پنجشنبه, ۲ خرداد, ۱۳۹۸ / 23 May, 2019
مجله ویستا

در نوروز چی بخوریم؟


در نوروز چی بخوریم؟
● برنامه ریزی غذایی در عید نوروز
به‌طور معمول بعضی از روزها و ماه‌های سال، به اقتضای شرایط خاص خود، نوعی تغییر و عادت غذایی خاصی را به دنبال دارد. به عبارتی در این ایام، مردم با فرهنگ و سنت خود عمل می‌كنند، به‌طور مثال در ماه مبارك رمضان به اقتضای این
ماه مبارك، مصرف مواد قندی، زولبیا و بامیه افزایش پیدا می‌كند یا در عید نوروز مصرف شیرینی و آجیل بیشتر می‌شود.فكر می‌كنید چرا باید در عید نوروز بیشتر از روزهای عادی، مواظب كنترل وزن خود باشیم؟
۱) از نظر روانشناسی، وقتی انسان از جایی به جای دیگر تغییر مكان می‌دهد یا سفر می‌كند، این تغییر مكان و تغییر آب و هوا باعث افزایش اشتها می‌شود. حتما تجربه كردید، وقتی به مسافرت می‌روید میل به غذا خوردن در شما چند برابر می‌شود و به اصطلاح اشتهایتان باز می‌شود.
۲) افزایش مواد غذایی متنوع و مواد قندی مانند شیرینی و آجیل در تمامی منازلی كه به مهمانی می‌روید.
۳) كاهش فعالیت‌های بدنی؛ طبیعی است در خانه میزبان مثل منزل شخصی خودتان فعالیت بدنی ندارید و بیشتر به استراحت می‌پردازید، بنابراین سه عامل افزایش میل غذا، وجود سفره‌ای رنگین و غذاهای چاق‌كننده و كاهش فعالیت‌های بدن، باعث افزایش وزن و چاقی غیرمنتظره در عید نوروز خواهد شد.
● مقدار انرژی‌زایی آجیل و تنقلات چقدر است؟
به‌طور معمول تنقلاتی مانند پسته و فندق و ..... در هر ۱۰۰ گرم بین ۵۰۰ تا۶۰۰ كیلوكالری انرژی تولید می‌كند، در مقابل هر ۱۰۰ گرم برنج ۲۰۰ تا ۲۵۰ كیلو كالری انرژی تولید می‌كند كه تقریبا نصف تنقلات می‌باشد، از طرفی هر ۱۰۰ گرم برنج حدود ۸ قاشق می‌شود، پس كسی كه ۱۰۰ گرم تنقلات استفاده كرد معنایش آن است كه حدود ۱۶ قاشق برنج مصرف كرده است (یعنی یك بشقاب پر از برنج.)
● برای نوروز چه‌كار كنیم؟
۱) مصرف شیرینی و آجیل را به حداقل برسانید و به هر مهمانی كه می‌روید به فكر مهمانی بعدی باشید كه خواهید رفت، به هر حال در هر مهمانی به‌خاطر این كه میزبان ناراحت نشود، مقداری شیرینی مصرف كنید.
۲) حداقل، روزانه سی دقیقه پیاده روی كنید.
۳) قبل از غذا، مقدار زیادی سالاد و میوه مصرف كنید تا حداقل، مصرف انرژی غذایی كاهش پیدا كند.
۴) قبل از غذاهای متنوعی كه روی سفره وجود دارند از غذاهایی كه كمتر روغن دارد یا كمتر چاق می‌كند استفاده كنید. به یاد داشته باشید اگر در طول عید نوروز، رژیم غذاییتان مناسب نباشد، حدود سه كیلو افزایش وزن پیدا خواهید كرد.وقتی به شما شیرینی و مواد خوراكی دیگر تعارف می‌شود برای این‌كه میزبان ناراحت نشود آن را قبول كنید و بعد از مدتی، بدون آن‌كه میزبان متوجه شود آن را سرجایش قرار دهید!
منبع : مجله خانواده سبز
همچنین مشاهده کنید

 مرور روزنامه‌ها

 آگهی
تولید کننده انواع پارتیشن اداری دوجداره و تک جداره،میز های مدرن و دکوراسیون …
بهترین آموزشگاه زبان ترکی استانبولی در تهران
رایگان آگهی کن، رایگان بفروش
دستگاه پاکسازی سونیک تاچ بیوتی مدل TB 1788
تقویت کننده انتن موبایل
جذب مدرس انگلیسی،آلمانی،ترکی استانبولی،سوئدی،و …

 گزارش / تحلیل


سایت شفقناروزنامه سازندگیخبرگزاری ایرناخبرگزاری ایلناخبرگزاری اسپوتنیک