دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا


بنادر کانتینری اسکاندیناوی


بنادر کانتینری اسکاندیناوی
●گوتنبرگ
بندر گوتنبرگ، با رشد ۸ درصدی در حمل‌ونقل کانتینری، جایگاه خود را به‌عنوان بندر مهم کانتینری اسکاندیناوی حفظ کرده است. این بندر علی‌رغم عدم جذب خطوط کشتیرانی بیشتر، در سال ۲۰۰۳ توانست با ارتباط تنگاتنگ و نزدیک با مجریان حمل‌ونقل ریلی چندوجهی به منظور افزایش چشمگیر تردد در پس‌کرانه به نتایج مطلوبی دست یابد. با توجه به درصد قابل ملاحظه کانتینرهای تخلیه شده که به خارج از منطقه بندری انتقال می‌یابند، برنامه‌هائی نیز جهت دسترسی هرچه بهتر به کانتینرها و پذیرش کشتی‌های بزرگ‌تر در دست اقدام است.
●هلسینبورگ
با کاهش خدمات بندری، تردد کانتینر در بندر هلسینبورگ نیز به‌صورت ثابت و غیرفعال باقی‌مانده است. در اوایل سال ۲۰۰۳ جرثقیل‌های ساحلی با اصرار خطوط کشتیرانی در این بندر به‌کار گرفته شد. مدیر بازاریابی بندری می‌گوید: حجم شناورهای فیدر دائماً در حال افزایش است و اغلب خطوط کشتیرانی امروزه به‌طور قابل توجهی با کمبود وقت مواجه هستند. کار با دو جرثقیل به‌طور همزمان بر روی یک شناور، به آنها در صرفه‌جوئی وقت در فعالیت‌های بندری کمک بسیاری خواهد کرد.با به‌کارگیری جرثقیل‌های جدید با برد ۳۲ متر، سطح بهره‌وری عملیات بندر به ۳۰ حرکت در ساعت رسیده است. در حالی‌که با استفاده از ۲ جرثقیل بر روی یک شناور سطح بهره‌وری به ۴۰ تا ۵۰ حرکت در ساعت می‌رسد.در سال ۲۰۰۲ ترمینال کانتینری این بندر با اضافه کردن ۲۲ هزار مترمربع محوطه جهت انباشت کانتینر، ظرفیت سالیانه جابه‌جائی کانتینر را تا ۱۰ هزار TEU افزایش داد. همچنین در نظر است ترمینال چندوجهی محلی راه‌آهن سوئد در محلی درون محوطه بندر، جانمائی کنند اما این عمل به‌طور مؤثر تعداد کانتینرهای جابه‌جا شده را دو برابر می‌کند؛ زیرا کانتینرهائی که از این منطقه از طریق خطوط ریلی جابه‌جا می‌شوند با استفاده از ترمینال راه‌آهن بندر انتقال می‌یابند.
●هلسینکی
مدیران بندر هلسینکی رشد ۴ درصدی این بندر در سال ۲۰۰۲ را ناشی از افزایش سریع تردد کانتینری بین بندر هلسینکی و سن‌پترزبورگ می‌دانند. یک گنتری‌کرین ساحلی که قادر است ۸ ردیف کانتینر را در یک شناور جابه‌جا کند در West Harbour راه‌اندازی شد. دومین جرثقیل نیز به منظور دسترسی هر چه بیشتر به ارائه خدمات اتوماتیک تحت‌تأثیر مدرنیزه تجهیزات قرار گرفت. در حال حاضر West Harbour دارای گنترین‌کرین ساحلی و یک جرثقیل سیار است. مطابق نظر مدیران بندر در حال حاضر هیچ‌گونه تجهیزات اضافی وارد بندر نمی‌شود، اگر چه ترمینال بندر به ظرفیت پیش‌بینی شده ۵ هزار TEU نزدیک شده است.
●کتکا
مدیرعامل شرکت بندر کتکا، عقیده دارد این بندر تاکنون مهم‌ترین بندر فنلاند از نظر جذب و ارسال کالا از جمهوری فدراتیو روسیه بوده است. با توجه به این مسئله، وی افزایش ۱۱ درصدی در ظرفیت بندر در سال ۲۰۰۳ را در نتیجه افزایش تجارت ترانزیتی کالا با روسیه می‌داند. از نظر تئوریکی، بخش اعظم این تردد کالا مستقیماً از طریق یکی از بنادر روسیه وارد این کشور می‌شود. اگر چه این بنادر با مشکلات ظرفیتی مواجه هستند، اما بنادر جدیدی در دست ساخت هستند ضمن آن‌که بنادر موجود نیز در حال توسعه می‌باشند. علاوه بر این، انتظار می‌رود، بندر کتکا از تردد بسیار زیاد کالای ترانزیتی وارده از روسیه برخوردار شود زیرا نه تنها دارای بهترین زیرساخت و روساخت جهت تردد کانتینر است، بلکه در فاصله ۷۰ کیلومتری از مرز روسیه قرار گرفته است.ترمینال کانتینری موجود که در ژانویه ۲۰۰۱ برای فعالیت‌های تجاری افتتاح شد. در بندر Mussalo واقع شده است. این ترمینال دارای ۳۰۰ هکتار زمین، اسکله‌ای به طول ۱۱۰۰ متر است. که تا پایان سال ۲۰۰۴ به ۱۴۵۰ متر گسترش خواهد یافت. در پی این، ظرفیت سالیانه ترمینال از ۵۰۰ هزار به ۹۰۰ هزار TEU افزایش می‌یابد که بیشتر برای تجارت از طریق مرز کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.در حال حاضر، کتکا دارای ۵ گنترین‌کرین است که ۴ دستگاه در ترمینال کانتینری و یک دستگاه در بندر جهت تخلیه کالای ro-ro مورد استفاده قرار می‌گیرد. میزان بهره‌وری که به‌طور متوسط ۲۵ دور در ساعت (برای هر جرثقیل) است، می‌تواند با معرفی تکنولوژی جدید بهبود یابد.
●هامینا
بندر هامینا در سال ۲۰۰۲ شاهد افت ۴ درصدی تردد کانتینر بود این در حالی است که ظرفیت جدید این بندر افزایش‌یافته بود. از طرف دیگر، مدیر بخش توسعه و بازاریابی بندر هامینا از افزایش ۱۱ درصدی تردد کالا در ۶ ماهه اول ۲۰۰۳ خبر می‌دهد.در این بندر میزان بهره‌وری هر جرثقیل بالاتر از ۳۰ دور در ساعت است، اگر چه مدیر بخش توسعه و بازاریابی معتقد است تحت شرایط مطلوب برخی از شرکت‌های راه‌اندازی جرثقیل‌ها می‌توانند با کمک گنتری‌کرین‌های این بندر بهره‌وری عملیات را تا میزان ۵۰ دور در ساعت بالا ببرند.
●اسلو
اسلو، اصلی‌ترین بندر کانتینری نروژ در سال ۲۰۰۲، افزایش ۴ درصدی در تردد کانتینر را تجربه کرده است. طرح‌های در دست اجراء در جهت بازسازی حوضچه‌های قدیمی منجر به تردد موقت کانتینرها در انتهای جنوبی بندر تا سال ۲۰۱۱ خواهد شد.
●لاروپک
بندر لاروپک، در سال ۲۰۰۲ معادل ۷/۳۰ درصد افزایش تردد کانتینر داشته است که این خود به‌دلیل افزایش استفاده از حمل کانتینری در بازار و روند روبه‌رشد حمل قطعات گرانیتی به‌صورت کانتینری به‌جای حمل محموله به‌صورت کالای فله می‌باشد.ترمینال کانتینری لاروپک که در حال حاضر ظرفیت سالیانه آن ۴۰ هزار TEU است، ۴۰ هزار مترمربع از بندر را اشغال می‌کند. آبخور کشتی‌ها بین ۸ تا ۱۰ متر در داخل حوضچه، طول اسکله ۳۲۰ متر و فعالیت بندر با استفاده از گنتری‌کرین ساحلی و ۳ جرثقیل دیگر صورت می‌گیرد. هم‌چنین عملیات محوطه بندر با استفاده از ۲ ریچ‌استکر صورت می‌گیرد.به عقیده مدیران این بندر متوسط بهره‌وری عملیات هر جرثقیل، ۲۵ دور در هر ساعت است و امکان توسعه و گسترش ترمینال در دست بررسی است. اولین مکان، خرید یک دستگاه گنتری‌کرین دیگر است که می‌تواند ظرفیت سالیانه بندر را به ۷۰ هزار TEU برساند. اگر چه طرح دیگری نیز در مورد بهره‌برداری از اراضی دیگر توسط ادارات محلی بندر پیشنهاد شده است که با تصویب آن، امکان جابه‌جائی کانتینر تا ۱۶۰ هزار TEU فراهم می‌شود.
●بنادر مالمو و کپنهاک
دانمارک با وجود ادغام ادارات بندری در مالمو، سوئد و کپنهاک هنوز به رشد تردد کانتینری قابل‌قبولی دست نیافت است. در سال ۲۰۰۲، رشد حجم کالای کانتینری به ۲ درصد رسید که به عقیده مسئول بازاریابی بندر مربوط به رشد ارگانیکی ناشی از خطوط موجود به اضافه ۱ درصد افزایش تردد کانتینر در نیمه اول سال ۲۰۰۲ بوده است. تقریباً چهار پنجم تردد کانتینری این بنادر در دانمارک صورت می‌گیرد.به گفته این مسئول بنادر مذکور با کمبود شناور برای آبخور ۱۰ متر مواجه هستند زیرا این بنادر، بنادر کشتی‌های فیدر محسوب می‌شوند که قابلیت پذیرش کشتی‌های با ظرفیت ۸۰۰ـ۶۰۰ TEU را دارند.میزان بهره‌وری بندر برای هر جرثقیل، به میزان ۲۵ دور در ساعت است که در حد بسیار مطلوبی است. اگر چه برای کشتی‌های بزرگ‌تر که کانتینرهای بیشتری را جابه‌جا می‌کنند بهره‌وری بالاتری مورد نیاز است.
●استکهلم
بندر استکهلم در سال ۲۰۰۲ رشد تقریباً قابل‌توجهی در تردد کانتینری داشته است که به گفته مدیر بخش فروش و بازاریابی ترمینال کانتینری ناشی از افزایش حجم کالای وارداتی به این بندر بوده است.این ترمینال که مساحت آن ۸۰ هزار مترمربع است و قابلیت پذیرش کانتینرهای پر با ظرفیت TEU ۷۰۰ و کانتینرهای خالی با ظرفیت TEU ۱۵۰۰ را دارد، دارای اسکله‌ای به‌طول ۲۲۰ متر با آبخور ۵/۹ متر است. پیش‌بینی می‌شود با استفاده از ۲ جرثقیل گنتری‌کرین، بهره‌وری به میزان ۲۰ دور در ساعت افزایش می‌یابد.
●آرهوس
اگر چه ترمینال کانتینری آرهوس در سال ۲۰۰۲ شاهد افت ۲ درصدی در تخلیه و بارگیری کانتینر بود، مدیرعامل بندر از پیش‌بینی رشد در سال‌های آتی خبر می‌دهد.جابه‌جائی و تغییر مکان این ترمینال به یک ترمینال جدید، با ظرفیت ۶۰۰ هزار TEU در نزدیکی آن در حال حاضر در دست بررسی است و مسئولین بندر منتظر ساخت تونل جدید ـ متصل کننده بندر به بزرگراه نزدیک آن ـ می‌باشند.مدیرعامل بندر معتقد است در عین‌حال نمی‌توان طرحی در مورد ترمینال داد یا دست به خرید تجهیزات جدیدتر زد، اگرچه می‌توانیم به‌خوبی به‌جای استفاده از محوطه‌ای با ریچ‌استکر از محوطه‌ای با جرثقیل‌های دیگر استفاده کنیم.این ترمینال که مساحت آن ۱۱۶هزار مترمربع و طول اسکله آن ۵۰۰متر است، دارای آبخور ۱۴ متری، محوطه‌ای جهت انبار کانتینرهائی با ظرفیت ۶۵۰۰ TEU و ظرفیت سالیانه ۱۵۰ هزار TEU است.به‌نظر مدیر ترمینال، بهره‌وری بندر که حدود ۳۳ تا ۳۵ دور در ساعت است در سطح مطلوبی قرار دارد. این میزان از طریق به‌کارگیری نیروی انسانی فعال و با ارتقاء طراحی محوطه ترمینال به‌دست آمده است.ترمینال کانتینری آرهوس از ۱۰ جرثقیل سفارش شرکت Kalmar، یک لودر و ۴ ریچ‌استکر برای عملیات حمل کانتینر بر روی ریل‌ها و برای تعمیر کشتی در حوضچه بهره می‌گیرد. نکته قابل توجه این‌که حدود ۲۰ درصد ظرفیت کنونی بندر توسط خطوط ریلی تأمین می‌شود و این رقم رو به افزایش است.
مترجم: نیلوفر گل‌وبستان‌فرد
منبع : مجله بندر و دریا