جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

همیلتون زیر باران ناکامی


همیلتون زیر باران ناکامی
به نظر می رسد کوبیدن با سرعت ۲۶۰ کیلومتر در ساعت به تایرهای محافظ کنار پیست دور تمرینی گرندپری نوربورگرینگ آلمان بدجوری مغز همیلتون را تکان داد، چرا که این جوان بریتانیایی برای اولین بار در رقابت های این فصل فرمول یک نتوانست امتیازی کسب کند. فرناندو آلونسو هم تیمی همیلتون از این قضیه بیشترین بهره را برد و با قهرمانی در این تورنمنت اختلافش با همیلتون را به سه امتیاز کاهش داد. در حالی که آلونسو با ۵ دور اختلاف نسبت به فیلیپه ماسا راننده فراری اول شد همیلتون به رتبه نازل نهم دست پیدا کرد.
ماسا نیز با این نایب قهرمانی فاصله اش با آلونسو به ۹ امتیاز رسید. پدیده این مسابقه مارک وبر راننده تیم ردبول بود که با نمایشی عالی به رتبه سوم دست یافت و دیگر ناکام بزرگ گرندپری آلمان کیمی رایکونن راننده فراری بود. این راننده فنلاندی پشت سر آلونسو و ماسا بود که به دلیل نقص فنی اتومبیل اش مجبور به کناره گیری شد. رایکونن به این ترتیب با ۱۸ امتیاز اختلاف پشت سر همیلتون ماند در حالی که او می تواند حداکثر ۷۰ امتیاز از ۷ گرندپری باقیمانده به دست آورد. وقتی بارش سیل آسای باران آغاز شد همیلتون هنوز امیدوار به کسب امتیاز بود. او که به دلیل تصادفش در دور تعیین خط مسابقه را از جایگاه دهم آغاز کرده بود پس از چند دور اول به رتبه چهارم رسید.
اما پس از آن بود که باران شروع به باریدن کرد و مارکوس وینکلهوک از تیم سایبر اولین راننده ای بود که برای تعویض تایرهایش وارد ایستگاه شد و پس از او هم رانندگان سایر تیم ها برای تعویض تایرها صف کشیدند و شدت باران نیز هر لحظه زیادتر شد. همیلتون جزء ۶ راننده ای بود که در اولین پیچ وارد ایستگاه شدند. در بازگشت راننده ها باران نسبتاً بند آمده بود، اما پیست کاملاً خیس بود و آلونسو و ماسا لحظه ای را هم برای سبقت گرفتن وینکلهوک تلف نکردند. اما همیلتون با نگه داشتن تایرهای مربوط به هوای مرطوبش ریسک بزرگی کرد و به بدترین وجهی هم هزینه این ریسک را پرداخت. اما این تمام اشتباهات همیلتون نبود.
او پس از چند دور بالاخره برای استفاده از تایرهای هوای خشک ایستاد، اما در حالی که ۹ دور مانده بود که مسابقه تمام شود، باران بار دیگر شروع به بارش کرد و همیلتون با نگه داشتن تایرهایش در ادامه مسابقه ریسکی بزرگ و اشتباهی بزرگ تر مرتکب شد.
اما رقابت در صدر کاملاً پرحادثه بود. اولین بار که مسابقه متوقف شد ماسا از رایکونن و آلونسو پیش افتاد. در دومین ایستگاه و در حالی که رایکونن کناره گیری کرده بود، ماسا و آلونسو هر کاری کردند که زودتر به مسابقه بازگردند (دورهای ۳۷ و ۳۸) و در این هنگام بود که قهرمان ۲ دوره فرمول یک جهان توانست حریف برزیلی اش را پشت سر بگذارد.
آلونسو گفت؛ «من از این نوع مسابقه لذت می برم و این رقابتی فوق العاده بود. در هوای خشک فراری سریع تر از ما است و باران به کمک ما آمد و به نظر می رسید در اواخر مسابقه سرعت ما بیشتر شده است. همیشه وقتی باران می بارد من خوشحال می شوم و اوقات خوشی را می گذرانم.» در این مسابقه مارک وبر نمایش بسیار خوبی داشت و موجب شد تیم ردبول برای اولین بار روی سکو برود. این راننده در نبردی دیرهنگام موفق به پشت سر گذاشتن الکساندر وورز از تیم ویلیامز شد. نیک هایدفلد و رابرت کوبیکا رانندگان موفق این فصل BMW نیز در پایان ششم و هفتم شدند.
● درس همیلتون از اشتباهاتش
لوئیس همیلتون که برای اولین بار طی حضورش در فرمول یک روی سکو نرفت، پس از گرندپری آلمان اظهار کرد از اشتباهاتش درس می گیرد و آنها را تکرار نخواهد کرد. این راننده ۲۲ ساله گفت؛ «آخر هفته بسیار بدی را پشت سر گذاشتم و با شرایط بدی پا به مسابقه گذاشتم اما می توانم بگویم که ۱۰ بار بیش از قبل بر دانسته هایم اضافه شده.
من با شرایط بدی وارد پیست شدم. یکی از بزرگ ترین تصادف های زندگی ام را تجربه کرده بودم و بعد هم که باران شروع شد و همه چیز را خراب کرد و فقط توانستم از این مسابقه تجربه زیادی بیندوزم. واقعاً فکر می کنم قدم بزرگی به جلو برداشته ام و مسابقه خاصی را پشت سر گذاشته ام. می دانم در انتخاب تایرها اشتباه کردم اما این اتفاقی است که گاهی رخ می دهد. با تمام وجود تلاش کردم فشار بیاورم و فاصله ام را کم کنم اما اکنون فقط می توانم به آلونسو تبریک گفته و بگویم هنوز همه چیز تمام نشده.»
همیلتون همچنین اظهار کرد که از پیش هم می دانست روزی حضورش در روی سکو به پایان خواهد رسید؛ «می دانستم بالاخره روزی این اتفاق خواهد افتاد. این مسابقه است. می دانید شما نمی توانید هر روز پشت سر هم بهترین نمایش را داشته باشید. این اصلاً عجیب نیست.» همیلتون در حالی وارد آلمان شد که ۱۲ امتیاز با هم تیمی اش اختلاف داشت اما اکنون آلونسو در دو امتیازی او ایستاده است اما آلونسو کهنه کارتر از آن است که کار را تمام شده بداند؛ «این مسابقه بزرگی بود اما هنوز خیلی تا پایان رقابت ها باقی مانده است. شما نمی دانید در دو هفته چه اتفاقی می افتد و در مجارستان ممکن است هر چیزی رخ دهد و ما مثل سابق به کارمان ادامه می دهیم.»
● نتایج گرندپری نوربورگرینگ
۱) فرناندو آلونسو (اسپانیا- مک لارن).. ۳۵۸/۲۶؛۶؛۲
۲) فیلیپه ماسا (برزیل- فراری)........ ۱۵۵/۸«
۳) مارک وبر (استرالیا- ردبول)........ ۶۷۴/۵«
۴) الکساندر وورز (انلگیس- ویلیامز) ....۹۳۷/۵«
۵) دیوید کولتارد (انگلیس- ردبول)..... ۶۵۶/۱۳«
● جدول امتیازات راننده ها
۱) همیلتون................... ۷۰ امتیاز
۲) آلونسو................... ۶۸ امتیاز
۳) ماسا..................... ۵۹ امتیاز
۴) رایکونن ...................۵۲ امتیاز
۵) هاید فلد................... ۳۶ امتیاز
● جدول امتیازات تیم ها
۱) مک لارن .................۱۳۸ امتیاز
۲) فراری ...................۱۱۱ امتیاز
۳) BMW ...................۶۱امتیاز
۴) رنو...................... ۳۲ امتیاز
۵) ویلیامز................... ۱۸ امتیاز
علی آخوندان
منبع : روزنامه شرق