چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
چرا مردم برای سریالهای تلویزیون پیامک میسازند؟
تلویزیون باید به رسانه ملی تبدیل شود و تمام نیروهای خلاق و علاقمند با هر سلیقهای در آن امکان نقد و نظر داشته باشند؛ اگر این فضا ایجاد شود، این نوع اس.ام.اسها دیگر مشتری نخواهند داشت.
متاسفانه در حال حاضر این فضا در صدا و سیمای ما وجود ندارد و تلویزیون محصور در برنامههای خودساخته است. این در حالی است که اگر سوژهای پیش از آن که در اس ام اسها مطرح شود، توسط خود رادیو و تلویزیون و یا رسانههای رقیب از جمله مطبوعات به آن پرداخته شود، این سوژه در پیامهای کوتاه کارکرد خود را از دست میدهد.
مهمترین کارکرد رسانه در کنار انتقال و انتشار اطلاعات و دادهها، آموزش فرهنگی، اجتماعی و عمومی است. ممکن است بگوییم نهادهای دیگر مسئولیت بیشتری دارند؛ این قابل قبول است؛ اما نقش رسانهها در این حوزه غیرقابل انکار است؛ صداوسیما برای حفظ و صیانت از کارکردهای خوب خودش باید نقاط ضغفی که متوجه او است را برطرف کند.
صداوسیما باید از انحصار برنامهای خارج شود؛ منظور از انحصار برنامهای ایناست که عدهای خاصی برای مدتی بسیار طولانی متولی برنامه شوند و هیچ فرصتی به نیروی جدید، فکر جدید و جوانان داده نشود؛ به علاوه فکر میکنند،خط و خطوطی که برای رسانه تبیین میشود باید ازلی و ابدی باشد؛ این در حالی است که ما میدانیم دنیای امروز بسیار پرشناور است و ما به برنامههای متحولکننده و متحول شده توسط افراد مختلف نیاز داریم.
هر جامعهای که بتواند این نوع دموکراسی و مشارکت سلایق مختلف را تضمین کند، آفتها و آسیبهای ناشی از تولید و ارسال پیام کوتاه را کاهش میدهد؛ هر چند که ممکن است این آسیبها به صفر نرسد.
همه جوامع درصدی آلوده به انواع آسیبهای فرهنگی از نوع آسیبهای رسانهای هستند؛ اما مهم کاهش این درصد است؛ جلوگیری از انحصار رسانهای کمک میکند که ما جلوی آسیبهای رسانهای را از نوع پیامهای کوتاه مخرب اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و حتی شخصیتی بگیریم.
پدیدهای به نام پیامک، مرهون توسعه تکنولوژی ارتباطات است؛ بنابراین اس ام اس و استفاده از نرمافزارهای مربوط به آن در سیستمارتباطات الکترونیکی،بهطور اجتنابناپذیر بخشی از این توسعه ارتباطات الکترونیکی است.
همانطور که ما از افزایش فیبرنوری و سفینه فضایی که بتواند مبادلات و ارتباطات مجازی را تشدید کند، استقبال میکنیم و خوشبختانه جزء جوامعی هستیم که به این فرایند پیوستیم و قبول کردیم که ارتباطات الکترونیکی دارای فواید و نتایج بسیاری برای جامعه ما هستند و نمیتوانیم نسبت به آن بیتفاوت باشیم و از آن صرف نظر کنیم، باید بدانیم که ارتباطات الکترونیک،فرآیندههای اجتنابناپذیر تاریخی نیز دارند که به سرعت هم مرزهای خود را جهانی میکنند.
کارکردهای اجتماعی اس.ام.اس بخشی از پروسه مبادلات الکترونیکی است. مهمترین ویژگی آن سرعت انتقال پیام در کوتاهترین زمان است و این که بتوان شبکهای ایجاد کرد که کاربران آن بدون نیاز به مطالعه ذهن، فکر و شخصیت، احتمالا تحت تاثیر آن پیامک قرار گیرند.
پاسخ به این پرسش که چرا در بعضی مواقع تعداد و فراوانیاس.ام.اسها بالا میرود و در زمانی در حد متوسط میایستد و آیا سوژههای خاصی شامل تولید پارهای تولیدات تلویزیونی باعث این فرآیند میشوند، طبیعی است که مثبت است
اگر به برنامههای تلویزیون نگاهی بیندازید، متوجه میشوید که بخشی از رویکردهای تلویزیون بدون اس.ام.اس امکانناپذیر است؛ نمونهای از این مقوله را در برنامهای تلویزیونی مثل <نود> میتوان مشاهده کرد که در حقیقت بخشی از این برنامه به کمک اس.ام.اس اداره میشود.
سریال یوسف پیامبر(ع) هم منشا تولید اس.ام.اسهای متعدد میشود. اگر تحلیلی بر محتوای اس.ام.اسهای منتشر یافته داشته باشیم، متوجه میشویم که در تولید این پیامهای کوتاه اصولا چند گروه فعالیت دارند.
لزوما پیام کوتاه برای تخریب نیست و گاه این پیامهای کوتاه حاوی مطالبی حکیمانه و نغز هستند؛ از این جمله میتوان به اس ام اسهایی که اشاره داشت که در مناسبتها و اعیاد ویژه ارسال میشوند و از منظر جامعهشناسی دامنه ارتباطات انسانی هر چند مجازی را تشدید میکنند.
بخشی از گروههای اجتماعی متاسفانه به کارکردهای مثبت تلفن همراه توجهی ندارند؛ آنها نوعی فرافکنی روحی دارند و با ایجاد یک طنز و لطیفه کلیت موضوع را تخریب میکنند. درصد محدودتری هم از این ابزار به عنوان اهرم فشار به نهادهای مختلف از جمله شخصیتها و تلویزیون استفاده میکنند.
اگر فضای ارتباطات عمومی در جامعه ما شفاف، نظاممند،تحت ضابطه، آزادی و گردش اطلاعات باشد که متاسفانه در حال حاضر نیست، این نوع اس ام اسها کاهش مییابد. ما در این قسمت محدودیتهای بسیار داریم که بسیاری از این محدودیتها مصنوعی، خودسانسوری و یا کنترلهای رسمی غیر معقول و محاسبه نشده است. اگر یک فضای ارتباطات سالم وجود داشته باشد، این نوع استفاده از اس.ام.اس کارکرد خود را از دست میدهد و با واکنش منفی موجه میشود.
تمام کشورهای دنیا این مرحله انتقال را تجربه کردهاند؛ این فضا تا مدتی بازار دارد ولی بعد به تدریج این فضا از بین خواهد رفت.
یعقوب موسوی
منبع : روزنامه سیاست روز
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
آمریکا ایران غزه مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم شورای نگهبان حجاب لایحه بودجه 1403
روز معلم سلامت سیل تهران قوه قضاییه هواشناسی شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی شورای شهر تهران دستگیری پلیس
قیمت دلار بانک مرکزی خودرو سایپا قیمت خودرو قیمت طلا ایران خودرو دلار بازار خودرو مالیات تورم ارز
سریال تلویزیون سینمای ایران سینما موسیقی دفاع مقدس رسانه ملی تئاتر فیلم کتاب
رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه نوار غزه حماس روسیه عربستان یمن ترکیه نتانیاهو افغانستان اوکراین
فوتبال رئال مادرید پرسپولیس استقلال بایرن مونیخ سپاهان تراکتور لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی اینستاگرام اپل تبلیغات گوگل ناسا همراه اول آیفون ماه
کاهش وزن داروخانه مسمومیت سازمان غذا و دارو ویتامین قهوه خواب دیابت بارداری