دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

تحلیلی برجنایت دومین انفجار در مرقد امام عسکری


تحلیلی برجنایت دومین انفجار در مرقد امام عسکری
در ماه فوریه ۲۰۰۶ جنایتكاران، گنبدی را كه مرقد دو امام عسكری؛ امام علی بن محمد الهادی(۲۵۴ هـ ) و فرزندش امام حسن عسكری (۲۶۰هـ) را زینت می بخشید منفجر كردند. پیش از این حادثه وحشتناك، روزنامه «گیلاندر پوستن» دانماركی در سپتامبر ۲۰۰۵ تصاویر اهانت به پیامبر اسلام (ص) را منتشر ساخت.
به هنگام انفجار اول مرقد دو امام عسكری، سید حسن نصرالله، دبیر كل حزب الله خطاب به مسلمانان پیامی ارسال كرد. او در آن پیام نسبت به سستی در دفاع از مقدسات اسلام هشدار داد و خاطرنشان ساخت كه صهیونیست ها و دیگران بدون این كه نسبت به مقدسات ما تفاوتی قایل شوند، به آن ها اهانت كرده و خواهند كرد، لذا ما به عنوان مسلمان نباید فقط به دفاع از ساحت مقدس پیامبر اسلام بپردازیم بلكه باید در دفاع از اهل بیت مطهر پیغمبر نیز كوشا و جدی باشیم.
این سخن به مذاق بسیاری خوش نیامد. تكفیری ها از مدت ها پیش اعلام می كردند كه این بارگاه های مقدس اهل بیت (ع) ویژه مسلمانان شیعه است و آن ها مغایر شرك هستند. آن ها تا اندازه ای توانستند در پیشبرد نظریه خود موفق عمل كنند. منتهی باید گفت كه آن ها واقعا دچار تناقض شده اند زیرا اگر چنین تفكری درست باشد چرا بارگاه و گنبد سبز مسجد پیامبر اكرم اسلام(ص) را ویران نمی كنند ولی به انهدام گنبدهای بارگاه های فرزندان پیامبر(ص) رضایت می دهند؟
مطمئن باشید كه آن ها دلیل و برهان قاطعی ندارند و فقط بر اساس افكار زشت خود به قضاوت برخاسته اند و یقینا بوی تعصب و جاهلیت از آن به مشام می رسد.
روز چهارشنبه ۱۳/۶/۲۰۰۷ باندهای جنایی و مافیایی بار دیگر گنبد دو امام عسكری را منفجر ساختند. آقای سیستانی و دیگر نهادها بلافاصله دستور آرامش صادر كرده و اعلام نمودند كه اهل سنت را عامل انفجار ندانند زیرا متهم كردن اهل سنت بسیار دور از انتظار است و هیچ اهل سنتی موافق انفجار ضریح نیست. تاریخ به ما نشان می دهد كه در تعمیر مرقد، شیعیان و اهل سنت با یكدیگر رقابت داشتند:
اولین كسی كه ضریح را تعمیر ساخت (ناصرالدوله الحمدانی) شیعی بود(۳۳۳هـ) و( ۹۴۴ میلادی). پس از آن توسط آل بویه (شیعی) چندین بار تعمیر گردید. پس ازروی كار آمدن سلجوقیان با آن كه آن ها نسبت به شیعیان مواضع تندی داشتند ولی در زمان یكی از پادشاهان آن ها درها و بارگاه و گنبد و صحن تجدید بنا گردیدند. در سال ۶۰۶هـ - ۱۲۱۰م «المستنجدالعباسی» متوفی به سال ۶۲۲هـ- ۱۲۲۵م گنبد را تعمیر كرده و روضه شریفه را تزیین نمود و دو مناره را برپا ساخت و زیرزمین خانه امام را تجدید بنا كرد. به هنگام استیلای ابی حارث ارسلان بن عبدالله بر بغداد به تغییر و بازسازی مرقد دو امام عسكری اقدام نمود.
در سال ۶۴۰هـ - ۱۲۴۳ م) روضه دو امام عسكری آتش گرفت و فرش ها را نیز سوزاند... «المستنصربالله» عباسی دستور داد كه بارگاه شریف و روضه مباركه دو امام تعمیر و بازسازی شود.
این نمونه پیشی جستن شیعی و سنی بر یكدیگر جهت تعمیر و بازسازی مرقد اهل بیت(ع) حتی از سوی حكام معروف به داشتن مواضع تند نسبت به شیعیان، روشنگر محبت و عشق مسلمانان نسبت به اهل بیت(ع) است و بی شك آن ها مخالف ارتكاب چنین اعمال جنایتكارانه هستند. این كارها فقط از سنی های تندرو برمی آید.
به نظر می رسد كه تكفیری ها پس از این كه خود را از سوی اهل سنت و درگیری های موجود میان آن ها و میان عشایر سنی در انبار و فلوجه در محاصره دیدند، می خواستند این روند اتحاد را بگسلند.
تكفیری ها در برخی از تجمعات اهل سنت و حتی در تشییع جنازه یكی از شیوخ عشایر سنی دست به عملیات انتحاری زده بودند. با انفجار مرقد دو امام عسكری می خواستند از اتحاد شیعه و سنی جلوگیری كنند و به عملیات احتمالی پس از انفجار و درگیری طائفه ای به وجود آورند.
آن ها باید بدانند كه انفجار موجب خواهد شد كه همبستگی و اتحاد میان سنی و شیعی بیشتر شود و تفكر تكفیری هرچه بیشتر مورد نفرت قرار گیرد.
طی یك سال زمان تغییر كرده است و مسلمانان درس های زیادی آموخته اند و آن ها به این باور رسیده اند كه تكفیری ها عاملی هستند كه موجب شكستن و از بین رفتن وحدت مسلمانان می باشند.
نویسنده: عباس هاشم
مترجم: سیدمحسن ساری
منبع: الوسط چاپ بحرین
منبع : روزنامه جوان