دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

تاریخچه خودرو


تاریخچه خودرو
قبل از اینكه به تاریخچه بپردازیم بهتر است با كلماتی انگلیسی كه امروزه به عنوان خودرو مطرح می‌گر‌دد آشنا شویم.
▪Automotive: هر چیزی كه به خودرو مربوط باشد. معمولا به صورت تنها به كار برده نمی‌شود بلكه به صورت مضاف‌الیه در جملات و اصطلاحات استفاده می‌شود.كلمه Automotive در زبان انگلیسی/ آمریكایی كاربرد بیشتری از انگلیسی/ بریتانیایی دارد.
▪Vehicle: وسیله نقلیه‌ای كه دارای چرخ یا اسكی است و روی زمین یا برف حركت كرده مسافر و یا بار جابجا می‌كند مانند دوچرخه ، موتورسیكلت، اتومبیل سواری، كامیون، سورتمه، اسنومبیل.كلمه Vehicle در فرهنگ لغت هریتیج به معنی هر نوع وسیله نقلیه كه بار یا مسافر حمل می‌كند آمده است كه در این صورت شامل قطار ، هواپیما و كشتی نیز می‌گردد، اما تعریف بالا از یك فرهنگ لغت تخصصی مكانیك گرفته شده است.
▪Car: وسیله نقلیه چرخدار مانند اتومبیل، بخشی از یك تراموا یا قطار می‌باشد. این كلمه مخفف (Carriage) به معنی وسیله‌ای برای حمل بار یا مسافر می‌باشد ( ریشه از زبان سلتیك:Carrus به معنی واگن)
▪Automobile: وسیله‌ای چهارچرخ كه دارای صندلی برای حمل مسافر است (كمتر از ۱۰ نفر) و شامل خودروهای پلیس یا ماشین‌های مسابقه‌ای نیز می‌گردد. اما آمبولانس‌ها و كامیون‌ها جزو آن نمی‌باشند. امروزه در كشور های انگلیسی/ بریتانیایی زبان از عبارت motor car به جای Automobile استفاده می‌شود.
●نحوه نام گذاری
یك طراح / نقاش ایتالیایی به نام فرانسیسكو د جورجیو مارتینی در قرن ۱۵(۱۴۳۹-۱۵۰۱) نقشه یك گاری را طرح كرد كه توسط چرخاندن یك چرخدنده به وسیله یك نفر و انتقال نیرو از چرخدنده به چرخها ( ۴ چرخ) قادر بود به حركت درآید. مارتینی این طرح را اتومبیل (Automobile) نامید. او این كلمه را از تركیب یك كلمه یونانی Auto به معنی خود یا خودكار و یك كلمه لاتین Mobile به معنی حركت كردن به دست آورده بود كه یعنی دستگاه خود محرك. البته این طرح عملی نشده و نام اتومبیل برای مدتی به فراموشی سپرده شد .
مطمئنا هیچكس به تنهایی طراح و مخترع اتومبیلهای امروزی نیست، بلكه طرح آن به مرور توسط محققان، مخترعان، طراحان و مهندسان مختلفی تكمیل و به صورت امروزی درآمده است.
شاید بتوان اولین ایده مكتوب در مورد خودرو و اتومبیل را در ایلیاد اثر هومر یافت. در قسمتی از رمان، هفاستوس (خدای آتش و فلزكاری) برای رساندن پارچه‌هایی كه با جواهرات زیبا تزیین شده بودند، به الهه‌ها ، یك سه چرخه محرك ساخت كه او را از یك مكان به مكان دیگری می‌برد. هومر می‌گوید: این وسیله خودكار بود و با فرمان خدایان حركت می‌كرد. (ایلیاد ۷۵۰ قبل از میلاد). البته این مطالب در افسانه هومر به حساب تخیلات بیش از حد نویسنده گذاشته شد .بطوری كه وقتی راجربوكان فیلسوف/دانشمند انگلیسی ۲۰ قرن بعد در قرن ۱۳ میلادی گفت كه می‌توان ماشین‌هایی ساخت كه بدون نیروی حیوانات هم به حركت درآید، چندان جدی گرفته نشد.
در قرن ۱۵ دو ایتالیایی مارتینی و داوینچی بدون اطلاع از یكدیگر روی طرحهای یك وسیله نقلیه خود محرك كار می‌كردند.
در اواسط قرن ۱۸ یك فرانسوی به نام ژاكوب د واكنسون خودرویی ساخت كه موتورش مانند مكانیزم ساعت بود، چیزی كه واكنسون به آن توجهی نداشت، این بود كه وزن مكانیزم ساعتی كه بتواند یك خودرو و مسافرانش را حركت دهد بسیار سنگین خواهد شد و در نتیجه این طرح نیزبه شكست منجر شد.
در سال ۱۶۸۰ ایزاك نیوتن طرح یك وسیله نقلیه را ارائه كرد كه با نیروی رانش بخار ازعقب آن به حركت درمی‌آمد (شاید بتوان گفت اولین راكت چهارچرخ زمینی ). اما هنوز تحولات مهمی در راه بودند . در سال ۱۶۹۸ اولین موتور بخار توسط توماس ساوی انگلیسی ساخته شد كه طرحی ناقص و نا ایمن بود این طرح توسط یك انگلیسی دیگر به نام توماس نیوكومن در سال ۱۷۱۱كاملتر شده و از خطرات آن كاسته شد و سرانجام در سال ۱۷۶۹ جیمز وات صنعتگر اسكاتلندی اولین موتور بخار را برای استفاده در معادن و كارخانجات به ثبت رساند.
اولین وسیله‌ای كه می توان آن را اتومبیل نامید، در سال ۱۷۶۹ (تقریبا همزمان با تكمیل موتور بخار توسط جیمز وات) به دست نیكلاس ژزف كوگنات كه یك مهندس ارتش فرانسه بود ساخته شد .این اتومبیل بخار، سه چرخه‌ای بسیار سنگین و كند بود و می‌توانست تا ۴ نفر را جابجا كند. سرعت آن كمی بیشتر از ۲ مایل در ساعت ( تقریبا ۲/۳ كیلومتر در ساعت ) بود و باید هر ۲۰ دقیقه یك بار جهت پر كردن مخزن آبش متوقف می‌شد. این ماشین توسط ارتش برای حمل توپهای سنگین استفاده می‌شد. (اینك نمونه اصلی در موزه پاریس قرار دارد ).
اولیور ایوانز آمریكایی در سال ۱۷۹۲ اتومبیلی ساخت كه در حدود ۳۰ فوت ( تقریبا ۹ متر ) طول و ۵۰ تن وزن داشت . یكی از خصوصیات جالب این خودرو آن بود كه می‌توانست هم در آب و هم در خشكی حركت كند. ایوانز نام این وسیله را " oruktor amphibolos " نامید . البته این خودرو تا سال ۱۸۰۴ مورد استفاده قرار نگرفت.
در سال ۱۸۰۱ یك مهندسی از كرونوال انگلیس به نام ریچارد ترویتیك اتومبیل بخاری ساخت كه قادر به حمل چندین مسافر بود و آنرا در شب كریسمس آزمایش كرد . دو سال بعد به همراه اندرو ایوان اتومبیلی به نام " London Carriage" ساختند این اتومبیل كالسكه ای سه چرخه بود و می‌توانست با سرعت ۱۶ كیلومتر در ساعت حركت كند.
در موتورهای بخار باید صبر می‌كردند تا فشار درون دیگ بالا برود به علاوه این موتورها به شدت پرصدا بودند. در این زمان ایده یك موتور الكتریكی كه به سرعت روشن شده و به حركت درمی‌آمد جذاب به نظر می‌رسید. به همین دلیل گروهی از مخترعین این ایده را دنبال كردند.
در حقیقت اولین اتومبیل برقی (EV ) كه قادر به حركت بود در سال ۱۸۳۹ توسط روبرت اندرسون در اسكاتلند ساخته شد .
یكی از مشكلات اتومبیلهای برقی سنگینی و حجیم بودن باتری‌ها در آن دوران بود به علاوه این نوع باتری ها به سرعت تخلیه شده نیاز به شارژ مجدد داشتند. در سال ۱۸۸۰ باتری سربی اسیدی اختراع شد كه به توسعه اتومبیلهای برقی كمك فراوانی كرد . در اواخر سده ۱۸۰۰ تاكسی های برقی در شهر لندن تردد و اتومبیل‌های بخار و اتومبیل های برقی به شدت با یكدیگررقابت می‌كردند.
در اواخر قرن ۱۹ حدود ۲۰ شركت مختلف در آمریكا اتومبیل برقی تولید می‌كردند. اوج محبوبیت این اتومبیل‌ها در سال ۱۹۱۲ بود كه در حدود ۳۵۰۰۰ عدد از آن در آمریكا به فروش رسید. البته اتومبیل‌های بخار هنوز محبوب‌تر بودند. حدودا ۱۰۰ شركت ماشین بخار تولید می‌كردند. معروفترین این شركت ها، شركت برادران استنلی در ایالت ماساچوست بود. در سال ۱۸۹۸ اولین اتومبیل این شركت به بازار عرضه شد.
بعدها شركت برادران استنلی به سرعت توسعه پیدا كرد. این اتومبیل بخار یك نام جالب داشت " Flying Teapot " (قوری پرنده). در سال ۱۹۰۶ اتومبیل بخار برادران استنلی سرعت جالب ۶/۱۹۷ مایل در ساعت ( تقریبا ۲۹۵ كیلومتر در ساعت ) را در ساحل شنی اورموند واقع در ایالت فلوریدا ثبت كرد.
صنعت خودرو چه در بخش بخار و چه بخش سرعت در حال ترقی بود. اما هنوز مهمترین تحول صنعت خودرو از راه نرسیده بود.
●موتور احتراق داخلی
موتور احتراق داخلی به طور ناگهانی در صنعت خودرو ظهور نكرد. تئوری اولین موتور احتراق داخلی توسط فرانسیس ایزاك د ریواز سوئدی در سال ۱۸۰۷ ارائه شد. این موتور با تركیب هیدروژن و اكسیژن كار می‌كرد. البته این ایده در عمل چندان موفقیت آمیز از آب درنیامد.
اولین موتور احتراق داخلی ۲ زمانه ( گاز سوز ) كه شمع جرقه داشت، توسط اتینه لنویر بلژیكی در سال ۱۸۶۰ ساخته شد و سه سال بعد لنویر این موتور را روی یك كالسكه قرار داد و به سرعت ۳ كیلومتر در ساعت دست یافت.
در سال ۱۸۶۴ مبتكری استرالیایی به نام سیگفرید ماركوس موتوری یك سیلندر ساخت كه از یك طرح كاربراتور و یك دلكو جهت تنظیم زمان دقیق جرقه در انتهای كورس تراكم استفاده می‌كرد. سپس این موتور را روی گاری قرار داد و پیستون موتور را توسط یك مجموعه دنده به چرخهای عقب متصل كرد . در هنگام روشن كردن موتور یك نفر قوی هیكل عقب خودرو را بلند می‌كرد سپس موتور را روشن می‌كردند تا چرخها به دوران درآیند آنگاه آرام آرام عقب خودرو به زمین گذاشته می‌شد. در این حین ماركوس دقت می‌كرد تا موتور خاموش نشود . ماركوس حدودا ۱۰ سال بعد (بین سالهای ۱۸۸۴ تا ۱۸۸۸) موتور بهتری ساخت. مدل دوم اتومبیل اكنون در موزه ویینا (Vienna ) استرالیا موجود است .
اما شاید بتوان گفت موتور چهار زمانه‌ای كه توسط نیكلاس اگوستوس اتو آلمانی در سال ( ۱۸۷۸ یا ۱۸۷۷ ) ساخته شد، باعث جلب توجه همگان به موتور احتراق داخلی شد.●مخترعین بزرگ ، شركت قدرتمند
آلمانی‌ها در ساخت موتورهای احتراق داخلی یكه‌تاز بودند. در سالهای ۱۸۸۵ تا ۱۸۸۸ دو آلمانی به طور همزمان و بدون اطلاع از كار یكدیگر روی این طرح كار می‌كردند كه چطور می‌توان یك بدنه را حركت داد و آنرا كنترل كرد. نام این دو كارل فردریك بنز و گوتلیش ویلهلم دایملربود.
موتور این اتومبیل (سه چرخه) حدودا یك اسب بخار قدرت داشت. گرچه این مدل اولیه طرح چندان كاملی به نظر نمی‌رسید، اما اولین اتومبیلی بود كه بسیاری از اجزای اتومبیل‌های امروزی را دارا بود. اجزایی مانند سیستم جرقه، سیستم سوپاپ‌ها، مجموعه دیفرانسیل، كاربراتور، سیستم خنك كاری، محفظه كارتل روغن و سیستم ترمز.
كارل بنز حق امتیاز وسیله نقلیه خودرو را كه با سوخت بنزین كار می‌كرد در سال ۱۸۸۶ به نام خود دریافت كرد.
حدودا ۷۵ مایل دورتر از بنز، دایملر روی طرح موتور احتراق بهتری كار می‌كرد. او ابتدا موتور خود را روی یك دوچرخه بزرگ آزمایش كرد و به نتایج رضایت‌بخشی دست یافت. می‌توان گفت این طرح اولین موتورسیكلت امروزی به شمار می‌آمد. در سال ۱۸۸۷ دایملر كه از موفقیت قبلی خود دلگرم شده بود، بر آن شد تا موتور خود را روی یك چهار چرخه امتحان كند. به این ترتیب اولین اتومبیل دایملر ساخته شد ، اتومبیلی كه قادر به حمل ۲ مسافر بود. قدرت موتور دایملر كمی بیشتر از موتور بنز بود و از آن نیز سبكتر بود. علاوه بر این دور موتور دایملر(RPM ۹۰۰ ) بسیار بیشتر از دور موتور بنز (RPM ۳۰۰ ) بود .
بین دایملر وبنز بحث داغی درباره اینكه كدامیك اولین اتومبیل را ساخته اند درگرفت. دایملر معتقد بود كه آزمایش موتور او روی دوچرخه قبل از آزمایش موتور بنز روی سه چرخه اش انجام گرفته بود و او اولین كسی بود كه یك موتور احتراقی را روی ۴ چرخ قرار داده است . بنز قبول كرد كه دایملر اولین موتورسیكلت را ساخته است اما هنوز اصرار داشت كه اتومبیل او زودتر از اتومبیل دایملر تست شده بود.
دایملر و بنز به طور جداگانه در شركتهای خود اتومبیل هایشان را عرضه می‌كردند. در ۶ مارس سال ۱۹۰۰ شرکت دایملر به مهندس ویلیام می باخ منتقل شد. در ۲۲ نوامبر سال بعد اتومبیل ویژه‌ای را برای امیل جلینگ كنسول وقت امپراطوری اطریش- مجارستان ساخت كه او به خاطر دختر ۱۰ ساله‌اش مرسدس، آن اتومبیل را مرسدس نامید. از این به بعد تولیدات شركت دایملر به مرسدس معروف شدند.
اولین مرسدس ۳۵ اسب بخار قدرت داشت و سرعت آن به بالای ۵۵ مایل در ساعت ( تقریبا ۸۸ كیلومتر در ساعت ) می‌رسید. در سال ۱۹۰۳ شركت بنز پاسخی برای مرسدس دایملر داشت . اتومبیلی باموتور ۲ سیلندر كه سرعت آن بالای ۳۷ مایل درساعت بود .
●بنز پارسیفال
این دو شركت همچنان با هم رقابت می‌كردند. در مسابقات اتومبیل‌رانی در اروپا برنده یا اتومبیلی از شركت بنز بود یا اتومبیلی از شركت دایملر.البته لازم به ذكر است تولیدات شركت دایملر تنوع بیشتری نسبت به شركت بنز داشتند.
شركتهای دایملر و بنز تنها تولید كنندگان خودرو در جهان نبودند. شركتهای زیادی در این سالها تاسیس شدند كه می‌توان از آن جمله به شركت‌های: پژو (اولین تولید : ۱۸۸۹ اتومبیل بخار) ، برادران دوریا ( اولین تولید : ۱۸۹۳) ، فورد (اولین تولید : ۱۸۹۶ اتومبیل بخار) ، اپل ( اولین تولید : ۱۸۹۸ ) ، فیات ( اولین تولید : ۱۸۹۹ ) ، پورشه ( اولین تولید : ۱۹۰۰ یا ۱۹۰۲ اتومبیل برقی) ، اولدزمبیل ( اولین تولید : ۱۸۹۷ ) ، رولز رویز( اولین تولید: ۱۹۰۴ ) و رور ( اولین تولید: ۱۹۰۴ ) ،رنو ( اولین تولید: ۱۹۰۴ ) ،بوگاتی ( اولین تولید : ۱۹۱۰) نام برد.
در سالهای جنگ جهانی اول هر دو شركت بنز و دایملر محصولات نظامی تولید می‌كردند.
پس از اتمام جنگ جهانی اول ،آلمان به شدت دوچار ركود اقتصادی شد. كمبود بنزین و مالیات های سنگینی كه برای دارندگان خودرو وضع شده بود، بازار اتومبیل را با افت شدیدی مواجه ساخت. شركتهای خودروسازی به سمت ورشكستگی می‌رفتند. شركت بنز و دایملر نیز در همین وضع گرفتار بودند. در این زمان بود كه ایده ادغام شركتها مطرح شد.
در سال ۱۹۲۶ هنگامی كه بنز ۸۳ ساله بود دو شركت مرسدس و بنز با یكدیگر ادغام شدند و قدرتمند ترین شركت خودرو سازی جهان را پایه ریزی كردند . شركت مرسدس بنز (یا همان دایملر- بنز) .
امروز دیگر شركتی به نام دایملر- بنز یا مرسدس بنز وجود ندارد . درسال ۱۹۹۸ یكی از بزرگترین ادغام ها در صنایع اتومبیل‌سازی رخ داد . ادغام شركت آلمانی مرسدس بنز با شركت آمریكایی كرایسلر بود و در نهایت شركت دایملر – كرایسلر متولد شد.
از این دوره به بعد اتومبیل سازی نقش بسیار مهمی را در صنعت جهان ایفا كرد . همزمان با پیشرفت خودروسازی درآلمان كشور دیگری مانند آمریکا نیز وارد عرصه رقابت شد .
آمریكا كه از عواقب و مشكلات جنگ جهانی اول مصون مانده بود به سرعت در صنایع مختلف ، از جمله اتومبیل سازی پیشرفت می‌كرد و تقریبا در همین دوره بود كه شركت فورد بزرگترین شركت خودروسازی جهان ظهور كرد .
●موتور دیزل
یك مهندس آلمانی بنام رودولف دیزل اعلام كرد اگر هوا تا حد معینی فشرده شود و به محفظه سیلندر فرستاده شود سپس سوخت به اتاق احتراق تزریق شود ،مجموعه ( خود به خود دراثر گرمای ایجاد شده توسط فشار هوا) محترق خواهد شد و نیازی به شمع نخواهد بود. در فوریه ۱۸۹۲ دیزل طرح خود را به اداره ثبت اختراعات ارسال كرد و حدودا یك سال بعد حق امتیاز آن را به عنوان " یك روش جدید در موتورهای احتراق داخلی دریافت كرد سپس با همكاری شركت فردریك كروپ و چند شركت سازنده دیگر شروع به آزمایش و ساخت مدل عملی موتور خود شد. در سال ۱۸۹۳ اولین نمونه از موتور خود را ساخت . (تقریبا همزمان با دریافت حق ثبت ) بازده این موتور ۲۶ درصد بود. ( لازم به ذكر است كه بازده موتورهای بخار كه در آن سالها در اوج محبوبیت بودند فقط ۱۲ درصد بود و موتورهای بنزینی هم كاملا متداول نشده بودند) و سرانجام در سال ۱۸۹۷ اولین موتور دیزلی كه قابل استفاده برای مصارف عمومی بود به جهان عرضه شد .
این موتور برای كارخانجات و صنعت قابل استفاده بود اما با توجه به حجم بزرگش هنوز برای نصب روی خودرو مناسب نبود. نکته جالب این است که سوخت این موتوراز روغن بادام بود. بازده موتور دیزل فوق‌العاده بود به همین دلیل به سرعت در مراكز بزرگ صنعتی و كشتی‌ها و لوكوموتیوها به كار برده شد.
در سال ۱۹۲۰ پمپ انژكتوری جدیدی كه می‌توانست مقدار دقیقی از سوخت را به اتاق احتراق هدایت كند، ساخته شد. این اختراع باعث شد حجم موتور دیزل به مقدار قابل توجهی كاهش یابد و توانایی نصب آن روی اتومبیل‌ها فراهم شود. در سال ۱۹۲۴ اولین اتومبیل باركش (كامیون) با موتور دیزل توسط مان (MAN) در شركت موتور برلین ساخته شد .
اولین اتومبیل سواری با موتور دیزل ۱۲ سال بعد ، در سال ۱۹۳۶ توسط شركت مرسدس بنز تولید شد . نام این مدل ۲۶۰D بود.
بعدها شركتهای زیادی تولید اتومبیل دیزل را آغاز كردند . اما با توجه به توان و قدرت بالای این نوع موتورها كم كم از روی موتورهای سواری كنار گذاشته شد و بیشتر روی خودروهای ترابری سنگین ونیمه سنگین استفاده شد. امروزه شركتهای اندكی را می‌توان نام برد كه اتومبیل سواری با موتور دیزل تولید می‌كنند كه از معروف‌ترین آنها می‌توان به شركت دایملر- كرایسلر (بنز) و شركت فولكس واگن اشاره كرد.
●اولین خط تولید اتومبیل
همانطور كه قبلا ذكر شد، صنعت جوان آمریكا در سالهای ابتدایی قرن بیستم به سرعت در حال رشد و شكوفایی بود .صنایع و شركتها مانند قارچ در این سرزمین جدید ظاهر می شدند و این درحالی بود كه اكثر كشورهای صاحب صنعت در اروپا به شدت درگیر جنگ جهانی اول وبعد از آن بازسازی بودند . جا برای صنعت آمریكا كه در طول این جنگ كمترین صدمه را دید باز شد. شركتهای خودروسازی قدرتمندی پا به عرضه رقابت گذاشتند.
●فورد - جنرال موتورز- كرایسلر
هنری فورد اولین مدل اتومبیل خود را در گاراژ منزلش در سال ۱۸۹۶ ،زمانی ساخت كه به عنوان مهندس در كارخانه توماس ادیسون مشغول به كار بود. او نام این مدل را چهار چرخه (Quadricycle ) گذاشت.
هنری فورد در سال ۱۹۰۳ شركت فورد موتور را تاسیس كرد. (پس از ورشكستگی شركت قبلیش به نام شركت اتومبیل دیترویت). اولین اتومبیل فورد كه مدل A نام گرفت ، موتوری ۲ سیلندر داشت كه قدرت ۸ اسب بخار تولید می‌كرد. سال بعد فورد مدل B را به بازار عرضه كرد. بعد از آن در سال ۱۹۰۶ مدل K . مدل K ۶۰ مایل در ساعت (تقریبا ۹۵ كیلومتر در ساعت) سرعت داشت و دارای یك موتور ۶ سیلندر با ۴۰ اسب بخار قدرت بود. سپس در سال ۱۹۰۹ مدل T را عرضه كرد، چهار سیلندری با ۲۰ اسب بخار قدرت.
مدل T به سرعت محبوبیت پیدا كرد و تولید آن از ۱۰۰۰۰ عدد در سال ۱۹۰۹ به ۷۸۰۰۰ عدد در سال ۱۹۱۲ رسید.همه چیز برای تولید انبوه اتومبیل آماده می‌شد.
در سال ۱۹۱۴ فورد اولین خط تولید اتومبیل در جهان را ایجاد كرد و تولید به ۴۷۲۰۰۰ اتومبیل در سال افزایش یافت. در حقیقت خط تولید كارخانه فورد در هر ۹۳ دقیقه یك اتومبیل مدل T تولید می‌كرد. در سال ۱۹۲۴ نیمی از اتومبیلهای موجود جهان توسط كارخانه فورد تولید شده بود. مدل T در طول ۱۸ سال به ركورد جالب ۱۵۰۰۷۰۰۳ (پانزده میلیون) دستگاه دست یافت. در سال ۱۹۲۷ آخرین اتومبیل از مدل T تولید شد.
در طول این ۱۸ سال به علت حاكمیت مطلق فورد در بازار اتومبیل شركتهای كوچك زیادی مجبور به ادغام با یكدیگر شدند تا از رقابت عقب نمانند. یكی از این شركت‌های ادغام شده جنرال موتورز بود.
ویلیام سی دورانت شركت بیوك موتور را در سال ۱۹۰۴ خریدار كرد. او شركت معظم جنرال موتورز را كه از ادغام شركتهای بیوك ، كادیلاك ، اولدزمبیل و اوكلند (پونتیاك ) بوجود آمده بود در سال ۱۹۰۸ تاسیس كرد.
حكومت مطلق فورد تقریبا پس از پایان جنگ جهانی اول تمام شد و شركتهای دیگرآمریكایی نیز توانستند در بازار اتومبیل سهمی داشته باشند. یكی از این شركتها شركت برادران دوج بود آنها رقیبی برای مدل T تولید كردند. اتومبیل آنها دارای موتوری ۴ سیلندر بود . در سال ۱۹۲۴ حدود ۱۰۰۰ دستگاه از آن را شركت برادران دوج تولید كرد.
۴ سال بعد این شركت توسط والتر پی كرایسلر خریداری شد. در سال ۱۹۲۸ شركت بزرگ كرایسلر فروش اتومبیلهای دوج ، د سوتو ، پلیموث و كرایسلر را آغاز كرد و به این ترتیب یكی از بزرگترین شركتهای خودروسازی جهان به بازار رقابت وارد شد.
از این به بعد صنعت خودرو به عنوان یكی از مهمترین و تاثیرگذارترین صنایع شناخته شد و به سرعت رشد و ترقی كرد . مدل های جذاب توسط طراحان عرضه شد . سرعت اتومبیلها بسیار زیاد شد و ضریب ایمنی آنها نیز بالا رفت .
شهرام اسلامی
منابع:
www.emunds.com
www.about_auto.com
منبع : مجله گسترش صنعت