چهارشنبه, ۸ اسفند, ۱۴۰۳ / 26 February, 2025
مجله ویستا
شگفت زده شدن

هانس روبرت یاس منتقد پدیدارشناس «افق انتظار» را به مفهوم ساختار انتظارهای یک خواننده فرضی از یک متن طرح می کند. افق انتظار یعنی پیش فرض ها و پیش پنداشت های مخاطب قبل از خوانش متن. تفاوت یاس با پیشینیانش در این است که افق انتظار را در ساحتی زمانمند به کار می برد. اما در نگاه منتقدان به این اثر ظاهراً افق انتظار هیچ گاه بر اثر منطبق نمی شود بلکه به عنوان جهانی انتزاعی به کار می رود که مستقل از اثر مواد اولیه دستگاه معناسازی منتقد را فراهم می کند. این ابتذال نقدی است که پیشرو بودن به خیالاتش هم خطور نمی کند. برخلاف نظر محمدحسین محمدی در این شیوه نقدنویسی هنوز هم افغانستان مثل سه سال پیش آنقدر جذاب و بکر است که منتقد بی اعتنا به اثر و ساختار آن در مواجهه با این رمان بهت زده شود و به از حفظ نویسی روی آورد یا آنکه لهجه افغانی و تاجیکی هنوز امر شگفت انگیز دانسته شود.
۲) از یاد رفتن داستان پیرمرد افغانی است که روز سیزده سپتامبر بی خبر از همه جا از خانه بیرون می زند و پای پیاده تا بلخ می رود تا برای رادیو اش باتری بخرد. (منتقدی باتری خریدن سیدمیرک آغاشاه را به تلاش برای آگاهی تعبیر کرده است.) در طول اثر با این پیرمرد کم حواس همراهیم و نویسنده فضای پیرامون او را به دقت پرداخت می کند که سرزمینی است ویران، جنگ زده و فراموش شده با مردمانی عبوس و سر در کار خویش. درست مثل «عسکرگریز» داستان نیمه بلند آصف سلطان زاده در اینجا هم سفر پیاده یک شخصیت محملی است برای جزئی پردازی از محیط، بازگشت به گذشته و بیان درونیات شخصیت. هیچ کدام از وقایع این سفر برجسته تر از آن یکی نیست. سیدمیرک با کسانی برخورد می کند، چیزی می خورد، چرتی می زند، طالبی را فریب می دهد، بر سر کرایه تاکسی با راننده به توافق نمی رسد و بی خیال در حاشیه جاده خودش را خلاص می کند، آخر سر باتری می خرد و باز می گردد و به موقع هم یادش می افتد که آردشان تمام شده. جهانی که از طریق شرح این سفر برساخته می شود با تصویر ذهنی عمومی مخاطبان از افغانستان شباهتی انکارناشدنی ندارد. این همان سرزمینی است که پیش تر در فیلم های خانواده مخلمباف دیده ایم. انگار تصویری که پیش از این به کلیشه یی در سینما بدل شده با تاخیر به ادبیات می رسد و نقد ادبی درمانده از درک این تکرار و کهنگی تمام توش و توانش را به کار می بندد تا چیزی تازه و یکه در آن بیابد. ترفندهای روایی مشابهی در هر دو قالب به کار بسته می شود. در سینما ریتم کند تصاویر و قالب های ثابت و طولانی برای ثبت عادی ترین امور استفاده می شود و در از یاد رفتن هم نویسنده حتی از خیر توصیف جزئی ترین رفتار شخصیت داستان هم نمی گذرد یا آنکه همپای کم حواسی شخصیت اصلی متن هم بیهوده خود را تکرار می کند. در مورد عینک زدن سیدمیرک گفته می شود؛« فقط وقت خواندن قرآن، آن هم نی همیشه، فقط بعضی وقت ها » اما نویسنده دوباره تذکر می دهد؛ « بسیاری وقت ها قرآن کلان خط چاپ پاکستانش را بدون عینک می خواند/۱۸) یا آنکه در یک صفحه سه بار گفته می شود که دو روز است که هیچ صدایی از رادیو اش بلند نشده و البته اینکه او همیشه رادیو بی بی سی و رادیو امریکا را گوش می دهد. شیوه ارائه کشدار داده های داستانی هر چقدر هم ماهرانه و به ضرورت زیبایی شناسانه باشد اما نمی توان تاثیر گونه سینمایی مستند و داستانی را در این شیوه پرداخت کتمان کرد. گرچه بده بستان دو قالب متفاوت روایی فی نفسه محل انتقاد و خرده گیری نیست و شاید از هوشمندی نویسنده باشد که امکانات یا خصلت های روایی خود را از رسانه دیگری وام بگیرد.
۳) در بسیاری از موضع گیری و نقدهای یک سال اخیر رویکرد منفی منتقدان به ادبیات شهری فارسی مشهود است. رئالیسم نوپای شهری در داستان نویسی فارسی بسیار زود تر از موعد و انتظار به تکرار خود رسید و خیل آثار بی خاصیتی که آپارتمانی، آشپزخانه یی، زنانه و کاروری نامیده می شود منتقدانی را که یک دهه قبل به تولد جریانی تازه در داستان نویسی ایران دل بسته بودند، سرخورده کرد. اما ظاهراً مهمترین تاثیر این دلزدگی در چرخش آشکار منتقدان به سمت آثاری است که داستان پرفراز و فرودی دارند حتی اگر که به سمت پاورقی میل کنند یا داستان هایی که در اقلیم بدوی می گذرند. در نقد این آثار هم به نظر می رسد که افق انتظار نقش تعیین کننده تری دارد تا متن. اینجا است که عامل بیرونی (نقد ادبی) دیگری بر سر و صدای کتاب تاثیر می گذارد بی آنکه بنابر ماهیت خود بتواند ویژگی های اثر را آشکار کند.
امیرحسین خورشیدفر
منبع : روزنامه اعتماد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست