چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

لزوم جذابیت فیلم کوتاه برای مخاطب عام


لزوم جذابیت فیلم کوتاه برای مخاطب عام
نویسنده در وهله نخست باید مخاطبش را بشناسد.اگر این مخاطب، مخاطب عام است،نویسنده باید عوام را نیز بشناسد.او باید در کنار مخاطب در سالن سینما،در ردیف جلو،عقب و وسط بنشیند ‌
هر ماه در یک پنج شنبه با چند نفر از دوستانم دور هم جمع می شویم و به پیشنهاد یکی از بچه‌ها می‌رویم تفریح.
در یکی از این پنج شنبه‌ها نوبت من بود که پیشنهاد بدهم چه کار کنیم.درآن روزها جشنواره فیلم کوتاه تهران شروع شده بود پیشنهاد دادم که برویم فیلم کوتاه ببینیم اکثریت بچه‌ها فیلم کوتاه ندیده بودند قبول کردند.رفتیم نشستیم در سالن شماره ۱ سینما فلسطین، برنامه شروع شد.فیلم اول فیلم مستند بود پخش شد کم کم صدای بچه‌ها درآمد که حوصله آنهاسر رفته بود،اما امیدوارشان کردم که الا‌ن فیلم های داستانی نمایش داده می‌شود حتما لذت می‌برید.
فیلم بعدی فیلم داستانی بود فیلم آنقدر غرق مفهوم بود که حوصله من هم سر رفت.همه عصبانی بودند و با عصبانیت رفتند بیرون من هم دنبال آنها البته فقط ما نبودیم خیلی از تماشاگران سالن را ترک کردند. بعد از کلی قر قر رفتیم خانه !
ازآن شب تا حالا‌ این سوال برام پیشآمد که واقعا چرا فیلمهای کوتاه مورد توجه مخاطب عام قرار نمی‌گیرند؟
چرا حتی خود فیلمسازان هم از فیلم کوتاه خسته می‌شوند؟
تنها جوابهای این سوال که به فکرم رسید :
۱)عدم مخاطب شناسی فیلمسازان جوان ‌
۲) غرق شدن در افکار خارق العاده فراموش کردن جایگاه مخاطب عام در فیلم کوتاه ‌
اغلب فیلمسازان جوان ما با اصل اول سینما یعنی سرگرم بودنآن بیگانه شدند و در پروسه تولید فیلم کوتاه بیشتر به فکر خلا‌قیت و نوآ وری و انجام کارهای خارق العاده در زبان سینما و فرم هستند.امسال هم در این سه هفته ای که به تماشای فیلمهای کوتاه در سینما فردا می‌روم کاملا‌ این عدم مخاطب شناسی در فیلمها قابل محسوس بود.اکثر فیلمها وقتی تمام می‌شوند ابهامات زیادی در ذهن مخاطبان ایجاد می‌شود.
جیمز ای.بوریج James.E.Borieg استاد سینما در دانشگاه پاریس در جواب این چنین می‌نویسد:<نویسنده در وهله نخست باید مخاطبش را بشناسد. اگر این مخاطب، مخاطب عام است، نویسنده باید عوام را نیز بشناسد.او سپس در مورد مسئله بسیار مهم لزوم جذابیت فیلم کوتاه برای مخاطب عام این گونه سخن می‌گوید:
<اما این بدان معنا نیست که نباید فیلم کوتاه سرگرم کننده ساخت.هر فیلم کوتاهی که می‌سازیم حتی اگر حاوی موضوعات سیاسی،اجتماعی و آموزشی باشد،باید فیلمی‌سرگرم کننده و جذاب نیز باشد. اگر فیلمنامه کوتاهی می‌نویسیم که فاقد عناصر جذاب و مخاطب پسند باشد،ما در هدفمان با شکست مواجه شده ایم.هیچ مخاطبی حوصله دیدن فیلمی را ندارد که صرفا به نمایش و ارائه موضوعی خاص می‌پردازد.باید عناصر جذاب و تماشایی به فیلم وارد کرد تا تماشاگر نیز جذب فیلم شود. >
اکثر فیلمسازان جوان دوست دارند که فیلمهای خود را در کنار مردم عادی ببینندو عکس العمل‌های آنها را از نزدیک مشاهده کنند و نظرات آنها را بدانند اما چقدر در نوشتن فیلمنامه ما به فکر این بوده ایم که تماشگر تا آخر فیلم بر روی صندلی بنشیند و فیلم را دنبال کند و خسته نشود یا آخر فیلم این سوال را از ما نپرسد که موضوع فیلم چه بود؟
از این رو نباید هرگز فراموش کنیم که :
<سینما در وهله اول یک سرگرمی ساز است>

علیرضا گل پور
منبع : روزنامه سیاست روز