سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
نگاهی به آثار سعدی شیرازی آراستگی جان
سعدی می گوید:
تن آدمی شریف است به جان آدمیت
نه همین لباس زیباست نشان آدمیت
اگر آدمی به چشم است و دهان و گوش و بینی
چه میان نقش دیوار و میان آدمیت
جوانمردی و لطف است آدمیت
همین نقش هیولایی مپندار...
چو انسان را نباشد فضل و احسان
چه فرق از آدمی تا نقش دیوار
انسان بودن، به اخلاق و صفات پسندیده است و اگر انسانیت انسان، تنها به اعضای داخلی باشد، تفاوتی با تصویر بی جان نخواهد داشت.
خیلی ها کمبود درون را با جلوه های بیرون جبران می کنند، و آلایش درون را با آرایش ظاهر می پوشانند، همین، سبب فریب خوردن و فریب دادن دیگران می شود، چون بسیاری از مردم از پنجره ظاهر به درون نگاه می کنند و قضاوتشان درباره محتوا از این طریق و براساس وضع ظاهر است و این گاهی بسیار خطرناک و زیانبار است.
کم نیستند که در خرید خانه، فریب نمای آن را می خورند و از زیر بنا و اساس و مصالح و استحکام و.... غافل می شوند و همچنین افرادی که در ازدواج، گول زیبایی چهره را می خورند و از زشتی و خلق و خوی طرف غفلت می کنند. حتی بدتر آنکه چهره آرایی و گریم و آرایش زشتی ظاهر را می پوشاند و عجوزه ای را به جای دوشیزه بر می گزیند و کم نیستند آنان که جلد و شکل و نقاشی و نام یک کتاب دلشان را می رباید و از محتوا و مفاهیم کتاب غافل می شوند.
به هر حال از نظر سعدی ارزش به درون است نه به برون، به محتوا است نه به شکل، به باطن و حقیقت است، نه به ظاهر و نمود. کسی که فقر شخصیت دارد به ظاهرسازی و ظاهر آرایی و دکورسازی قیافه و سر و صورت می پردازد و به پوشیدن لباس و پیراهن و کفش و مانتوی خاصی روی می کند که توجه ها را جلب می کند، نوعی آرایش می کند تا برگردند و به او نگاه کنند.
او چیزی کم دارد که با توجه دیگران جبران می شود؟ او از نگاه دیگران چه چیزی به دست می آورد؟... هیچ، واقعا هیچ، فقط پـر کردن خلأ شخصیت و اندکی لذت خیالی و موهوم و گرنه آنکه از نظر ارزش و فرهنگ و شخصیت غنی است چه احتیاجی به جلب توجه دیگران دارد، آن هم به کمک لباس و چهره؟
چرا غنای روح سبب جلب توجه ها نشود؟
چرا زیبایی اخلاق عامل جذب دیگران نگردد؟
جاذبه معنوی که ماندگارتر و زیباتر از جاذبه قیافه و لباس است، مردم لباس می پوشند تا آراسته شوند.
«آراستگی جان» به چیست؟
جامه برای حفظ اندام و جسم از سرما و گرما و آفات و امراض است. جامه روح چیست؟
قرآن کریم، گاهی پرهیز گاری را هم، جامه می گوید.
تعبیر «لباس التقوی» اشاره به همین «جان جامه» روح دارد. اگر آن نبود از آراستگی لباس و ظاهر چه سود؟
پروین اعتصامی می گوید: «ای بس آلوده، که پاکیزه ردایی دارد»
اگر جان خویش را با جامه پاکی بیاراییم، اگر صداقت و ایثار را، تواضع و خیرخواهی را، معنویت و نیکی و ادب و حسن خلق را، لباس روح خویش بسازیم، اگر به آرایش جان بپردازیم، اگر زشتی ها را از اندام روح بزداییم، اگر جلوه را در باطن پدید آوریم نه چهره، اگر جاذبه را در اخلاق قرار دهیم نه در اطوار، اگر دیگران را مفتون خوبی های خود سازیم نه قیافه و ظاهر و لباس، در این صورت روحمان زیبا خواهد بود و جانمان جذاب.
مصطفی اذانی
منبع : روزنامه کیهان
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس دولت سیزدهم اصغر جهانگیر خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
تهران هواشناسی قوه قضاییه آموزش و پرورش سیل شهرداری تهران فضای مجازی سلامت شورای شهر تهران پلیس قتل سازمان هواشناسی
خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو سایپا کارگران ایران خودرو دلار بازار خودرو چین مالیات بانک مرکزی
تلویزیون سریال سینمای ایران رسانه سینما دفاع مقدس تئاتر موسیقی فیلم رسانه ملی بازیگر کتاب
سازمان سنجش
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان ترکیه اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت ناسا تبلیغات اینستاگرام فناوری همراه اول ماه گوگل اپل آیفون ایرانسل
داروخانه ویتامین کاهش وزن دیابت خواب طول عمر چاقی سلامت روان فروش اینترنتی دارو بارداری