یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


ویژگی های مدیر موفق


ویژگی های مدیر موفق
۱) تمرکز بر یک موضوع و یک کار:باتوجه به اینکه اثربخشی خلاقیت بسته به سادگی و تمرکز دارد افراد خلاق عمدتاً بر یک کار متمرکز می شوند. افراد خلاق خلاقیتهای اثربخشی خود را از جاهای کوچک شـــروع می کنند. خلاقیت به دانش و مهارت و تمرکز نیاز دارد. این واضح است که افرادی استعداد بیشتری برای خلاقیت دارند. اما این استعدادها در یک زمینه محدود و مشخص است. درحقیقت نوآوران به ندرت در بیش از یک زمینه فعالیت دارند و این در تمام موفقیتهای نوآورانه آن صدق می کند.
خلاقیت نیز مانند کوششهای دیگر نیاز به استعداد، دانش و مهارت دارد. اما وقتی این موارد تامین شد، نیاز به کار سخت، متمرکز و هدفمند دارد. وقتی تلاش، پشتکار و تعهد نباشد، استعداد، دانش و مهارت بی فایده است.
افراد خلاق از طریق تمرکز به یک موضوع از سطحی نگری به ژرف نگری رسیده و مسائل و موضوعها را به طور عمیق و همه جانبه مورد بررســـی قرار می دهند و به خلاقیت دست می یابند. به طور کلی مشخصات مدیران خلاق در بعد تمرکز به طور فهرست وار عباتند از:
ـ تمرکز فکری را به راحتی به وجود می آورند؛
ـ روی کار خاص و موردنظر تمرکز کرده و به راحتی آن را رها نمی کند؛
ـ روی موضوعهای علمی موردنظر تمرکز پیدا می کند؛
ـ دارای ژرف نگری در مسائل و پدیده ها و موضوعها هستند؛ رشد حرفه ای را به عنوان معیار موفقیت باور می کنند؛
ـ توانایی تمام کردن، کامل کردن و یکی کردن افکار گوناگون در آنان بالاست.
۲) دارای روحیه علمی و پژوهشی هستند:مدیران خلاق با مسائل و امور مربوط به سازمان و حتی زندگی شخصی برخورد اصولی و علمی داشته و تحقیق و پژوهش را برای حل مشکلات کارساز می دانند و این به خاطر این است که استفاده از راه حلهای جدید موجب صرفه جویی شده و زودتر می توان به نتیجه رسید.
به کارگیری روشهای تحقیق علمی و روش حل مسئله برای مدیران خلاق و نوآور امری طبیعی و روزمره است. بنابراین، آنها در انجام کارهای ریز و درشت و سخت و آسان مراحل زیر را به کار می گیرند.
الف ) شناسایی مشکل : در این مرحله مشکل از ابعاد مختلف مورد شناسایی قرار گرفته و تبیین می گردد؛
ب ) بررسی عـلل مشکل: در این مرحله منشـا به وجود آمدن مشکل بررسی می شود تا بهتر بتوانند راه حلها را شناسایی کنند؛
ج ) تعیین و بررسی راه حلهای ممکن: در این مرحله باتوجه به نوع و مــــاهیت مشکلات راه حلهای زیادی مورد بررسی و شناسایی قرار می گیرد؛
د ) تعیین معیارها برای سنجش راه حلها: در این مرحله معیارهای مختلف اقتصادی، سیاسی، فــــــرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و... تعیین می گردد؛
ه) تعیین نتایج حاصل از مقایسه راه حل با معیارها؛
و ۰ انتخاب راه حل مناسب؛
ز) اجرا و ارزیابی:در این مرحله راه حل به کار گرفته شده به صورتتکوینی ارزیابی شده و اصلاحات لازم صورت گرفته و بدین طریق از مدل حل مسئله برای ایجاد خلاقیت و نوآوری استفاده می گردد.
به طور کلی ویژگیهای مدیران خلاق در بعد داشتن روحیه علمی و پژوهشی به طور فهرست وار عبارتند از:
▪ دارای روحیه کنجکاوی قوی هستند؛
▪ از مطالعه مطالب و موضوعهای جدید لذت می برنند؛
▪ به جای حل مشکل عمدتاً مسئله یاب هستند و قبل از بروز مشکل به سراغ مشکلات و حل آنها می روند؛
▪ دارای تفکر علمی و فعالیتهای نظام مند هستند؛
▪ گرایش غالب به حل مشکلات اجتماعی از طریق تحقیق و پژوهش دارند؛
▪ برخورد اصولی و منطقی با پدیده ها و مسایل و افراد دارند؛
▪ در پی تولید افکار و اندیشه های جدیدند؛
▪ به دنبال بومی کردن تحقیق و پژوهش در امور عادی کار و زندگی هستند؛
▪ در تعریف و انتخاب اهداف پژوهش و مسائل پژوهشی دقت دارند.
۳) حد بالایی از قابلیت خطرکردن دارند:خلاقیت خصیصه آدمهایی است که جرات خطرکردن دارند. برای مثال در علوم پژوهشهای خلاق کم و بیش همیشه مستلزم ریسک کردنهای حساب شده است ولی کارهای عادی را می توان بدون چندان خطرکردن انجام داد. فرد حرفه ای در هیچ عرصه ای علم یا بازار بورس به دنبال «بحث موفقیت پنجاه پنجاه» نیست. به عکس، جویای موقعیتی است که در آن بتواند کاری کند تا دانش برتر به بار نشیند. گاه این دانش برتر حاصل پشتکار در کسب «قطعه هایی» بیش از اکثر افراد دیگر است. گاه تصادفی حاصل می شود. اما هرگونه که حاصل شود، بعید است که عنصر خطر را به کلی حذف کند.
عملکرد خلاق مستلزم دست زدن به خطرهای حساب شده هم هست، که در آنها هم دقت محاسبات بر دانش برتر استوار شده است. قبول خطر همیشه با شناخت یا خطرات و تجزیه و تحلیل آنها به مبنای میزان اثرگذاری بر سازمان شروع می شود و (مدیران خلاق) برمبنای اطلاعات جمع آوری شده و آگاهی، به ارزیابی ریسک از طریق انجام فرآیند اصلی زیر می پردازند:
الف ) برآورد میزان ریسک (اندازه گیری ریسک)؛
ب) سنجش ریسک، چقدر این ریسک نسبت به ریسک های دیگر بزرگتر است؛
ج ۰ تصمیم گیری در مورد ریسک (آیا این ریسک با درنظر گرفتن معیارهای متداول روز قابل قبول است)؛
د ) اقدام لازم در مورد ریسک.
به طور کلی می توان مشخصه های اصلی خطرپذیــــری مدیران خلاق را به طور فهرست وار به شرح زیر بیان کرد:
▪ در بیان نظر و عقیده خود جرات دارند؛
▪ در عمل و اجــــــرا جسارت به خرج می دهند؛
▪ مسئولیت پذیرند؛
▪ بدون هـــراس فکر و نظر خود را پیاده می کنند؛
▪ آمادگی برای ماجراجویی های علمی و اجتماعی دارند؛
▪ برای تجربه شکست و رسیدن به موفقیتها آماده اند.
۴ ) دارای روحیه نقادی بالایی هستند:از جمله خصایص مدیران خلاق این است که خود از جمله افراد انتقادکننده بوده و انتقادپذیر هستند و روحیه نقادی را از طریق ارائه اطلاعات به کارکنان، توجه و پذیرش نظرات کارکنان، ایجاد انگیزه نقد و ارائه راه حل، انجام نظرسنجی از کارکنان، استقرار سیستم پیشنهادات در سازمان اشاعه می دهند. وقتی روحیه نقادی در تک تک کارکنان ایجاد شد. این امر به عنوان باورهای مشترک درآمده و در سازمان نهادینه می گردد. نقد را می تـوان نـــرم افزاری برای توسعه فکر و ظرفیت ذهنی و علمی بشر دانست. در نقادی افکار، و مباحث علمی و سازمانی مختلفی مورد بحث قرار گرفتـــه و از دل آنها اندیشه های نو پرورش می یابد و به عنوان راهکارهای عملی مشکلات سازمان را حل می کند و در نهایت در دل نقادی خلاقیتهای فردی شکل می گیرد و افراد خلاق سازمان را تبدیل به یک سازمان خلاق می کنند. به طور کلی مشخصات مدیران خلاق در بعد انتقادپذیری عبارتند از:
▪ داشتن روحیه نُرم شکنی و سنت شکنی معتدل و منطقی؛
▪ سرزنده و داشتن اعتماد به نفس قوی در زندگی فردی و سازمانی؛
▪ لذت بردن از روبرو شدن با نظرات مخالف؛
▪ گرایش قوی اجتماعی و سازمانی؛
▪ اشاعه فرهنگ جسارت علمی و برملا کردن حقایق؛
▪ آینده نگری قوی و قدرت تجزیه و تحلیل بالا؛
▪ در بحث با دیگران حاضر جواب و آماده هستند.
منبع : گیگاپارس


همچنین مشاهده کنید