دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
مجله ویستا
مروری بر چالشهای آیین بودایی

در تشریح نكته اخیر باید گفت كه اساساً انسان چون هم با اندیشیدن و ژرفنگری، و هم به آزمون و آزمایش، دریافته كه دانش عقلانی و تجربی نارساست، هرگز نمیتواند دستیافتههای خردپسند را مطلق و پایدار دانسته به آنها ایمان آورد. به عبارت دیگر، انسان نیاز به تكیهگاههای مطلق و پایدار دارد. مقدس برای انسان همان تكیهگاههای پابرجاست كه میتوان ایمان را بر آن استوار ساخت.
در یك گروه از ادیان بزرگ نَبی و پیامبر نقش میانجی و بیانكننده گفتار مقدس و بنیانگذار آیین را داشته است، ولی در هند از دوران كهن نشانی از نبی و پایهگذار دین نیست، بلكه به باور آنها حقایق جاودانی در فضای ناپیدای روحانی پراكندهاند و انسانهای بینشمند و پیشبین، گیرنده و دریافتكننده و بیننده این حقایقند، كه همان وداها، دانشهای مقدسند.
ازهمینرو بودا هم كه به یك خدای انسانگونه سرنوشتساز باور نداشت، و تقدس وداها را نیز نمیپذیرفت، هرگز نه مدعی پیمبری شد، نه سخن خود را گفتار خدا و مقدس دانست. او چون انسانهای دیگر بود، (۱) ولی با بینشی بسیار ژرف كه انگیزه تنویر یا آگاهی و بیداری او شد. او راه درنگ رنج و آشفتگی، و دستیابی به آرامش و خوشبختی و رضای درونی را دریافت و به دیگران آموزش داد. او نه درباره اسرار گیتی و حقایق پنهان، چگونگی پیدایش و نابودی جهان... سخن گفت و نه دستورهای پزشكی و خانهداری و قوانین اقتصاد و دانشهای طبیعی و روش شهرداری و دولتداری... را بیان كرد، تا نیاز به فرمان مقدس برای جاودان ساختن آنها داشته باشد. بودا نه خود را مطلق دانست، نه درباره مطلق سخن گفت، نه سخنگوی مطلق بود؛ پس نیازی به ایمان و كورباوری نداشت. او پیوسته از بُدهی (۲) یا آگاهی و بیداری و خرد سخن میگفت و دین او نیز بودی درمه (۳) بود، آموزشی كه با بینش و خرد دریافت شده و به بیداری و آگاهی میانجامد؛ آگاهی به راه اصیل هشتگانه. ولی همانگونه كه بیان شد، انسان نیاز به تكیهگاه مقدس و مطلق دارد، و در آیینی كه بر خرد و بینش استوار است، این تكیهگاه را نمییابد.
دینی كه گفتار خدا نباشد، یا مقدسین آن را به نام آیین جاودان و مقدسی كه با رمز و راز ورای دنیا پیوند دارد، اعلام نكنند مردم را به سوی خود نخواهد كشاند، كه آنها پیرو راه دلپسندند، نه آموزش خردپسند. در دنیایی كه پیوسته همه چیز با شتاب در حال دگرگونی است و هیچ وجودی پایدار نیست، دستور پایدار و جاودان را تنها میتوان از وجود مقدس و مطلق پذیرفت. پس بوداییان نیز از یكسو به گرایش توده مردم به ستایش و پرستش، و از سوی دیگر برای افزودن بر پشتوانه گفتار بودا، او را نه تنها برتر از انسان، كه استاد خدایان ساختند، و رفته رفته وجود مطلق همهدان را پذیرفتند تا كلام او هم جاودان و مقدس گردد. از زبان همان بودایی كه در آخرین دم زندگی به شاگردان خود سفارش میكرد كه بر خرد خویش تكیه كنند نه بر گفتار بودا، سخن او را حقیقت مطلق خواندند.
پینوشتها
۱. همهدانی بودا برخلاف آنچه در بودیسم كنونی پذیرفته میشود در زمان خود او اصلاً مطرح نبود، نخستین پیروان بودا در فرمانبری از دستورهای استاد یكپارچگی و یگانگی نداشتند و ازهمینرو شاكیامونی حتی در دوران زندگی خویش با ناهمسوییها و ناسازیهای فراوانی رو به رو شده است. ناسازگار با آنچه امروز تبلیغ میكنند، بودا را در زمان حیاتش انسان لغزشناپذیر و همهدان و وجودی مطلق نمیشناختند و ازهمینرو به خودپروای جداراهی و خردهگیری میدادند. ما نشانههایی از این برخوردها را، حتی در گزارشهایی كه میكوشند بودا را واجبالاطاعه بشناسانند، به روشنی مشاهده میكنیم. در این گزارشها سخن از شاگردانی است كه دستورهای او را نادیده میگیرند و یا در برابر او به ایستادگی میپردازند. برای نمونه در گزارشی از رساله مهاوگا (mahجvagga) ی (انضباط) كه رویههای بسیاری را دربر گرفته است، سخن از كشمكشی است كه در خانگاهی به نام گوسیتا (Ghosita) در كوسامبی (Kosambi) روی داده است. در این خانگاه دو استاد، هر یك با ۵۰۰ شاگرد، به سر میبرند، كه یكی خبره در پرسشهای سازمانی و سامانی (vinayadhara) بود و دیگری استاد كاردان اصول عقیدتی (dhammakathika) . این دو با یكدیگر به نزاع برمیخیزند... . پس برخوردها تا جایی بالا میگیرد كه بودا ناگزیر به میانجیگری میشود و آنها را پند میدهد با هم آشتی كنند. ولی این اندرزها نیز به جایی نمیرسد. بودا از كوشش باز نمیایستد و از این گروه به آن گروه و از این دسته به آن دسته روی میآورد اندرز میدهد... ولی باز هم برای چند چكه آب كه در آفتابه به جای مانده ستیز و پرخاشگری پیگیری میشود. سرانجام كار به جایی میرسد كه بودا برآشفته شده پشت به همه شاگردان كرده و خانگاه را ترك و از همه پیروان كنارهگیری میكند. ردای زعفرانی بر تن میپوشد و در كنار یك فیل و یك میمون به جنگل پناه میبرد، و چند فصل را در جنگل به مراقبه میپردازد. نگ: آشتیانی، عرفان بودایی ، تهران، انتشار، ۱۳۷۷، ص ۹۰.
۲. bodhi
۳. bodhidharma
۱. همهدانی بودا برخلاف آنچه در بودیسم كنونی پذیرفته میشود در زمان خود او اصلاً مطرح نبود، نخستین پیروان بودا در فرمانبری از دستورهای استاد یكپارچگی و یگانگی نداشتند و ازهمینرو شاكیامونی حتی در دوران زندگی خویش با ناهمسوییها و ناسازیهای فراوانی رو به رو شده است. ناسازگار با آنچه امروز تبلیغ میكنند، بودا را در زمان حیاتش انسان لغزشناپذیر و همهدان و وجودی مطلق نمیشناختند و ازهمینرو به خودپروای جداراهی و خردهگیری میدادند. ما نشانههایی از این برخوردها را، حتی در گزارشهایی كه میكوشند بودا را واجبالاطاعه بشناسانند، به روشنی مشاهده میكنیم. در این گزارشها سخن از شاگردانی است كه دستورهای او را نادیده میگیرند و یا در برابر او به ایستادگی میپردازند. برای نمونه در گزارشی از رساله مهاوگا (mahجvagga) ی (انضباط) كه رویههای بسیاری را دربر گرفته است، سخن از كشمكشی است كه در خانگاهی به نام گوسیتا (Ghosita) در كوسامبی (Kosambi) روی داده است. در این خانگاه دو استاد، هر یك با ۵۰۰ شاگرد، به سر میبرند، كه یكی خبره در پرسشهای سازمانی و سامانی (vinayadhara) بود و دیگری استاد كاردان اصول عقیدتی (dhammakathika) . این دو با یكدیگر به نزاع برمیخیزند... . پس برخوردها تا جایی بالا میگیرد كه بودا ناگزیر به میانجیگری میشود و آنها را پند میدهد با هم آشتی كنند. ولی این اندرزها نیز به جایی نمیرسد. بودا از كوشش باز نمیایستد و از این گروه به آن گروه و از این دسته به آن دسته روی میآورد اندرز میدهد... ولی باز هم برای چند چكه آب كه در آفتابه به جای مانده ستیز و پرخاشگری پیگیری میشود. سرانجام كار به جایی میرسد كه بودا برآشفته شده پشت به همه شاگردان كرده و خانگاه را ترك و از همه پیروان كنارهگیری میكند. ردای زعفرانی بر تن میپوشد و در كنار یك فیل و یك میمون به جنگل پناه میبرد، و چند فصل را در جنگل به مراقبه میپردازد. نگ: آشتیانی، عرفان بودایی ، تهران، انتشار، ۱۳۷۷، ص ۹۰.
۲. bodhi
۳. bodhidharma
منبع : کانون ایرانی پژوهشگران فلسفه و حکمت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست