یکشنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۳ / 12 January, 2025
مجله ویستا
نقش مراکز تنظیم مقررات در تصمیمگیریهای مالی اپراتورها
قانونگذاری مخابراتی در کشورها معمولا هزینه زیادی در بر دارد. قانونگذار مخابراتی میتواند با تصمیمات خود وضعیت مخابراتی یک منطقه را تغییر دهد و میزان درآمدهای خود را بالا ببرد. باید توجه داشت که جدا از بزرگی یا کوچکی یک مرکز تنظیم مقررات، این مرکز به تنهایی میتواند تاثیرات فراوانی را بر بازار مخابراتی یک منطقه برجای بگذارد و وضعیت اقتصادی کشورها را تغییر دهد.
نقش تاثیرگذار مراکز تنظیم مقررات باعث میشود تا با دقت بیشتر در برنامههای اقتصادی تصمیمگیری کند. مراکز قانونگذاری مخابراتی علاوه بر آنکه میتوانند درآمدهای شرکتهای بهرهبردار و زیرمجموعههای خود را تغییر دهند، در کاهش و افزایش درآمدهای کلان جامعه نیز تاثیرگذار هستند و از این رو به عنوان یکی از ارکان اصلی دولتی در سیستمهای اقتصادی به حساب میآیند.
اگر مرکز تنظیم مقررات قصد تصمیمگیری اقتصادی در یک مورد بهخصوص را دارد، باید موارد زیر را در نظر بگیرد:
▪ نرخ برگشت وامها و تسهیلات اعطا شده
▪ سیاستگذاریهای صحیح برای ایجاد انگیزه در مراکز ذی نفوذ
▪ بازاریابیهای بینالمللی برای تعیین قیمتها
● اقتصاد و تعیین دقیق هزینهها
شرکتهای مخابراتی و مراکز عرضهکننده این قبیل خدمات معمولا سوالات فراوانی را در مورد هزینههای موجود از مراکز تنظیم مقررات میپرسند. موارد زیر میتواند یک چشمانداز کلی برای تعیین قیمتها به وجود آورد و به این مراکز کمک کند تا سیاستگذاریهای بهتری را در این زمینه داشته باشد:
▪ هزینههای که پیشتر در نظر گرفته میشده است
▪ هزینهها پس از درنظر گرفتن تخفیفات
▪ هزینههایی که در آینده به وجود خواهد آمد
▪ هزینههای ثابت
▪ هزینههای متغیر
▪ هزینههای آشکار
▪ هزینههای مربوط به پروژههای کوتاهمدت و طولانیمدت
هر کدام از این مفاهیم که میتواند تاثیرات فراوانی را برجای بگذارند، در تصمیمات مقرراتگذار تاثیرگذار خواهند بود. مراکز قانونگذاری مخابراتی در سراسر دنیا با استفاده از این موارد سعی میکنند هزینههای جانبی برای اجرای یک طرح را در نظر بگیرند و از این طریق سیاستگذاریهای بهتری در مورد مراکز مخابراتی و ارتباطی داشته باشند.
● قوانین اقتصادی
بیشتر شرکتهایی که در زمینه فناوری ارتباطات و اطلاعات کار میکنند، خدمات چندرسانهای گستردهای را در اختیار مشترکان خود قرار میدهند که معمولا با استانداردهای تعریف شده هماهنگی چندانی ندارد. در این شرایط، قیمت خدمات ارایه شده را مراکز فعال در حوزه ICT تعیین میکنند و به همین خاطر کاربر میتواند یک سرویس به خصوص را با قیمتهای متفاوت از جانب شرکتهای مختلف دریافت کند.
مراکز قانونگذاری مخابراتی میتوانند با تعیین قیمتهای ثابت برای سرویسهای مشابهی که از سوی مراکز ارتباطی و اطلاعاتی ارایه میشود، امکان بروز هرگونه تخلف را در این زمینه از بین ببرند. در یک بازار رقابتی، مرکز تنظیم مقررات میتواند با تعیین یک قانون واحد امکان عرضه سرویسهای مختلف با قیمتهای ارزانتر را برای شرکتها فراهم آورد و به آنها امکان دهد با ارایه خدمات بهتر، تعداد مشترکان خود را افزایش دهند.
در یک بازار رقابتی ممکن است عوامل مختلفی روی قیمتهای تعیین شده برای یک سرویس مخابراتی یا ارتباطی تاثیر بگذارند. این مسئله نقش مرکز تنظیم مقررات را پررنگتر خواهد کرد تا با تعیین قوانین ثابت و جامع، از افزایش قیمت خدمات به خاطر مسایل حاشیهای جلوگیری کند.
● ساختار قانونگذاری
باید توجه داشت که ساختارهای قانونگذاری در مراکز تنظیم مقررات مهمترین عامل در تایین درآمدها و هزینههای اپراتورهای مخابراتی محسوب میشود. قیمتهایی که رگولاتوری برای سرویسهای مختلف مراکز مخابراتی در نظر میگیرد، دو حالت دارد: نخست آنکه برای هر یک از سرویسها قیمت واحد در نظر گرفته میشود تا با پرداخت هزینههای مشخص، کاربران بتوانند از آن سرویس استفاده کنند.
روش دوم تعیین یک قیمت واحد برای چند سرویس است که کاربر میتواند با پرداخت این هزینه، امکان استفاده از چند سرویس را برای خود فراهم کند. هر گونه افزایش قیمت در سرویسهای مخابراتی باید با هماهنگی مرکز تنظیم مقررات انجام شود. مراکز تنظیم مقررات رادیویی و مخابراتی معمولا با توجه به وضعیت بازار در آینده و وضعیت کنونی بهرهبرداران، برای افزایش یا کاهش هزینه سرویسها تصمیمگیری میکنند.
این تصمیمگیریها که در ایجاد رقابت سالم بین بهرهبرداران تاثیر فراوان میگذارد، میتواند امکان دسترسی کاربران به سرویسهای بیشتر را فراهم کند. مرکز تنظیم مقررات برای تعیین قیمتها باید موارد زیر را مورد توجه قرار دهد:
▪ استفاده از فناوریهای مختلف برای ارتقای کمی و کیفی سرویسها
▪ توجه به هزینه منابع داخلی که مورد استفاده قرار میگیرند
▪ نزول یا صعود وضعیت اقتصادی کشور در آینده که میتواند روی مراکز مخابراتی تاثیرگذار باشد
● ایجاد تعادل در تعرفههای مخابراتی
طی چند سال گذشته شرکتهای بهرهبردار و مراکز تنظیم مقررات سعی کردهاند هزینه استفاده از سرویسهای مخابراتی را به حداقل ممکن برسانند. در این شرایط، استفاده از برخی سرویسها نظیر مکالمات تلفنی با فواصل دور و .... نیز با پرداخت هزینههای کم برای کاربران ممکن بوده است. مراکز تنظیم مقررات باید توجه داشته باشند که کاهش هزینه استفاده از سرویسهای مخابراتی همیشه مفید نخواهد بود و در برخی مواقع میتواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.
این مراکز باید با توجه به وضعیت اقتصادی کشورها در مورد کاهش یا افزایش هزینه سرویسها تصمیمگیری کنند و از این طریق تعادل را برقرار سازند. آنچه که امروز در مراکز تنظیم مقررات مخابراتی و رادیویی مورد توجه قرار میگیرد، ایجاد تعادل مجدد در قوانین و ساختارهایی است که از پیش تعیین شده. باید توجه داشت که قوانین نیازمند بازبینی هستند و تنها با بررسیهای جدید میتوانند کارایی خود را حفظ کنند.
ایجاد تعادل در تعرفههای مخابراتی میتواند از روشهای زیر برای جامعه مفید باشد:
▪ ایجاد بستر مناسب برای استفاده از سرویسهای مختلف مخابراتی
▪ شناسایی و پاسخگویی به نیاز مخاطبان
▪ ارتقای کیفی سیگنالهای مخابراتی و بهبود وضعیت خطوط تلفن برای افرادی که در مناطق دور دست به سر میبرند
▪ ایجاد رقابت سالم برای اپراتورها و مراکز مخابراتی فعال در بازار
● بررسیهای جهانی برای تعیین قیمت
مراکز تنظیم مقررات میتوانند با بررسی وضعیت مخابراتی دیگر کشورها، تصمیمات بهتری را در مورد قیمت سرویسها اتخاذ کنند. امروزه بیشتر شرکتهای مخابراتی برای خود مدلهای مالی تعریف میکنند تا از این طریق بهتر بتوانند در بازارهای رقابتی حضور یابند. این مدلهای اقتصادی و مالی که به صورت حسابشده دنبال میشود و وضعیت شرکت را در کوتاهمدت و بلندمدت مشخص میکند، میتواند به عنوان الگوی مناسب در دیگر کشورها به کار برود.
بومیسازی الگوهای مالی که در شرکتهای مخابراتی جهان به کار گرفته میشود از جمله اقداماتی است که مراکز تنظیم مقررات میتوانند آنها را انجام دهند. مراکز تنظیم مقررات سنگاپور، آمریکا و بریتانیا از جمله مراکز تنظیم مقررات رادیویی و مخابراتی محسوب میشوند که با استفاده از الگوهای مالی شرکتهای مخابراتی مختلف موفق شدهاند سطح درآمد خود را افزایش دهند.
● ارایه سرویسهای جدید
مراکز تنظیم مقررات میتوانند با وضع قوانین برای راهاندازی سرویسهای جدید، امکان کسب درآمد بیشتر را برای خود و بهرهبرداران فراهم کنند. از جمله سرویسهایی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است میتوان به خدمات پخش برنامههای تلویزیونی روی تلفنهمراه اشاره کرد. تلویزیون موبایلی در صنعت بیسیم در اروپا جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده است.
در این زمینه شرکتهای بهرهبردار، تولیدکنندگان گوشی و تولیدکنندگان برنامههای محتوایی به منظور انتشار شبکههای تلویزیونی، بازیهای ویدیویی و سرگرمیهای دیگر و بهدست آوردن سود بیشتر با هم دست همکاری دادهاند. البته در حال حاضر پخش برنامههای تلویزیونی روی تلفنهمراه در بیشتر کشورهای اروپایی و آسیایی وجود دارد و به زودی این سرویس در آمریکا نیز راهاندازی میشود. ولی با این حال این سرویس آنطور که انتظار میرفت توسط مردم استقبال نشده است.
منبع : اخبار فناوری اطلاعات ایتنا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست