جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
گرفتار می شوی، خواسته یا ناخواسته
● نگاهی به فیلم «بابل»، نامزد شش تندیس اسكار و برنده یك تندیس در سال ۲۰۰۷
▪ كارگردان: الخاندرو گونزالس ایناریتو (نامزد اسكار)، فیلمنامه: گی یرمو آریاگا (نامزد اسكار)، فیلمبردار: رودریگو پری تیو، موسیقی: گوستاو سانتائولایا (برنده اسكار)، تدوین: داگلاس كرایز و استیون میریون (نامزد اسكار)
▪ بازیگران: برادپیت، كیت بلانشت، محمد اخزام، آدریانا بارازا (نامزد اسكار)، رینكو كیكوچی (نامزد اسكار)، گائل گارسیا برنال. نامزد بهترین فیلم سال در مراسم اسكار ۲۰۰۷.
▪ خلاصه داستان:
این یك داستان مركب از چهار داستان در هم تنیده است. یك خانواده فقیر مراكشی به یك تفنگ دست پیدا می كنند تا آن را برای محافظت از گله به كار بگیرند. در حالی كه یك زوج امریكایی در اتوبوس گردشگری سفر می كنند از تفنگ خانواده مراكشی به زن شلیك می شود. بچه های این زوج كه درخانه خود در امریكا با پرستارشان به سر می برند او رادر سفر به مكزیك برای شركت در جشن ازدواج پسرش همراهی می كنند. مردی ژاپنی كه همسرش مدتی پیش دست به خودكشی زده، در ارتباط برقرار كردن با دختر نوجوان و كر و لالش، ناتوان است. این مرد ژاپنی، كسی است كه در سفرش به مراكش، تفنگ خود را به خانواده مراكشی داده است.
▪ درباره فیلم
بابل، عنوان آخرین اثر از سه گانه آلخاندرو گونزالس ایناریتو، پس از عشق سگی و ۲۱ گرم نمایانگر بلندپروازی های سازنده اثر است. او وقایعی كه در سه قاره جریان دارند و انسان هایی را كه با چهار زبان انگلیسی، عربی، اسپانیایی و ژاپنی تكلم می كنند، با هم پیوند می زند.
مسایل شخصیت های اثر مضمونی جهانی دارند و در هر بخش رویكردهای سیاسی و اجتماعی عصر حاضر را می یابیم. مجروح شدن زن امریكایی به دست چوپان مراكشی و ربط دادن آن به حوادث تروریستی از طریق رسانه ها، برخورد پلیس مرزی امریكا با خانواده مكزیكی و سرگردانی آنان (سیاست ضد خارجی امریكا)، اسلحه ای كه زمینه ساز حوادث می گردد (تكنولوژی كه بر هم زننده اجتماع هم است). بابل می كوشد بین تكنولوژی و غرایز انسانی پیوند ایجاد كند. هر چند مخاطب، اثر را درامی انسانی می یابد اما فیلم واگویه های این دوره را بیان می كند.
ایناریتو خواستار رابطه نزدیك بین آدم هایش است اما همواره تقابلی بر اثر لزوم واكنش در شرایط بحرانی ایجاد می گردد. ریچارد باید نظاره گر باشد تا شانه زخمی همسرش با وجود گلوله در بدنش با ابزاری ابتدایی دوخته شود یا او را به حال خود رها كند.
مرد چوپان درمی یابد فرزندش به اتوبوس توریست ها شلیك كرده و برای نجات فرزندش باید چاره ای بیندیشد. خدمتكار راهی جز رها كردن دو كودك در بیابان برای یافتن یك منجی نمی یابد. ایناریتو در این قله های بحرانی دست به خلق لحظاتی ناب می زند و چهره ها و تصاویر مورد علاقه اش را خلق می كند. او بارها از قطع ناگهانی تصاویر برای پیوند مضمونی در دو نقطه دور از هم بهره می برد. همانند گریه های ناشی از درد زن امریكایی هنگام دوختن زخمش كه به تصویر دختر ژاپنی در سكوت قطع می شود.
ایناریتو به زبان بصری صریحی دست می یابد و به واسطه آن به چهار داستان كاملا مجزا فرمی كلی می بخشد. هر چند این تجربه با دو فیلم پیشین او تفاوت دارد اما به لحاظ فرم چهار داستانی است كه از هم ریشه می گیرند.
ایناریتو به وضوح در اثر خود دور شدن آدم های یك كانون را روایت می كند و فاصله بین شخصیت ها را با نگاه آن ها، به مخاطب القا می كند.مخاطب اثر هیچ تقابلی بین مرد چوپان و خانواده اش نمی یابد. آدم های گرفتار در هجمه ای از تیرگی برای بقای خود تلاش می كنند و در مواجهه با مشكلات چشم در چشم یكدیگر درماندگی خویش را واگویه می كنند.
زن و مرد امریكایی برای پاك كردن خاطرات حیات آخرین فرزندشان سفر می كنند و بین خود و دو فرزند دیگرشان فاصله ایجاد می كنند.
مرد ژاپنی نیز برای فراموشی خاطرات همسر جان باخته خود راهی سفر می شود و دختر كر و لال خویش را تنها رها می كند و زن مكزیكی برای آسایش خود خانواده خویش را رها كرده و دست به مهاجرت زده است.
مشكلات آدم ها و آنچه در تغییر مسیر زندگی شان رخ می دهد نشات گرفته از مسایل ساده ای است كه هر آن مسیر داستان را تغییر می دهد و دست به دگرگونی می زند. فیلمساز آدم هایش را در حالی كه تحت فشار قرار می گیرند می شناسد هر چند آنان از شناخته شدن واهمه دارند. سیر حركت از موقعیت ملال آور به دو راهی «ماندن یا رفتن» تعلیق پر تب و تابی را در «بابل» رقم زده است. در لحظاتی كه بازیگران مجال می یابند در بطن داستان غرق شوند دست به ثبت بازی های به یادماندنی می زنند. برادپیت در «بابل» نقش انسانی وامانده در سرزمینی دوردست را با شایستگی ایفا می كند.
ایناریتو می گوید همه انسان ها در شرایط بحرانی شرایط یكسانی دارند. مهم نیست با چه زبانی تكلم می كنیم و در كجا زندگی می كنیم. مهم نیست به چه میزان نسبت به فرهنگی كه بدان دلدادگی داریم وابسته ایم چرا كه شاید دیر یا زود گرفتار لغزش های خواسته یا ناخواسته خود یا دیگران شویم.
منبع : روزنامه جوان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
هلال احمر یسنا قوه قضاییه آتش سوزی پلیس تهران بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا قیمت دلار خودرو دلار سایپا ایران خودرو بانک مرکزی کارگران تورم
فضای مجازی شهاب حسینی سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ باشگاه پرسپولیس
کولر هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی دیابت کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی