چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
نگرشی نوین به مساله اتحاد عاقل و معقول
نویسنده : دیبا - حسین
محل نشر : قم
تاریخ نشر : ۱۳۸۳/۰۳/۱۳
رده دیویی : ۱۸۱.۰۷
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۲۵۶
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : B۷۴۱/د۹ن۸
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۱۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۵۸۸۳-۳۷-۷
'در مباحث این نوشتار, ابتدا به تاریخچه بحث در میان فیلسوفان یونانی و افلاطونی و نیز فیلسوفان اسلامی اشاره شده است. دامنه مباحث اتحاد عاقل و معقول, نخست در آثار فیلسوفان بزرگ یونان, نظیر افلاطون و ارسطو و نیز شارحان آثار ایشان بررسی, سپس به بررسی نظریات فیلسوفان نو افلاطونی نظیر فلوطین و فرفوریوس پرداخته شده است. از مجموعه این مباحث میتوان چنین نتیجه گرفت که مساله اتحاد عاقل و معقول, در فلسفه یونان و نو افلاطونی به صورت روشن مورد بحث بوده و در میان این گروه از فیلسوفان, طرفدارانی جدی داشته است. به دنبال بررسی این مساله در میان فیلسوفان غیر مسلمان, به طرح تاریخچه بحث در میان فیلسوفان اسلامی پرداخته شده است. ابتدا سخنان متقدمان نظیر کندی, فارابی و ابن سینا مطرح شده و در پایان, به بررسی بحث در حکمت متعالیه پرداخته شده است. از مباحث این قسمت نیز میتوان دریافت که مهمترین طرفدار مساله اتحاد عاقل و معقول در فلسفه اسلامی صدر المتالهین و جدیترین مخالف آن ابن سینا بوده است و دیگر فیلسوفان اسلامی در یکی از این دو جبهه قرار گرفتهاند, البته در مجموع میتوان گفت که نظر بیشتر فیلسوفان اسلامی پس از حکمت متعالیه, بر موافقت با این مساله قرار گرفته, چنان که نظر غالب پیش از حکمت متعالیه, مخالفت با این مساله بوده است. پس از بیان تاریخچه و تبیین مفهوم واژههای کلیدی مساله اتحاد عاقل و معقول, به تحریر محل بحث پرداخته شده است. از مجموعه مباحث این قسمت نیز چنین نتیجه شده که ادعای طرفداران مساله اتحاد عالم و معلوم, به اتحاد وجودی بین عالم و مدرکات خویش برمیگردد و فیلسوفان, این مساله را بیشتر در علوم حصولی مطرح کرده و طرف اتحاد را صورتهای ذهنی دانستهاند در این میان بین تصورات, تصدیقات و یا مراتب مختلف ادراک اعم از حسی, خیالی و عقلی فرقی نگذاشتهاند. همچنین در این نوشتار, ادله فیلسوفان مسلمان و غیر مسلمان در باب اثبات نظریه اتحاد عاقل و معقول مطرح گردیده و تقریرات مختلف از هر دلیل به همراه اشکالات ناقدان این ادله مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه مباحث نیز به ادله مخالفان نظریه اتحاد عاقل و معقول و پاسخهای طرفداران آنها اشاره شده و در نهایت, ثمرات مساله اتحاد عاقل و معقول مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست