شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

بررسی ساختار عاملی نسخه‌های فارسی سه، نُه و ۱۴ سؤالی مقیاس‌های به‌زیستی روانشناختی ریف در دانشجویان


بررسی ساختار عاملی نسخه‌های فارسی سه، نُه و ۱۴ سؤالی مقیاس‌های به‌زیستی روانشناختی ریف در دانشجویان
▪ هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی نسخه‌های سه، نُه و ۱۴ سؤالی مقیاس‌های به‌زیستی روانشناختی ریف (RSPWB)- که دربردارنده ابعاد شش‌گانه استقلال، تسلط محیطی، رشد فردی، روابط مثبت با دیگران، هدف در زندگی و پذیرش خود است انجام شد.
▪ روش: نسخه ۱۴ سؤالی مقیاس‌های به‌زیستی روانشناختی ریف بر روی ۳۷۴ نفر دانشجو (۱۵۸ مرد و ۲۱۶ زن) که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای- چندمرحله‌ای و تصادفی انتخاب شده بودند، اجرا شد. به‌کمک تحلیل عاملی تأییدی سه الگوی رقیب برای هر یک از مقیاس‌های سه، نُه و ۱۴ سؤالی ارزیابی شدند. داده‌ها به‌کمک تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
▪ یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان دادند، در حالی که الگوی چندبعدی مقیاس‌های به‌زیستی روانشناختی ریف در نسخه‌های سه، نُه و ۱۴ سؤالی برازش قابل قبولی با داده‌ها دارد، الگوی سلسله مراتبی مقیاس‌های به‌زیستی روانشناختی ریف برای نسخه‌های یادشده برازش بهتری با داده‌ها به دست داد. هم‌چنین، نتایج نشان دادند که در این نمونه الگوی تک‌عاملی مقیاس‌های به‌زیستی روانشناختی ریف برای سه نسخه سه، نُه و ۱۴ سؤالی یک الگوی اندازه‌گیری غیرقابل‌قبول است.
▪ نتیجه‌گیری: نتایج به‌دست آمده در این پژوهش، یافته‌های برخی از بررسی‌های پیشین را تکرار و از الگوی سلسله مراتبی با یک عامل مرتبه بالاتر به‌زیستی روانشناختی ریف (مبنی بر این‌که RSPWB از شش بعد تقریباً متمایز تشکیل شده است)، حمایت نمود.

واژه‌های کلیدی: مقیاس‌های به‌زیستی روانشناختی ریف، تحلیل عاملی تأییدی، دانشجویان
نویسندگان: امید شکری، دکتر پروین کدیور، دکتر ولی‌ا... فرزاد، زهره دانشورپور، رضا دستجردی، مریم پاییزی
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران. تهران، خیابان انقلاب، خیابان خاقانی، دانشگاه تربیت معلم تهران، ساختمان شماره ۱۴۹، طبقه هشتم، گروه روانشناسی. دورنگار: ۸۸۸۲۵۵۸۰-۰۲۱ - E-mail: oshokri@yahoo.com
منبع : مجله روانشناسی و روانشناسی بالینی ایران