چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

خانه ای روی آب !


خانه ای روی آب !
پروژه تشکیک در سلامت انتخابات تاریخچه ای ۳۰ ساله را پشت سرگذاشته است و طی سه دهه ای که از عمر انقلاب اسلامی می گذرد همواره در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به ریاست جمهوری، خبرگان و یا شورای شهر و روستا، ساز ناسالم بودن انتخابات از سوی دشمنان نظام کوک شده و رسانه های بیگانه این توهم را در شیپورهای تبلیغاتی خود می دمند، با این امید واهی که از حضور مردم پای صندوق های رأی بکاهند و البته این ترفند دشمنان باهوشیاری مردم و مشارکت آگاهانه آنها در انتخابات هیچگاه به بار ننشسته است.
این بار نیز با نزدیک شدن زمان برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مانور تکراری و ادعای واهی دشمنان و بدخواهان نظام مبنی بر احتمال تقلب در انتخابات پررنگ تر از دفعات پیش آغاز شده و ادامه دارد.
تجربه سه دهه گذشته نشان داده است که شبهه در سلامت انتخابات به عنوان یکی از کار ویژه های دشمنان تابلودار جمهوری اسلامی همواره با به راه انداختن یک جنگ گسترده رسانه ای همراه بوده است.
از همین روی؛ قابل تامل است که ماه گذشته و پنج، شش هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری، سایت «گذار» ارگان اینترنتی «خانه آزادی» (بنیاد وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا-CIA-) در مقاله ای به قلم دانیل کالنیگرت عضو برجسته سیا، دستورالعملی برای شبهه افکنی در انتخابات ایران را در پوشش صیانت از سلامت آراء منتشر می سازد. کالنیگرت که سمت معاونت مدیریت برنامه های خانه آزادی را عهده دار است در مقاله خود با عنوان انحرافی «انتخابات مهندسی شده و راه های مقابله با آن» تلاش می کند القاء نماید دموکراسی در ساختار سیاسی ایران وجود ندارد و با حمله به شورای نگهبان و سیستم نظارت استصوابی و همچنین هجمه به عملکرد صداوسیما در ایام رقابت های انتخاباتی بر عدم سلامت انتخابات و امکان تقلب در شمارش آراء پافشاری می نماید و تصویری متزلزل از مکانیسم انتخاباتی در جمهوری اسلامی را برای مخاطب ترسیم می کند!
متاسفانه در داخل کشور هم عده ای ادعای بی پایه و اساس امکان تقلب در انتخابات را زمزمه می نمایند و به تعبیر رهبربصیر انقلاب برخی دوستان بی انصاف با تکرار حرف دروغ دشمن، سلامت انتخابات را زیرسوال می برند!
تلاش و تحرک دشمنان برای شبهه افکنی در سلامت انتخابات مسبوق به سابقه است و از آنها که با نظام جمهوری اسلامی عداوت دارند چیزی جز آن هم انتظار نمی رود اما اصرار برخی در داخل مایه تعجب است و جای انگشت به دهان گزیدن دارد.
اکنون این پرسش اساسی و کلیدی زمینه طرح پیدا می کند که آیا براستی فارغ از همه جاروجنجال ها و هیاهوها درباره سلامت انتخابات، امکان تقلب در مکانیسم انتخاباتی ایران وجود دارد؟ و طرح نظریاتی چون تاسیس کمیته صیانت از آراء به موازات سیستم نظارتی پیش بینی شده در انتخابات طبق قوانین موضوعه کشور توجیه حقوقی و منطقی دارد؟ آیا تشکیل کمیته صیانت از آراء ناشی از دغدغه نسبت به سلامت انتخابات است یا به عنوان تاکتیک فرار به جلو از سوی جریانی که عدم اقبال مردم به خود را قطعی می داند به کار گرفته شده تا شکست این جریان سیاسی در انتخابات را به حساب ناسالم بودن انتخابات بنویسد و بر بی اعتمادی مردم نسبت به جریان مزبور سرپوش بگذارد؟!
قانون اساسی و قوانین مربوط به انتخابات، مکانیسم برگزاری انتخابات را به روشنی و خالی از هرگونه ابهامی تشریح و تبیین کرده است و انتخابات ریاست جمهوری هم از این امر مستثنی نیست.
۱) برگزاری انتخابات طبق قانون برعهده وزارت کشور است و بازوی اجرایی وزارت کشور هیئت های اجرایی انتخابات هستند که در هر شهرستان این هیئت اجرایی به ریاست فرماندار و عضویت رئیس ثبت احوال و دادستان-و یا نماینده وی- و ۸ نفر از معتمدین محل تشکیل می شود. گفتنی است که انتخاب ۸ نفر معتمد نیز بدین صورت است که ۳۰ نفر از معتمدین محل با تایید هیئت نظارت و دعوت کتبی فرماندار تشکیل جلسه می دهند و از میان خود ۸ نفر را برمی گزینند، ضمن آنکه در شهرستان و بخش هایی که شورای اسلامی شهرستان یا بخش تشکیل شده است یک نفر از اعضای شورا به انتخاب شورا یک عضو از ۸ عضو مذکور خواهد بود، بدین ترتیب عملاً شاهد حضور مردم به عنوان مجری برگزاری انتخابات هستیم.
۲) از آنجایی که وزارت کشور مامور اجرای قانون انتخابات ریاست جمهوری است و مسئول صحت جریان انتخابات است، بدین منظور طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری می تواند مامورانی جهت بازرسی و کنترل جریان انتخابات به طور ثابت و یا سیار به شهرستان ها و بخش ها و شعب ثبت نام و اخذ رای اعزام نماید و بدین ترتیب یک مکانیسم بازرسی آن هم مستقل از ستاد انتخابات کشور وجود دارد تا کوچک ترین تخلفات احتمالی را رصد کرده و از ادامه آن جلوگیری کند.
۳) همچنین به موجب ماده ۲۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری، ماموران انتظامی در حدود قانون موظف به ایجاد نظم و جلوگیری از هرگونه بی نظمی در جریان انتخابات و حفاظت از صندوق ها می باشند.
۴) از سوی دیگر یک سیستم نظارتی کاملاً قدرتمند بر روند و فرآیند اجرا و برگزاری انتخابات نظارت می کند و آن نظارت شورای نگهبان است که براساس اصل ۹۸ قانون اساسی وظیفه نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد و طبق قانون انتخابات به صورت عام و در تمام مراحل و در کلیه امور مربوط به انتخابات اعمال می شود.
همچنین این نظارت به موجب تفسیر شورای نگهبان- مرجع تفسیر قانون اساسی- از اصل ۹۸ قانون اساسی نظارتی استصوابی است و می بایست تمام اقدامات و اعمال مجری انتخابات به تصویب شورای نگهبان و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات برسد و در واقع ذره بین قوی شورای نگهبان بهترین طریق صیانت از آراء ملت است.
۵) در انتخابات پیش رو علاوه بر دهها هزار نفری که در قالب هیئت های اجرایی مشغول برگزاری انتخابات خواهند بود به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور، ۱۳۰ هزار ناظر توسط شورای نگهبان بر امر انتخابات نظارت می کنند و با این اوصاف چگونه می توان مکانیسم انتخاباتی را متزلزل نشان داد؟!
۶) به موجب قانون «حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری در شعب اخذ رای» که براساس ماده واحده ۱۳۷۹ به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسیده است هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری می توانند در هر یک از شعب اخذ رای، اماکن استقرار دستگاه شمارشگر رایانه ای آراء و هیئت های اجرایی شهرستان ها و بخش ها یک نفر نماینده داشته باشند و حضور نمایندگان هر یک از نامزدها تا پایان اخذ رای و شمارش و تنظیم صورت جلسات بلامانع است و در صورت مشاهده تخلف می توانند مراتب را به ناظرین شورای نگهبان و هیئت نظارت شهرستان و استان مربوطه و ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام نمایند.
در انتخابات پیش رو با توجه به تعداد شعب اخذ رای هر کاندیدا می تواند ۴۸ هزار نماینده در سطح کشور داشته باشد.
۷)ح علاوه بر مکانیسم قانون انتخابات که بدون تردید امکان تقلب موثر و سازمان یافته در آن منتفی است تجربه عملی قریب به ۳۰ انتخابات در سه دهه از عمر نظام جمهوری اسلامی که همگی به صحت و سلامت برگزار شده خود گواهی بر آن است که شبهه در سلامت انتخابات، خانه ای است که بر روی آب بنا شده. در انتخابات نهم ریاست جمهوری هم دشمنان سلامت انتخابات را نشانه رفته بودند اما تیرشان به سنگ خورد و برخلاف شبهه افکنی ها و دروغ پردازی های گسترده همگان سلامت و صحت انتخابات را باور داشتند و وزیر کشور دولت اصلاحات تصریح کرد که بهترین انتخابات را از حیث سلامت انتخابات برگزار کردیم.
۸) و بالاخره اینکه با توجه به بندهای فوق بهترین و مطمئن ترین طریق صیانت از آراء عمل به قانون انتخابات و اجرای مکانیسم پیش بینی شده در آن است و اتفاقاً جریان هایی که کمیته صیانت از آراء را پیگیری می نمایند در شوره زار سیاسی کاری تخم غیرقانونی می نشانند و خود به خوبی می دانند که برای آنها صیانت از آرا فقط یک بهانه است که در قالب یک ترفند به میدان آورده اند، ترفندی که انشاء الله با دستورالعمل کالنیگرت فقط همخوانی تصادفی داشته باشد!
حسام الدین برومند
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید