چهارشنبه, ۱۶ خرداد, ۱۴۰۳ / 5 June, 2024
مجله ویستا
ابوعبدالله محمدبن علیبن حسین حکیم ترمذی
جنسیت: مرد
تولد و وفات: ( ... - ۲۹۶) قمری
محل تولد: ایران - خراسان - ترمذ خراسان
شهرت علمی و فرهنگی: عارف ، صوفی و محدث
در ترمذ خراسان به دنیا آمد و بیشتر عمر خویش را همانجا گذراند. از کودکی شوق عجیبی به یادگیری علم و دانش داشت ، چنانکه اشتغال به درس و مطالعه ، جای بازی ایام کودکی را گرفت. ابوعبدالله علم حدیث را ابتدا از پدر آموخت؛ بهجزء او ، از محضر علیبن حجر ، قتیبهٔبن سعید و سفیانبن وکیع حدیث روایت کرد و یحییبن منصور قاضی حسینبن علی و دیگر مشایخ نیشابور نیز از وی حدیث نقل کردهاند. وی چندی از مشایخ بلخ علم آموخت و بعد از آن با صوفیه خراسان آشنا شد ، به صحبت ابوتراب نخشبی ، احمد خضرویه و یحیی معاذ رازی رسید و چندی در عراق به کسب حدیث پرداخت و از آنجا از طریق بصره به مکه رفت ، در راه بازگشت به ترمذ بهخلوت علاقه پیدا کرد و انزواء اختیار کرد. به سبب اقوال او در "ولایت" از بلخ اخراجش کردند ، متهم شده بود که مقام ولایت را برتر از نبوت میداند ، حال آنکه چنین نبود ، چه حتی در دو اثر "نوادرالاصول" و "معرفهٔالاسرار" به برتری انبیاء بر اولیاء تأکید کرده است. از حیث اعتقاد به اهمیت مقام ولایت و از بعضی جهات دیگر ، ترمذی تاحدی پیشرو ابنعربی است و ابن به آثار و آراء او توجه تمام داشته است. حکمی بعد از آن از بلخ بهنیشابور رفت و این مقارن بود با فعالیت ملامتیه در بلخ ، با آنکه با تنی چند از سران این فرقه مراوده داشت با این رویه مخالف بود. او آثار بسیاری از خود بهجا گذاشته است ، از آن جمله: "نوادرالاصول فی معرفهٔ اخبارالرسول"؛ "ختمالولایه"؛ "رسالۀ بدو شأن ابیعبدالله"؛ "کتابالنهج"؛ "کتابالرد علیالرافضه"؛ "کتابالعقل والهوای".
تولد و وفات: ( ... - ۲۹۶) قمری
محل تولد: ایران - خراسان - ترمذ خراسان
شهرت علمی و فرهنگی: عارف ، صوفی و محدث
در ترمذ خراسان به دنیا آمد و بیشتر عمر خویش را همانجا گذراند. از کودکی شوق عجیبی به یادگیری علم و دانش داشت ، چنانکه اشتغال به درس و مطالعه ، جای بازی ایام کودکی را گرفت. ابوعبدالله علم حدیث را ابتدا از پدر آموخت؛ بهجزء او ، از محضر علیبن حجر ، قتیبهٔبن سعید و سفیانبن وکیع حدیث روایت کرد و یحییبن منصور قاضی حسینبن علی و دیگر مشایخ نیشابور نیز از وی حدیث نقل کردهاند. وی چندی از مشایخ بلخ علم آموخت و بعد از آن با صوفیه خراسان آشنا شد ، به صحبت ابوتراب نخشبی ، احمد خضرویه و یحیی معاذ رازی رسید و چندی در عراق به کسب حدیث پرداخت و از آنجا از طریق بصره به مکه رفت ، در راه بازگشت به ترمذ بهخلوت علاقه پیدا کرد و انزواء اختیار کرد. به سبب اقوال او در "ولایت" از بلخ اخراجش کردند ، متهم شده بود که مقام ولایت را برتر از نبوت میداند ، حال آنکه چنین نبود ، چه حتی در دو اثر "نوادرالاصول" و "معرفهٔالاسرار" به برتری انبیاء بر اولیاء تأکید کرده است. از حیث اعتقاد به اهمیت مقام ولایت و از بعضی جهات دیگر ، ترمذی تاحدی پیشرو ابنعربی است و ابن به آثار و آراء او توجه تمام داشته است. حکمی بعد از آن از بلخ بهنیشابور رفت و این مقارن بود با فعالیت ملامتیه در بلخ ، با آنکه با تنی چند از سران این فرقه مراوده داشت با این رویه مخالف بود. او آثار بسیاری از خود بهجا گذاشته است ، از آن جمله: "نوادرالاصول فی معرفهٔ اخبارالرسول"؛ "ختمالولایه"؛ "رسالۀ بدو شأن ابیعبدالله"؛ "کتابالنهج"؛ "کتابالرد علیالرافضه"؛ "کتابالعقل والهوای".
منبع : مطالب ارسالی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ایران انتخابات ریاست جمهوری 1403 شورای نگهبان دولت ریاست جمهوری امام خمینی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم وزارت کشور رهبر انقلاب انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳
محیط زیست تهران پلیس راهور قتل شهرداری تهران سازمان هواشناسی سیاست ترافیک خانواده بارش باران مشهد سیل
قیمت طلا قیمت دلار خودرو بانک مرکزی قیمت خودرو سهام عدالت حقوق بازنشستگان بازار خودرو برق دلار مالیات بازنشستگان
مجید قناد فضای مجازی عمو قناد تلویزیون سینما پیمان جبلی امام خمینی (ره) سینمای ایران فیلم موسیقی دفاع مقدس شعر
فضا دانش بنیان
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا روسیه جنگ غزه لبنان ترکیه حماس سوریه حزب الله لبنان
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال رضا درویش باشگاه پرسپولیس جواد نکونام لیگ برتر ایران والیبال کیلیان امباپه
ناسا اینترنت سامسونگ اینستاگرام گوگل اپل
کاهش وزن صبحانه استرس