سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا
نشانه های خون قاعدگی و شرایط تحقق آن
خون حیض به طور غالب دارای صفات زیر است:(۱)
۱) سرخ یا سرخ مایل به سیاهی
۲) غلیظ
۳) گرم
۴) بیرون آمدن با فشار و كمی سوزش.(۲)
● شرایط خون قاعدگی (شرایط تحقّق حیض)
خونی كه زن می بیند به فتوای بعضی از فقها با هفت شرط خون حیض است كه اگر یكی از هفت شرط را نداشته باشد، خون حیض نیست ؛ ولی بعضی از فقها كمتر از هفت شرط قائل شدهاند كه در زیر شرطهای مورد اتّفاق و اختلاف را بیان میداریم:
● شرایط مورد اتّفاق در خون قاعدگی
۱) بلوغ
خونی كه دختر می بیند، در صورتی خون حیض است كه بالغ باشد. اما خونی كه پیش از رسیدن به حدّ بلوغ می بیند (اگرچه صفات و علایم خونِ حیض را نیز داشته باشد) حیض نیست.(۳)
مسأله: منظور از نُه سال، تمام شدن نُه سال و وارد شدن به ده سالگی است، نه داخل شدن به نه سالگی(۴)
۲) خون دیدن پیش از سنّ یائسگی
خونی كه زن بعد از پایان یائسگی میبیند، حیض نخواهد بود، و استحاضه میباشد.(۵)
▪ چند نكته
الف) معنای یائسه:
یائسه از یأس؛ به معنی ناامیدی است و زنِ یائسه از خون دیدن و آوردن فرزند ناامید است.
ب) زمان پایان حیض و شروع یائسگی:
خونی كه زن پس از گذشتن شصت سالِ قمری میبیند به اتّفاقِ همه فقها حیض نیست، اگرچه شرایط و صفات حیض را هم دارا باشد. و خونی كه قبل از تمام شدنِ پنجاه سال قمری میبیند اگر شرایط و علایم حیض را دارا باشد به اتّفاقِ همه فقها حیض است؛ و اما حكم خونهایی كه پس از تمام شدن پنجاه سال قمری تا شصت سال میبیند:
▪ زنهای سیّده، بعد از تمام شدن شصت سال (قمری) یائسه میشوند؛ یعنی خونِ حیض نمیبینند و زنهایی كه سیّده نیستند، بعد از تمام شدنِ پنجاه سال (قمری) یائسه میشوند، و این نظر حضرت امام (ره) و حضرت آیهالله اراكی(ره) و حضرت آیهالله گلپایگانی(ره) و حضرت آیهالله فاضل لنكرانی است.
▪ زنهایی كه سیّده نیستند بعد از تمام شدن پنجاه سال یائسه میشوند و زنهای سیّده بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال چنانچه با نشانههای حیض یا در روزهای عادتِ خود خون ببینند بنابراحتیاط واجب بین تروك حائض و اعمال مستحاضه جمع نمایند. (احتیاط كنند) و این نظر حضرت آیهالله خوئی(ره) میباشد.
▪ زنهای سیّده و غیر سیّده مطلقاً در سن شصت سالگی یائسه میشوند و احتیاط مستحب آن است كه زنهایی كه قرشیّه نیستند بعد از تمام شدنِ پنجاه سال تا تمام شدنِ شصت سال چنانچه خون را طوری ببینند كه اگر پیش از پنجاه سال میدیدند قطعاً حكم حیض را داشت میان كارهای مستحاضه و تروك حائض جمع نمایند و این نظر حضرت آیهالله سیستانی است.
▪ زنان سیّده و غیر سیّده هر دو بعد از تمام شدن پنجاه سال یائسه میشوند، یعنی اگر خونی ببینند خونِ حیض نیست، مگر زنانی كه از قبیله «قریش» محسوب میشوند كه آنها بعد از تمام شدن شصت سال یائسه میشوند و این نظر حضرت آیهالله مكارم است.(۶)
ـ مسأله: شصت سال قمری معادل ۵۸ سال شمسی و ۷۷ روز و ۱۲ ساعت میشود. و پنجاه سال قمری معادل ۴۸ سال شمسی و ۱۷۹ روز میباشد.(۷)
ـ مسأله: زنی كه شك دارد یائسه است یا نه خود را یائسه به حساب نیاورد.(۸)
۳) از سه روز كمتر نباشد
چنانچه خونی كمتر از سه روز دیده شود، اگر چه «یك ساعت» كم باشد حیض نیست ولی لازم نیست از اوّل روز ببیند، بلكه اگر روز اوّل، از وسطِ روز شروع شود و تا وسطِ روز چهارم خون دیدنِ او ادامه یابد كافی است. و آیا معیار سه «روز» است، یا سه «شبانهروز»، (كه اگر سه روز و دوشب ببیند كافی نباشد.)؟ بعضی از فقها سه شبانه روز معتبر دانستهاند مانند حضرت آیهالله زنجانی و بقیه سه روز و دو شب را كافی میدانند.(۹)
۴) از ده روز بیشتر نباشد
اگر زنی بیشتر از ده روز خون ببیند به مقدار عادتش حیض، و بقیه استحاضه است.(۱۰)
۵) استمرار آمدنِ خون در هر سه روز
دیدنِ خون باید در سه روز استمرار داشته باشد؛ ولی لازم نیست در تمام سه روز، خون بیرون بیاید، بلكه وجود خون در فرج كافی است، و چنانچه در میان سه روز مختصری پاك شود و مدّت پاك شدن به قدری كم باشد كه بگویند در تمام سه روز در فرج خون بوده به فتوای بیشتر فقهاباز هم حیض است. و به فتوای حضرت آیهالله گلپایگانی(ره) بنابراحتیاط لازم باید بین تروك حائض و اعمال مستحاضه جمع كند.(۱۱)
● شرایط مورد اختلاف در خونِ قاعدگی
۱) توالی (پیاپی آمدن خون در سه روزِ اوّل)
زنی كه سه روز پشت سرهم خون ببیند، به فتوای همه فقها حائض و احكام حیض بر او جاری است؛ اما اگر در ضمنِ ده روز، سه روز خون ببیند و صفات و علایم حیض را داشته باشد، منتها پشت سر هم نیاید، مثلاً: روزِ اوّل و پنجم و هشتم را خون ببیند، مشهور فقها حیض نمیدانند؛ زیرا توالی (پشت سر هم بودن) را شرط میدانند ولی حضرت آیهالله گلپایگانی(ره) فرمودهاند: بنا بر احتیاط لازم، در روزهایی كه خون میبیند، باید جمع كند میان كارهای مستحاضه و تروك حائض و در روزهایی كه خون نمیبیند هم كارهایی را كه بر حائض حرام است، ترك كند و هم عبادتهای خود را به جا آورد.(۱۲)
▪ چند نكته
ـ اوّل: مراد از توالی، (به فتوای كسانی كه توالی را شرط دانستهاند) در سه روزِ اوّل است واگر در روزهای بعد توالی نباشد ضرری، به حكم نمیرساند.(۱۳)
ـ دوم: در اینكه حیض از سه روز كمتر نیست گفته شد كه بعضی از فقها سه شبانه روز و بیشتر فقها سه روز را معیار قرار دادهاند؛ بنابراین، اگر زنی از طلوع فجر حیضش شروع شود و تا غروب آفتابِ روز سوم ادامه یابد به فتوای بیشتر فقها كافی است با این كه سه روز و دوشب شده است ولی به فتوای كسانی كه سه شبانه روز را معیار قراردادهاند كافی نیست.(۱۴)
ـ سوم: به فتوای بیشتر فقها كه سه روز را معیار قرار دادهاند نه سه شبانه روز را، لزوم خون دیدن در شب دوم و سوم به خاطر شرط بودن مسأله استمرار است.(۱۵)
ـ چهارم: به فتوای بیشتر فقها كه سه روز را معیار قرار دادهاند نه سه شبانه روز را، اگر ابتدای بیرون آمدنِ خون، اوّل شب و یا به صورت تلفیق باشد، هر سه شب حیض محسوب میشود.(۱۶)
۲) میان دو حیض حدّاقل ده روز فاصله بیفتد
میان دو حیض باید حدّاقل ده روز فاصله بیفتد (اقلّ طُهر ده روز است)؛ بنابراین اگر از حیضِ اوّل، ده روز نگذشته باشد، خونی كه دیده میشود، حیض نیست؛ و اما اختلاف در این است كه اگر به طور مثال: سه روز پشت سر هم خون ببیند و قطع شود (و چند روز پاك باشد) و سپس سه روز یا بیشتر خون ببیند، و مجموعِ دو خون با پاكی وسط از ده روز تجاوز نكند كه با اینكه هر دو خون، حیض است چگونه پاكی وسطِ دو حیض كمتر از ده روز است، بدین جهت بعضی از فقها مانند حضرت آیهالله گلپایگانی(ره) و حضرت آیهالله سیستانی و حضرت آیهالله مكارم فرمودهاند: جایز است اقلّ طُهر و پاكی، كمتر از ده روز باشد در صورتی كه این پاكی میان یك حیض واقع شود. و نسبت به چند روز پاكی وسط میفرمایند: بنابر احتیاطِ واجب باید احتیاط نموده و بین كارهای شخص طاهر و زنِ حائض را جمع كند (یعنی نماز بخواند و روزه بگیرد و محرّماتِ بر حائض را انجام ندهد)؛ اما بعضی از فقها مانند حضرت امام(ره) و حضرت آیهالله خوئی (ره) و حضرت آیهالله اراكی(ره) و حضرت آیهالله فاضل فرمودهاند: ایام پاكیِ وسط، جز حیض است.(۱۷)
▪ یادسپاری
هرگاه فاصله حداقلّ ده روز بین دو حیض را خون استحاضه ببیند، مانند این است كه خون ندیده و پاك است؛ یعنی دو طرف، محكوم به حیض و وسط محكوم به استحاضه است.(۱۸)
▪ یك بار دیگر شرایط فراهم آمدن خون قاعدگی را مرور میكنیم.
● شرایطِ تحقّقِ حیض
۱) بلوغ
۲) خون دیدن پیش از سن یائسگی
۳) از سه روز كمتر نباشد.
۴) از ده روز بیشتر نباشد.
۵) استمرار آمدن خون در هر سه روز
● شرایط مورد اختلاف
۱) توالی (پیاپی آمدنِ خون در سه روزِ اوّل)
۲) میان دو حیض، حداقلّ ده روز فاصله بیفتد
۱) رجوع به این صفات، در مورد شك است (دربعضی موارد) وگرنه خونی كه یقین به حیض بودن آن پیدا شده، محكوم به حیض است، اگر چه دارای این صفات هم نباشد. تحریرالوسیله، ج۱، فصل فی غسل الحیض.
۲) توضیح المسائل مراجع، مسأله ۴۳۴.
۳) العروه الوثقی، ج ۱، فصل فی الحیض.
۴) همان.
۵) همان.
۶) همان؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله ۴۳۵.
۷) جامع المسائل، آیهالله فاضل، ج ۱، ص۶۲، سؤال ۱۷۹.
۸) العروه الوثقی، ج ۱، فصل فی الحیض.
۹) همان، مسأله ۶؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله ۴۴۴.
۱۰) العروه الوثقی، ج ۱،فیالحیض، مسأله ۶.
۱۱) همان؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله ۴۴۲.
۱۲) العروهالوثقی، ج ۱، فی الحیض، مسأله ۶؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله ۴۴۲.
۱۳) العروهالوثقی، ج ۱، فی الحیض، مسأله ۶.
۱۴) توضیح المسائل مراجع، مسأله ۴۴۰.
۱۵) العروه الوثقی، ج۱، فی الحیض، مسأله ۶.
۱۶) العروه الوثقی، ج۱، فی الحیض، مسأله ۶.
۱۷) همان، مسأله ۷ و ۱۸؛ مهذّب الأحكام، ج۳، ص ۱۵۷.
۱۸) العروهالوثقی، ج ۱، فصل فی حكم تجاوز الدم عن العشره.
۲) توضیح المسائل مراجع، مسأله ۴۳۴.
۳) العروه الوثقی، ج ۱، فصل فی الحیض.
۴) همان.
۵) همان.
۶) همان؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله ۴۳۵.
۷) جامع المسائل، آیهالله فاضل، ج ۱، ص۶۲، سؤال ۱۷۹.
۸) العروه الوثقی، ج ۱، فصل فی الحیض.
۹) همان، مسأله ۶؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله ۴۴۴.
۱۰) العروه الوثقی، ج ۱،فیالحیض، مسأله ۶.
۱۱) همان؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله ۴۴۲.
۱۲) العروهالوثقی، ج ۱، فی الحیض، مسأله ۶؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله ۴۴۲.
۱۳) العروهالوثقی، ج ۱، فی الحیض، مسأله ۶.
۱۴) توضیح المسائل مراجع، مسأله ۴۴۰.
۱۵) العروه الوثقی، ج۱، فی الحیض، مسأله ۶.
۱۶) العروه الوثقی، ج۱، فی الحیض، مسأله ۶.
۱۷) همان، مسأله ۷ و ۱۸؛ مهذّب الأحكام، ج۳، ص ۱۵۷.
۱۸) العروهالوثقی، ج ۱، فصل فی حكم تجاوز الدم عن العشره.
منبع : بلاغ
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ایران شهادت بالگرد تبریز حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی
تهران کنکور هواشناسی شورای شهر تهران شهرداری تهران تعطیلی مدارس هلال احمر سانحه بالگرد رئیسی پلیس سیل قوه قضاییه بارش باران
قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا بورس خودرو یارانه بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان بازنشستگان ایران خودرو سایپا
شهادت رئیس جمهور سینمای ایران پیام تسلیت تلویزیون لیلا حاتمی سریال آیت الله سید ابراهیم رئیسی سینما شعر رسانه ملی نمایشگاه کتاب زری خوشکام
کنکور ۱۴۰۳ گوگل دانش بنیان تجهیزات پزشکی دانشگاه تهران تلسکوپ فضایی هابل باتری
رژیم صهیونیستی ترکیه جنگ غزه اسرائیل فلسطین غزه روسیه امیرعبداللهیان آمریکا چین حماس اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر رئال مادرید باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال بازی باشگاه استقلال منچسترسیتی
هوش مصنوعی مایکروسافت تبلیغات سامسونگ اپل ناسا نمایشگاه ایران هلث موبایل آیفون
سرطان سزارین رژیم غذایی آلزایمر طول عمر زایمان افسردگی فشار خون مغز انسان دیابت