شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
راههای ایجاد انگیزش در کارکنان
حسین مشفق : انگیزش یکی از دشوارترین مسائل رهبری است که معادل و مترادف و در حقیقت همان رهبری است. انگیزش بعد هنری رهبری است. هدف از رهبری کمک به کارکنان برای دستیابی به بهترین اهداف سازمانی و فردی است.
در این نوع رهبری آنچه که اتفاق میافتد باعث میشود، کارکنان اهداف واقعی و قابل اجرا برای خودشان و سازمان پیدا کنند و راههایی را برای بهبود فرآیندها و تولید و نیز تحقق کیفیت برای کلیه سطوح سازمان بیابند. در گیر شدن هر فرد را برای حفظ و ارتقای استانداردها به عنوان یک فرآیند مستمر در سازمان درگیر کنید. برای آنالیز مشکلات و پیدا کردن راه حل از طریق کار گروهی، سازمان را تشویق نمایید. کارکنان را برای توجه به راههای بهبود تولیدات، فرآیندها و عملکرد درگیر، همچنین در صورت نیاز به مهارتهای بیشتر برای آموزشهای مورد نیاز، برنامهریزی کنید. این نگرش فقط یک ایده عمومی و یا یک ایده جدید نیست، بلکه ایجاد فضایی است برای جلب مشارکت و افزایش انگیزه که منجر به ارتقای استانداردهای کیفی میشود.
از جمله راههایی که به مدیران کمک میکند در ایجاد و افزایش انگیزش کارکنان موفق باشند، میتوان موارد زیر را برشمرد:
۱) در اشخاص میل به کار کردن را پدید آورید.
۲) به زیردستان بپردازید تا معلوم شود چه عاملی است که آنها را به کار وامیدارد.
۳) مستمع خوبی باشید.
۴) وقتی که انتقاد میکنید، پیشنهاد سازندهای را هم آماده داشته باشید.
۵) نزد همکاران، از زیردستان تحسین کنید.
۶) تفویض اختیار کنید.
۷) هر کسی که کاری را به پایان رسانید، باید شخصاً پاداش کارش را بگیرد.
۸) باید از زورگویی و تحمیل نظر خود خودداری کنید.
۹) علاقهمندی خود را به زیر دستان نشان بدهید.
۱۰) میل باطنی خود را به صورت پیشنهاد عرضه کنید.
۱۱) وقتی پیشنهادی دارید و یا دستوری میدهید، باید مطمئن باشید که دلایل آن را نیز میتوانید ابراز بدارید.
۱۲) نظریههای دیگران را در طرحها و نقشههایتان دخالت بدهید.
۱۳) نمونه زنده و الگوی خوبی برای زیردستان باشید.
۱۴) به زیردستان احترام بگذارید.
۱۵) نشان بدهید که به زیردستان اعتماد کامل دارید و آنها به بهترین وجه کار خود را میکنند.
۱۶) از زیردستان بخواهید که در صورت نیاز، بدون هیچ بیم و تردیدی برای مشورت خواهی و کمک به شما مراجعه کنند.
۱۷) وقتی اشتباهی میکنید باید با کمال شهامت و از روی صداقت به اشتباه خود اقرار کنید.
۱۸) به ضعیفترین پیشنهادها هم توجه کنید.
۱۹) به آن دسته از پیشنهادها که جنبه عملی دارند باید بیشتر توجه کرد.
۲۰) از ناراحتی و چهره در هم و اخم آلود زیردستان ناراحت نشده و درصدد مقابله به مثل نباشید.
۲۱) در فرصتهای مناسب به زیردستان نشان دهید که کارشان بسیار مهم است و در بقا و کارایی سازمان نقش عمدهای دارند.
۲۲) به زیردستان هدف را نشان بدهید و آنان را در رسیدن به آن کمک و راهنمایی کنید.
۲۳) از آنچه که به زیردستان مربوط میشود و در سرنوشت خدمتی آنان موثر است آگاهشان کنید.
۲۴) به زیردستان اجازه و فرصت دهید تا در تصمیمگیریها مشارکت داشته باشند.
۲۵) به زیردستان وضع خدمتی ایشان را گوشزد کنید.
منبع : روزنامه تهران امروز
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی حجاب مجلس دولت سیزدهم دولت رئیسی رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی گشت ارشاد پاکستان جمهوری اسلامی ایران
تهران قتل شهرداری تهران پلیس هواشناسی سیل کنکور فضای مجازی وزارت بهداشت سازمان سنجش زنان پایتخت
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن ارز تورم ایران خودرو
سینمای ایران سریال کیومرث پوراحمد تلویزیون سریال پایتخت قرآن کریم موسیقی سینما تئاتر ترانه علیدوستی کتاب مهران مدیری
کنکور ۱۴۰۳ اینترنت عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک فوتسال بازی تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا لیورپول
هوش مصنوعی گوگل تبلیغات نخبگان مدیران خودرو فناوری اپل ناسا سامسونگ آیفون بنیاد ملی نخبگان
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل