یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

فرهنگ خدمت گسترش می یابد


فرهنگ خدمت گسترش می یابد
یکی از موضوعات مهم در عرصه فعالیت و رقابت های حزبی، جناحی و سیاسی رعایت حریم ادب و اخلاق منطبق با معیارهای اسلامی است، چرا که عدم رعایت اخلاق سیاسی منجر به افراطی گری می شود و بدون شک مردم نیز افراطیون وابسته به هر گروه، حزب یا جناحی را نمی پسندند و این افراد در برابر خواست و اراده ملت تسلیم اند. اما در سال های اخیر اگر به عملکرد بسیاری از احزاب سیاسی و چهره های مطرح در برخی از جناح ها نگاه کنید بداخلاقی سیاسی در کارکردهای آنها تبلوری عینی دارد و در دو سال اخیر و با روی کارآمدن دولت کنونی این مسئله به اوج خود رسیده و بیشترین بداخلاقی ها و هجمه ها نیز علیه دولت و از سوی احزاب، گروه ها و افرادی صورت گرفته که در دوران اصلاحات خود بر مسند قدرت بودند و سپس به دلیل عملکرد غیر قابل قبول، از سوی مردم کنار گذاشته شدند.
با این حال اخلاق و سیاست رابطه دو سویه و مستقیمی با هم دارند، چرا که رعایت بایدها و نبایدهای اخلاقی در اندیشه و گرایش های سیاسی بسیار حائز اهمیت است و قطعاً مردم نیز به گروه هایی روی خوش نشان می دهند که در عین حالی که پایبند اصول اسلامی و انقلابی هستند بلکه اخلاق سیاسی را هم رعایت می کنند و از تهمت، تخریب و ذهنیت سازی علیه رقیب پرهیز دارند. با توجه به اینکه در آستانه انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی هستیم، مردم از احزاب و گروه های سیاسی چه انتظاری دارند و اصولاً وظیفه فعالان سیاسی و نامزدهای انتخابات در این برهه حساس چیست و به راستی آیا می توانیم در رقابت های سیاسی معیارهای اخلاقی را رعایت کنیم؟ در این سلسله گزارش ها دیدگاه های مردم و برخی از صاحب نظران را می خوانید.
● مردم چه می گویند؟
به اتفاق عکاس روزنامه - قدیر چین جو- به سمت خیابان انقلاب و مقابل دانشگاه تهران می روم تا دیدگاه های دانشجویان، اساتید دانشگاه ها و تعدادی از مردم را درباره سوژه گزارشم جویا شوم.
«رضا محمودی» فارغ التحصیل دوره کارشناسی ادبیات فارسی اولین شخصی است که مخاطب سؤالم قرار می گیرد و می گوید: «به عقیده من در عرصه فعالیت های سیاسی، اخلاق حرف اول را می زند، چون یک شخص یا یک حزب و گروه سیاسی زمانی می توانند ایده و نظر خود را بیان کنند که به اصول اخلاق سیاسی کاملاً پایبند باشند، از طرفی هم چون جامعه ما اسلامی است و تمامی قوانین و حد و مرزهای آن را دین مبین اسلام تعیین می کند، ضرورت رعایت حریم اخلاق سیاسی بیشتر مد نظر است، یعنی از چنین جامعه ای انتظار بیشتری برای رعایت اخلاق اسلامی در تمامی زمینه ها از جمله عرصه سیاسی وجود دارد.»
وی رعایت حریم اخلاق در عرصه سیاسی را سبب ایجاد یکدلی و تفاهم در جامعه می داند و می گوید: «بی توجهی به اخلاق سیاسی تخریب، تضعیف، اهانت و افترا علیه رقیب را به همراه دارد و باعث ایجاد بدبینی مردم نسبت به تخریب شونده و تخریب کننده می شود و فضای سیاسی را آلوده می کند.»
اما خانم اختری که برای کنکور کارشناسی ارشد به دکترا به دانشگاه تهران مراجعه کرده از منظر دیگری به حاکمیت اخلاق سیاسی در جامعه می نگرد و در تحلیل خود می گوید: «هنگامی که اخلاق اسلامی بر فعالیت های سیاسی و جناحی ما حاکم باشد سبب می گردد تا در صحنه رقابت ها بر نقاط قوت تأکید شود و نقاط ضعف نیز بدون بزرگنمایی و جار و جنجال مطرح گردد و زمینه نقدهای منصفانه در جامعه فراهم شود، در چنین جامعه ای تخریب رقبا معنایی نخواهد داشت.»
وی به محور قراردادن ارزش های انقلاب اسلامی از سوی جناح های سیاسی اشاره می کند و می گوید: «امروز شرایط کشورمان ایجاب می کند که تمامی احزاب و گروه های فعال سیاسی آرمان های بلند انقلاب اسلامی را محور اصلی فعالیت خود قرار هدهند و در حول همین محور به تداوم انقلاب و حفظ دستاوردهای آن بیندیشند، چون بعضاً دیده شده که برخی از همین احزاب سیاسی کشورمان از آرمان ها و اصول اساسی انقلاب فاصله گرفته و حتی در برخی مواقع با دشمنان نظام همسو و همصدا شده اند.»
● پرهیز از خشونت های سیاسی
یکی از آفت های موجود در فضای سیاسی کشورمان خشونت های سیاسی است، به گونه ای که یک حزب یا جریان سیاسی برای حذف رقیب از هر ترفندی استفاده می کند و از هرگونه تخریب و تهمت علیه جناح مقابل ابایی ندارد.
«محمد رستمیان» دبیر یکی از دبیرستان های منطقه ۱۸ شهر تهران می گوید: «متأسفانه چنین احساس می شود که در سال های اخیر اخلاق سیاسی در میان برخی احزاب نادیده گرفته شده و حتی برخی از همین فعالان سیاسی بسیار خشونت آمیز و غیرمنطقی علیه جریان سیاسی مقابل خود موضع می گیرند.»
از او می خواهم تا درباره سخنان خود مثالی بزند، می گوید: «نمونه بارز این مدعا را درباره فوت مرحوم آیت الله توسلی به خوبی شاهد بودیم که یک جریان سیاسی کشور به دنبال مرتبط دانستن فوت این شخصیت برجسته انقلاب به جناح مقابل خود و دولت بود.»
وی در ادامه می گوید: «مصداق بارز دیگری هم که در این روزها شاهد بودیم مرتبط دانستن سایت اهانت کننده به نوه یادگار حضرت امام خمینی(ره) به دولت و وابستگی آن سایت به اصولگرایان بود، که باید گفت چنین رفتاری فقط از تفکراتی تخریب گرایانه برمی آید و مردم هم به خوبی با چنین ترفندهایی آشنایی دارند و تخریب گران را می شناسند.»
بابک عرشیایی، که خود را عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی معرفی می کند می گوید: «یکی از آسیب های جدی فعالین سیاسی در کشورمان پاشیدن بذر کینه و نفرت و دشمنی در جامعه و ناامن کردن فضای سیاسی است و باعث ایجاد خشونت سیاسی می شود، البته خشونت در عرصه سیاسی از نوع رفتار فیزیکی نیست بلکه به دلیل ظاهر پنهانی که دارد بدون عکس العمل های وسیع مردمی رواج بیشتری پیدا می کند و کم کم در جامعه از تأثیرگذاری پرقدرتی برخوردار می شود و اگر دامنه آن بسیار وسیع باشد چه بسا فضای جامعه را تا مرز تنش پیش ببرد.»
وی می گوید: «شاید در دنیای غرب برای حذف رقیب استفاده از هر ابزاری جایز باشد، چون در غرب هدف رسیدن به قدرت و کسب مقام و منزلت حکومتی است، اما جامعه ای که اسلامی است استفاده از هر ابزاری علیه رقیب عملی اخلاقی تلقی نمی شود، چرا که در جامعه اسلامی هدف اساسی سیاسیون برای رسیدن به قدرت، همانا خدمت به مردم و حفظ و تداوم انقلاب اسلامی است و همچنان که حضرت امام خمینی(ره) فرموده اند مسئولان باید خود را نوکر و خدمتگزار مردم بدانند.»
● افراد هنجارشکن منزوی هستند
تجربه انتخابات گذشته در کشورمان ثابت کرده که افراد فرافکن و هنجارشکن از طرف مردم منزوی هستند و مردم به چنین افرادی اجازه حضور در مراکز مهم تصمیم گیری را نخواهند داد.
خانم (ل.ر) دانشجوی دوره کارشناسی ارشد رشته تاریخ شیعه شناسی در تهران، به سوءاستفاده برخی از نامزدهای انتخابات در دوره های قبلی از احساسات دینی و مذهبی مردم اشاره می کند و می گوید: «سوءاستفاده از عقاید مذهبی مردم در جهت نیل به منافع حزبی و سیاسی توسط رقبای سیاسی و نامزدهای انتخابات موجب ارزش زدایی و تضعیف آرمان های اسلامی و انقلابی می شود و منجر به قربانی شدن ارزش های انسانی و اسلامی می گردد که این مسئله در اصول اسلامی علاوه بر غیر اخلاقی بودن آن، از منظر اسلامی نیز کاملا مطرود است.»
وی به حدیثی از حضرت علی (ع) اشاره می کند و می گوید: «حضرت علی(ع) در کلمات قصار خود می فرمایند «الغالب بالشر مغلوب» یعنی پیروزی با شر شکست است، از همین رو تمامی فعالان سیاسی و احزاب در ایام انتخابات باید اخلاق سیاسی را در برابر رقیبان خود رعایت کنند، از طرفی هم باید زمینه تمرین اخلاق سیاسی را در جامعه فراهم کنیم.»
● تمرین اخلاق سیاسی
کارشناسان و صاحب نظران سیاسی بر این باورند که تکرار و تمرین اخلاق سیاسی می تواند جامعه ای امن را فراهم کند تا از رقابت سالم برخوردار باشد.
یکی از بارزترین ویژ گیهای حاکمیت اخلاق سیاسی در جامعه اسلامی تحمل شنیدن افکار دیگری است، به عبارتی فضای عمومی باز و آگاهی بخش از جمله مولفه های مهم و تاثیرگذار در موضوع رعایت اخلاق سیاسی است.
یک کارشناس مسائل سیاسی می گوید: «از بین بردن امکان گفت وگو و ایجاد بی نظمی و هرج ومرج، تنش و سوءتفاهم نشان از حاکم نبودن اخلاق سیاسی در جریان های سیاسی دارد که این مسئله حتی مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی یک جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.»
جامعه اسلامی ما در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت و انسجام است، چرا که به گفته مقام معظم رهبری این مسئله به خنثی سازی توطئه های استکبار جهانی منجر می شود و زمانی این امر تحقق می یابد که فعالان سیاسی ما به اخلاق اسلامی در عرصه سیاسی دست پیدا کرده باشند.
با این حال باید اذعان داشت که پس از دوران جنگ تحمیلی و خصوصا در زمان حاکمیت دولت قبلی تاکنون رقابت ها و برد و باخت های سیاسی در فضای کشور افزایش یافته است که باید این مسئله توسط جریان های سیاسی مورد تجدید نظر قرار بگیرد.
علیرضا مرادی، کارشناس علوم سیاسی و استاد دانشگاه در این باره می گوید: «باید ادبیات خدمت جایگزین ادبیات قدرت شود تا زمینه ارایه خدمات بیش از پیش به مردم فراهم گردد، در حوزه سیاسی انحرافاتی پیش آمده است که حتی بسیاری از جریانات سیاسی نیز از آن بی نصیب و مصون نمانده اند، که همه ما وظیفه سالم نگاه داشتن فضای سیاسی جامعه را برعهده داریم.»
این استاد دانشگاه می گوید:«از مهمترین مباحث در رعایت حریم اخلاق سیاسی شفافیت مواضع، انتقادپذیری احزاب و گروه ها و نقد منصفانه است، که اگر این موارد در جامعه تحقق یابد قطعا در بالا بردن ظرفیت ها و رشد و آگاهی سیاسی جامعه می تواند نقش موثری داشته باشد.»
اما دکتر فلاحی، استاد علوم ارتباطات در پاسخ به سوالم در تشریح فضای نقد و نقادی در جامعه می گوید: «رعایت نکردن اخلاق سیاسی از جانب احزاب و گروه های سیاسی که منتقد دولت هستند سبب می گردد تا مسئولان اجرایی و تصمیم سازان فرصت خدمت به جامعه را صرف پاسخگویی به جنگ و جدال های بی اساس سیاسی کنند و متاسفانه چنین وضعیتی در سال های اخیر بر فضای سیاسی کشورمان سایه افکنده و برخی از گروه های سیاسی در نقد دولت هیچ گونه حریمی را نمی شناسند.»
● پرهیز از ایجادحس بدبینی در مردم
در اندیشه های ناب اسلامی انتخاب کردن و انتخاب شدن هر دو وسیله ای هستند برای هدفی مقدس و والا که همانا خدمت به خلق در راستای رشد و پیشرفت جامعه اسلامی است، در چنین جامعه ای نباید از روش های تخریبی و ناموجه برای رسیدن به کرسی های خدمت به مردم استفاده کرد.
بسیاری از مردم در گفتگو با سرویس گزارش روز کیهان از احزاب و جناح های سیاسی انتظار دارند که از هر نوع رفتار و برخوردی که مایه تضعیف روحیه مردم و ایجاد حس بدبینی در جامعه و واگرایی می شود پرهیز نمایند و مصالح نظام و انقلاب را قربانی منافع حزبی و دغدغه های باندی خود نکنند.
دکتر اکبر سلطانی، استاد الهیات دانشگاه کاشان معتقد است که یکی از مشخصه های بارز جامعه اسلامی وجود اخلاق سیاسی در میان جناح ها و احزاب فعال سیاسی است، چون در چنین جامعه ای احزاب همانند کشورهای غربی به دنبال کسب قدرت و منفعت نیستند بلکه به دنبال ارایه طرح و ایده هایی نو و تازه در راه خدمت به مردم هستند و چون دغدغه اصلی خدمت به میهن اسلامی است، از این رو تخریب و تهمت در میان چنین جامعه ای نباید جایگاهی داشته باشد.
این استاد الهیات می گوید: «در جامعه اسلامی باید جلوی رقابت های سیاسی غیراخلاقی گرفته شود، چون اگر بداخلاقی سیاسی رواج پیدا کند چه بسا این موضوع به یک فرهنگ در عرصه سیاسی مبدل شود و رفته رفته در دل جامعه نهادینه شود.»
دموکراسی ومردم سالاری دینی در جامعه اسلامی زمانی به خوبی محقق می شود که جریانات سیاسی و احزاب و گروه های فعال این عرصه از اخلاق سیاسی برخوردار باشند و ضمن رعایت اخلاق، برادری و رابطه دوستی، به آینده ای روشن و امیدوارکننده برای کشور بیندیشند و با تذکر نقاط ضعف و قوت در سایه اخوت اسلامی درصدد رفع نواقص و کاستی ها در جامعه و اعتلای همه جانبه کشور باشند.
احزاب و گروه های فعال سیاسی باید در نقش وزنه تعادلی برای تمامی ارکان پیشرفت جامعه ظاهر شوند و هیچگاه نباید دامنه تذکر و گوشزد کردن نقاط ضعف تا مرزهای تخریب، تهمت و افترا پیش برود. از طرفی هم فعالان سیاسی باید آستانه تحمل و نقدپذیری خود را افزایش دهند تا در برابر هرگونه نقد و انتقادی برآشفته نشوند.
اما در سال های اخیر و در فضای سیاسی کشورمان با واقعیتی تلخ روبرو بوده ایم و آن هم بداخلاقی های برخی احزاب و جناح ها بوده که بعضاً هتک حرمت افراد را نیز دربرگرفته است.
در سال های اخیر برخی از فعالان سیاسی احزاب همیشه به دنبال پیدا کردن سوژه های داغ علیه مسئولان بوده اند تا در سایه همان سوژه بتوانند به
جار و جنجال علیه دولت بپردازند و در یک کلام می توان گفت نقدهای منصفانه جای خود را به نگاه های مغرضانه داده و همین امر سبب سلب اعتماد مردم از برخی گروه های تندرو و افراطی سیاسی شده است.
اما سوای این مسائل، مردم آگاه تر و هوشیارتر از همیشه هستند و به خوبی نقاط ضعف و قوت را می شناسند و تفاوت میان نقد منصفانه با مغرضانه را تشخیص می دهند.
● کمرنگ شدن اخلاق سیاسی
رعایت اخلاق سیاسی نامزدهای انتخابات و احزاب و گروه های حامی شان در تبلیغات باعث حضور واقعی مردم در صحنه انتخابات می شود و سبب اعتماد واقعی مردم به نامزد مورد نظرشان خواهد شد.
«طیبه اصغری نیا» کارمند بازنشسته آموزش و پرورش است و به یکی ازکتابفروشی های مقابل دانشگاه تهران مراجعه کرده تا کتاب کمک درسی یکی از دروس دانشگاهی را برای دخترش خریداری کند. او را مخاطب سؤالم قرار می دهم و از او می پرسم که اخلاق سیاسی در جامعه را چگونه می بیند؟ در پاسخ می گوید: «به عقیده من اخلاق سیاسی در میان بسیاری از احزاب در سال های اخیر کمرنگ شده است و بیشتر نقدها رنگ و بوی مغرضانه و تهمت و افترا دارد و کمتر با واقعیت منطبق است.»
وی می گوید: «رعایت اخلاق و ادب سیاسی در میان جناح ها و احزاب منجر می شود تا شعور و آگاهی سیاسی جامعه نیز رشد کند و مردم از درک سیاسی بالایی برخوردار شوند و رقابت ها نیز در فضایی سالم، آرام و متین در جریان باشد، در چنین شرایطی انتخاب گزینه صحیح از جانب مردم راحت تر و سریع تر انجام می شود.»
«رضا کامکار» مدیر یکی از کتابفروشی های خیابان انقلاب نیز معتقد است که باید به اصلاح برخی ساختارهای سیاسی در میان احزاب کشورمان بپردازیم. وی می گوید: «در بسیاری از کشورها که احزاب سیاسی فعالی دارند، مردم به احزاب اعتماد کامل دارند، یعنی خود احزاب با عملکرد مثبتی که داشته اند باعث ایجاد اعتماد مردم نسبت به خود شده اند و همین اعتماد سبب شده تا در انتخابات های کشورشان مردم به نامزدهای معرفی شده از سوی احزاب رای بدهند، اما در کشورمان احزاب در این زمینه چندان موفق نبوده اند.»
وی یکی از دلایل ناموفق بودن احزاب سیاسی کشورمان در جلب اعتماد مردم را رعایت نکردن اخلاق سیاسی می داند و معتقد است که احزاب زمانی می توانند امین مردم باشند که منافع ملی، دینی و اسلامی را فدای باندبازی های خود نکنند.
● انتخابات نماد مردمسالاری دینی
انتخابات مجلس شورای اسلامی بدون شک پایه گذار یکی از ارکان مهم سیاسی و حکومتی در کشورمان محسوب می شود و نمادی از تجلی مردمسالاری دینی است.
«کریم باباجانی» دانشجوی علوم سیاسی در تهران می گوید: «در زمان انتخابات احزاب و گروه ها و تشکل های سیاسی باید به اخلاق سیاسی بیشتری پایبند باشند و حریم و حرمت نامزد رقیب را به درستی رعایت کنند، اما این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که متأسفانه احزاب در کشورمان هنوز نتوانسته اند در جلب اعتماد مردم به خود کاری انجام دهند.»
از این دانشجوی علوم سیاسی می خواهم که بیشتر توضیح دهد، می گوید: «امروز مردمی که در انتخابات شرکت می کنند و به نامزد مورد نظر خود رای می دهند، این انتخاب بر اساس این موضوع نیست که چون نامزد مذکور مورد حمایت فلان حزب است پس باید به او رای بدهیم، بلکه بیشتر انتخاب ها بر این اساس است که خود افراد به شناختی نسبی از نامزد مورد نظرشان دست پیدا می کنند و از این رو به او رای مثبت می دهند، یعنی احزاب سیاسی کشورمان هنوز نتوانسته اند عملکرد مثبت و قابل قبولی از خود نشان دهند و حتی بعضا در برخی شهرستان ها دیده شده که فلان نامزد انتخابات به دلیل اینکه فلان حزب تندرو حامی اش بوده مردم به او رای نداده اند.»
اما «مهناز احمدیان» دانشجوی مدیریت فرهنگی در دانشگاه علمی کاربردی تهران از منظر دیگری به تحلیل این موضوع می پردازد و می گوید: «در سالیان اخیر بیشترین بداخلاقی های سیاسی از جانب برخی از احزاب صورت گرفته، این در حالی است که احزاب باید در رعایت اخلاق و کرامت و تقوای سیاسی آنچنان زبان زد باشند که اعتماد مردم را به سمت خودشان هدایت کنند، اما متاسفانه باید اذعان داشت که به دلیل ناتوانی احزاب سیاسی در کسب اعتماد عمومی، انتخاب های مردم از نامزد مورد نظرشان براساس نگاه حزبی وگروهی نیست.»
وی می گوید: «باید احزاب و گروه های سیاسی به اصلاح ساختارهای درونی خود بپردازند و به آسیب شناسی جدی و بدون ملاحظه خویش بپردازند و دلایل روی گردانی مردم از خود را بررسی کنند.»
وی مهمترین کار احزاب را دعوت مردم به سمت شرکت در مسائل سیاسی کشور می داند و می گوید: «اگر اعتماد مردم به احزاب افزایش یابد بدون شک هم مشارکت های اجتماعی افزایش می یابد و هم رویکردهای گفتمانی و تشکیلاتی در کشورمان نهادینه می شود و هم اینکه مردم به احزاب به عنوان چشم و گوش بینا و شنوای جامعه نگاه می کنند و این موضوع درحفظ مردم سالاری دینی و اتحاد ملی و انسجام اسلامی نیز موثر و مفید خواهد بود.»
● از رقابت های غیراخلاقی جلوگیری شود
در عرصه سیاسی اگر رقابت ناسالم و فضای شایعه پراکنی و تهمت و افترا باز باشد قطعا به دلسرد شدن مردم از گروه های سیاسی منجر می شود.
دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام چند روز پیش و در حاشیه مراسم ختم آیت الله توسلی در جمع خبرنگاران سخنان جالبی را در این باب مطرح کرده است. وی می گوید: «برخلاف دهه اول انقلاب، حادثه نامطلوبی رخ داده و آن رعایت نکردن اخلاق، برادری و بعضا هتک حرمت اشخاص در سال های اخیر است و امیدوارم در انتخابات مجلس هشتم که اکثر بزرگان انقلاب بر رعایت اخلاق در آن تاکید دارند و به آن پرداخته اند یک بار دیگر شاهد پیدایش همان اخلاق اولیه نیروهای انقلاب در رقابت های انتخاباتی باشیم و افراد حاضر نباشند برای اینکه عروج کنند از تخریب حرمت اشخاص بهره گیرند.»
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، اخلاق را مهمترین مسئله شکل گیری انقلاب می داند و می گوید: «اگر عده ای بخواهند این دستاورد را به وسیله قدرت پایمال کنند هر کس از این طریق پیروز شود فردی شکست خورده خواهد بود.»
«رضایی» دلیل اصلی تخریب ها و عدم رعایت اخلاق انتخاباتی را رقابت سیاسی کنترل نشده در کشور می داند و می گوید: «متاسفانه رقابت سیاسی کنترل نشده در کشور ما به یک عادت تبدیل شده است. اگر جلوی رقابت های سیاسی غیراخلاقی در کشور گرفته نشود ممکن است این گونه رقابت ها به یک نوع فرهنگ تبدیل شود که آن موقع کار سخت تر خواهد شد.»
● اتحاد ملی، انسجام اسلامی
امسال از سوی مقام معظم رهبری سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری شد. در ابعاد سیاسی یکی از معانی واضح و صریحی که می شود از این نامگذاری گرفت همدلی و اتحاد و انسجام میان تمامی جناح ها و گروه های سیاسی با سلایق مختلف حول محور اسلام و انقلاب و حفظ دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است. امروز با توجه به دغدغه ها و چالش های ملی و فراملی پیش روی کشورمان، اتحاد ملی در درون و در سطح ملی و انسجام اسلامی در سطح منطقه ای و بین المللی یکی از نیازهای راهبردی و استراتژیکی کشورمان محسوب می شود. از این رو باید گفت که اتحاد ملی در میان تمامی جناح ها و گروه های کشور به راحتی می تواند بر تمامی توطئه های دشمنان نظام خط بطلان بکشد و از طرف دیگر هم احزاب و گروه ها و تشکل های سیاسی می توانند خود را در این میدان به منصه ظهور برسانند. و از مرحله طرح شعارهای کلیشه ای پا را فراتر گذارده و عملا به ایجاد اتحاد ملی و انسجام اسلامی بیندیشند.
یک فعال سیاسی می گوید: «در دوران اصلاحات که شاهد افزایش یکباره احزاب در کشور بودیم متاسفانه بسیاری از آنها به بیراهه رفتند و حتی با دشمنان نظام در یک خط و مسیر قرار گرفتند و به همین دلیل جایگاه اجتماعی آنها نزد مردم تضعیف شد، حال همین احزاب در انتخابات اخیر به خوبی می توانند در تحقق شعار اتحاد ملی و انسجام اسلامی ایفای نقش کنند و به مردم کارآمدی واقعی احزاب را نشان دهند و از این فرصت به دست آمده نهایت استفاده را ببرند.»
بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند که باید اخلاق سیاسی را در کشورمان و در میان احزاب و گروه های سیاسی نهادینه کنیم و در سایه اخلاق سیاسی به ارتقاء جایگاه علمی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور بیندیشیم.
«علی بنایی» نماینده مردم قم و عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی می گوید: «امسال از سوی مقام معظم رهبری سال اتحاد ملی نامیده شد و معنای آن این است که خانواده انقلاب باید بدون توجه به مسائل جزیی و بگومگوهای بی اهمیت همگرایی خود را روز به روز مستحکم تر کنند.»
نماینده مردم قم می گوید: «توجه به این اصل مهم از سوی جریان های فعال سیاسی کشورمان می تواند تداوم بخش انقلاب اسلامی و تضمین کننده پیروزی های بزرگ ملت ایران در پرتو نظام اسلامی باشد.»
«بنایی» با بیان اینکه امروز خانواده بزرگ انقلاب اسلامی در برابر آزمون انتخابات ۲۴ اسفند قرار گرفته، بر حفظ فضای معنوی انتخابات در سایه وحدت انسجام و رعایت اخلاق انتخاباتی تاکید می کند.
«محمدرضا فاکر» رییس کمیسیون اصل ۹۰ و نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز به انتخابات پیش روی مجلس اشاره می کند و می گوید: «طمع دشمن برای بهره برداری از این انتخابات به قدری زیاد است که هر مسلمان موحدی از آن مطلع شود آرام نخواهد گرفت ولی خوشبختانه مردم ما دراین انتخابات حضوری گسترده خواهند داشت و به دشمنان نشان خواهند داد که پای اعتقادات، آرمان ها وارزش های اسلامی و انقلابی خود ایستاده و ذره ای عقب نشینی نخواهند کرد.»
رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پاسخ به طرح برخی شایعات درباره انصراف تعدادی از نامزدها و رعایت نکردن اخلاق سیاسی توسط برخی جریانات سیاسی، می گوید: «از اینکه بعضی ها عمر گرانبهای خود را صرف ساخت و ترویج شایعات می کنند و دین خود را به دنیای دشمنان می فروشند، متاسفم.»
● منشور اخلاق انتخابات
پس از مشاهده رفتارهای خارج از اخلاق سیاسی و انتخاباتی میان برخی از گروه های سیاسی و بنابر تاکیدات رهبر معظم انقلاب، معاونت سیاسی وزارت کشور در اقدامی نیکو و پسندیده تدوین منشور اخلاق انتخاباتی را در دستور کار قرار داد و اخیرا نیز به اتمام رسانید.
«مهدی علیخانی صدر» معاون اداره کل سیاسی وزارت کشور می گوید: «معاونت سیاسی تصمیم گرفته چارچوب را به منظور رعایت اصول انتخابات با نگاه ویژه ای تدوین کند، که این کار با ابتکار معاونت سیاسی و کمیته منشور در یک کار گروه فرعی با حضور نمایندگان از بخش های مختلف نظام همچون دانشگاه ها، وزارت ارشاد اسلامی، صدا و سیما، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و خانه احزاب ایران طراحی شد. پس از تهیه متن پیش نویس، کار گروه اصلی برای تدوین منشور آن را مورد بازبینی و کارشناسی قرارداد وی می گوید: «پس از طی این مراحل نسخه ای را به خدمت مراجع عظام در قم ارسال کردیم و در تاریخ ۱۵ بهمن در دیداری که با آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی داشتیم آنان نیز بر نکاتی در این منشور تاکید کردند و به این ترتیب «منشور اخلاق انتخاباتی» نهایی شد و به منظور نهادینه سازی اخلاق انتخابات این منشور در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.»
ایرج نظافتی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید