دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
مجله ویستا
نگاهی به مباحث توسعه و جنسیت
توسعه به معنای کنار گذاشتن ساختارهای کهن و جایگزین کردن ساختارهایی متناسب با دنیای مدرن همواره یکی از دغدغههای جوامع به خصوص جوامع در حال توسعهای مانند ایران بوده است. مفهوم توسعه تا مدتها براساس شاخصهای اقتصادی سنجیده میشد اما از دهه ۱۹۷۰ با مطرح شدن مباحث مربوط به توسعه انسانی،انسان به عنوان عامل و هدف توسعه مورد توجه قرار گرفت. یعنی ضرورت توجه به شکوفایی تواناییهای انسانها و استفاده از این تواناییها در امر توسعه، با مطرح شدن ارتقای سرمایه انسانی که با رشد شاخصهای توسعه انسانی همراه است، توجه به زنان به عنوان نیمی از جامعه انسانی در برنامهریزیهای توسعه ضرورت یافت و تلاش برای بهبود شاخصهای توسعه حساس به جنسیت و خصوصا شاخص آموزش آغاز شد.
با توجه به نقش مهم آموزش در توسعه انسانی و همچنین تعداد بیشمار زنان بیسواد، در چهارمین کنفرانس بینالمللی زن اعلام شد که افزایش دسترسی زنان و دختران به آموزش، عدم تبعیض در دسترسی به همه سطوح و رشتههای علم و تکنولوژی و امحای بیسوادی در میان زنان مهمترین عامل در امر توسعه محسوب میشود. بنابراین جامعه بینالمللی موظف است با برنامهریزیهای حساس به جنسیت زمینه دستیابی زنان و دختران به آموزش را فراهم کند.
بهبود وضعیت آموزشی زنان باعث افزایش تولید ناخالص ملی میشود، علاوه بر این آموزش دادن دختران به معنای خانوادههای کوچکتر و سالمتر است.
مطالعات تجربی درباره گروه متنوعی از کشورها نشان میدهد که آموزش مادران موجب بهبود آموزش، تغذیه سلامت کودکان آنها و کاهش مرگ نوزادان میشود. زنان دارای تحصیلات از زنان فاقد تحصیلات دیرتر ازدواج میکنند و خانوادههای کوچکتری را تشکیل میدهند، یک سال تحصیل بیشتر زنان موجب کاهش باروری آنها به میزان ۱۰-۵ درصد میشود. آموزش زنان همچنین موجب توانمندسازی زنان برای بر عهده گرفتن نقشهای اجتماعی میشود و میتواند آنان را برای اشتغال آماده کند.
با این حال همواره بین شاخصهای آموزش دختران و پسران شکاف جنسیتی وجود داشته است، از دلایل این امر آماده کردن دختران برای ازدواج و نه برای اشتغال است. در ایران به دلیل سیاستهای گسترش آموزش و تمایل خانوادهها در سالهای اخیر همواره شاهد رشد حضور دختران در تمامی مقاطع تحصیلی بودهایم، از جمله اینکه سهم دختران دانشآموز مقطع ابتدایی با ۷۸/۱ درصد رشد از ۲/۴۷ درصد در سال ۱۳۷۶ به ۴۸ درصد در سال ۸۵ رسیده است.
سهم دختران دانشآموز مقطع متوسطه نیز با ۶/۲ درصد رشد به ۰۷/۴۹ درصد رسیده است. سهم دانشآموزان دختر مقطع پیشدانشگاهی نیز با رشد ۸/۱۴ درصد به ۶/۶۲ درصد از کل دانشآموزان در این مقطع رسیده است.
سهم دختران از دانشجویان دانشگاهها و موسسههای آموزش عالی نیز در تمامی رشتهها با رشد مواجه بوده و تا سال ۸۵ بیش از ۷۰ درصد پذیرفتهشدگان دانشگاهها را دختران تشکیل دادند، اما در سالهای ۸۶ و ۸۷ با اعمال سهمیهبندی جنسیتی در پذیرش دانشجویان عملا رویکردی ضدتوسعه اتخاذ شد، همچنین تفاوت برنامههای درسی دختران و پسران در مقاطع تحصیلی از نشانههای رویکرد مخالف توسعه در آموزش است که بیم آن میرود در سالهای آینده به طور جدی در کتابهای درسی آموزش و پرورش اعمال گردد.
منبع : روزنامه فرهنگ آشتی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست