چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا

فوتبال، ورزشی با ۲۴۰ میلیون بازیگر


فوتبال، ورزشی با ۲۴۰ میلیون بازیگر
۲۴۰ میلیون نفر در دنیا فوتبال بازی می‌کنند. پایگاه اینترنتی دویچه‌وله (رادیو آلمان) با بیان این مطلب نوشت: اندیشمندان بارها و بارها در نوشته‌های خود از چگونگی ذوق و شوق همگان به فوتبال پرسیده‌اند.
چرا مردم بیش از اندازه به فوتبال توجه دارند و اهمیت می‌دهند؟ چه چیزی در این بازی نهفته است که مردم را به‌سوی خود می‌کشاند؟ و چرا به این رشته از رشته‌ها و مسابقه‌های دیگر بیشتر می‌پردازند و بهاء می‌دهند؟
فوتبال یکی از عوامل فراغت ببال در زندگی پردردسر و خسته‌کننده مردمی است که تمام روز با کارهای پرزحمت و جدی درگیر هستند و فوتبال نماد پیوند و همبستگی انسان‌ها است و هیچ ورزش دیگری این تعداد علاقه‌مند را دربرنمی‌گیرد که در پی هدف مشخصی تا این اندازه با یکدیگر همنوائی و همکاری کنند. انسان اجتماعی در جامعه امروزین تکرو شده و رقابت سالمی مانند فوتبال در او احساس خوشی ایجاد می‌کند و شاید بتوان فوتبال را نماد و حتی الگوی جامعه مدرن به‌شمار آورد. کار گروهی، نظم و ترتیب، تلاش خستگی‌ناپذیر و رعایت مقررات تعیین شده همیشه باید در میان باشد تا بتوان از یک تیم خوب صحبت کرد، با این حال تیم خوب لزوماً به معنای تیم برنده نیست و تصادف و شانس در فوتبال جای کمی را اشغال نکرده و شاید یکی از سویه‌های هیجان‌انگیز این بازی هم همین باشد.
دویچه‌وله افزود: شاید یکی از نکته‌هائی که محبوبیت فوتبال را توجیه می‌کند، خطای قهرمانان باشد.
تنها رستم‌ها و هرکول‌ها نیستند که همیشه در افسانه و اسطوره‌ها در عین قدرت، ضعف‌هائی هم دارند، قهرمانان و بازیکنان محبوب فوتبال نیز، گاه خطا هائی می‌کنند. ”گونتر کهبائر“ تحلیلگر ورزشی در این‌باره می‌گوید: گمان می‌کنم جنبه نمایشی ورزش و مسابقه نسبت به گذشته خیلی برجسته‌تر شده باشد. توجه کنید که ورزشکاران تنها توان و کارائیشان را نشان نمی‌دهند، بلکه هرکدام مثل قهرمان فیلم‌ها شده‌اند. مثلاً ”بکن باوئر“ را در نظر بگیرید، با آن حالت خود می‌تواند برای فروش هر کالائی خوب تبلیغ کند و یا ”میشائیل بالاک“ اینقدر قیافه دلنشینی به خود می‌گیرد که کوچک و بزرگ از او خوششان می‌آید و او با وجود خطاهائی که در بازی فوتبالش دیده می‌شود، راحت برای شکلات تبلیغ می‌کند.
وی افزود: امروزه قضیه ورزش و ورزشکاران بصری‌تر شده و همگان ورزشکاران را نه تنها هنگام بازی، بلکه در چارچوب‌ها و برنامه‌های غیرورزشی و در شخصیت‌ها، خصلت‌های مشخص و برجسته‌ای می‌بینند.
این تحلیلگر ورزشی در پاسخ به این سؤال که آیا تصویرها، ورزشکاران را می‌سازند. گفت: چنین نیست، ولی تصویری که ما و حتی گاه خود ورزشکار از خودش دارد، همانی است که دیگران از او ساخته‌اند و شاید تنها ورزشکار معروفی که زندگی واقعی‌اش را خود به‌دست گرفت و از تصویر دیگران ساخته خارج شد، ”محمدعلی کلی“ بوده باشد که با نرفتن به جنگ ویتنام، به داوری‌ها و پیشداوری‌های هواداران آمریکائی‌اش پشت کرد.
نمونه فوتبالیست‌ چنین ورزشکارانی ”مارادونا“ است. دوران بلوغ وی در میان بچه‌های کوچه و بازار گذشته و از او به نوعی یک شورشگر و هوادار آدم‌های تحقیرشده بار آورده است. او به‌گونه‌ای در بزرگسالی و دوران قهرمانی هم مانند رئیس لوطی‌ها عمل کرده و گاه به کارهای خلاف قانون دست زده است.
وی افزود: ”مارادونا در جامعه منظم شهروندی ما، گاه تصویر وارونه‌ای از یک قهرمان را نشان می‌دهد که بی‌وقفه شکار دوربین‌های خبرنگاران هستند و همیشه باید مواظب رفتارشان باشند، یعنی دست از پا خطا نکنند“. دویچه وله در ادامه نوشت: هر چند سخنان پروفسور گهبائر علت‌های اصلی محبوبیت فوتبال را روشن نمی‌کند، اما جایگاه ورزشکاران در زمان ما را مشخص می‌سازد و غیرمستقیم سمت و سوی علاقه تماشاگر را نشان می‌دهد. در پایان باید به این نکته هم اشاره کنیم که فوتبال برای بسیاری از مردم به تثبیت وجهه ملی خلق‌ها تبدیل شده و کافی است پس از پیروزی تیم فوتبال غنا بر تیم جمهوری چک، تصاویر جشن‌های سراسری این ملت را از تلویزیون دیده باشید.
گوئی جنگ غیرخونینی میان این دو کشور درگرفته و یک کشور ضعیف آفریقائی بر یک ملت اروپائی پیروز شده است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی