جمعه, ۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 21 February, 2025
مجله ویستا
مرثیهای برای اخبار ورزشی

وجود شبکههای متعدد خبررسانی خارجی که از طریق ماهواره قابل دریافت هستند، پایگاههای خبری- ورزشی اینترنتی، وبلاگهای فردی وگروهی که در آن به بحث و تبادلنظر درباره مسائل مختلف ورزشی میپردازند و حضور مطبوعات ورزشی رنگارنگ که بار کارشناسی نسبتا خوبی هم دارند، از جمله منابع مهم خبرگیری مخاطبان خبر ورزشی هستند باید دانست که مخاطب امروز به راحتی حق انتخاب دارد. - یکی از دغدغههای مدیران و برنامهریزان رسانههای گروهی جهان، ریزش مخاطبان است شبکههای مختلف رادیویی و تلویزیونی دنیا در تلاشند با نوعآوریهای متعدد اعتماد مخاطبان خود را از دست ندهند و پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی آنان باشند. در کشور ما گستردگی رسانهها دیداری و شنیداری کم نیست، هشت شبکه رادیویی، پنج شبکه تلویزیونی داخلی و سه شبکه جامجم (برای ایرانیان خارج از کشور) و شبکه تخصصی خبر گواه این موضوع است. ولی این گستره از مشکلاتی رنج میبرد که مهمترین آنها یکنواختی، کمبود خلاقیت و نوآوری و کمتر برآورده شدن نیاز مخاطبان خود است. با تمام این احوال مخاطبان ما هر روز منتظر بخشهای خبر ورزشی هستند و ما بایستی توقعات آنها را به شکل مطلوب پاسخ دهیم، مخاطب خبر ورزشی بهدنبال خبرهای تازه، صحیح، دقیق، صریح، جامع، سریع (به لحاظ تازگی خبر) و متنوع است که این مهم بر عهده خبرنگاران واحد مرکزی خبر و شبکه خبر میباشد که با تولید خبر، نیاز بخشهای خبری ورزشی را به خوبی پوشش دهند، استفاده از عنصر جذاب در نگارش خبرها ورزشی از جمله نقاط قوت خبر ورزشی در جذب مخاطبان است و دبیران خبر باید در این بخش با توجه به مهمترین بخش خبر و با بهترین شکل ممکن (به لحاظ استفاده از تکنیکهای خبرنویسی) وارد خبر شده و موجبات توجه بیشتر مخاطبان را فراهم کنند. هماکنون پردازش خبرهای ورزشی رسمی است.
ضمن اینکه باید توجه داشت حواشی خبرهای ورزشی گاهی از اصل خبر برای مخاطبان (مخصوصا جوانان) جالبتر است، در کنار پخش نتایج رقابتها ذکر حواشی مرتبط با خبر برای مخاطبان خالی از لطف نیست. نکته قابل توجه دیگر این است گزارشهای خبری – ورزشی میبایست به صورت یک فیلم جذاب، مخاطب را به دنبال خود بکشاند در حالی که در گزارشهای ورزشی خبر سیما گزارشها غالبا خشک و رسمی هستند، پیشنهاد میشود گزارشگر قبل از تهیه گزارش، تمامی مراحل گزارش خود را (حداقل در ذهن خود ) بصورت یک فیلمنامه تهیه و تدوین کند و سپس گزارش خود را آماده کند. از سوی دیگر رسمی بودن بیش از حد گویندگان ورزشی با حال و هوای ورزش زیاد مطابقت ندارد به هنگام پخش خبر ورزشی گویندگان میتوانند خودمانیتر بر صفحه تلویزیون ظاهر شوند و در بخشهای تخصصی خبر ورزشی (مانند ۴۵/۱۹ شبکه سه یا ۱۷ شبکه خبر و هفت صبح شبکه رادیویی ورزش ) بار کارشناسی توضیحات آنها بیشتر باشد. در نهایت به نظر میرسد صدا و سیما برای حفظ مخاطب خود باید فکری اساسی برای ساختار خبرهای ورزشی خود کند.
مرتضی ناعمه
منبع : روزنامه کارگزاران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست