جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا
چالشهای مدیریت برند در صنعت خودرو
ممكن است بپرسید چرا برند را به فارسی ترجمه نكردهام؟ باید گفت كلمه مناسبی در مفهوم برند كه تركیبی از نام محصول، نوع و مدل آن است، در ادبیات بازاریابی وجود ندارد. البته ترجمههایی نظیر مارك، نشان، نام تجاری و غیره هست اما هیچ كدام مفهوم برند را نمیرساند بنابراین مناسب دیدم از خود كلمه برند استفاده كنم؛ ضمن این كه برند به خودی خود در ادبیات بازاریابی جا افتاده است.
تقریبا تمامی خودروسازان برای سودآور ماندن در بازار بیرحم رقابت جهانی، از طریق افزایش مشتریان و ظرفیت تولیدی عمل میكنند. در آیندهای نزدیك نجات یافتگان این رقابت، شركتهایی خواهند بود كه یا بتوانند خود را با برند سرآمدشان معرفی كنند و یا محصولاتشان را با قیمت كمتر و كیفیت بهترارائه دهند. اگر شركتها مصمم به دنبال كردن یكی از این دو استراتژی نباشند، محكوم به شكست خواهند بود. هیوندای و كیاموتور اعلام كردهاند كه قصد دارند تا سال ۲۰۱۰ به جمع پنج شركت خودروساز برتر جهان بپیوندند. تاتاموتور و ماروتی نیز دست به صادرات گسترده محصولاتشان زدهاند. چری، جیلی و گروه خودروسازی شانگهای چین هم قصد دارند تا ۱۰ سال آینده از جمله صادركنندگان برتر جهان باشند. بنابراین رقابت سخت است، ضمن اینكه شركتهای مذكور معمولا از استراتژی قیمت كم و كیفیت بالا استفاده میكنند.
در بازاری كه به سوی اشباع شدن پیش میرود و در حالی كه فعالیتهای فروش به سمت رقابتی شدن در حركت است، تخفیفهای تجاری و فعالیتهای گسترده برای حفظ مشتریان فعلی ضروری است. شركتهایی مثل بیامو، تویوتا، نیسان، PSA و پورشه به این ضرورتها واقفند.
●قدرت و ارزش برند
رفتار مشتریان خودرو اغلب تحت تاثیر احساساتشان و نیز برند خودروسازان است. آنها معمولاً هنگام خرید با ویژگیهای خودرو كاری ندارند؛ برای آنها «برند» مهم است. در این گیرودار اگر خودروسازی برند سرآمد داشته باشد و خودرویی با كیفیت بالا عرضه كند، در بازار رقابت، متمایز از دیگران است.
خودروسازان پیوسته رقبایشان را زیر نظر دارند و برای پیشی گرفتن از آنها ویژگیها و تكنولوژی محصولاتشان را در تعهد برندشان بروز میدهند. مثلاً شعار بیامو «خودرویی برای نهایت رانندگی» است. در واقع این شعار تمام تعهد برند بیامو است یعنی قصد دارد خودرویی عرضه كند كه با كیفیت و تكنولوژی فوقالعاده خود، نهایت لذت در رانندگی را برای مشتریانش به ارمغان آورد. توجه به این نكته ضروری است كه صرف داشتن محصول عالی، موفقیت در بازار را تضمین نمیكند. خودروسازان برای موفقیت در بازار نیازمند هر دو جنبه تمایز در محصول و ارزش برند هستند. مثلاً در بازار خودروی امریكا ۲۶۷ برند وجود دارد. در بخش خودروهای SUV نیز بیش از ۷۸ برند وجود دارد كه انتظار میرود كه ظرف دو سال آینده به بیش از ۱۰۰ برند برسد. انتظار میرود همین پدیده در ژاپن و برخی از كشورهای اروپایی و آسیایی نیز رخ دهد. قدر مسلم تمامی این شركتها دارای محصولاتی با كیفیت و البته با قیمت رقابتی خواهند بود لذا ارزش برند و متمایز بودن آن باعث نجات خودروسازان در این جنگ رقابتی خواهد بود. از سوی دیگر در چنین بازاری، مشتریان به هنگام خرید گزینههای زیادی پیش رو دارند اما برخلاف انتظار، كثرت نامهای تجاری مشتریان را گیج نخواهد كرد؛ برعكس به آنان كمك میكند كه بهترین خودرو را با توجه به نیاز و بودجهشان انتخاب كنند.
●تعریف مدیریت برند
مدیریت برند به كارگیری تكنیكهای بازاریابی برای محصول یا خط محصولی خاص است. مدیریت برند به دنبال افزایش ارزش برای مشتری و در نهایت افزایش حجم فروش است. بازاریابان، مدیریت برند را ابزاری برای افزایش كیفیت موردنظر مشتری و افزایش خرید و ایجاد وفاداری در مشتریان میدانند. یكی از مهمترین مزیتهای مدیریت برند برای شركت این است كه میتوان در بازاری خاص بدون از دست دادن مشتریان، بر قیمت كالاها و خدمات افزود. در واقع مدیریت برند ابزاری در جهت متمایزسازی است. ارزش برند نیز به میزان سودآوری ایجاد شده برای شركت اشاره میكند. این افزایش سودآوری میتواند تركیبی از افزایش فروش و افزایش قیمت باشد.
●ویژگیهای یك برند مناسب
ویژگیهای یك برند مناسب را میتوان در موارد زیر خلاصه كرد:
برند باید مزایای محصول را توصیف كند.
برند باید گیرا، رسا و گویا باشد و در یادها بماند.
برند محصول باید مناسب با فعالیت شركت یا تصویر ذهنی از محصول باشد.
برند محصول نباید محدودیت قانونی داشته باشد.
ضمن این كه در بازاریابی بینالملل و بحث صادرات، توجه به این نكته ضروری است كه برند محصول مغایر با برخی اصول اخلاقی نبوده و یا حتی معنی نامناسبی به زبان كشوری كه قصد صادرات به آن را داریم، نداشته باشد.
نام تجاری میتواند به انواع مختلفی تقسیم شود:
برند پیشرو كه معمولاً قیمتی بیش از سایر كالاهای مشابه دارد.
برند اقتصادی كه برای بازارهایی كه كشش قیمتی بالایی دارند، طراحی شده است.
برند رقابتی كه برای بازارهای با رقابت شدید طراحی میشود.
«برند» نمادی از صداقت، تعهد به كیفیت، درستی و استحكام (البته در صنعت خودرو) است. مدیریت برند بر این نكته كه ایجاد برند قدرتمند برای یك شركت ضروری است، بسیار تاكید میكند، در ضمن شركت باید سازگاری فعالیتهایش را با تعهدات برند خود تضمین كند.
در سالهای اخیر برخی از خودروسازان با تمركز بر مسائل مالی نظیر سود و بازگشت سرمایه، به دست خود، برندشان را تخریب كردند. این اتفاق پیامد تولید انبوه با محوریت تامینكنندهها بود.
در واقع ماجرا از این قرار بود كه با توجه به نیاز بازار، خودروسازان احساس كردند باید با تمام توان تولید كنند بنابراین به صورت گسترده و افراطی بر تامینكنندگان قطعات و مواد اولیهشان افزودند و نمایندگیها را تشویق كردند كه تا حد امكان مشتری جذب كنند. به موازات اشباع بازار، فروش نیز روز به روز سختتر میشد، بنابراین راهكار بعدی استفاده از برنامههای تخفیفی و محركهای فروش بود تا موجودیهای انبار كاهش یابد. در نهایت، این چرخه نادرست باعث شد شركتهای خودروساز قادر به ادامه تولید با تمام ظرفیت نباشند زیرا تولید با تمام ظرفیت، از كیفیت محصول و قطعات به شدت میكاست و تعهدات برند را نادیده میگرفت. در چنین شرایطی ذهنیت مردم درباره برند برخی خودروسازان تضعیف شد و آنها زیانهای بسیاری را از محل تخریب برند متحمل شدند. برخی شركتها نیز محصولاتی را تولید میكردند كه قادر به انجام تعهدات مربوط به آن نبودند كه این موضوع ضربه سنگینی به سهم بازار این خودروسازان وارد آورد.
با عبرت از این اشتباه بزرگ، خودروسازان تصمیم گرفتند تا برندشان را احیا و آن را ارزیابی كنند. مدیران هوشمند مصمم شدند در زمینه توسعه برند و توجه به كیفیت محصولات و ارائه خدمات موثر بر مشتریان سرمایهگذاری كنند. آنها میدانستند كه با سرمایهگذاری در خصوص توسعه برند میتوانند مشتریانی وفادار دست و پاكنند و این مشتریان حتی حاضرند قیمتهای بالاتری هم برای محصولاتشان بپردازند. پس با مقایسهای ساده دریافتند كه مشتری وفادار برابر است با سودآوری شركت.
●پنج كلید اصلی مدیریت برند
پنج كلید اصلی مدیریت برند كه خودروسازان میبایست در اولویت قرار دهند، عبارتند از:
برند ارزش استراتژیك دارد. به این معنا كه خودروسازان نیاز دارند برنامهای بلندمدت و استراتژیك برای ترویج و توسعه برند خود داشته باشند. ایجاد چنین برنامهای ارزش برند را به عنوان یكی از مهمترین داراییهای شركت تضمین میكند.
ایجاد برند منحصر به فرد، از بیهویت شدن محصول و جنگ قیمتی آن جلوگیری میكند.
برای جهانی شدن نیازمند ایجاد برند جهانی هستید.
مدیریت برند باعث ایجاد همدلی سازمانی و به اشتراك گذاری دانش به دست آمده در سطوح سازمان میشود.
برخی از خودروسازان با ایجاد ساختارهای IT (تكنولوژی اطلاعات) باعث تسریع این كار شدهاند. این شركتهای پیشرو بیشتر برای تقسیم اطلاعات ارزش قائلند تا جمعآوری آن. شعار آنان این است: «اطلاعات و دانش هنگامی كه به اشتراك گذاشته شود، قدرت ایجاد میكند».
مدیریت برند باعث تبدیل استراتژی شركت از بازاریابی «قیمت محور» به بازاریابی «ارزش محور» میشود. باید توجه داشت كه قیمتگذاری فقط بخشی از فرایند ایجاد ارزش برای مشتری است. روند رو به رشد بازاریابی الكترونیكی و فناوریهای موسوم به IT باعث شده است كه مشتریان بتوانند به راحتی قیمت خودروها را در اینترنت چك كرده و ویژگیهای خودروهای مورد علاقهشان را در سایتهای مختلف مشاهده كنند. این عامل نیز صنعت خودرو را برای ارائه قیمتهایی شفافتر و حركت به سوی قیمتی بدون چانهزنی و تخفیف، در منگنه قرار میدهد. در این شرایط هدف نهایی خودروسازان داشتن مشتریانی است كه از برند آنها تقدیر كنند و بابت خرید محصولاتی با برند موردنظر پول بپردازند، نه این كه خرید به واسطه تخفیفها و محركهای ارائه شده ازسوی خودروساز صورت گیرد.●تسخیر بازارهای خاص
با توجه به حجم تولید و گسترش بازار، مشتریان گزینههای فراوانی پیش رو دارند. در هر بخش از بازار، حجم فروش محصولات تغییر كرده است بنابراین برای نجات از شكست، خودروسازان استراتژیهای جدیدی تدوین كردهاند. یكی از این استراتژیها تسخیر بازارهای خاص است. به تازگی برخی مدیران شركتهای خودروسازی علاقه زیادی به بازار خودروهای لوكس نشان دادهاند. این بخش از بازار معمولاً حجم تولید پایینی دارد ولی سودآوری آن بالاست. یكی از دلایل اصلی این علاقه، توانایی شركتهای مذكور در قاپیدن و به دام انداختن مشتریان این بخش كوچك از بازار است. بیامو، پورشه، لكسوس و مرسدس بنز همگی چنین محصولاتی تولید میكنند كه واقعاً رشكبرانگیز است.
شورلت، نیسان و فولكس واگن نیز از این استراتژیها استفاده میكنند و چشمانداز و برنامههای عملیاتی مشخصی برای بازارهای خاص دارند. مدیران برند در این شركتها، هر یك از تولیدات را در بازار مخصوص خود مدیریت میكنند و تا زمانی كه محصولات به حجم فروش مورد انتظار دست یابند، این رویكرد را ادامه میدهند.
بازاریابی محصولات، ساختاری عمودی دارند ولی بازاریابی برند دارای ساختاری افقی است كه بر پایه سبك زندگی بنا نهاده شده است زیرا مشتریان اتومبیلی انتخاب خواهند كرد كه مطابق با سبك زندگی آنان باشد. در مقابل، مدیران برند نیازمند آگاهی از خواستههای مصرفكنندگان و تدوین اهداف و استراتژیهایی هستند كه این خواستهها را برآورده كند.
●انواع رویكردهای مدیریت برند
مدیریت برند، مكانیسمی برای تشویق مشتریان به منظور انتخاب محصولات شركت است و به شركت این توانایی را میدهد تا محصولاتش را در بازار متمایز كند.
شركتهای خودروسازی با توجه به فرهنگ سازمانی، اندازه، پیچیدگی خطوط تولید، وضعیت بازار و سایر فاكتورهای مرتبط، یكی از سه رویكرد معمول مدیریت برند را مورد استفاده قرار میدهند.
رویكرد مدل رسمی: تولیدكنندگان بزرگی همچون جنرال موتورز، فورد و نیسان كه دارای چندین خط تولید هستند، معمولاً از رویكردی كه «مدل رسمی» نامیده میشود، استفاده میكنند. این مدل برپایه درخواست زمانسنجی شده استوار است؛ به این معنا كه عرضه محصولات متنوع با برندهای منحصر به فرد به بازار، براساس نیاز بازار و كنترل فعالیتهای بازاریابی صورت میگیرد یعنی برای هر محصول با برند خاص یك تیم مدیریت برند تشكیل میشود و این تیمها برای جلوگیری و اجتناب از همپوشانی و دوبارهكاریها، فعالیتهای بازاریابی را كنترل و متناسب با جو بازار محصولات را عرضه میكنند. با این كار هم بازار كنترل میشود و هم فعالیتهای بازاریابی هر محصول منحصر به آن میشود. در این شركتها برای پشتیبانی صحیح از كلیه محصولات و برندها، ساختاری ایجاد میشود كه تیمهای مدیریت برند بتوانند با یكدیگر تعامل داشته باشند تا سرمایههای ذهنی افراد و برنامهها و عملیات به اشتراك گذاشته شود.
رویكرد مدل جانمایی شده: رویكرد دوم، مدل جانمایی شده نامیده میشود. این رویكرد درون سازمانی است و تیم توسعه محصول تلاش میكند كه محصولات را مطابق با ویژگیهای تعریف شده برای آن طراحی كند. در واقع در این رویكرد، استراتژیهای سازمان از طریق محصولات تعریف و تبیین میشود. این رویكرد در شركتهایی مثل ولوو، بیامو و كرایسلر پیاده شده است. در این شركتها برندها به صورت هوشمندانهای مدیریت میشود. عملكرد این شركتها، آنها را شركتهایی محصول محور معرفی میكند. تفكر آنها برپایه داشتن محصولاتی با طراحی برجسته، عملكرد خوب و ایمنی، استوار است. در واقع برای آنها مدیریت برند چیزی نیست جز ابزاری برای رقابت.
▪رویكرد مدل تجربی: رویكرد سوم «مدل تجربی» است. در واقع این مدل تطبیق بهترین كاركرد مدیریت برند با عناصر یك شركت است. این مدل چیزی شبیه مدیریت اقتضایی است یعنی استراتژیهایی به كار گرفته میشود كه به بهترین شكل با ویژگیهای سازمان متناسب است. تویوتا خودروسازی است كه از این مدل استفاده میكند. شركتهایی كه از این مدل بهره میبرند، ابتدا تئوریهای برند، استراتژیها و تاكتیكهای آن را یاد میگیرند و سپس با آزمون و خطا این عناصر را اجرا میكنند. انگیزه آنان برای اجرای این آزمون و خطاها، به آگاهی آنها در مورد نفوذ تدریجی تفكر مدیریت برند در صنعت خودروسازی برمیگردد. معمولاً این نوع شركتها صرفاً تاكتیكهایی را كه برای شركتشان مفید است، انتخاب میكنند و استراتژیهایشان را با توجه به تجربیات دیگران برمیگزینند و از موفقیتها و شكستهای سایرین درس میگیرند.
قابل ذكر است كه سیستم مدیریت برند باید همراه با اهداف شركت و درجهت ترجیحات مشتری برای محصولات شركت ارتقا یابد.
●رفتار جدید مشتری
چرا مشتری به یك نوع برند، بیشتر توجه میكند؟
یك برند تعهدات آن را منعكس میكند و روشن است كه مشتری، یك برند خاص را (كه خرید او را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد) ترجیح میدهد.
شركت تویوتا از سوی مشتریان بسیاری، به عنوان عرضهكننده محصولاتی با كیفیت بالا و مورد اطمینان شناخته شده است، در نتیجه قادر است وفاداری مشتریانش را با برجستهكردن ویژگی كیفیت مستمر جلب كند. تعهد تویوتا این است كه هرگز مشتریانش را ناامید نمیكند و محصولاتش ایمن و مطمئن است و مشتریانش احساس امنیت میكنند. همچنین مشتریان بیامو محصولات این شركت را برای تجربه «خودرویی برای نهایت رانندگی» میخرند. تعهد بیامو همین شعار است. برای شركتهایی همچون تویوتا، هوندا و بیامو نیز قدرت غلبه برند باعث افزایش فروش میشود اما در مقابل، وضعیت شركتهای ضعیف كه كیفیت پایینتر، طراحی ضعیفتر و خطوط تولید قدیمی دارند در بازار رقابت دشواراست.
فرایند رفتار خرید خودرو تقریباً در تمامی كشورها مشابه است. وقتی قرار است خودرویی انتخاب شود، ابتدا مشتری ۵ تا ۶ گزینه برند در ذهن دارد سپس این نامها را با كسب شناخت كامل و توجه محدود میكند و در نهایت برای خرید یك محصول تصمیم میگیرد.
اگر یك سیستم مدیریت برند بتواند در تمامی این فازها نیاز مشتریان را برآورده كند و قادر به هدایت آنها باشد، موفق به خلق مشتری خواهد بود.
شركتهای خودروساز به صورت سنتی ۹۰ درصد از بودجه بازاریابی خود را صرف بازاریابی وسیع برای تاثیرگذاری در فرایند خرید و اعطای تخفیفها و محركهای بازاریابی میكنند.
جالب است بدانید كه خودروسازانی مانند بنز و تویوتا با تغییر نگرش بازاریابی سنتی از طریق اجرای برنامههای CRM و مدیریت برند توانستهاند به بالاترین نرخ تبدیل مشتری معمولی به مشتریان وفادار دست یابند و از این طریق فروش بیشتری داشته باشند؛ بدون این كه بر تعداد مشتریان خود بیفزایند.
برای دستیابی به تمایز از طریق مدیریت برند، خودروسازان باید فرایند تحقیقات بازاریابی و تلاشهای برتر بازاریابی را به صورت پیوسته انجام دهند و در این میان برنده نهایی شركتی خواهد بود كه قدرت و برتری برندش در تمامی فرایندهای رفتار خرید مشتریان، سهم ذهنی بیشتری را به خود اختصاص داده باشد.
●برندهای برتر
مجله بیزینس ویك در شماره آگوست خود نام ۱۰۰ برند برتر جهان را منتشر كرده است. در بین ۱۰۰ نام برتر فقط ۱۰ خودروساز وجود دارد كه پنج خودروساز آلمانی، سه خودروساز ژاپنی، یك خودروساز امریكایی و یك خودروساز نیز كرهای هستند. نكته قابل توجه این است كه شركت جنرال موتورز در میان ۱۰۰ برند برتر دنیا جایی ندارد. از مهمترین عوامل عدم حضور این شركت در میان ۱۰۰ برند برتر جهان، میتوان به تمركز این خودروساز بر تولید ۱۳ برند اشاره كرد. جنرال موتورز با این كار نتوانست تمایز برندش را حفظ كند و ذهنیت مشتریان را در مورد آن بهبود بخشد بنابراین جایگاه خود را در میان بزرگان برند از دست داده است.
مركز مطالعات و برنامهریزی استراتژیك سایپا
سیدسعید میرواحدی
Mirvahedi@saipacorp.com
منابع
۱. Abeam-na.com
۲. مقاله “The challenge of Brand Management in auto industry” چاپ شده در روزنامه Nikkan kogyo shinban
۳. مجله Business Week شماره اول آگوست ۲۰۰۵ صفحات ۹۰ تا ۹۴
۴. روستا، احمد و همكاران ـ مدیریت بازاریابی ـ انتشارات سمت ـ چاپ دوم ۱۳۷۶
سیدسعید میرواحدی
Mirvahedi@saipacorp.com
منابع
۱. Abeam-na.com
۲. مقاله “The challenge of Brand Management in auto industry” چاپ شده در روزنامه Nikkan kogyo shinban
۳. مجله Business Week شماره اول آگوست ۲۰۰۵ صفحات ۹۰ تا ۹۴
۴. روستا، احمد و همكاران ـ مدیریت بازاریابی ـ انتشارات سمت ـ چاپ دوم ۱۳۷۶
منبع : اندیشه گستر سایپا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست