یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
ابوعبدالله محمدبن علیبن حسین حکیم ترمذی
جنسیت: مرد
تولد و وفات: ( ... - ۲۹۶) قمری
محل تولد: ایران - خراسان - ترمذ خراسان
شهرت علمی و فرهنگی: عارف ، صوفی و محدث
در ترمذ خراسان به دنیا آمد و بیشتر عمر خویش را همانجا گذراند. از کودکی شوق عجیبی به یادگیری علم و دانش داشت ، چنانکه اشتغال به درس و مطالعه ، جای بازی ایام کودکی را گرفت. ابوعبدالله علم حدیث را ابتدا از پدر آموخت؛ بهجزء او ، از محضر علیبن حجر ، قتیبهٔبن سعید و سفیانبن وکیع حدیث روایت کرد و یحییبن منصور قاضی حسینبن علی و دیگر مشایخ نیشابور نیز از وی حدیث نقل کردهاند. وی چندی از مشایخ بلخ علم آموخت و بعد از آن با صوفیه خراسان آشنا شد ، به صحبت ابوتراب نخشبی ، احمد خضرویه و یحیی معاذ رازی رسید و چندی در عراق به کسب حدیث پرداخت و از آنجا از طریق بصره به مکه رفت ، در راه بازگشت به ترمذ بهخلوت علاقه پیدا کرد و انزواء اختیار کرد. به سبب اقوال او در "ولایت" از بلخ اخراجش کردند ، متهم شده بود که مقام ولایت را برتر از نبوت میداند ، حال آنکه چنین نبود ، چه حتی در دو اثر "نوادرالاصول" و "معرفهٔالاسرار" به برتری انبیاء بر اولیاء تأکید کرده است. از حیث اعتقاد به اهمیت مقام ولایت و از بعضی جهات دیگر ، ترمذی تاحدی پیشرو ابنعربی است و ابن به آثار و آراء او توجه تمام داشته است. حکمی بعد از آن از بلخ بهنیشابور رفت و این مقارن بود با فعالیت ملامتیه در بلخ ، با آنکه با تنی چند از سران این فرقه مراوده داشت با این رویه مخالف بود. او آثار بسیاری از خود بهجا گذاشته است ، از آن جمله: "نوادرالاصول فی معرفهٔ اخبارالرسول"؛ "ختمالولایه"؛ "رسالۀ بدو شأن ابیعبدالله"؛ "کتابالنهج"؛ "کتابالرد علیالرافضه"؛ "کتابالعقل والهوای".
تولد و وفات: ( ... - ۲۹۶) قمری
محل تولد: ایران - خراسان - ترمذ خراسان
شهرت علمی و فرهنگی: عارف ، صوفی و محدث
در ترمذ خراسان به دنیا آمد و بیشتر عمر خویش را همانجا گذراند. از کودکی شوق عجیبی به یادگیری علم و دانش داشت ، چنانکه اشتغال به درس و مطالعه ، جای بازی ایام کودکی را گرفت. ابوعبدالله علم حدیث را ابتدا از پدر آموخت؛ بهجزء او ، از محضر علیبن حجر ، قتیبهٔبن سعید و سفیانبن وکیع حدیث روایت کرد و یحییبن منصور قاضی حسینبن علی و دیگر مشایخ نیشابور نیز از وی حدیث نقل کردهاند. وی چندی از مشایخ بلخ علم آموخت و بعد از آن با صوفیه خراسان آشنا شد ، به صحبت ابوتراب نخشبی ، احمد خضرویه و یحیی معاذ رازی رسید و چندی در عراق به کسب حدیث پرداخت و از آنجا از طریق بصره به مکه رفت ، در راه بازگشت به ترمذ بهخلوت علاقه پیدا کرد و انزواء اختیار کرد. به سبب اقوال او در "ولایت" از بلخ اخراجش کردند ، متهم شده بود که مقام ولایت را برتر از نبوت میداند ، حال آنکه چنین نبود ، چه حتی در دو اثر "نوادرالاصول" و "معرفهٔالاسرار" به برتری انبیاء بر اولیاء تأکید کرده است. از حیث اعتقاد به اهمیت مقام ولایت و از بعضی جهات دیگر ، ترمذی تاحدی پیشرو ابنعربی است و ابن به آثار و آراء او توجه تمام داشته است. حکمی بعد از آن از بلخ بهنیشابور رفت و این مقارن بود با فعالیت ملامتیه در بلخ ، با آنکه با تنی چند از سران این فرقه مراوده داشت با این رویه مخالف بود. او آثار بسیاری از خود بهجا گذاشته است ، از آن جمله: "نوادرالاصول فی معرفهٔ اخبارالرسول"؛ "ختمالولایه"؛ "رسالۀ بدو شأن ابیعبدالله"؛ "کتابالنهج"؛ "کتابالرد علیالرافضه"؛ "کتابالعقل والهوای".
منبع : مطالب ارسالی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان حجاب دولت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران هواشناسی شورای شهر دستگیری پلیس شهرداری تهران سیل قتل وزارت بهداشت کنکور سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار بانک مرکزی قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ایران خودرو تورم
تئاتر سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلویزیون سریال حشاشین ازدواج سینمای ایران قرآن کریم سینما فیلم موسیقی مهران مدیری
سازمان سنجش کنکور ۱۴۰۳ خورشید
فلسطین رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس ترکیه نوار غزه
فوتبال پرسپولیس فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور استقلال سپاهان رئال مادرید
اپل فناوری همراه اول ایرانسل آیفون تبلیغات سامسونگ ناسا اینترنت بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان
خواب بارداری دندانپزشکی کاهش وزن آلزایمر مالاریا