه‌اندازی ‌سایت‌های ‌اینترنتی ‌می‌شوند ‌نیز ‌تا ‌اندازه‌ای ‌مقصر ‌هستند.
●سایت‌هایی ‌که ‌وجود ‌ندارند
بسیاری ‌از ‌سایت‌هایی ‌که ‌ما ‌به ‌آنها ‌سر ‌زدیم ‌از ‌جمله ‌سایت ‌شرکت بردارنگر
‌‌www.bordarnegar.com ، ‌سایت ‌شرکت ‌سایان ‌داده‌پرداز‌ www.cyandp.com ، ‌تهران ‌ماشین ‌ابزار ‌‌www.teh‌-machinery.com، ‌شرکت ‌ماناکویر‌www.manakavir.com ، کیمیا تصویر
‌ www.kimia-Tasvir.com‌یا ‌اصلاً ‌به ‌نمایش ‌درنمی‌آیند ‌یا ‌عبارت ‌نه ‌چندان ‌خوشاین‌د
‌ under‌ construction(در ‌حال ‌آماده‌سازی) ‌روی ‌صفحه ‌مانیتور ‌به ‌چشم ‌می‌خورد.
تمام ‌این ‌شرکت‌ها ‌فروشندگان ‌ماشین‌آلات ‌هستند. ‌به ‌همین ‌خاطر ‌منطق ‌عصر ‌دیجیتال ‌حکم ‌می‌کند ‌همه ‌از ‌سایت‌های ‌کارآمد ‌و ‌اطلاع‌‌رسان ‌برخوردار ‌باشند ‌که ‌البته ‌این‌گونه ‌نیست. ‌بالاخره ‌یا ‌باید ‌شهروند ‌شبکه ‌جهانی ‌ارتباطات ‌بود ‌یا ‌نبود. ‌عبارات ‌این ‌سایت ‌در ‌حال ‌راه‌اندازی ‌است، ‌در ‌اسرع ‌وقت ‌مجدداً ‌به ‌ما ‌سر ‌بزنید
(Come‌ buck‌ soon)‌در ‌عصر ‌دیجیتال ‌و ‌آن ‌هم ‌در ‌صنعتی ‌که ‌تار ‌و ‌پودش ‌با ‌سرعت ‌و ‌ارتباط ‌پیوند ‌خورده، ‌غفلت ‌به ‌حساب ‌می‌آید.
البته ‌دلایل ‌مختلفی ‌می‌تواند ‌برای ‌به ‌نمایش ‌درنیامدن ‌یک ‌سایت ‌وجود ‌داشته ‌باشد. ‌با ‌تماسی ‌که ‌با ‌برخی ‌شرکت‌ها ‌داشتیم ‌علت ‌را ‌مشکلات ‌فنی ‌و ‌یا ‌به ‌روز ‌کردن ‌سایت ‌عنوان ‌کردند ‌و ‌گفتند ‌ان‌شاءالله ‌تا ‌هفته ‌آینده ‌درست ‌می‌شود.
● سایت‌های ‌کم ‌وجود، ‌سایت‌هایی ‌که ‌وجودشان ‌ضرورتی ‌ندارد
یکی ‌از ‌اصول ‌اولیه ‌که ‌در ‌مورد ‌طراحی ‌سایت ‌اینترنتی ‌باید ‌در ‌نظر ‌گرفته ‌شود، ‌تعاملی ‌بودن ‌ (interactivity) ‌سایت ‌است. ‌بیشتر ‌سایت‌هایی ‌که ‌ما ‌مورد ‌بررسی ‌قرار ‌دادیم ‌فاقد ‌این ‌ویژگی ‌هستند.
▪ ‌این ‌هم ‌مشت ‌نمونه ‌خروار: ‌
شرکت ‌چاپ ‌و ‌تبلیغات ‌گل‌ها ‌در ‌اصفهان ‌‌ www.golhapublish.comتنها ‌از ‌یک ‌صفحه ‌تشکیل ‌شده ‌ که ‌در ‌آن ‌آدرس ‌ایمیل ‌و ‌یک شعار ‌تبلیغاتی ‌و ‌لوگوی ‌شرکت ‌به ‌چشم ‌می‌خورد. ‌کارتن ‌بامداد ‌ ‌ www.bamdadcarton.co ‌که ‌مثل ‌خیلی‌های ‌دیگر ‌از ‌فلش ‌به ‌عنوان ‌یک ‌عنصر ‌طراحی ‌استفاده ‌کرده، ‌در ‌سایت ‌خود ‌به ‌ارایه ‌تصویر ‌تولیداتش ‌و ‌شعارهایی ‌چون ‌بهترین ‌طرح،‌ ‌بهترین ‌لیتوگرافی ‌و ‌بهترین ‌چاپ ‌بسنده ‌کرده ‌است. ‌در ‌حقیقت ‌کاربرد ‌سایت ‌در ‌اینجا ‌در ‌حد ‌یک ‌بروشور ‌تبلیغاتی ‌تنزل ‌یافته ‌است. ‌
حضور ‌فلش ‌نیز ‌تنها ‌باعث ‌کند ‌شدن ‌دسترسی ‌به ‌اطلاعات ‌سایت ‌می‌شود ‌و ‌خاصیتی ‌ندارد.
‌شرکت ‌تجاری ‌تندیس‌ www.tandis-ir.com تنها ‌عکس ‌محصولات ‌خود ‌را ‌به ‌نمایش ‌گذاشته ‌و ‌هیچ ‌توضیحی ‌ارایه ‌نمی‌دهد. ‌ترجیح ‌می‌دهیم ‌سایت ‌چاپ ‌سروین ‌ www.sarvinprinters.com‌را ‌بیشتر ‌نوعی ‌آزمون ‌و ‌خطا ‌در ‌ساخت ‌و ‌طراحی ‌یک ‌سایت ‌به ‌حساب ‌بیاوریم ‌تا ‌یک ‌سایت ‌اینترنتی ‌جدی. ‌این ‌سایت ‌در ‌حقیقت ‌یک ‌ Template ‌از ‌پیش‌ ‌ساخته ‌شده ‌رایگان ‌است ‌که ‌از ‌جایی ‌برداشته ‌شده ‌و ‌هیچ ‌اطلاعاتی ‌در ‌مورد ‌چاپ ‌سروین ‌ندارد. ‌در ‌صفحه ‌اصلی ‌سایت ‌تنها ‌نام ‌ sarvin ‌و ‌مقداری ‌دستورالعمل ‌به ‌چشم ‌می‌خورد ‌که ‌چاپ ‌سروین ‌هنوز ‌به ‌آن ‌عمل ‌نکرده ‌است.
‌به ‌عنوان ‌مثال ‌این ‌پاراگراف: ‌
<این ‌اولین ‌صفحه ‌وب ‌سایت ‌شما ‌است ‌که ‌بازدیدکنندگان ‌آن ‌را ‌خواهند ‌دید. ‌در ‌این ‌صفحه ‌هدف، ‌محتوا ‌و ‌لی‌آوت ‌سایت ‌همراه ‌با ‌توصیه‌هایی ‌در ‌مورد ‌حرکت ‌درون ‌سایت ‌و ‌یافتن ‌اطلاعات ‌کلیدی ‌را ‌تشریح ‌کنید.
عکس ‌را ‌با ‌یکی ‌از ‌عکس ‌خودتان ‌و ‌یا ‌شرکت ‌عوض ‌کنید. هنگامی ‌روی ‌آیکن ‌با ‌ما ‌تماس ‌بگیرید ‌کلیک ‌می‌کنیم، ‌وارد ‌صفحه‌ای ‌می‌شویم ‌که ‌باید ‌آدرس، ‌شماره ‌تلفن ‌و ‌مشخصات ‌دیگر ‌وجود ‌داشته ‌باشد.> ‌متأسفانه ‌چاپ ‌سروین ‌حتی ‌آنقدر ‌به ‌خود ‌زحمت ‌نداده ‌تا ‌اطلاعات ‌این ‌صفحه ‌را ‌وارد ‌کند. ‌نتیجه ‌اینکه ‌به ‌جای ‌شماره ‌شرکت، ‌شماره ‌تلفن: ‌ ‌۵۵۵۵-۵۵۵-۵۵۵ ‌و ‌به ‌جای ‌ایمیل ‌شرکت ‌ایمیل Someoneexample.com‌به ‌چشم ‌می ‌خورد. ‌سهل‌انگاری ‌در ‌مورد ‌ایجاد ‌یک ‌وب‌سایت ‌اطلاع‌رسان ‌و ‌کاربردی، ‌تنها ‌گریبان ‌شرکت‌های ‌کوچک ‌و ‌متوسط ‌را ‌نگرفته، ‌بلکه ‌نام‌های ‌بزرگ ‌نیز ‌اینترنت ‌را ‌جدی ‌نگرفته‌اند.
سایت ‌شرکت ‌ایران‌روتاتیو www.iranrotative.com نماینده ‌هایدلبرگ ‌تنها ‌از ‌یک ‌صفحه ‌تشکیل ‌شده ‌که ‌در ‌آن ‌عکسی ‌از ‌ساختمان ‌شرکت ‌در ‌تهران ‌و ‌مرکز ‌ PTEC ‌همراه ‌با ‌آدرس ‌به ‌چشم ‌می‌خورد.
‌سایت ‌شرکت ‌فرگاه ‌‌ www.fargah.com (دفتر ‌فروش ‌پریمات ‌نماینده ‌مان‌رولند ‌در ‌ایران) ‌که ‌به ‌دو ‌زبان ‌انگلیسی ‌و ‌فارسی ‌اطلاعات ‌عرضه ‌می‌کند ‌در ‌وهله ‌اول ‌سایت ‌کاملی ‌به ‌نظر ‌می‌رسد، ‌ولی ‌پس ‌از ‌یک ‌گشت ‌کوتاه ‌در ‌سایت ‌متوجه ‌می‌شوید ‌دسترسی ‌به ‌بسیاری ‌از ‌بخش‌های ‌سایت ‌امکان‌پذیر ‌نیست. ‌ظاهراً ‌در ‌اینجا ‌نیز ‌مشکلات ‌فنی ‌وجود ‌دارد ‌که ‌ان‌شاءالله ‌هفته ‌آینده ‌برطرف ‌خواهد ‌شد.
شرکت ‌نورتک ‌‌ www.noortec.com (نماینده ‌ماشین‌های ‌ورقی ‌ک.ب.آ ‌و ‌سیستم‌های ‌ CTP ‌کداک) ‌که ‌تمام ‌شرایط ‌و ‌قابلیت‌های ‌فنی ‌برای ‌طراحی ‌و ‌ساخت ‌یک ‌سایت ‌اینترنتی ‌مؤثر ‌و ‌کارآمد ‌را ‌دارد، ‌به ‌دلایلی ‌که ‌بر ‌ما ‌پوشیده ‌است، ‌موفق ‌نشده ‌ یک ‌سایت ‌حرفه‌ای ‌ارایه ‌کند.
با ‌این ‌که ‌در ‌وهله ‌اول ‌سایت ‌حرفه‌ای ‌به ‌نظر ‌می‌رسد ‌و ‌قابلیت ‌انتخاب ‌بین ‌زبان ‌فارسی ‌و ‌انگلیسی ‌وجود ‌دارد، ‌ولی ‌هنگامی ‌که ‌گزینه ‌فارسی ‌را ‌انتخاب ‌می‌کنیم، ‌متوجه ‌می‌شویم ‌از ‌فارسی ‌خبری ‌نیست. با این حال ‌اطلاعات ‌مربوط ‌به ‌ماشین‌آلات ‌و ‌مواد ‌مصرفی ‌که ‌شرکت ‌نورتک ‌ارایه ‌می‌کند، ‌از ‌طبقه‌بندی ‌منطقی ‌و ‌خوبی ‌برخوردار ‌است. ساختار ‌ساده ‌و ‌سهولت ‌ورود ‌به ‌بخش‌های ‌مختلف ‌سایت ‌از ‌جمله ‌مزایای ‌سایت ‌است.
‌سایت ‌نورتک ‌از ‌معدود ‌سایت‌هایی ‌است ‌که ‌بخشی ‌را ‌به ‌اخبار ‌اختصاص ‌داده ‌است. ‌با ‌این ‌حال ‌وقتی ‌وارد ‌بخش ‌اخبار ‌می‌شویم ‌به ‌طرز ‌ناخوشایندی ‌غافلگیر ‌می‌شویم. ‌اخبار ‌نورتک ‌عبارت ‌است ‌از ‌حضور ‌شرکت ‌در ‌نمایشگاه ‌چاپ ‌و ‌بسته‌بندی ‌دبی ‌در ‌سال ‌۲۰۰۰ ‌و ‌نمایشگاه ‌چاپ ‌و ‌بسته‌بندی ‌تهران ‌و ‌همچنین ‌اطلاعات ‌مربوط ‌به ‌سمینارهای ‌این ‌شرکت ‌که ‌قرار ‌است ‌در ‌سال ‌۲۰۰۲ ‌برگزار ‌شود. ‌
در ‌این سایت ‌بخشی ‌برای ‌جویندگان ‌کار ‌اختصاص ‌یافته ‌است. ‌در ‌این ‌بخش ‌یک ‌فرم ‌وجود ‌دارد ‌که ‌متقاضی ‌باید ‌پر ‌کند. ‌مشکل ‌اینجاست ‌که ‌این ‌فرم ‌به ‌صورت ‌آماده ‌از ‌یک ‌سایت ‌دیگر ‌(احتمالاً ‌سایت ‌ادوبی) ‌برداشته ‌شده ‌است. ‌به ‌هیچ ‌وجه ‌برای ‌متقاضیان ‌ایرانی ‌مناسب ‌نیست ‌و ‌بیشتر ‌جنبه ‌نمایشی ‌دارد ‌تا ‌کاربردی. ‌در ‌این ‌فرم ‌از ‌متقاضیان ‌اطلاعاتی ‌نظیر ‌شماره ‌ Social‌ Security ‌که ‌ویژه ‌شهروندان ‌آمریکایی ‌است ‌و ‌یا ‌بخشی ‌که ‌در ‌آن ‌از ‌متقاضی ‌خواسته ‌شده ‌اگر ‌شهروند ‌آمریکا ‌نیست، ‌مدارکی ‌را ‌دال ‌بر ‌اجازه ‌کار ‌در ‌آمریکا ‌ارایه ‌کند، ‌درخواست ‌شده ‌است.
● بگذریم!
برخی ‌نیز ‌مثل ‌شرکت ‌همتاwww.hamtagroup.com (نماینده ‌پلیت‌سترهای ‌اشرگراد)، ‌شیفته ‌استفاده ‌از ‌قابلیت‌های‌ ‌فلش ‌شده‌‌اند ‌و ‌اصل ‌اطلاع‌رسانی ‌را ‌از ‌یاد ‌برده‌اند. ‌اطلاعات ‌در ‌سایت ‌این ‌شرکت ‌در ‌هزار ‌تویی ‌از ‌فلش‌ها ‌گم ‌شده‌اند ‌و ‌به ‌برخی ‌از ‌بخش‌های ‌سایت ‌نیز ‌هنوز ‌کامل ‌نشده ‌است.
●سایت‌های ‌زنده ‌و ‌پویا
خوشبختانه ‌در ‌بررسی ‌اینترنتی ‌خودمان ‌به ‌چند ‌سایت ‌که ‌تعدادشان ‌از ‌انگشتان ‌دست ‌کم‌تر ‌بود، ‌برخوردیم ‌که ‌می‌توان ‌با ‌کمی ‌اغماض ‌آنها ‌را ‌سایت‌های ‌زنده ‌و ‌پویا ‌به ‌حساب ‌آورد. ‌یکی ‌از ‌این ‌سایت‌ها، ‌به ‌خانه ‌چاپ ‌و ‌طرح ‌‌ www.pdhco.comتعلق ‌دارد. ‌سایت ‌اطلاعات ‌و ‌محتوای ‌خود ‌را ‌هم ‌به ‌زبان ‌فارسی ‌و ‌هم ‌به ‌زبان ‌انگلیسی ‌ارایه ‌می‌کند.
سایت ‌خانه ‌چاپ ‌و ‌طرح ‌به ‌بهترین ‌وجه ‌ویژگی‌ ‌تعاملی ‌بودن ‌یک ‌سایت ‌را ‌به ‌نمایش ‌می‌گذارد ‌و ‌به ‌دو ‌سایت ‌دیگر ‌ www.Axprint.com ‌و ‌ ‌ www.Card.pdhco.com ‌لینک ‌دارد. ‌سایت ‌ Axprint ‌این ‌امکان ‌را ‌فراهم ‌می‌آورد ‌تا ‌کاربران ‌از ‌هر ‌نقطه ‌دنیا ‌فایل ‌را ‌برای ‌خانه ‌چاپ ‌و ‌طرح ‌ارسال ‌کرده ‌و ‌پس ‌از ‌چاپ ‌آن ‌را ‌تحویل ‌بگیرند. ‌در ‌سایت ‌ Card.dhco.com ‌مجموعه‌هایی ‌از ‌طرح‌های ‌گوناگون ‌از ‌هنرمندان ‌معروف ‌وجود ‌دارد. ‌کاربر ‌می‌تواند ‌آن ‌را ‌انتخاب ‌کرده ‌و ‌همراه ‌با ‌متن ‌مورد ‌نظر ‌درخواست ‌چاپ ‌کارت ‌یا ‌تقویم ‌یا ‌اطلاعات ‌شخصی ‌بکند. ‌طراحی ‌سایت ‌نیز ‌از ‌نقاط ‌قوت ‌آن ‌است. ‌با ‌این ‌حال ‌این ‌طراحی ‌مدت‌ها ‌است ‌که ‌تغییر ‌نکرده و ‌به ‌نظر ‌می ‌رسد ‌وقت ‌آن ‌رسیده ‌که ‌خانه ‌چاپ ‌و ‌طرح، ‌طرحی ‌نو ‌در ‌اندازد ‌و ‌قابلیت‌های ‌جدیدی ‌به ‌سایت ‌خود ‌اضافه ‌کند.
شرکت ‌تبلیغاتی ‌ساروبن ‌ www.sarobon.com ‌نیز ‌سایت ‌بسیار ‌حرفه‌ای ‌با ‌طراحی ‌خوب ‌دارد. ‌در ‌این ‌سایت ‌اطلاعات ‌مربوط ‌به ‌تمام ‌بخش‌های ‌این ‌شرکت، ‌موقعیت‌های ‌شغلی ‌و ‌آموزشی ‌ارایه ‌شده ‌است. ‌با ‌این ‌حال ‌در ‌کمال ‌تعجب ‌بخش ‌فارسی ‌آن ‌هنوز ‌راه ‌نیفتاده ‌است.
بعضی ‌از ‌بخش‌ها ‌از ‌جمله ‌ Publication ‌نیز ‌هنوز ‌در ‌حال ‌راه‌اندازی ‌است ‌و ‌اگر ‌روی ‌آیکن ‌آن ‌کلیک ‌کنید، ‌عبارت ‌ناخوشایند ‌‌ Coming‌ Soon(به‌‌زودی) ‌جلوی ‌چشمان ‌شما ‌ظاهر ‌می‌شود. ‌از ‌شرکتی ‌مثل ‌ساروبن ‌انتظار ‌می ‌رود ‌این ‌کاستی‌ها ‌را ‌در ‌اسرع ‌وقت ‌برطرف ‌کند.
شرکت ‌توتالیا ‌ www.totalia.com ‌نماینده ‌ماشین‌های ‌اداری ‌دوپلو ‌در ‌ایران ‌نیز ‌از ‌جمله ‌سایت‌هایی ‌است ‌که ‌طراحی ‌هوشمندانه، ‌ساده ‌و ‌در ‌عین ‌حال ‌کاربردی ‌دارد.
محصولات ‌دوپلو ‌همراه ‌با ‌عکس ‌و ‌مشخصات ‌فنی ‌کامل ‌در ‌سایت ‌ارایه ‌شده‌اند. ‌مشتریان ‌دوپلو ‌با ‌وارد ‌کردن ‌کلمه ‌عبور ‌و ‌کلمه ‌کاربر ‌می‌توانند ‌وارد ‌بخش ‌پشتیبانی ‌فنی ‌شوند ‌و ‌مشکلات ‌خود ‌را ‌مطرح ‌کنند. ‌سایت ‌به ‌زبان ‌فارسی ‌است ‌به ‌جز ‌بخش ‌اطلاعات ‌مربوط ‌به ‌خود ‌شرکت ‌که ‌به ‌دو ‌زبان ‌فارسی ‌و ‌انگلیسی ‌ارایه ‌شده ‌است. ‌این ‌سایت ‌را ‌می‌توان ‌از ‌نمونه‌های ‌موفق ‌یک ‌سایت ‌اطلاع‌رسان ‌به ‌حساب ‌آورد.
شرکت ‌بردارشیب ‌ www.bordarshib.com ‌در ‌معرفی ‌و ‌ارایه ‌اطلاعات ‌مربوط ‌به ‌محصولات ‌خود ‌بسیار ‌خوب ‌عمل ‌کرده ‌است. ‌کلیه ‌اطلاعات ‌در ‌مورد ‌فیلم‌ها ‌و ‌لیبل‌های ‌این ‌شرکت ‌همراه ‌با ‌جدول ‌ارایه ‌شده ‌است. ‌ولی ‌بهترین ‌ویژگی ‌این ‌سایت ‌امکان ‌انجام ‌سفارش ‌توسط ‌مشتری ‌به ‌صورت ‌ On-line ‌است.
در ‌زیر ‌جدول ‌اطلاعات ‌مربوط ‌به ‌هر ‌محصول ‌یک ‌آیکن ‌به ‌نام ‌ Order‌وجود ‌دارد. ‌با ‌کلیک ‌روی ‌آن ‌یک ‌فرم ‌ثبت ‌سفارش ‌ظاهر ‌می‌شود ‌و ‌مشتری ‌می‌تواند ‌آن ‌را ‌پر ‌کرده ‌و ‌ارسال ‌کند. ‌جا ‌برای ‌بهبود ‌طراحی ‌سایت ‌وجود ‌دارد، ‌ولی ‌این ‌پایگاه ‌اینترنتی ‌را ‌می‌توان ‌از ‌نمونه‌های ‌موفق ‌یک ‌سایت ‌تجاری ‌دانست.
● جمع‌بندی‌
به ‌نظر ‌می‌‌رسد ‌در ‌اغلب ‌موارد، ‌مدیران ‌شرکت‌ها ‌و ‌مراکز ‌خدماتی ‌چاپ، ‌ایجاد ‌سایت ‌را ‌به ‌عنوان ‌یک ‌قلم ‌از ‌مشخصات ‌شرکت ‌(مثل ‌تلفن ‌و ‌نشانی ‌و ‌ایمیل) ‌فرض ‌کرده‌اند ‌و ‌بعضی ‌از ‌آن‌ها ‌به ‌ضرورت ‌رسیدگی ‌منظم ‌و ‌به ‌روز ‌کردن ‌اطلاعات ‌سایت ‌بی‌‌اطلاع ‌و ‌یا ‌بی‌‌توجه ‌بوده‌اند ‌و ‌بهای ‌لازم ‌را ‌به ‌آن ‌نداده‌اند. ‌در ‌حالی ‌که ‌نداشتن ‌سایت ‌به ‌مراتب ‌بهتر ‌از ‌یک ‌حضور ‌ضعیف ‌و ‌ناکارآمد ‌است.
نویسنده : اسکندر جهانبانی
منبع : مجله صنعت چاپ