یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

بحران مدیریت در صنعت لیزینگ


بحران مدیریت در صنعت لیزینگ
تغییرات مکرر مدیریتی در صنعت لیزینگ ثبات سیاستگذاری را با خطر مواجه کرده است.در آخرین تغییرات مدیریتی در حوزه لیزینگ، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره لیزینگ ایران خودرو تغییر کردند. محمدکاظم مدیرعامل این شرکت به همراه چهار تن از اعضای دیگر هیات مدیره، جای خود را به حمیدرضا مهرعلی و چهار عضو جدید هیات مدیره دادند.
این در حالی است که دوران مدیریت محمدکاظم در شرکت مذکور نیز، به زحمت به یک سال و نیم رسید. وی در خردادماه سال گذشته، پشت میزی نشست که فتحعلی طی یک دوره دو ساله، پشت آن شرکت لیزینگ ایران خودرو را مدیریت کرده بود.
لیزینگ صنعت و معدن، شرکت دیگری است که گوی سبقت را از دیگر شرکت های لیزینگ ربوده است. حدود یک ماه پیش مهدی جمالی، به جای دکتر حسن زاده، مدیریت عامل شرکت لیزینگ صنعت و معدن را برعهده گرفت. این در حالی بود که حسن زاده، چند ماهی بیش نبود که از پست بانک به این شرکت نقل مکان کرده و جای محمدرضا هزارخانی نشسته بود. هزارخانی نیز، تنها کمتر از یک سال توانست، میز مدیریت خود را در این شرکت حفظ کند. وی پس از کناره گیری سیدحسن میرسعیدی، به لیزینگ صنعت و معدن آمد تا این شرکت را متحول کند. البته می توان وی را تا حدودی موفق ارزیابی کرد چرا که به هر حال سنگ بنای لیزینگ هواپیما را در این شرکت بنا نهاد.
پس لیزینگ صنعت و معدن، کانون شرکت های لیزینگ است که تغییر و تحولات مدیریتی در آن به شکل بدعت درآمده است به طوری که طی یک سال و نیم اخیر چهار نفر را در سمت دبیر کلی تجربه کرده است. در بهار سال گذشته دکتر بهمن فتحعلی، پس از حدود ۱۰ ماه دبیر کلی کانون شرکت های لیزینگ (بعد از تاسیس) جای خود را به محمد کاظم داد. محمد کاظم نیز حدود هشت ماه تا بهمن ماه سال ۸۶ در کانون، مسوولیت دبیرکلی را برعهده داشت. دکتر ناصر پرتوی که آمده بود جایگاه کانون را تثبیت و آن را متحول کند، کمتر از پنج ماه در آن دوام آوردو سپس جای خود را به علی زارعی داد. زارعی برای آنکه بدعت تغییرات مداوم مدیریتی در کانون را از بین ببرد از مدیریت عاملی در لیزینگ ایرانیان استعفا داد تا بتواند به صورت تمام وقت به امور کانون بپردازد. تاکنون که حدود چهارماه از تصدیگری وی در کانون می گذرد کارنامه نسبتاً موفقی برجای گذاشته است.
اما شرکت های دیگر لیزینگ هم تغییرات مدیریتی را اجرا کرده اند. شرکت رایان سایپا، از جمله این شرکت ها بود. پس از آنکه محمد کبریتی قائم مقام سابق، داوود بناب در سال گذشته جای خود را به محسن ملکی داد و وی مدیریت بخش لیزینگ شرکت مذکور را برعهده گرفت، حدود یک ماه پیش، این داوود بناب بود که جای خود را به ملک داد تا وی مدیریت عامل شرکت یاد شده را برعهده گیرد.
سال گذشته، نیز سیامک چمن زیبایی مدیرعامل شرکت لیزینگ خودرو غدیر جای خود را به
سید امیر کریمانی داد. چمن زیبایی حدود دوسال مدیریت این شرکت را برعهده داشت.
در واقع، طی یک سال اخیر شرکت های دیگر لیزینگ نیز دچار تغییراتی متعددی شده اند که در جای خود قابل بحث و بررسی است.
● تغییرات مدیریتی در لیزینگ ایران خودرو
مدیرعامل و تمامی اعضای هیات مدیره شرکت لیزینگ ایران خودرو تغییر کردند. به گزارش پایگاه خبری تامین مالی و لیزینگ ایران به دنبال تغییر مدیر عامل شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و آمدن مجید شایسته به جای پرویز کاظمی، اعضای هیات مدیره و مدیر عامل لیزینگ ایران خودرو نیز تغییر کردند. براساس این گزارش محمد کاظم به عنوان مدیر عامل و عضو هیات مدیره جای خود را به حمیدرضا مهرعلی داد.
مهرعلی پیش از این قائم مقام شرکت لیزینگ خودروکار بود. مراسم تودیع و معارفه در روز ۲۹ مهرماه انجام شده است. همچنین اعضای هیات مدیره جدید عبارتند از: سیدمحمد هاشمیان به عنوان رئیس هیات مدیره و علی لیالی به عنوان نایب رئیس هیات مدیره. حمیدرضا توسلی و سیدمنصور صالحیان دیگر اعضای هیات مدیره از سوی شایسته منصوب شده اند و محمود جعفری، فرهاد حنیفی، رضا بشارتی زاده و سیدفخرالدین حیدری اعضای هیات مدیره قبلی را تشکیل می دادند. گفته می شود محمد کاظم احتمالاً پستی را در بخش صنعت نفت به عهده خواهد گرفت.

آزاده محسنی
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید